Мета: узагальнити й систематизувати знання восьмикласників з розділу «Другорядні члени речення», сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати пошану до культури та історичної спадщини свого народу.
Культурологічна лінія уроку: « Козацькому роду – нема переводу».
Урок-змагання української мови
Клас : 8
Тема. Узагальнення і систематизація знань із теми «Другорядні члени речення»
Мета: узагальнити й систематизувати знання восьмикласників з розділу «Другорядні члени речення», сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати пошану до культури та історичної спадщини свого народу.
Культурологічна лінія уроку: « Козацькому роду – нема переводу».
Тип уроку: повторення, узагальнення і систематизація знань.
Міжпредметні зв’язки: історія, народознавство, музика, образотворче мистецтво.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Отож, які уміння ми будемо розвивати? (визначення цілей уроку разом із класом)
Слово вчителя
Культурологічна лінія нашого уроку схована у епіграфі. Ваша задача - визначити її тематику.
Ех вдягали святкові жупани
Козаки, що збирались на Січ.
Їх отаман покликав до ради
Запитать, що із ляхом робить
Українська народна пісня
Відповіді учнів.
Отже, культурологічна лінія уроку: « Козацькому роду – нема переводу».
Вправа «Асоціативний кущ»
Які асоціації виникають у вас зі словом К О З А К ?
Кмітливий
Винахідливий Розумний
К О З А К
Патріот Сміливий
Творчий
Любі діти, не забувайте, що ви є нащадками наших предків, тож сьогодні на уроці хай виявляться ваші найкращі риси вдачі.
ІІІ. Евокація.
Учні на даному етапі для себе формулюють цілі:
Відповіді учнів ( Людина, яка грамотно може висловити свої думки, завжди була приємною у спілкуванні. Щоб досягти певних висот , ми повинні працювати над собою, закладати фундамент майбутнього вже зараз…).
ІV. Закріплення вмінь та навичок
Слово вчителя
Продовжимо розгляд теми.
Я пропоную вам поміряться силами знань у козацьких змаганнях. Та який курінь без назви, емблеми та девізу. Ось і перше завдання
« Презентація команд».
Щоб пов’язати нашу роботу з основною темою, розберіть девіз за членами речення.
Та команда, яка це завдання зробить якнайшвидше, отримає право вибрати козака і першою поставити курінь у нашій Січі. По закінченні уроку за допомогою своїх знань, умінь та навичок ми разом побудуємо козацьке містечко, яке має назву « Січ знань, умінь та навичок».
Слово вчителя
Вірним супутником козака в дорозі був рушник, вишитий матір’ю або коханою, який служив йому оберегом . Зараз я пропоную кожній із команд вишити « Синтаксичний рушничок» , який допоможе нам правильно визначити члени речення.
На рушникові пропущені слова із відомих козацьких пісень, вам треба відтворити музичний твір, підібравши потрібне слово і визначити, яким членом речення воно виступає та якою частиною мови виражено. А якщо ви захочете отримати додатковий бал, то заспівайте пісню зі своїм куренем.
1) Попереду Дорошенко веде своє військо, військо запорізьке хорошенько.
2) Засвистали козаченьки в похід з полуночі, заплакала Марусенька свої ясні очі.
Слово вчителя
За вікном зима і забава кожного українця з давніх-давен була гра зі снігом. Тож пропоную створити « Снігову кулю». Перед вами граматична основа Україна святкує.
Ви повинні по черзі поширити речення другорядними членами і вказати, якими частинами мови вони виражені. Виграє той кіш, чиє слово буде останнім.
Відповіді команд.
А тепер послухайте мій варіант, його тема пов’язана із нашою Батьківщиною.
Варіант вчителя У цьому році квітуча Україна урочисто святкує двадцяту річницю своєї незалежності.
Так якими ж частинами мови можуть виражатися додатки , обставини, означення?
Слово вчителя
Козаки завжди славилися своїми здібностями логічного мислення, а також творчим характером. Тож не підведемо своїх дідів-прадідів і підтвердимо, що ми гідні називатися козаками, а в цьому нам допоможуть « Лінгвістичні пазли».
Ваша задача за допомогою пазлів відтворити схему речення, а потім його скласти, бажано використати всі елементи схеми та дотримуватися козацької теми. Записати схеми на дошці. Додатковий бал отримає та команда, яка буде більш вправною.
Варіант вчителя: Козаки завжди у своєму товаристві цінували сміливість, кмітливість, добре серце , почуття гумору.
Слово вчителя
« Енергохвилинка»
Ще з сивої давнини український народ оздоблював свою мову прислів’ями та приказками і, сам того не знаючи, використовував означення, додатки, обставини. І ви, як достойні нащадки повинні показати свою мудрість, відтворивши прислів’я. За правильну відповідь ви маєте право прикрасити столітній дуб жолудями.
Козацькому роду – …нема переводу.
Степ та воля – ….козача доля.
До булави треба й … голови.
Терпи, козаче,… отаманом будеш.
Де байрак,…. там і козак.
Коли козак у полі, то він як… на волі.
То не козак, що боїться…. собак.
Слово вчителя
Ви вже показали, які ви розумні й кмітливі, та ще хотілося б подивитися на скільки творчі. Увага! Поетичне завдання « Хто кого перетягне». Вам треба скласти рядки і продекламувати їх. Додатковий бал отримає та команда, яка створить вірш за власною римою.
Вірш за власною римою
…..волю ….. сила ___________________
…..долю ….. мила ______________________
…..свободу ….. вода ______________________
…..роду ….. не біда ______________________
Слово вчителя
Сьогодні ви дуже гарно попрацювали, показали, що ви розумні й талановиті учні. І на підтвердження цього поглянемо на нашу Січ. Завдяки вашим зусиллям вона має такий вигляд. Та кожна робота потребує нагороди. Отаманам я вручаю
« Козацькі грамоти». Вони не заповненні. Та я даю вам можливість оцінити своїх козаків. Інші члени групи складуть «Пам’ятку-пораду» для протилежної команди.
Пам’ятка – порада
1. Ідіть власним життєвим шляхом та не забувайте, що поряд ….
2. Даріть добро і радість, шануйте ….
3.Тримайте віру в серці та несіть її….
4.Людські цінності тримайте завжди…
Слово вчителя
Урок йде на завершення , підсумуємо роботу складанням сенкану . Це дасть можливість побачити, як ми з вами спрацювалися. У допомозі стануть
«Поради до складання сенкану»
* Ключове слово - Урок .
* Що ми повторили на уроці ? ( Означення, обставина, додаток)
* Яким для вас видався урок ? ( Цікавим, незвичайним, повчальним)
* Що ми робили на уроці? ( Вивчали, складали, повторили)
*А тепер складіть речення, що підсумує ваші думки.
Наприклад: На незвичайному уроці української мови ми вивчали, складали , повторювали додатки, обставини, означення.
Дякую за високу оцінку уроку, адже таким він став завдяки вам.
Домашнє завдання. Як і урок воно буде незвичайним : ви отримаєте репродукції картин відомих митців. Вам треба написати невеличкий твір-опис за картиною, вказавши автора і назву.
Додатки до уроку
Пам’ятка – порада
1. Дивіться на цей світ очима своєї любові – і він буде прекрасним!
2. Будуйте цей світ руками своїх надій – і …
3. Несіть цей світ у долонях добра – і …
4. Будіть цей світ світлом своєї віри – і …
Поради до складання сенкану
Зміст сенкану: Приклад
1. Іменник (тема). 1. Зима
2. Два прикметники (яке воно?) 2. Холодна, снігова.
3. Три дієслова (що воно робить?) 3. Прийшла, завітала, поморозила.
4. Фраза-висновок із чотирьох слів. 4. До нас прийшла морозна зима.
5. Іменник-синонім до теми. 5. Пора року.
« Снігова куля»
Україна святкує______________________________