Урок вивчення нового матеріалу та формування вмінь і навичок з використанням міні-підручника на основі культурологічної лінії : « Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти»
Предмет: українська мова.
Клас: 9.
Тема: Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Розділові знаки при прямій мові.
Мета: пояснити правила вживання розділових знаків у конструкціях із прямою мовою; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора, розставляти розділові знаки в конструкціях із прямою мовою, правильно інтонувати такі конструкції; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати увагу, логічне й образне мислення, естетичну й емоційну сфери.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та формування вмінь і навичок.
Обладнання: підручник, міні-підручник, комп’ютерний супровід.
Форми роботи:
Культурологічна лінія : « Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти»
Хід уроку
Нагорода за добру справу –
у самому її здійсненні.
Р.Емерсон
1.Організаційний момент .
2. Оголошення теми та мети уроку ( протягом уроку використовуємо комп’ютерних супровід).
Формування цілей уроку разом із учнями. Дев’ятикласники заповнюють таблицю міні-підручника.
Слово вчителя:
Школярі, прослухайте поезію. Культурологічна тема нашого уроку схована у рядках , які вчора навіяла мені муза. Даваймо визначимо її.
Добро... Яке воно на смак,
на колір, дотик чи тепло?
Його робити треба просто так,
а не за щось, щоб вам колись везло.
В руках воно ніжніша і цвіте,
у серці і в душі не знає меж,
Той, хто добро з добром вам віддає,
той платить вам і думає про те ж.
Віддайте та ідіть …
Культурологічна тема уроку: « Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти»
Вправа « Асоціативне ґроно»
3. Мотивація уроку.
Для чого нам потрібні знання нашого уроку?
Відповіді учнів( щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, вміти спілкуватися, логічно викладати думки, правильно застосовувати речення).
4.Актуалізація опорних знань учнів.
Бліц-опитування:
♦ Що являє собою пряма мова?
♦ Пригадати інтонаційні особливості прямої мови.
♦ З якою метою вона використовується ?
♦ Схематично зобразити речення з прямою мовою.
♦ Навести приклади.
5. Опрацювання нового матеріалу.
Пошукова робота ( робота у групах).
Групі учнів було дано випереджальне завдання: знайти і схематично зобразити можливі розділові знаки при прямій мові. Виступи дев’ятикласників.
Учні занотовують схеми у зошити.
- На дошці зображені не всі схеми, використайте ст.. 24-25 підручника і доповніть відповідь своїх однокласників. До кожної схеми підберіть речення.
Використайте методи Читання з помітками» та « Конструювання»
Увага: Знак оклику, знак питання, три крапки беруться в лапки разом із прямою мовою, а крапка і кома виноситься за лапки.
Пропущені схеми:
А: « П!?»
« П!?» - а.
А: « П!?» - а.
« П, - а: - П!?»
Учні зачитують складені речення, визначають найкращі та записують їх у зошити.
Слово вчителя:
Діти, не забудьте поставити відповідний бал у « Оціночний портфоліо».
Чуже мовлення може бути передане не дослівно, а лише із збереженням основного змісту. При цьому ми не використовуємо речення з прямою мовою.
Наступний етап нашої роботи – це « Міні-дослідження», а дослідниками будете саме ви. Клас розбиваємо на групи і отримуємо завдання, які знаходяться отримуєте в конвертах.
Завдання групам:
І- Дослідити основні ознаки, структуру, інтонацію та стилістичні особливості прямої мови.
ІІ- Дослідити основні ознаки, структуру, інтонацію та стилістичні особливості непрямої мови.
Міні-дослідження
Розглянути таблицю. Проаналізувати. Пояснити, у чому полягає відмінність між прямою мовою і непрямою. Виступи учнів.
Увага: При заміні прямої мови на непряму змінюються форми дієслова, особових та присвійних займенників. Пропускаються звертання, вигуки, іноді вставні слова та частки.
Представники груп висновки записують на дошці у вигляді таблиці.
Пряма мова |
Непряма мова |
Дослівна передача чужого мовлення |
Чуже мовлення передається не дослівно. |
Пряма мова передається підвищеною інтонацією, слова автора – навпаки. |
Слова автора вимовляються підвищеним тоном, пряма мова ж дещо зниженим. |
Розділові знаки ставляться за вивченими вище схемами. |
Розділові знаки ставляться за правилами складного речення. |
Вправа « Знайди помилку»
У вправі допущені помилки при заміні прямої мови непрямою. Виправте недоліки та запишіть речення.
1. Бабуся просила онука налити собі молока. 2. Євген Гуцало наголошував пам’ять наша – глибокий чарівний колодязь. 3. Мені казала мати, що роби добро і чисту совість не віддавай за шматки. 4. Михайло Стельмах писав, що я люблю тебе , незрадлива мудрість книг.
Слово вчителя:
Добро і зло… Проблема добра і зла. Вона така ж давня, як давня історія людства, її ще називають вічною, загальнолюдською проблемою. На нашій землі здавна поняття «добро» розумілося як доброта і милосердя щодо всього живого на землі, чесність, порядність, здатність до співпереживання. А «зло» — це все темне, страшне, що шкодить людині, заважає їй спокійно, щасливо жити, примушує її страждати. Проблема добра і зла — одна з центральних у творчості багатьох видатних українських письменників. Важливе місце посідає вона в повісті Ольги Кобилянської «Земля». Над вічними питаннями — жорстокість і милосердя, гріх і спокута, добро і зло, змушує нас задуматись роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Уособленням зла у XX столітті стали тоталітарні режими, в нашій країні — сталінський. Один із найвражаючих творів про це — роман Василя Барки «Жовтий князь».
А які ви твори знаєте про добро?
Відповіді учнів: І.Багряний « Тигролови», Леся Українка « Давня казка», М.Коцюбинський « Дорогою ціною», О.Назарчук « Роксоляна» тощо.
6. Підбиття підсумків.
Вправа « Знайди правильне твердження»
Кожній групі учнів даються розрізані папірці із основними поняттями прямої мови та непрямої .
Завдання:
Знайти ознаки певної групи.
7. Рефлексія. Оцінка заняття в емоційному і змістовному аспектах.
Знаю |
Хочу знати |
Дізнався - дізналася |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
♦ Робота з « Оціночним портфоліо»
Хочу закінчити урок словами українського поета Василя Симоненка : «Люди — прекрасні. Земля — мов казка! Справді, людина повинна приходити в цей прекрасний світ, щоб творити добро».
Творімо добро просто так.
Міні-підручник
Тема: Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Розділові знаки при прямій мові.
Культурологічна лінія : « Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти»
Епіграф уроку:
Нагорода за добру справу –
у самому її здійсненні.
Р.Емерсон
Цілі та завдання |
Мої висновки |
|
|
|
|
|
|
- розвивати естетичні смаки , уміння працювати у групах; |
|
|
|
« Оціночне портфоліо»
№ |
Вид роботи |
Бал |
Викликало труднощі: |
1 |
« Асоціативне ґроно» |
|
|
2 |
Бліц-опитування.
|
|
|
3 |
*Пошукова робота.
|
|
|
4 |
«Читання з помітками» |
|
Уміння залишилося невідпрацьованим: |
5 |
« Конструювання» |
|
|
6 |
*« Міні-дослідження», |
|
|
7 |
« Знайди помилку» |
|
|
8 |
*« Знайди правильне твердження»
|
|
7. Рефлексія.
Оцінка заняття в емоційному і змістовному аспектах.
Знаю |
Хочу знати |
Дізнався - дізналася |
|
|
|
|
|
|
|
|
|