Особистісно зорієнтований урок із цікавими методами та прийомами («Нездійснене», «Усі ми вийшли з дитинства», евристична бесіда, «Кола Венна», «Дешифрувальник», «Упізнай момент»).
1
Рева О.В.,
учитель української мови
та літератури,
спеціаліст вищої категорії,
старший учитель
НВК гімназія №11
м. Кам’янське
Тема. Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Захара Беркута і Тугара Вовка
Мета: допомогти учням краще зрозуміти окремі фрагменти повісті, роль головних та другорядних героїв у творі, охарактеризувати образи Захара Беркута і Тугара Вовка, добираючи відповідні цитати; розвивати навички самостійної роботи з текстом, характеризувати образи, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, творчо мислити, робити відповідні висновки; виховувати почуття обов’язку, відданості своєму народові, справі, любов до Вітчизни, рідного народу; прищеплювати інтерес до результатів власної праці
Учні знатимуть: зміст повісті І.Франка «Захар Беркут», літературознавчі поняття повість, образ-персонаж
Учні вмітимуть: вдумливо читати повість, коментувати зміст, усно відтворювати змальовані автором картини, пояснювати ідеї, висвітлені в повісті, визначати власні цілі на уроці, висловлювати враження від прочитаного та почутого, характеризувати образи
Методи й прийоми: «Нездійснене», «Усі ми вийшли з дитинства», евристична бесіда, «Кола Венна», «Дешифрувальник», «Упізнай момент».
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: українська мова, кіномистецтво.
Обладнання: портрет І.Я.Франка, комп’ютер, проектор, картки.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Згодна з вами абсолютно: певний страх і хвилювання є. Від нашої спільної роботи залежить, з яким настроєм ми вийдемо на перерву. Тобто це є в певній мірі вирішальна ситуація. Переконана, ви уважні читачі і, мабуть, звернули увагу, що герої повісті І.Франка «Захар Беркут» теж були у вирішальній ситуації? І не один раз. Тугар Вовк, який неодноразово змінював свій напрямок у житті. Чи боялася Мирослава, коли зустрілась із ведмедицею? А Захар Беркут, якому довелося обирати між життям сина й громадою?
Героям повісті також було страшно, проте дух український освічував для них життєвий напрям. До того ж дуже важливо відчувати надійність тих, хто є поряд. Справжні друзі неодмінно підставлять плече, допоможуть, незважаючи на ризик.
Ми забуваємо страх, хвилювання і занурюємося в ХІ століття, у село Тухлю.
Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
ІІ. Цілевизначення і планування.
Ознайомившись із темою уроку, спробуйте самостійно озвучити цілі.
Учні відповідають, потім їм пропонуються цілі, складені вчителем.
Діти переглядають бланк із цілями й планом роботи. Узгодження цілей та плану уроку з учнями.
Цілі:
- повторити літературознавчі поняття повість, образ-персонаж;
- характеризувати образи;
- пояснити ідею повісті;
- працювати в групах, виконуючи спільне завдання.
Додайте, що ви очікуєте від уроку?
План роботи
2.Обговорення рис характеру головних героїв, зображених у повісті.
3. Робота в групах.
4. Виконання творчих завдань «Упізнай момент» і «Дешифрувальник».
5. Підбиття підсумків «З чим виходимо з уроку?»
6. Ознайомлення з домашнім завданням.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Є чотири безсумнівні переваги читання книг (із вислову американського експерта із саморозвитку Жордин Корм’єр).
На перший погляд, здається, що знайти в Інтернеті якийсь фільм і подивитися його буде цікавіше, ніж прочитати який-небудь довгий роман. Однак насправді книга принесе набагато більше користі, оскільки з'являється натхнення.
Читання допомагає розширити словниковий запас і межі інтелекту. І саме тому підвищується впевненість у собі.
Читання – це своєрідна форма релаксації. До того ж розвивається розуміння чужих точок зору. Люди, які часто читають, як правило, є більш чутливими, ніж ті, хто цього не робить. Занурюючись у незнайомі ситуації і знайомлячись із різними персонажами на сторінках книг, людина розширює рамки власних поглядів і починає краще розуміти інших людей.
Звернімо увагу на останню перевагу читання книжок. Саме на цьому уроці ми намагатимемось зрозуміти поведінку героїв.
На екрані відтворюються уривки з фільму, школярі повинні назвати події.
Вдома учні знайшли і позначили цитати, що допомагають визначити риси характеру героїв - Захара Беркута і Тугара Вовка.
Учні з двох парт повертаються один до одного і на аркушах записують риси характеру персонажів повісті Тугара Вовка і Захара Беркута. За декілька хвилин діти відповідають на запитання:
- якими постають перед нами герої, а у вирішальній ситуації?
- що впливає на їхній вибір?
Робота з медіа-стрічкою. Учні дивляться на екран і називають зашифровані фрази.
(Добро – найвища сила. Беркут – дух українського народу. Сила народу в єдності).
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
На початку уроку були узгоджені цілі. Подумайте і визначте, яких цілей ми досягли, а над чим ще потрібно попрацювати (аналіз власної діяльності на уроці).
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Тож давайте складемо своєрідну «кардіограму» наших почуттів, настрою і визначимо, чи в одному ритмі б’ються наші серця.( Учні (2-3) виходять до дошки і малюють «кардіограму», яка відображає емоційний стан присутніх).
Домашнє завдання.
Обов’язкове. За своє життя людина може багато чого здійснити, але не завжди це вдається. Чого не встиг здійснити герой? На що він здатний? Яким чином він досягнув того чи іншого результату? (прийом «Нездійснене»). Написати твір-відповідь на запитання.
За бажанням. Знайти різні види описів, визначити, якими худ.засобами відтворено образи, з’ясувати їхню роль; знайти застарілу лексику та діалектизми у мові повісті.