Дата________ Клас 6 Предмет: математика
Тема: «Пропорція. Основна властивість пропорції»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми; перевірити сформованість умінь та навичок знаходити невідомий член пропорції; розвивати в учнів пізнавальний інтерес; показати застосування математичних пропорцій у мистецтві та архітектурі; формувати навички індивідуальної та групової роботи; виховувати інтерес до предмету; виховувати любов до природи, мистецтва, поезії, музики; розвивати в учнів прагнення до розширення своїх знань.
Обладнання: картки із завданнями, олівець і лінійка
Тип уроку: застосування знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Фронтальне опитування. Прийом «Приваблива мета»
Дайте відповіді на запитання:
1. Як називаються члени пропорції a і d? (Крайні)
2. Як називаються члени пропорції b і c? (Середні)
3. Як називається пропорція, якщо значення лівої і правої частини є одне й те саме число? (Істинна)
4. Як називається другий член відношення? (Наступний)
5. Яким математичним терміном можна замінити слово відношення? (Частка)
Ключове слово кросворда – краса.
ІV. Систематизація та узагальнення знань
1. Розв’язування рівнянь на знаходження невідомого члена пропорції
Самостійна робота учнів у робочих зошитах
Замініть зірочку числом, щоб рівність була правильною:
а) * : 0,2=10 : 2; б) 2,4 : * = 0,6 : 2; в) 16:20=*: 5; г) 2:0,5 = 28 : *.
(В-дь. 1) (В-дь. 8) (В-дь. 4) (В-дь. 7)
Яка властивість пропорції допомогла вам розв’язати це завдання? Як же
називається вона? Сформулюйте її.
(Основна властивість пропорції ad = bc).
2. Розв’язування задач. Групова форма роботи (формування змістового компоненту математичної компетентності)
Керована самостійна робота
/Учні працюють у групах, вчитель виконує роль консультанта/
Вправа 681. Розв’язання:
Якщо сторони двох квадратів дорівнюють 5а і 6а, то їх периметри дорівнюють 20а і 24а, а їх відношення дорівнює 5 : 6. Площі цих квадратів дорівнюють 25а2 і 36а2, їх відношення дорівнює 25 : 36.
Вправа 682. Розв’язання:
Оскільки ВС = 60 км, то АВ : 60 = 5 : 3, звідси АВ = (60 · 5) : 3 = 100 (км).
Вправа 683. Розв’язання:
Відповідно до умови задачі 3 : 2 = х : 3, звідси х = 4,5 (см).
Друга пропорція правильна.
Вправа 685. Розв’язання:
Виміри прямокутника на малюнку 2,5 см і 5,5 см. Якщо справжня довжина поля дорівнює х м, то х : 85 = 5,5 : 2,5. Звідси х = (85 · 5,5) : 2,5 = 187 (м).
3. Розв’язування задачі різними способами. Колективна робота учнів. Прийом «Дивуй»
Відношення кількості хлопчиків до кількості дівчаток у класі дорівнює . Скільки в класі учнів, якщо дівчаток 12? Розв'яжіть задачу двома способами.
- Що означає запис 2/3? (Очікувані відповіді: 2 поділити на 3; частка чисел 2 і 3; відношення 2 до 3.)
- Як це відношення можна тлумачити? (Його можна тлумачити так: перше число складається з двох однакових частин, а друге - з трьох таких самих частин.)
Розв’язання.
1-й спосіб Зміст задачі ілюструється діаграмою:
1) 12:3 = 4 (учні) - становить одна частина.
2) 2+3 = 5 (частин) — становлять усі учні класу.
3) 4 ∙ 5 = 20 (учнів).
2-й спосіб
|
Кількість учнів |
Кількість частин |
Хлопчики |
х |
2 |
Дівчатка |
12 |
3 |
х : 2 = 12 : 3, х =(2∙12):3, х = 8,
8+12 = 20 (учнів).
Отже, температура води 20°.
V. Підсумок уроку – проводиться колективно за схемою:
На сьогоднішньому уроці
Рефлексія (створення ситуації успіху)
V. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VI. Повідомлення домашнього завдання.