Урок-проект
Тема: Імена України: Григорій Сковорода
Мета:
Г. Сковороди та його філософії.
Тип уроку: захист проектів.
Обладнання: портрет письменника, стенд-експозиція «Літературними стежками Г. С. Сковороди», комп’ютер, мультимедійний проектор.
Благословенні ви, сліди,
Не змиті вічності дощами,
Мандрівника Сковороди.
М. Рильський
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Вступне слово вчителя
Минуло понад два століття, як філософ Сковорода ходив по землі, проте голос його не стихає, а все дужчає. Його заповіді справедливості, добра, людяності, працьовитості знаходять відгук у серцях наших сучасників.
Шановні дев’ятикласники, ви вирішили створити проект “Імена України: Григорій Сковорода”. Було сформовано групи за напрямками проектної діяльності:
“Біографи”
Висвітлити яскраві сторінки життя видатного українського письменника й філософа Григорія Сковороди.
Cтворити учнівську мультимедійну презентацію “Чи можуть бути слова:
” Світ ловив мене, та не впіймав ”, написані на надгробку Г.Сковороди, візитною карткою всього його життя?”.
“Історики”
Подати історичну довідку про соціально-економічні процеси в Україні в другій половині ХVІІІ століття.
Створити учнівський веб-сайт.
“Філософи”
Розтлумачити погляди Г. С. Сковороди на життя.
Створити учнівську мультимедійну презентацію “Чи можна філософські погляди, над якими розмірковував Григорій Сковорода ще два століття тому, уважати сьогодні актуальними?”
“Аналітики”
Прокоментувати й розкрити зміст афоризмів Григорія Сковороди.
Створити учнівську мультимедійну презентацію “Пошуки сенсу людського життя”.
Провести соцопитування серед учнів дев’ятих класів.
“Літературознавці”
Оформити стенд-експозицію “Літературними стежками Г. Сковороди.”
Створити учнівську публікацію.
Підготувати питання для евристичної бесіди.
Працюючи над проектом, ви вчилися розподіляти рівномірно свої сили й час, приймати конструктивні рішення, визначати свої проблеми в знаннях, найчастіше розв’язуючи їх позитивно. У процесі проектної діяльності розвинулися ті здібності, які, за Григорієм Сковородою, націлювали вас на “сродну працю”, на працю від душі й для душі.
Постать Григорія Сковороди є унікальною для України, тому наше завдання – повернути його в сучасність та по-новому прочитати автора своєрідної філософії серця й філософії свободи. Переконана, що таке сучасне прочитання Григорія Сковороди стане корисним для вас і всієї України.
ІІІ. Захист власних проектів
Учнівська мультимедійна презентація «Чи можуть бути слова: «Світ ловив мене, та не впіймав», написані на надгробку Григорія Сковороди, візитною карткою всього його життя?»
Історична довідка про соціально-економічні процеси в Україні в другій половині ХVІІІ століття (додаток 2).
Учнівська мультимедійна презентація «Чи можна філософські погляди, над якими розмірковував Григорій Сковорода ще два століття тому, уважати сьогодні актуальними?»
Стенд-експозиція «Літературними стежками» Г. Сковороди.
1. Г. Сковорода – перший український байкар, автор збірника «Байки харківські» («Бджола і Шершень», «Зозуля та Дрізд»).
2. Поетична творчість Г. С. Сковороди. Збірник його віршів «Сад божественних пісень» («Всякому місту – звичай і права», «Ой пташино жовтобока», «De libertate» («Про свободу»).
3. Спадщина Сковороди є дорогим надбанням української національної і світової культури. Особливість його творів полягає в тому, що в ліричних поезіях він філософ, а у філософських працях – лірик.
«Аналітики»
Учнівська мультимедійна презентація «Пошуки сенсу людського життя». Роздуми над афоризмами Г. Сковороди.
ІV. Підсумок уроку
(Взаємооцінювання)
Слово експертам.
V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Що я відкрив для себе, читаючи Сковороду?» або «У чому сенс людського життя?».