Урок "Проводи осені" ЯДС

Про матеріал
формувати ключові компетентності: вміння вчитися; загальнокультурну компетентність (бережливе ставлення до природи); соціальну – (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, парі, проявляти ініціативу). формувати предметні компетентності: узагальнити і систематизувати знання учнів про характерні ознаки осені в живій і неживій природі, збагачувати знання учнів про рослинний і тваринний світ рідного краю восени; розвивати пізнавальну активність та творчі здібності учнів, мислення, пам’ять, спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції; пробуджувати бажання любити і охороняти природу, захоплюватися її красою. Формувати творчу активність. Виховувати любов до природи, викликати інтерес до природознавства.
Перегляд файлу

Урок природознавства

Проводи осені

Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів із розділу «Природа восени» .

Мета. формувати ключові компетентності: вміння вчитися; загальнокультурну компетентність (бережливе ставлення до природи); соціальну – (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, парі,  проявляти ініціативу).

             формувати предметні компетентності: узагальнити і систематизувати знання учнів про характерні ознаки осені в живій і неживій природі, збагачувати знання учнів про рослинний і тваринний світ рідного краю восени; розвивати пізнавальну активність та творчі здібності учнів, мислення, пам’ять, спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції; пробуджувати бажання любити і охороняти природу, захоплюватися її красою. Формувати творчу активність. Виховувати любов до природи, викликати інтерес до природознавства.

Обладнання: осінній вінок, осінні листочки, картки для роботи в парах та групах, мультимедійний проектор

Тип: узагальнення і систематизації знань

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

 Психогімнастика.

-                     Ви розумні.(Ми розумні).

-                     Ви щасливі.(Ми щасливі).

-                     Ви найкращі. (Ми найкращі)

-                     У вас все вийде.(У нас все вийде).

-                     Я вас люблю.(Ми вас любимо).

-                     До роботи (До роботи)

II. Мотивація навчальної діяльності

 Вправа «Очікування»

-                     Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку, яким  він має бути? (цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, проблемним, пошуковим, продуктивним)

-                     А я очікую, що ви на уроці будете працьовитими, активними, життєрадісними, обізнаними та щасливими.

 

Активізація чуттєвих уявлень учнів

-                     Послухайте вірш і скажіть, яку картину уявляєте.

(Звучить мінорна музика)


Вітер плаче, вітер віє,

Дощ осінній дрібно сіє.

Жовкне листя, в’януть квіти,

Скрізь калюжі поналито.

І ніде не видно пташки,

Ані бджілки, ні мурашки,

І метеликів нема,

Недалеко вже зима.


 


-      Що ви уявили, прослухавши цей вірш? 

-      А яка це пора осені? (пізня) А чому?

-      Назвіть ознаки пізньої осені (уже були перші приморозки, температура повітря знизилась, випав перший сніг, день все коротшає, а ніч довшає).

-А які ще 2 пори має осінь?(рання – схожа на літечко, золота, коли усе зафарбовується у золоті барви)

-Отож, уже зовсім скоро нам прийдеться попрощатись з окрасою нашого класу – осіннім віночком.

 

ІІ. Фенологічні спостереження.

-                     Скажіть, на що ви сьогодні дивились, перш ніж вийти з дому до школи? (на температуру повітря, хмарність, опади вітер)

-                     Що ви можете сказати про стан погоди сьогодні?

-                     Сьогодні 28листопада

-                     Температур повітря –

-                     Вітер –

-                     Опади

-                     Хмарність –

 

Народний прогностик

-                     В християнському календарі цей день теж особливий. Уже традиційно про особливості цього дня нам розкаже…Михайлик(син священника)

28 листопада Пилипівський піст, Пилипівка.
Якщо в цей день лежить сніг, то долежиться до весни.
У Пилипівку день до обіду.

Сова кричить - холод віщує.

 

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

-           Сьогодні у нас останній осінній урок. Давайте проведемо цю пору року так, щоб вона знову до нас завітала через рік.

-                     Діти, а може таке статись, що осінь не прийде? не наступить?

Ні, бо Земля обертається навколо Сонця і цей процес безперервний…

Бо за літом завжди наступає осінь

-                     Отож нам сьогодні потрібно прибрати наш осінній вінок і пригадати, як природа підготувалась до зими, а саме:

-які зміни у неживій природі

-що відбувалося в житті рослин

-як в цю пору поводили себе тварини

-а також які зміни відбулись у житті людей.

ІV. Робота над матеріалом уроку

1. Мозковий штурм

- Назвіть осінні місяці.

- Чому відбуваються зміни пір року на Землі?

- Як змінюється висота Сонця восени порівняно з літом?

- Як змінюється довжина дня восени? Коли довжина дня і ночі однакова? (22-23вересня)

- Які осінні зміни відбуваються в неживій природі(похолодання, густі тумани, останні грози, коротший день, затяжні дощі, перші приморозки, перший сніг)?

- Які осінні зміни відбуваються в живій природі(достигають плоди, жовтіє і опадає лист яз дерев та кущів, жовтіють і вянуть трави, птахи відлітають у вирій, комахи ховаються, деякі звірі впадають у сплячку, деякі линяють)?

- За віком усі рослини поділяються на ….?(однорічні, дворічні, багаторічні) наведіть приклади…

- Які природні явища відбуваються у житті рослин восени (жовтіють і в’януть трав’янисті рослини, листопад, дозрівання плодів, хвойні дерева лишаються зеленими)?

 

 Пост з контактів

-         Ви знаєте, я вчора звернула увагу в соціальній мережі ВК пост одного хлопчика Петрика П’яточкіна.  Пропоную прочитати. Які б коментарі ви лишили на його сторінці?

«Що зайве?»

Дерево, кущ, квітка, опеньок.

 

2. Робота в парах «Уважні грибники»

До якої групи належать гриби?(це окрема група організмів)

-Пропоную перміститись на лісову галявину. Скористаємось тим, що у нас залишилось кілька осінніх днів і є можливість зібрати гриби.

Працюємо в парах.

Ваше завдання – назбирати грибів до столу.

(працюють)

- Про що ви пам'ятали, коли збирали гриби? (зрізали, не виривали з грибницею, не збирали старих грибів, обирали лише їстівні)

Прошу пару презентувати свій кошик. (діти називають)

-А чому не всі гриби опинились в кошику? (отруйні)

-То їх можна ж затоптати або вирвати? (ні, вони корисні для тваринок: корм, ліки для тварин, а деяких комах- шкідників вони знищують своєю отрутою)

 

Гра «Хто зайвий»

- Погляньте на екран, оберіть зайве, доведіть чому

Ведмідь, заєць, вовк, горобець

- А  чим птахи відрізняються від інших тварин? ( їхнє тіло вкрите пір'ям, вони майже всі вміють літати)

- Що ви можете розказати про горобця?(це осілий птах) Яких ще осілих птахів ви знаєте?

- А як це зрозуміти?осілі? (це ті, які не віділтають у теплі краї, а лишаються зимувати)

- А як  називаються ті, які не лишаються? (перелітні)

- А чому вони летять у теплі краї? ( головна причина голод, їм нема що їсти)

- Птахи не всі разом одночасно летять у вирій. Пригадайте, які птахи летять першими? (ті, які їдять комах)далі? (рослиноїдні) а останніми відлітають? (ті, що живуть на воді)

 - Про яку групу птахів ми ще не згадали? (зимові гості)

 

3. Гра «Посади на дерево зимових гостів»

- Пропоную  посадити на дерево лише зимових гостей

Шишкар, омелюх, чечітка, снігур

Розповідь вчителя

На відміну від інших птахів, шишкар виводить пташенят узимку. Уявляєте, навколо двадцяти – тридцяти  градусний мороз, а  в гнізді у нього яйця,  або голенькі пташенята лежать.

Годуються вони в основному насінням сосен, ялин. В урожайний рік шишкарям узимку вдосталь корму. От вони і починають мостити гнізда та виводити пташенят у ситну для них пору року – зимою.  Шишкар – ялинник будує таке тепле гніздо, що ні яйця, ні пташенята в ньому не замерзають.  

Ще одну особливість мають ці пташки. Хвойне смолисте насіння – основний корм шишкаря. І тому тіло старого шишкаря настільки просочується смолою, що не піддається гниттю. Десять – п’ятнадцять років може лежати така «мумія» шишкаря. 

Вигодовують вони їх не комахами, як більшість зерноїдних птахів (та й де зимою комахи!), а подрібненими насінинами хвойних дерев. 

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА


Станем, діти, чітко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Вересень плоди розвісив,

Нумо їх з дерев зривать.

Руки вгору підіймаймо,

Груші й яблука зриваймо.

Назриваємо багато,

Щоб узимку ласувати.

Ширше, діти треба стати,

Будем з жовтнем танцювати,

З листям золотим кружляти,

Вітром гілля колихати.

В ліс зайдем – гриби знайдем.

Далі в листопад підем,

Під осінній дощик попадем.

Останніх пташок у вирій проведем

І до роботи на уроці перейдем.


 


Гра «Хто зайвий

Ведмідь, заєць, вовк, горобець

4. Робота в групах

- Назвіть одним словом групу цих тварин (Звірі)

- Назвіть їх істотні ознаки. (тіло вкрите шерстю, малят народжують і вигодовують молоком)

- Попрацюємо у групах

- Створіть групи.

- Із поданих на картці тварин, обрати ту, про яку розповідається і довести свій вибір.

 

5.  «Знайди лісову господиню» Гра на мультимедії- пазл

Їжачок засинає восени? Так ні

Лисиця робить запаси на зиму?

Ведмеді влітку і восени багато їдять Чому так ні

До зими починає біліти з хвоста хто це

Вискакує білочка…

Як білочка готується до зими? (веде активний спосіб житті,запасає горішки і жолуді, линяє)

Розповідь вчителя

Навіть діти знають, що білка - один з найбільш запасливих звірків. Білки починають робити запаси ще влітку і займаються цим аж до перших холодів. Ці тварини ховають в затишні місця горіхи, жолуді та гриби. Білка дуже вибіркова - для зимової комори відбираються тільки хороші продукти, що не попсовані паразитами і личинками. До речі, завдяки цим гризунам розростаються лісу. Пам'ять у білки не дуже гарна, і тому тварина може просто забути, де закопаний насіннячка або жолудь. А згодом з цього насіння виростають нові дерева.

Крім поїдання своїх запасів, білка не гребує і злодійством насіння з гнізд дятлів.

Саме тому білка і робить вражаючі запаси. Вона у великих кількостях ховає горіхи, жолуді і насіння злакових рослин, «фасуючи» їх по дуплах і затишним розвилки дерев.

Особливо цінують білки кедрові горіхи, так як при невеликому обсязі вони відрізняються високою харчовою цінністю. Так як білка готується до зими дуже ретельно, за її припасами часом йде справжнє полювання, так що вона змушена гарненько маскувати свої схованки.

Необхідно відзначити, що свої припаси цей звір ховає настільки добре, що часом сам не може їх відшукати. Так в лісі з'являються нові дуби і ялини: насіння із забутих припасів проростають, даючи життя новому поколінню дерев.

 

До якої групи звірів належить білка? (ті, що ведуть активний спосіб життя)

А як звірі готуються до зими? (по групах)

-одні активні

- інші линяють

- Залягають в сплячку

 

6. Осінні клопоти людей.

-                     Ми з’ясували, як природа готується до зими. А які зміни відбувалися в житті людей протягом осені?

(консервація, теплий одяг, збирання урожаїв…)

 

 

VІ.Підсумок уроку

Закличка зими

- Спливають останні осінні дні і останні хвилини нашого уроку. Прийшла пора сказати осені «Прощавай!»

(скидаю вінок)

-                     А нам час закликати зимоньку.

-                     Осінь проводжаєм, зиму закликаєм!

Приходь, зимо, приходь красна!

З морозами тріскучими,

Снігами сипучими.

Всі тебе ми закликаєм,

З нетерпінням виглядаєм!

(вішаю сніжинку)

 

-         На сьогоднішньому уроці ми провели осінь і закликали зиму. Ми розкрили не всі секрети природи. Адже у ній є ще багато таємниць, які ми будем відкривати у нових темах і на наступних уроках. А наступний урок у нас буде уже взимку.

Ваше домашнє завдання – поспостерігати, які зміни у природі відбудуться за цей тиждень.

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\уважні.png 

docx
Додано
3 березня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку