Заняття розроблене для позаурочної гурткової роботи, виховного заходу.
Для проведення обрати учнів в кількості дванадцять, п'ятнадцять чол. 9-11 класи.
Мета:
- розглянути заходи по енергозбереженню та ефективному енерговикористанню;
- дослідити можливість використання відновлювальних та альтернативних джерел енергії які б мали велике значення у вирішенні глобальної проблеми зміни клімату;
- формувати екологічне мислення;
- виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища існування;
- сформувати у учнів практичні знання по використанню альтернативних джерел енергії;
ПРОСТІ ЕНЕРГЕТИЧНІ РІШЕННЯ ПРОТИ ЗМІНИ КЛІМАТУ
Заняття розроблене для позаурочної гурткової роботи, виховного заходу.
Для проведення обрати учнів в кількості дванадцять, п'ятнадцять чол. 9-11 класи.
Мета:
- розглянути заходи по енергозбереженню та ефективному енерговикористанню;
- дослідити можливість використання відновлювальних та альтернативних джерел енергії які б мали велике значення у вирішенні глобальної проблеми зміни клімату;
- формувати екологічне мислення;
- виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища існування;
- сформувати у учнів практичні знання по використанню альтернативних джерел енергії;
Обладнання: побутовий, електролічильник, звичайна лампа накалювання, енергозберігаюча лампа, ЛЕД-лампа однакової номінальної потужності, кольоровий папір, ножиці, клей олівець, ватман А3, кольорові олівці, маркери, роздатковий матеріал з інформацією.
Хід уроку
ЕПІГРАФ
Розповсюдження цивілізації порівнюється з вогнем, спочатку це слабенька іскра, згодом миготливий вогник, а потім могутнє полум’я, наділене швидкістю та силою.
©Нікола Тесла
Вступне слово вчителя
Так, і справді. Із тих пір як Прометей подарував людству олімпійський вогонь ми не можемо представити своє життя без тепла та комфорту. Влаштування комфортних побутових умов, вимагає використання різних природних ресурсів, що в свою чергу з легкої безтурботної руки людини веде до трагічних змін в навколишньому середовищі та катастрофічних наслідків. З розвитком благополуччя, зростає також кількість населення отже і його потреб.
Задовольнити усіх не завдавши шкоди природі можливо – за допомогою альтернативних джерел енергії, зменшивши залежність від не відновлювальних корисних копалин – нафти, кам’яного вугілля, природного газу а бо ж підвищити ефективність їхнього використання. В свою чергу це приведе до зменшення кількості шкідливих викидів в атмосферу, покращення навколишнього середовища та здоров’я людини.
1.
Зараз пропоную вашій увазі вправу, яка підкаже нам як можливо вплинути на глобальну проблему не виходячи з власної домівки
Вправа «Кошик енергозбереження»
Увазі учнів наводяться енергоносії які використовуються в побуті:електроенергія, природний газ, водопостачання, опалення, - організувати їх у вигляді хмаринок. До кошику положити рішення по енергозберігаючому використанню цих благ, добре перемішати. Кожен учень повинен обрати один з варіантів та віднести його до відповідної проблеми, відповідь свою обґрунтувати, якщо ж пояснення було не вірним вирішення знайти разом з колективом. Варіанти відповідей організувати у вигляді «сонечка», в кінці вправи буде видно на скільки ефективно вирішується дане питання.
Рішення
|
Електроенергія |
Природний газ |
Водопостачання |
Опалення |
Встановлення лічильника |
Встановлення лічильника |
Встановлення лічильника |
Усунення протягів |
|
Використання енергозберігаючих ламп |
Нагрівання лише необхідної кількості води |
Повністю закривати кран |
Утеплення стін, даху, підлоги |
|
Вимикати електроприлади після їх використання |
Користування пальником тільки під час приготування |
Використання лише необхідної кількості води для миття овочів |
Утеплення вікон |
|
Вимикати світло де воно не потрібне |
Закривати каструлю кришкою |
Використання лише необхідної кількості води для ранкового туалету |
Використання декількох котлів різних типів |
|
Модернізація електропроводки та обладнання |
|
Справний трубопровід |
Захисні екрани для системи опалення |
|
Встановлення датчиків руху |
|
|
|
В кінці вправи приступити до демонстрації досліду по енергозбереженні електроенергії.
Дослід:
Для досліду обрати три побутові електричні лампи: лампу накалювання 40 Вт, газорозрядну 12 вт – 75 вт, ЛЕД-лампа 10 Вт – екв. 75вт. Експериментатор по черзі вмикає лампи на спеціальному стенді коментуючи характеристики кожної, потім вмикаються одночасно всі три. ВАЖЛИВО звернути увагу на яскравість в порівнянні з характеристиками кожної лампи. Якщо є можливість в продовж короткого часу заміряти використання електроенергії побутовим лічильником (ватметром), приклади розрахунків продемонструвати глядачам(вони будуть вражаючі).
2.
Тепер ми добре знаємо як зменшити витрати цінних енергоносіїв не відновлювальних джерел енергії. Давайте ж поміркуємо, які ми можемо запропонувати альтернативні джерела енергії, популярні та відомі в наш час, для зменшення викиду вуглекислого газу в атмосферу.
Вправа «Альтернативні джерела енергії України»
Запропонувати учням за допомогою стікерів на контурі країни розмістити можливі варіанти альтернативних джерел енергії. Можливо попередньо заготовити стікери з відповідями, учень просто відриває аркуш та озвучує його.
Альтернативні джерела енергії:
- Вітрова енергія;
- Енергія річок;
- Теплова енергія океану;
- Енергія приливів і відливів;
- Енергія морських течій;
- Енергія сонця;
- Атомна енергія;
- Воднева енергетика;
- Біопаливо;
- Внутрішня енергія землі;
Рольова гра «Країна альтернативних джерел енергії»
Робота в групах.
Створення та захист презентацій за запропонованими темами. Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей олівець, ватман А3, роздатковий матеріал з інформацією, кольорові олівці, фломастери.
Уявіть що ви члени міністерства енергетики. Закороткий час вам потрібно вирішити енергетичну кризу яка склалася в країні за допомогою альтернативних джерел енергії. Свій проект представити публіці в вигляді презентації.
Учасникам пропонується заздалегідь приготований матеріал по альтернативним джерелам енергії з якого потрібно скомпонувати та створити презентацію.
Щоб сформувати групи використовуємо пазл, на зворотній стороні зазначається тема.
3. Рефлексія
«Гра в кості»
Учні по черзі кидають гральний кубик, цифра яка випала на кубі відповідає питанню яке задається учневі.
«Розповсюдження цивілізації порівнюється з вогнем, спочатку це слабенька іскра, згодом миготливий вогник, а потім могутнє полум’я, наділене швидкістю та силою.»