Тема проекту. Вода в природі. Значення води, її охорона. Економне використання води.
Тип проекту: пошуковий, колективний.
Об’єкт пізнання: вода.
Провідна проблема: формувати уявлення про воду, властивості води, кровообіг води в природі;
розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки;
виховувати бажання економно використовувати воду.
Спосіб вирішення проблеми: екскурсія в природу, спостереження, додаткова література.
Освітній продукт: розчистити джерельця і висадити біля них вербові гілочки.
Напрями проекту: вода; властивості води; перетворення води з одного стану в інший; значення води, її охорона.
Хід проекту
І етап Організаційний.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний
За це подякуєм йому.
ІІ етап Допроектна підготовка. Пошук інформації.
Що таке: живе і ллється,
Часом і на камінь пнеться,
Як немає—все всихає,
Звір і птиця помирає.
(Вода).
Я і хмара, і туман,
і струмок, і океан.
Я літаю, я біжу,
Іноді, як скло лежу.
(Вода).
Коли падаю я з неба,
Люди кажуть: «Так і треба».
Восени тоді, вважай,
Буде добрий урожай!
(Сніг).
Рибам взимку тепло жить—
Дах, як скло товсте лежить.
(Лід).
Відома здавна рідина,
усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває.
(Вода).
У тілі людини дуже багато води. Якщо твоя маса 26 кг, то в тобі 20 кг води і тільки 6 кг твердих речовин. Організм людини постійно витрачає воду. Кожному з нас потрібно на день 2—3 літри води. Дуже багато води потрібно заводам, фабрикам, сільському господарству. Наприклад, щоб зробити сковорідку, треба затратити 25 л води. А щоб виростити пшеницю, потрібно 200 л води.
ІІІ етап Дослідницький.
- Що таке вода?
- У якому стані вона перебуває?
- Яке значення води для живих організмів?
- Чи потрібно економити і берегти воду?
Дослід 1. Налийте воду у склянку, потім вилийте її на стіл. Що з нею сталося? Чи має вона форму? (Вода потекла).
____не має форми
___текуча
_______________
______________
Дослід 2. У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? (Вода прозора).
___не має форми
___текуча
___прозора
_____________
______________
Дослід 3. Подивіться чи має вода колір. (Безбарвна).
_________________
____не має форми
____текуча
____прозора
_____безбарвна
Дослід 4. Визначте, чи має вода запах. (Без запаху).
_____не має форми
____текуча
____прозора
____безбарвна
_____без запаху
_____стискається при охолодженні
(Досліджуємо, що вода—розчинник, і які з речовин розчиняє).
І група. Проводить дослід з марганцівкою, сіллю і цукром. (Розчиняються у воді, розчинники).
ІІ група. Проводить дослід з крейдою, піском і олією. (Не розчиняються у воді, не розчинники).
На землі стає все менше чистої води. У водойми часто потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів, а також вода забруднена на фермах і в побуті. Через аварії танкерів, теплоходів у воду морів і океанів витікають тисячі тонн нафти. Іноді на берегах річок, озер, ставків люди миють автомобілі і забруднюють воду бензином.
У брудній воді багато шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби в людей. У такій воді гинуть рослини і тварини.
Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить крізь фільтри. Вона звільняється від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.
Для збирання нафти будують спеціальні кораблі—нафтозбирачі.
Оберігати водойми дорослим допомагають школярі. Щоб водойми не замулювались, на берегах ставків і річок вони висаджують рослини.
Води на Землі багато, але більшу частину її становить солона вода морів і океанів. А людям потрібна прісна вода. Її на Землі мало. На кожні 100 літрів води припадає лише 2 літри прісної. Та й цю воду спочатку треба добути. Адже значна її частина «законсервована» у вигляді льоду або схована глибоко під землею. От і виходить , що з кожних 100 літрів води людині дістається лише півтори склянки.
Фізкультхвилинка.
Ми берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм гілочки.
Ледь зіп’явшись з корінців,
Дістаємо промінці.
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці,
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад.
ІV етап Презентація.
1. Гра «Заповни віконечка».
2. Тестування.
1. У воді розчиняються:
пісок і глина;
цукор і сіль.
2. Стан води, коли вона біла, непрозора, легка:
рідкий;
твердий;
газоподібний.
3. Вода випаровується під впливом:
вітру;
сонця;
опадів.
4. У повітрі водяна пара:
охолоджується;
нагрівається.
5. Вода в природі:
постійно рухається;
знаходиться у стані спокою.
6. Забруднена вода:
шкідлива для рослин, тварин, людей;
не впливає на розвиток живої природи.
7. Водоймища забруднюють:
фабрики і заводи;
рослини і тварини;
люди.
3. Наведи приклади перетворення води в природі.
4. Творче завдання.
Доведи, що глина нерозчинна речовина.
5. Заповни таблицю «Використання та забруднення води».
Як людина використовує воду |
Як потрібно берегти воду |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Запам’ятай!
Якщо з крана постійно капає вода, то протягом місяця витікає близько 400 літрів води. Бережи воду!
Запиши в таблицю властивості води трьох станів.
Водяна пара |
Сніг |
Водяна рідина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Дай оцінку вчинкам людей.
1) Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити.
2) Мама попросила Дмитрика закрити кран
3) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, Оленка висипала сміття у воду.
9. Кросворд «Вода».
2. З малої хмари великий … (дощ).
3. Річки взимку вкриває … (лід).
4. Під час кипіння з чайника йде … (пара).
V етап Оформлення результатів проекту.
- Яке значення має вода для живих організмів?
- Чому необхідно охороняти водоймища від забруднення?
- Яку участь берети ви в охороні водоймищ?
Розчистити джерельця і висадити біля них вербові гілочки.