Урок-проєкт "Вода - це просто диво"

Про матеріал
Урок-проєкт для 3 класу з предмету Я досліджую світ "Вода - це просто диво"
Перегляд файлу

Презентація проєкту «Вода – це справжнє диво»

 (до Всесвітнього дня води)

 

 

Тема: Вода – це справжнє диво

Мета:  закріпити знання дітей про значення води у природі, агрегатні стани води, її властивості, про кругообіг води у природі, використання води у народному господарстві; сприяти формуванню екологічного світогляду, усвідомленню наслідків забруднення водойм, вчити відповідальному ставленню до водних ресурсів України, Світового океану; перейматися охороною водних ресурсів; вчити раціональному використанню води та бережливому ставленню до неї. Розвивати: логічне мислення, спостережливість, уважність, толерантність, терпіння, комунікативність, вміння працювати в команді; презентувати результати своєї діяльності, розвивати всі ключові компетентності учня НУШ.

Обладнання: ноутбук, телевізор, плакати «Агрегатні стани води», «Розчинність води», «Кругообіг води у природі», карта «Водні ресурси України», таблиця відповідності понять, міні-проєкти «Наслідки забруднення водойм», міні-проєкти «Збережемо воду разом. Поради щодо раціонального використання води».

Очікувані результати:

 Здобувачі освіти знатимуть: де міститься вода, які властивості вона має та чому вона  потрібна. Бережливе ставлення до водних ресурсів.

Здобувачі освіти вмітимуть: описувати свої враження від почутого, побаченого; поєднувати новий досвід з набутим раніше; розпізнавати стани води;  уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування;

Основні дослідницькі/проблемні запитання : якою буває вода, де вона міститься які властивості води? Як економити воду? Бережливе ставлення до водних ресурсів.

 

                                                                  Хід проєкту

Позитивне налаштування на урок.                                                                                          Руханка під пісеньку «Кап Кап» - Наталія Май

Вчитель:

  •          Екологічна культура стає важливим  чинником розвитку суспільства. Ще якихось 40 – 50 років тому людство не усвідомлювало у повній мірі, що динаміка цивілізаційного розвитку може призвести до катастрофічних наслідків для екосистеми планети Земля. Наші уявлення про виживання у сучасному світі відкоригувала дійсність: людство не може собі дозволити жити в «борг» у природи, дбати лише про економічне зростання та задоволення своїх потреб.

   Безтурботність у ставленні до проблем  довкілля не залишиться  безкарною. Ми повинні внести серйозні корективи у наше ставлення до економічних проблем вже зараз!

      Я, вірю, що сьогоднішній захід(урок) стане важливим фактором  тих змін, котрі призведуть до появи у суспільстві соціально активних, екологічно свідомих людей, налаштованих на збереження гармонії у стосунках з природою.

 

Напис на дошці:

« Вся маса води і в рідкому, і в газоподібному, і в твердій формі знаходиться в безперервному русі, переповнена дієвою енергією, сама вічно змінюється і змінює все навколо» Вернадський І. В.

Вчитель:

  •          Діти, послухайте вірш-загадку і, відгадавши її, одразу дізнаєтесь про що ми будемо говорити сьогодні на уроці «Я досліджую світ».

Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І замерзнуть можу!

Вчитель:

- Я думаю, що всі вже здогадалися  про що буде йти мова на нашому заході – звісно  про нашу звичайну-незвичайну воду. І сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, так як ми будемо розглядати воду не тільки як біолого-хімічна речовина, але і як необхідний компонент всіх живих систем і факторів, що викликає емоційний стан організмів і про багато іншого, що властиво воді. А також сьогодні ми будемо творити себе, свою свідомість, свій розум, занурившись у дивовижний світ - води.

 Сьогодні  у нас присутні журналісти, екологи, науковці , які розкажуть нам багато цікавого та корисного.

А роботу розпочнемо з тесту « Що ти знаєш про воду?»

  •          Тести нехай залишаться у вас на партах, щоб у кінці уроку порівняти ваші знання до проєкту і після, та перевірити правильно ви дали відповіді на тестові питання: «Що ти знаєш про воду?»  ( роздати кожній дитині аркуш)

 

 

 

Тест « Що ти знаєш про воду?»

Питання

так

ні

1.

Менше 50% земної поверхні вкрито водою

 

 

2.

Вода на землі існує у двох фізичних формах

 

 

3.

Вода може утримувати величезну кількість енергії

 

 

4.

Коли у воді розчиняються різні речовини, температура її замерзання підвищується

 

 

5.

Лише 3% води, яку використовують люди, є життєво необхідними для них

 

 

6.

Використовувати питну воду для поливання саду чи миття тротуарів розумно

 

 

7.

Охолоджувати речі за допомогою холодної води з-під крану розумно

 

 

8.

Основними забруднювачами води є промислові підприємства та водний транспорт

 

 

9.

Без води Земля була б пустельною планетою

 

 

Вчитель:

Вода є унікальною природною речовиною на нашій планеті. Вона також є продуктом, який використовують у господарській діяльності та у продажі. Вода

є предметом різноманітних економічних інтересів і складних соціальних взаємозв’язків.

Більша частина поверхні Землі вкрита водою, саме тому Землю називають

«блакитною планетою». На жаль, 97% води на Землі — це солона вода морів і океанів, непридатна для безпосереднього споживання людьми. Решта 3% — прісна вода, тобто «несолона». Прісну воду знаходимо в річках і озерах, під земною поверхнею, в живих організмах і в льодовиках, розташованих на полюсах і верхів’ях гір. За даними досліджень люди використовують лише 1% загальної кількості води, що існує на планеті.

  •          Шановні НАУКОВЦІ розкажуть нам про фізичні та хімічні властивості води.

Фізичні та хімічні властивості води

• Вода є простою та складною водночас. Молекула води складається всього з трьох атомів: двох атомів водню й одного атома кисню, які разом перетворюються

на молекулу з чарівними властивостями.

• Молекули води прикріпляються одна до одної за допомогою водневих зв’язків. Ці зв’язки зумовлюють майже всі фізичні ознаки води та більшість її хімічних властивостей.

• Вода — це єдина речовина, що існує в природі у трьох станах: твердому,

рідкому й газоподібному.(перегляд фільму про стани води)

• Чиста вода на рівні моря закипає при температурі 100 градусів за Цельсієм і замерзає при 0 градусів. На висотах, де атмосферний тиск нижчий, температура кипіння води також нижча. Саме тому високо в горах знадобиться більше часу, щоб зварити яйце.

• Коли у воді розчиняється якась речовина, температура замерзання води знижується.

Люди добре це знають, тому для запобігання замерзанню води взимку вони

розкидають сіль на вулицях чи додають різні речовини, коли миють вікна автомобілів.

• Воду називають універсальним розчинником. Вона може розчиняти більше речовин, ніж будь-який інший розчинник. Навряд чи знайдеться речовина, що не розчинялася б у водах Землі.

Вчитель:

  •          Яку ж роль відіграє вода в житті людини?

Важливість для життя:

  • Майже всі речовини, переходячи з рідкого стану у твердий, стають важчими й щільнішими. Однак вода збільшується в об'ємі та стає легшою, перетворюю на лід. Ця особливість води є надзвичайно важливою для підтримання життя у водоймах у зимову пору року.
  • Краплина дощу, проходячи крізь повітря, розчиняє атмосферні гази. Коли дощ досягає поверхні Землі, він впливає на якість грунтів і води в озерах і річках.
  • Вода може накопичувати неабиякі запаси енергії, здатної перетворити океани, моря та озера на величезні резервуари тепла. Ця здатність води впливає на клімат у басейнах річок. Саме завдяки здатності води утримувати енергію її також використовують для охолодження та передачі тепла в термічних і хімічних процесах.
  • Поверхневий натяг води є показником міцності її поверхневої плівки. Притягання між молекулами води створює міцну плівку. Серед інших рідин лише ртуть має міцнішу поверхневу плівку. Поверхневий натяг дозволяє воді утримувати речовини, важчі та щільніші за неї. Саме завдяки поверхневому натягу деякі водні комахи (наприклад: водомірка) можуть ходити по воді.
  • Поверхневий натяг води відіграє головну роль у передачі енергії від вітру, що утворює хвилі. А хвилі необхідні для швидкого проникнення (дифузії) кисню у воду озер і морів.
  • Наша кров також містить багато води. Людина повинна випивати щоденно близько 2 літрів води для того, щоб регулювати температуру свого тіла.

 

 

Вчитель:

  •          Як ви вже зрозуміли з виступу науковців вода є всюди. І прямо зараз, я пропоную вам разом визначити: ( роздати кожній дитині аркуш)
  •          Скільки  води міститься в:

Помідор - 95%

гриби – 90%

яйце – 78%

м'ясо – 70%

хліб – 60%

сир - 48%

C:\Users\55vil\Downloads\вода11.jpg

 

 

Вчитель:

- І знову питання до науковців: Яку основну роль відіграє вода в житті біологічних істот, рослин, тварин, людини?

 

• Вода - найважливіша частина людського тіла. Вона становить 65% нашої ваги, а у дітей навіть 80%. Кількість води в різних органах і тканинах коливається в значних межах. Так, в крові близько 83%, в мозку, серці, м'язах близько 20%. Вода бере участь в регуляції температури тіла: виділяючись разом з потом, вона випаровується і охолоджуючи тіло, оберігає його від перегріву. Потреба у воді становить 2-2,5 л на добу.  При тривалій нестачі води страждає нервова система, з'являються психічні розлади. Здорова людина не повинна обмежувати себе в питті, але корисно пити часто і потроху.

   • Будь-яка рослина найменше наполовину, а іноді і на 95% складається з води. Рослини через продихи випаровують вологу, тим самим зволожують свою поверхню, щоб вбирати вуглекислий газ.

   • Вода для рослин є джерелом харчування. Рослини п'ють воду корінням. Рослини в посушливому кліматі майстерно навчилися видобувати і зберігати вологу. Різноманітні пристосування перешкоджають випаровуванню вологи з їх поверхні. Деякі рослини пристосувалися жити у воді. Їх листя плавають на поверхні води.

  • Вода міститься в тілах тварин близько 65%. Певне і постійне утримання води - одна з повних умов існування живого організму. При зміні кількості споживаної води її сольового складу, порушуються процеси травлення і засвоєння їжі в шлунково- кишковому тракті. Без води неможливе регулювання теплообміну організму і підтримання постійної температури тіла. Тварини гинуть при втраті 20-25% води. Для деяких тварин вода постійна середовище проживання, таких як найпростіші, черви, кишковопорожнинні, молюски, риби. Для земноводних вода - це частина життя. А для водоплавних птахів і ссавців - це вторинне повернення в воду. Навіть в Арктичній  зоні без снігу і льоду немислима життєдіяльність деяких видів, особливо звірів, наприклад, нерпи, білих ведмедів.

  •          Вчитель: Питання до науковців.
  •          Де можна знайти воду?
  •          Місця, де зберігається вода, називають водними об'єктами. Прісну воду можна знайти:
  •          у річках, озерах і ставках (поверхневі води);
  •          у тілах тварин, корінні, листі та плодах рослин;
  •          під поверхнею землі (грунтові води)
  •          Гідрологічні режими річок відрізняються: у Західній Європі річковий стік є мінімальним влітку та пізньої осені, у гірських водозборах стік максимальний влітку, а у Східній та Північній Європі найбільший стік спостерігаються навесні, під час танення снігу та криги.
  •          Господарська діяльність людини (наприклад, водозабір і зарегулювання русел річок) суттєво позначається на гідрологічних режимах багатьох річок Європи та Азії.
  •          Грунтові води досліджені недостатньо і все ще потребують уваги науковців.

(Слайд: Фільм «Все про воду»)

  •                 Шановні ЖУРНАЛІСТИ розкажуть нам оповідання.
  •          А зараз послухайте оповідання «Висохле джерело» - 1 частина «Жахливий ранок»
  •          Одного дня люди в невеличкому селі прокинулись і зрозуміли, що сталося щось жахливе. Єдиний струмок, що підтримував життя у селі, висох. Старійшини села зібралися на раду й довго міркували, що робити. Зрештою вони вирішили, що немає іншого виходу, як піти із села, яке століттями було їхньою домівкою. Треба було шукати нового місця для поселення деінде. Старійшини оголосили, що відправлять трьох лозошукачів, аби ті знайшли нове місце для майбутнього села.

           (Лозошукачі - фахівці, що шукають воду за допомогою лози. Напис на дошці.)

Питання для слухачів:

- Чому селянам довелося піти з села?

- Чому людям у повсякденному житті потрібна вода?

На дошці дві колонки де діти прикріплюють відповіді, вибравши на заздалегідь надрукованих аркушах.

І. Для особистих потреб                                        ІІ. Для господарських потреб

   • Пиття                                                                    зрошення посівів

   • приготування їжі                                                 виробництво різноманітних товарів

   • особиста гігієна                                                 • надання послуг

   • прибирання                                                          перевезення людей та вантажів

   • прання

   • водні розваги

(Зрошення – іригація – підведення води на поля, що відчувають нестачу вологи, і збільшення її запасів у шарі грунту, де знаходяться коріння рослин, з метою збільшення родючості грунту. Напис на дошці.)

Питання для слухачів:

- Чом  старійшини села доручили лозошукачам (фахівцям, що шукають воду за допомогою лози) виконати важливе завдання - знайти нове місце для поселення?

- Тому що людські поселення завжди були прив'язанні до води, тобто розташовувались поблизу водойм (морів, річок, озер)

Послухайте оповідання «Висохле джерело» - 2 частина «Нове поселення»

  •          Після тривалих пошуків лозошукачі натрапити на місце, що підходило для нового поселення. То було спокійне місце з родючою землею, але джерело води, яке вони знайшли, видалося їм замалим. З нього кожний селянин міг отримати лише 150 літрів води на день. Лозошукачі повернулися додому та розповіли односельцям про свою знахідку. Старійшини знову зібратися на раду й почали міркувати. Чи зможуть селяни обійтися такою малою кількістю води?

Питання для слухачів:

  •          На вашу думку: Чи зможуть селяни обійтися такою малою кількістю води?
  •          Як могли б вчинити селяни за таких обставин?
  •          Які поради можна дати старійшинам  села, щодо можливих шляхів економії води? ( Економити воду)

 

Шановні ЕКОЛОГИ продемонструють дослід.

  •          Я пропоную разом з вами з'ясувати: Скільки води потрібно кожному з нас?

Дослід 1 Показую 1 літрову пляшку

  •          Вона допоможе вам краще уявити кількість води, що використовується щодня на різні потреби. ( Відповіді учнів)

ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО: ( таблиця на дошці)

  •          Кожен мешканець міста щоденно витрачає приблизно 300 л води, з них на: 

• миття посуду - 20%,

• душ і ванну 20%,

• туалет 20%,

• прання 15%,

• втрати води через незакриті крани 15%,

• приготування їжі 5%,

• інші витрати 5%.

  •          За останні 100 років населення планети збільшилося у 4 рази, тоді як споживання води зросло у 7 разів. Більш ніж 2 млрд осіб у 40 країнах відчувають нестачу води.

- Так. Розумне водокористування важливе з огляду на глобальну водну кризу.

     - Давайте з вами обговоримо випадки, коли воду можна використовувати економніше. А допоможуть вам карточки. ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ

 

- Як ви пропонуєте заощаджувати воду під час:

• Поливання саду чи городу;

• машинного прання білизни;

• миття автомобіля;

• миття посуду;

• приготування їжі;

• миття продуктів харчування;

• особистої гігієни.

Вода, яку я використовую:

Карточка №1                                         Карточка №2

 

 

C:\Users\55vil\Downloads\Вода11.jpgC:\Users\55vil\Downloads\Вода13.jpg

 

 

 

 

 

 

Карточка №3                                         Карточка №4

 

 

C:\Users\55vil\Downloads\Вода12.jpgC:\Users\55vil\Downloads\Вода14.jpg

 

  •          Отже, навіть незначні зміни й обмеження у наших щоденних звичках або використані технічних засобів можуть сприяти економії води. А зараз я доведу цю думку за допомогою простого показу.

          Дослід 2

  •          Скільки часу знадобилося, щоб вода витекла? – ( мозковий штурм)

2 хлопчики, 2 пляшки (1літр води)

 

  •          У мене 2 пляшки. В одній 5-6 отворів товстою голкою. В іншій 5-6 отворів великим цвяхом. На отвори наклеїти скоч. Наливаємо воду. Одночасно відриваємо скоч . Скільки часу знадобилося, щоб вода витекла?

 

  •          Отже, дослід 2 продемонстрував, як просто можна заощадити воду в душі. Сьогодні у продажу можна знайти усілякі насадки для душу з різними функціями. Деякі з них допомагають економити воду у спосіб, продемонстрований під час досліду2. Тепер ви можете надати «фахову» пораду своїм батькам, коли вони будуть купувати новий душ для дому.

 

  •          А скільки разів на день ви чистите зуби? Як саме? (Відповіді учнів)

(Слайд: Фільм « Як потрібно економити воду під час чищення зубів»)

 

  •          Подивимося фільм. Та зробимо висновки, як потрібно економити воду під час чищення зубів.

Вчитель:

  •          А тепер питання нашим екологам :
  •          До чого ж призводить таке використання та втручання людини у водні об’єкти та ресурси.

Виступ групи екологів

  •          Шляхи, якими люди завдають шкоди водним об'єктам і забруднюють воду:

1. Затоплення відходів у водоймах погіршує якість води та руйнує водні екосистеми.

2. Сільськогосподарська діяльність, зокрема внесення пестицидів, добрив й інших хімікатів, призводить до значного забруднення повітря та води.

3. Будівництво мостів або спрямлення русла  річок може призвести до змін у гідрологічному режимі річки чи рівні води у підземних горизонтах.

4. Видобування річкового піску й гальки руйнує береги та збільшує відкладання осадів.

5. Скиди промислових стічних вод у річки без належного очищення є шкідливими для водної флори та фауни, а також для здоров'я людини.

6. Внаслідок інтенсивного розвитку тваринництва та птахівництва утворюється величезна маса відходів.. Скидання цих відходів у річки без належного оброблення маже спричинити загибель водної флори і фауни та зашкодити здоров'ю людини.

7. Розливи нафтопродуктів і хімікатів руйнують водні екосистеми.

8. Річки часто забруднюються стічними водами та поверхневими стоками.

9. Багато населених пунктів не мають водоочисних споруд. Скиди стічних вод безпосередньо у річки руйнують водні екосистеми.

 

(Слайд Фільм « Світовий океан»)

Вчитель: - Актуальність проблеми забруднення води.

 

Отже, проблема збереження якості води є на даний момент найактуальнішою. Науці відомо більше 2,5 тис. забруднювачів природних вод. Це згубно впливає на здоров'я населення і веде до загибелі риб, водоплавних птахів та інших тварин, а також до загибелі рослинного світу водойм. При цьому не тільки отруйні хімічні і нафтові забруднення, надлишок органічних і мінеральних речовин, що надходять зі змивом добрив з полів, небезпечні для водних екосистем. Дуже важливим аспектом забруднення водного басейну Землі є потепління, яке представляє собою скидання підігрітої води з промислових підприємств і теплових електростанцій в річки і озера.

 

-А тепер ви всі разом виконаєте творчу роботу, яка називається «Наша річка»

Перед вами синьо - білі аркуші, синє – це річка, а біле – берег на якому ви намалюєте джерела забруднення води. В цьому допоможуть вам кольорові картки.

 

( Слайд звучить « Музика води») під музику діти виконують творчу роботу.

1. Коли всі учені закінчать малювати, з цих аркушів створюємо великий відрізок річки, з якою пов'язано чимало видів людської діяльності. Кожний з видів діяльності по-своєму впливає на якість річкової води.

(чіпляємо малюнки на дошку в один ряд так, щоб уявна річка «текла» зліва направо)

2. Сконцентруйте увагу учнів на тих, хто забруднює річку. Запропонуйте учням розповісти однокласникам, як саме зображений ними забруднювач погіршує якість води. Допоможіть учням усвідомити, що будь яка людська діяльність пов'язана з річкою, негативно позначається на якості води в ній.

3. Розкажіть учням, що за мільйони років живий світ річок (як рослинний, так і тваринний ) пристосувався до природних умов. Коли ж людина своїми діями швидко змінює довкілля, флора та фауна не встигають адаптуватися й вимирають. Нагадайте учням, що подібно до інших живих істот люди також залежать від якості річкової води, яку вони п'ють і використовують у побуті, промисловому виробництві, сільському господарстві та під час відпочинку.

 

Це потрібно знати!!!

 

1. За оцінками ООН у 2050 р. країнам світу знадобиться на 22% більше води, ніж є у розпорядженні людей сьогодні. Це означає, що конкуренція та конфлікти за воду зростатимуть через обмеженість запасів прісної ВОДИ.

 

2. Забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть.

 

3. У світі 90% стихійних лих у 1990-х роках були пов'язані з водою.

- А тепер давайте згадаємо, з чого ми почали і перевіримо чи правильно ви дали відповіді на тест: «Що ти знаєш про воду? Зробіть висновки

 

Бережіть ці землі, ці води.

Навіть малу билинку люблячи.

Бережіть всіх звірів всередині природи.

Вбивайте лише звірів всередині себе.

 

Взяти звернення до батьків, дома розкажіть про наш захід і дайте поради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Копровська Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 вересня
Переглядів
298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку