Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Профілактика захворювань дихальних шляхів."

Про матеріал
Захворювання дихальної системи та їх профілактика. Мета: Освітня: дати знання учням про інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі, познайомитись з профілактикою; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів, пояснити шкідливу дію паління на органи дихання і організму в цілому. Розвиваюча: з'ясувати фізіологічні
Перегляд файлу

Тема.   Захворювання дихальної системи та їх профілактика.

Мета:

Освітня: дати  знання учням про інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі, познайомитись з профілактикою; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів,  пояснити шкідливу дію паління на органи дихання і організму в цілому.

Розвиваюча: з'ясувати фізіологічні основи профілактики захворювань органів дихання; розширювати науковий світогляд; формувати всебічно розвинену особистість; розвивати пам'ять, мову, логічне мислення, вміння узагальнювати, вибирати головне, аналізувати і робити висновки.

Виховна: виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров'я ; уміти додержуватись та проводити профілактичні заходи  , загартовувати організм; систематично займатися дихальними вправами і спортом; здійснювати екологічне і естетичне виховання.

Обладнання й матеріали: інтерактивна дошка, інтернет, комп’ютер.

Базові поняття та терміни:  повітряно-крапельні інфекції, грип, туберкульоз, дифтерія, ангіна, трахеїт, бронхіт, бронхіальна астма, пневмонія, плеврит тощр.

Тип уроку. Засвоєння нового матеріалу.

 

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Вправа «Кольорова стрічка»

На кольорових папірцях написані назви органів дихання. Завдання розташувати  у правильному послідовному порядку органи дихання .

Відповіді

  1. Вправа «Так – Ні»

1. Легені забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферним повітрям.

2.Гортань забезпечує проходження повітря до трахеї та захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі.

3.У носовій порожнині атмосферне повітря зігрівається, очищується, зволожується і знезаражується.

4.трахея має лійкоподібну форму і складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів.

5.Права легеня складається з двох частин, а ліва з трьох.

6.Трахея багато разів ділиться утворюючи бронхіальне дерево.

7.Гортань бере участь в утворенні звуків.

      8. Бронхи закінчуються бронхіолами, на стінках яких розташовані альвеоли.

      9.Бронхіоли ще називають легеневими пухирцями.

10.Трахея це трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню та бронхами

11.Великі парні органи дихальної системи – це бронхи.

12. В організмі людини і тварин є запаси кисню, тому безперервне надходження його  необов’язкове.

Взаємоперевірка:1 +, 2 -, 3 +, 4 -, 5 -, 6, - ,7 +, 8 +, 9 -, 10 +, 11 -, 12 -.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

Учитель. Діти, ми вже вивчили будову та функції дихальної системи. Та цього замало. Як ви думаєте, що ще необхідно знати про цю функціональну систему? Правильно. Адже іноді, на жаль, відбуваються порушення в її стані. Отже, тема нашого уроку – «Захворювання органів дихання, їх профілактика».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Ви вже знаєте, що багато мікроорганізмів і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість з них при цьому гине. Але деяка частина потрапивши в органи дихання може спричинити різні захворювання: грип, туберкульоз, ангіну, тощо.

Захворювання дихальних шляхів поділяють на інфекційні та неінфекційні (алергічні та запальні)

Виходячи з життєвого досліду , наявних знань, та з підручника  спробуйте віднести ці хвороби до певних груп – інфекційні, алергічні, запальні. Назви хвороб: трахеїт, бронхіальна астма, грип, дифтерія, бронхіт, туберкульоз, пневмонія.

Інфекційні: грип, туберкульоз, пневмонія.

Алергійні: бронхіальна астма.

Запальні: трахеїт, бронхіт

 Усі ці хвороби органів дихання є дуже шкідливими, адже кожна з них негативно впливає на організм людини  та здоров’я.

 Ви готували невеликі повідомлення про різноманітні захворювання дихальних шляхів.(характеристика: причини виникнення, шляхи передачі, симптоми тощо)

(повідомлення учнів про грип, ангіна, пневмонія, дифтерія, covid -19, бронхіальна астма, алергічний риніт, коклюш)

Туберкульозу  стільки ж років, скільки й людству. Про це свідчать розкопки й найдавніші документи. Так, серед десяти єгипетських мумій, яким понад 4 тис. років, у чотирьох учені виявили ознаки туберкульозу. Цю хворобу ще називали білою чумою, сухотами. Відомо багато видатних людей, які померли від цієї хвороби. Жертвами туберкульозу були Антон Павлович Чехов, російський письменник; Людмила Федорівна Мечникова, дружина видатного вченого-мікробіолога Іллі Ілліча Мечникова; Лариса Петрівна Косач, у народі Леся Українка, яка народилася 1871 року, а у 12 років захворіла на сухоти. Через цю хворобу її не віддали до школи. Діти цуралися її, називали сухотною. Свою самотність вона заповнювала навчанням. У часи надлюдських страждань та самотності Лесю Українку рятувала лише поезія.

Туберкульоз (чахотка) – одне з найдавніших інфекційних захворювань. На відміну від інших інфекцій, він має хронічну течію, що збільшує кількість захворювань в декілька разів.  Захворювання, як правило, настає не відразу: від зараження до прояву може пройти від кількох місяців  до кількох років. Згадки про симптоми цієї хвороби можна знайти в роботах таких давніх учених, як Гіппократ та Авіценна. На цю недугу хворіли й видатні люди – письменники, художники, діячі культури.

    Німецький мікробіолог Роберт Кох у 1905 році був нагороджений Нобелівською премією з фізіології та медицини за відкриття збудника туберкульозу. За специфічну форму та на честь вченого її назвали «паличкою Коха». Які ж властивості має цей збудник? На відміну від інших мікробактерій, бактерія туберкульозу досить стійка: відмінно себе почуває як у грунті, так і у воді, стійка до дії спирту, кислот та лугів. Гине під дією сонячного проміння, високих температур і хлористих сполук. Існують різні шляхи зараження на туберкульоз: під час кашлю, через посуд, поцілунки, продукти харчування, а також від вагітної жінки до дитини.

Виділяють три шляхи зараження: повітряно-крапельний, контактний і харчовий.

Фактори, що сприяють захворюванню на туберкульоз: наркоманія, алкоголізм, неповноцінне харчування тощо. Необхідно добре знати симптоми туберкульозу: довготривалий кашель, кровохаркання, втрата ваги, сильне потовиділення, втрата  апетиту, різке підвищення температури (особливо увечері), слабкість, ядуха, біль у грудній клітці.

    При перших ознаках захворювання самолікуванням займатися  не можна, слід якомога швидше звернутися до лікаря.

Виявити захворювання  вчасно допоможуть такі методи:

  • проведення проби Манту;
  • ФЛГ обстеження;
  • Обстеження мокротиння на наявність бактерій.

За відсутності лікування смертність від активного туберкульозу становить 50% протягом одного-двох років. В інших випадках туберкульоз може переходити в хронічну форму. Хронічний хворий живе довше, продовжуючи виділяти мікобактерії та заражаючи інших.

     Згідно з рекомендаціями ВОЗ, імунізацію вакциною БЦЖ вважають однією з найбільш важливих засобів попередження туберкульозу. Однак ця хвороба є серйозною небезпекою для населення. Щорічно кількість людей, хворих на неї, зростає.

Не зашкоджуйте проведенню протитуберкульозних заходів та не відмовляйтесь від щеплень. Не рідше ніж 1 раз на рік відвідуйте флюорографічний кабінет і проходьте обстеження.

Також шкідливі звички такі ,як зловживання спиртними напоями та куріння знижують опірність організму до захворювань дихальної системи та збільшує частоту виникнення таких захворювань. Хвороби, що виникають внаслідок паління:

Туберкульоз, бронхіт, пневмонія, гангрена ніг,  рак легенів, інфаркт міокарда, склероз кровоносних судин, емфізема легень.

  1. Профілактика захворювань дихальних шляхів.

Для того , щоб ознайомитися та повторити профілактичні міри захворювань дихальних шляхів ми разом попрацюємо на платформі Jamboard. Для цього вам потрібно дати назву малюнкам на  яких зображені заходи профілактики захворювань, що вивчили на уроці. Переходимо на платформу по посиланню:

 

https://jamboard.google.com/d/16f23QZHpEY9TFhH41EgJQWLA0YI13WVbyf6DnLnIvds/edit?usp=sharing

 

ІV.Закріплення знань.

Щоб закріпити отримані знання, запрошую на гру-вікторину на платформі   Quizizz за посиланням : https://quizizz.com/join?gc=485720 (дізнаємося кращого ігрока)

 

Питання:

1.Серед наведених нижче захворювань вкажіть те, що спричиняється алергенами.

РИНИТ

БРОНХИАЛЬНА АСТМА

АНГИНА

ДИФТЕРІЯ

2.Поширене інфекційне соціально небезпечне  захворювання, друг українська назва - сухота.

БРОНХИТ

ПЛЕВРИТ

ТУБЕРКУЛЬОЗ

ТРАХЕТ

3.Запалення слизистої оболонки носа -

ФАРИНГИТ

ГРИП

БРОНХИТ

РИНИТ

4.Запалення легень має назву -

ПНЕВМОНІЯ

ДИФТЕРІЯ

ЛАРИНГИТ

ТРАХЕТ

5.Вірусне захворювання cпричинене вірусами кількох типів -

БРОНХИТ

ФАРИНГИТ

АНГИНА

ГРИП

6.Запалення слизової оболонки гортані-

РИНИТ

ЛАРИНГИТ

БРОНХИТ

АНГИНА

7.Заболевания, що вина внаслідок потрапляння збудників інфекції до плевральної порожнини -

ГРИП

ФАРИНГИТ

ДИФТЕРІЯ

ПЛЕВРИТ

8.Набряк слизової оболонки, сухість и свербіж в порожнині носа, що супроводжується чханням и сльозовиділенням є ознакою -

ТРАХЕЇТУ

АЛЕРГІЧНОГО РИНІТУ

ЛАРИНГІТУ

ГРИПУ

9.На слизових оболонках виникає шільна плівка, как можно перекривати просвіти трахей и спричинити задуху, це ознаки -

КОРОНА-ВІРУСУ

ДИФТЕРІЇ

АЛЕРГІЧНОГО РИНІТУ

ГРИПУ

10.Запалення слизистої оболонки глотки -

ЛАРИНГИТ

РИНИТ

ТРАХЕТ

ФАРИНГИТ

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV сторінка журналу «Релакс» .

Ви можливо утомились?

Або просто занудьгували?

Відпочити всім пора

Починається гра.

Правило гри: учням роздаються аркуші паперу. На деяких аркушах написані запитання. Їх задача зробити з аркушу паперу літак і запустити товаришу. (Грає музика).

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

V сторінка журналу «Практична» .

 

  1. Зробити інтелект-карту по кожній хворобі.
  2. Гра « Ти мені – я тобі»

Учні по черзі задають один-одному запитання по опрацьованій на уроці темі.

Умова гри: той, хто задає запитання має сам знати на нього відповідь. 

 

  1. Гра «Збери кошик»

Поясніть, як можна використовувати зображені продукти для лікування та профілактики хвороб органів дихальної системи.

Картинки по запросу кошик

 

 

 

 

 

  1. Прийом «Fishbone»

1 група – хвороба «Бронхіт»

2 група – хвороба «Пневмонія»

 

 

VI. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

  1. Вивчити §14 (підручник К.М. Задорожний).                                                         
  2.  Розв’язати задачу.    

Скільки коштуватиме паління протягом життя, місяця, року, якщо людина буде випалювати за день одну пачку цигарок за найменшу ціну — 30 грн? Як ці гроші краще використати?

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 березня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку