Урок – програма передач у 6 класі. Студія «Іменник».

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Урок – програма передач у 6 класі.

Студія «Іменник».

Тема: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок учнів із теми «Іменник».

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: мультимедійна дошка та проектор, індивідуальні картки, підручник, тести.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах.

Форма проведення: програма телепередач.

 

Епіграф:

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов'їну.

             Володимир Сосюра

Хід уроку

 

І. Організація класу.

 

Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну прекрасну, в країну чудову,

В країну рідної української мови.

(звучить пісня )

 

II. Повідомлення теми й мети уроку

- Діти,ми з вами вивчили частину мови,яка є найуживанішою. Це іменник. Сьогодні на уроці ми підсумуємо й повторимо вивчений матеріал.

- Запишіть тему уроку :”Узагальнення і систематизація знань з теми «Іменник».

 

III. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Я хочу представити вам гостей, які завітали сьогодні до нас на урок. Знайомтеся: пані Морфологія та її улюбленець Іменник. Надамо їм слово.

Морфологія.

Чи ви задумувались відкіль оті

У нашій мові зливки золоті?

Як намистинки, диво калинові –

Частини мови.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник.

Я іменник. Я взяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі:

Ім’я, найменування і наймення.

Робота. Біль. І радість, І натхнення,

Слова ці – назви наче звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні!

«Ура! – гукнеш ти друзям неодмінно, -

Сьогодні з мови я дістав відмінно».

Учител. Тож я вам бажаю отримати сьогодні лише бали високого рівня, адже наш урок незвичайний. Це урок – програма передач. Зверніть увагу на заставку, яка вас чекає.

 

Слайд №1

  1. Факти. «Іменник».
  2. Актуальне інтерв’ю.
  3. Ключовий момент.
  4. Служба розшуку.
  5. Корисні поради.
  6. Сміхопанорама.
  7. Битва екстрасенсів.
  8. Файна Юкрайна.
  9. Україна має талант.
  10.                     Подробиці.
  11.                     Рейтингова панорама
  12.                     Домашня школа

 

IV. Узагальнення й систематизація вивченого

Учитель. До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати цікаві факти про частину мови, яку вивчили, тобто про іменник.  Прошу, ваші повідомлення. Отже, перша телепередача «Факти. Іменник».

Факти. Іменник.

1 учень. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

2 учень. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.. У 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

3 учень. А в мене повідомлення про рід іменників. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів 5-го ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній на «середній» рід.

4 учень. Граматична дисциплінованість виявляється у семи відмінках іменників. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

5 учень. 448 р. н.е. візантійський історик, перебуваючи у таборі гунського володаря Аттіли (на території сучасної України), записав слова «мед» і «страва». Це була перша згадка українських слів -  іменників.

6 учень. В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру "П". Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера "Ф".

 

«Актуальне інтерв’ю» (робота в парах)

- А зараз настав час «Актуального інтерв’ю».

- Слово інтерв’ю пішло з англійської й означає «бесіда».

(Взаємозапитання.  Діти ставлять питання один одному з теми.)

 

«Ключовий момент» (робота в групах)

І група Згрупуйте іменники за відмінами. Душа, цікавість, совеня, указка, кінь, рак, лисеня, шипшина, економність, абрикос, оленя, ведмежа, іскра, синок, орля, аґрус.

Ключ. Підкреслити в кожному слові першу букву, прочитати речення, записати його.

Душі краса – це слово.

 

ІІ група. Запишіть іменники за групами: морква, рубіж, шия, орел, огорожа, вода, ананас, армія, надія, душа, упряж, друг, автомобіль, удар.

Ключ. Підкреслити в кожному слові першу букву, прочитати речення, записати його.

Мова – душа народу.

 

«Служба розшуку»

Учитель. Увага! А зараз «служба розшуку». Загубилися слова, вам необхідно знайти їм родину, тобто рід.( Кожен отримує картку зі словом. На прохання Іменника, підіймаються з карткою в руці ті учні, у кого слово, чоловічого роду, а морфологія збирає іменники жіночого роду).

Пропоновані слова (написані на картках): тюль, тунель, біль, рояль, емаль, ртуть, шампунь, дріб, путь, вуаль, розкіш, суміш.

 

Учитель. Знайти помилки у тексті, виписати ці слова, щоб вийшов вірш. Визначити рід незмінюваних іменників.

Ми з Шевчучкою Іриною

ходили до кіна.

Із різними тваринами знайомило воно.

На понів ми дивились,

сміялися з шимпанза.

А в сумочці вмістилось у кенгури,

Дитяточко мале.

Найбільш я захопилася

тим мудрим какадом.

Як жаль, що фільм скінчився.

Я завтра ще піду.

Знайдіть «зайве»

 

Корисні поради (словниковий диктант)

А зараз в передачі «Корисні поради»  кожен дасть корисну пораду щодо правильного написання іменників. Працюємо ланцюжком.

Ярослав Мудрий, річка Дніпро, журнал «Пізнайко», немовля,                                  нещастя, міддю, мішечок, криничка, котичок, зауваження, печиво, терпіння, радістю, кошеня.

 

Сміхопанорама

(Учні розповідають смішинки із шкільної тематики, читають гуморески П. Глазового).

 

Битва екстрасенсів

А зараз настав час «Битви екстрасенсів».

-Екстрасенси-це люди з надзвичайними здібностями. Подивившись на річ, вони можуть розповісти хто її господар, а за фотокарткою надати інформацію про людину.

Учні нашого класу теж зараз побудуть екстрасенсами.

  • Ваше завдання з одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників: поні, леді, пюре, Тбілісі, інтерв’ю, ЧАЕС.

 

Файна Юкрайна

- А тепер вашій увазі пропоную передачу «Файна Юкрайна»

Ми дуже любим весь наш край

І любим Україну.

Її лани й зелений гай,

В саду рясну калину.

(Виписати із віршів про Україну іменники, визначити їх відміну)

 

Україна має талант

Учитель. Діти, вам було дано домашнє завдання творчого характеру: скласти невеличкий вірш, намалювати малюнок про Україну, про мову.

 

Подробиці

Учитель. Ми все повторили з вами про іменник. А зараз зробимо його морфологічний розбір за схемою.

Ніжна душа українського народу розвивається в мові.

 

Веселі перегони

Учитель. Молодці, ви активно брали участь у передачах студії «Іменник», а зараз настав час показати всі свої знання з теми.

-Увага! Розпочинаються Веселі перегони!

-Якнайшвидше виконайте тестові завдання

 

V. Підсумок уроку.

Учитель. Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. Оцінювання.

Дайте відповіді на питання:

Що сподобалось на уроці ?

Чи виникали труднощі під час виконання завдань?

Що нового ви дізналися?

 

Учитель. Звернемося ще раз до нашого епіграфа.

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов'їну.

 

doc
Додано
25 березня 2019
Переглядів
724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку