Урок "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові"

Про матеріал
Конспект уроку у 5 класі "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові", завдання, вправи, презентація, відеоматеріал
Перегляд файлу

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Мета: ознайомити учнів із реченнями з прямою мовою, інтонацією та розділовими знаками в них, навчити розрізняти слова автора і пряму мову; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, картки, проектор, мультимедійна дошка, презентація, аудіофайли, відеофайли.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з текстом (усно) (Слайд 2)

Прочитати уривок з твору. Знайти речення з прямою мовою. Звернути увагу на їх будову.

В гостях у весни

Чуєте: з вільшника долинає голосна пісня: при-ди-кум... чай-пить... чай-пить... Хто ж це запрошує випити чаю? Та це ж співочий дрізд! Він зовсім недавно повернувся з далекої Африки і тепер спішить повідомити про це ніжними трелями. Дрозда підтримують і зяблик, і шпак. Вони також радіють, повернувшись до рідного лісу. Синиця, яка ніколи не бачила заморських земель, дивиться на них з особливою заздрістю.

А от вівсянка і досі не йме віри, що настала весна. Сидить на сосновій гілці і все перепитує: «Чи це так? Чи це так?»

«Так, так, так»,- відповідає їй дятел.

«Угу, угу»,- підтакує кільчаста горлиця.

Здається, пернате населення лісу шаленіє від п'янкого повітря, світла, тепла. Йду лісовою стежкою і скрізь бачу прикмети весни.

Степан Мацюцький

(Речення з прямою мовою складаються зі слів автора та прямої мови, яка береться в лапки)

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку (Слайд 3)

Тема уроку: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Завдання:

→ вивчити, що називається прямою мовою;

→ з’ясувати, для чого потрібні слова автора;

→ запам’ятати, які розділові знаки ставляться при прямій мові

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

1. Пояснення вчителя

Прямою мовою називається висловлювання якоїсь особи, передане дослівно, без змін. (Слайд 4)

 

Лісова пісня
Спить озеро, спить ліс і очерет.
Верба рипіла все: «Засни, засни…»
І снилися мені все білі сни…

Леся Українка

 

Пряму мову супроводжують слова автора, які вказують, кому вона належить. (Слайд 5)

 

Весна і мама

Якось я спитала у Весни:
«Ти чому приходиш, поясни?»
І Весна мені сказала прямо:
«Поспішаю я на свято Мами!»

Ірина Жиленко

Інтонація в реченнях із прямою мовою. Пряму мову вимовляємо підвищеним тоном, слова автора – зниженим і дещо прискорено. Вимовляючи пряму мову, намагаємося передати особливості мовлення того, кому належать ці слова. (Слайд 6)

 ЯЛИНКА
Раз я взувся в чобітки,
одягнувся в кожушинку,
сам запрігся в саночки
і поїхав по ялинку.

Ледве я зрубати встиг,
ледве став ялинку брати,
як на мене зайчик — плиг!
Став ялинку віднімати

Я сюди, а він туди.
«Не віддам, — кричить, — нізащо!
Ти ялинку посади,
а тоді рубай, ледащо.

Не віддам і не проси!
І цяцьками можна гратись.

Порубаєте ліси, —
ніде буде і сховатись.

А у лісі скрізь вовки,
і ведмеді, і лисиці,
і ворони, і граки,
і розбійниці синиці»

Страшно стало… «Ой, пусти,
не держи мене за поли!
Бідний зайчику, прости!
Я не буду більш ніколи!»

Низько-низько я зігнувсь
і ще нижче скинув шапку…
Зайчик весело всміхнувсь
і подав сіреньку лапку.

Олександр Олесь

 

2. Проблемна ситуація (Слайд 7)

Проаналізувати подані речення, сформувати правила вживання розділових знаків при прямій мові.

→ Дітям, аби ті не нівечили цвіту, батьки казали: «Не ламайте калину, бо накличете морози».

→ «Без верби й калини нема України», – правду каже прислів'я.

→ «Краса природи, – пише Василь Сухомлинський, – відіграє велику роль у вихованні духовного благородства. Вона виховує в душі підлітка здатність відчувати, сприймати тонкощі, відтінки речей, явищ, порухи серця... Краса природи виховує витонченість почуттів, допомагає відчути красу людини».

Щоб переконатись у правильності зроблених висновків, щодо вживання розділових знаків попрацюємо з підручником.

 

3. Робота з підручником (Глазова О. Українська мова. 5 клас)

Розглянути і проаналізувати схеми розташування розділових знаків при прямій мові (ст. 117).

Які висновки можна зробити? (Слайд 8)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником

Виконайте вправу 208 (усно).  Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. У кожному з речень укажіть пряму мову та слова автора. Зверніть увагу на вживання розділових знаків.

2. Робота на картках

Виписати речення з прямою мовою, побудувати схеми.

Картка № 1.

КАМІНЬ

У лузі, під гіллястим дубом, багато років була криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.

Одного разу до криниці прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Він подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть, булькне».

Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло та ще й дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.

Камінь упав на дно криниці й закрив джерело.

Вода перестала прибувати.

Криниця засохла.

Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.

На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.

Замовкла соловейкова пісня. Сумно стало в лузі.

Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця.

Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.

«Де ж воно все поділося?» подумав дідусь.

В. Сухомлинський

Картка № 2.

Зустрілись якось на кущі глоду дві сойки. Одна каже: «Ну й холоднеча! Забарилася весна, не йде до нас». А друга їй: «Напевно, десь у снігу загрузла, не добереться ніяк».

І справді, розгулялась наостанку зима. То лютим вітром подме, то віхолу напустить – жбурляє пригорщами снігу. То затягне небо густими хмарами – ясному сонечку годі й пробитися. Сутужно птахам, важко в такий час відшукувати їжу.

Олег Буцень

Картка № 3.

Сидів на сосні дятел. Цюкав, цюкав гіллячку – стомився. Вирішив перепочити. Коли чує: внизу говорять про нього. Схилив голову, аж то хлопець і дівчинка. Стоять під деревом, його розглядають.

«Трудяга цей дятел, – каже хлопець. – Ні влітку, ні взимку нема від нього порятунку комахам і личинкам. Скрізь знайде». «Корисний птах, – погодилася з ним дівчинка. – Та тільки шкода: співати не вміє. А птах без пісні – що зима без снігу».

Ох і прикро ж стало дятлові від цих слів! Бач, його навіть за птаха не хочуть вважати. Зажурився бідолаха. Хіба він крил не має? Не літає? Не винищує комах? Думав, думав дятел і врешті надумав: «Дай-но і я спробую заспівати».

Олег Буцень

 

Картка № 4.

Осінній день короткий. За роботою не зогледілися, як почало вечоріти. Сонце низько схилилося над обрієм. Коли чуємо: «Курли! Курли!»

Спершу побачили синю хмару, яка повільно сунула з півночі. Правим своїм крилом вона прикрила сонце, і враз спохмурніло. А прямо над головою, високо в небі, здавалося, завмер журавлиний ключ, ніби хтось накреслив у небі ламану лінію. Птахи втікали від хмари, яка ось-ось настигне їх...

Мовчанку порушила дочка: «Тату, а журавлі ще повернуться?». «Обов'язково повернуться. Вийдемо зустрічати їх навесні...» відповів тато.

Степан Мацюцький

 

3. Робота в парах на картках

Відновлення речень із прямою мовою. Розставити пропущені розділові знаки. (Розділові знаки не вилучено)

Солодкий дощ

Закінчилася зима. Прокинувся муравлик від довгого сну. Поворушив мляво рудими вусиками, випростав лапки час за роботу братися. Побіг на розвідку.

Як гарно навколо! Сніг недавно зійшов, приємно парує вогка земля. Заспівали пісень дзвінкоголосі пташки. То там, то тут зеленіє перша травиця. А ось вилізла з моху волохата квітка сон. «Ой, як ти мене налякала! зупинився на хвильку перед нею муравлик. Думав, потвора яка. Зараз і кінець мені буде».

Поворушив невдоволено вусиками і поповз собі далі. Коли це згори щось йому ляп! Краплина. Та яка ж велика! Мало не прибила бідолаху. Обтрусився муравлик і щодуху додому. Прибіг у мурашник, репетує: «Закривайте мерщій входи: дощ починається!»

І такий галас учинив уся мурашва позбігалась. Заметушилась. Нумо входи-виходи закривати, щоб вода у мурашник не просякла.
Коли хтось каже: «Братця! А наш муравлик від дощу солодкий. Ось покуштуйте його!»

Кинулась мурашва до нього, обнюхують, смакують справді солодкий!
«Де ж ти солодкий дощ бачив? питають.На небі ні хмаринки не було».
«Не знаю, ніяковіє муравлик. Я під березою біг. А мене щось мокре зверху лясь!» «Так то ж не дощ, а берізчині сльози. Сік капає. Ану, веди нас туди», попрохали мурашки. І побігли за муравликом по березовий сік.

Стоїть береза в лісі. Кап-кап-кап, на сухе листя скидає великі краплини соку. Кажуть: то береза плаче. Чого? Від тепла, від сонця, від радості, що знову весна прийшла. Тому і сльози солодкі.           

Олег Буцень

 

4. Трансформація (Слайд 9)

Перебудувати складні речення у речення з прямою мовою.

Природа прохає, щоб ми її оберігали. Тарас Шевченко писав, що природа в Україні найкраща. Героїня відомої української балади співає, що у неділю рано зілля копала, а у понеділок переполоскала.

 

5. Творче завдання (Слайд 10)

Переглянути відео, на його основі скласти речення про природу за поданими схемами:

«П. м.», – с. а.

С. а.: «П. м.»

С. а.: «П. м.», – с. а.

«П. м., – с. а., – п. м.».

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Бесіда

1. Яку мову ми називаємо прямою? Чому?

2. Для чого потрібні слова автора?

3. Які розділові знаки потрібно ставити при прямій мові?

 

2. Мікрофон (Слайд 11)

1. На уроці мені запам’яталось…

2. Найбільше мені сподобалось…

 

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити правила §18.

На вибір учня. Виконати вправу 212.

Виписати із художньої літератури 5 речень із прямою мовою про природу.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

 

1. Буцень О. Оповідання про природу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://megaznaika.com.ua/kazka/page-1693.html

2. Глазова О. П. Українська мова: підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О. П. Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 272 с.

3. Жиленко І. Весна і мама. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://megaznaika.com.ua/virshi-zhulenko-vesna-mama.html

4. Мацюцький С. Оповідання про природу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://megaznaika.com.ua/kazka/macuyckuy.html

5. Олесь О. Ялинка. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrlit.vn.ua/lib/oles/kk2o1.html

6. Сухомлинський В. О. Камінь/Сухомлинський В. О. Чиста криниця. – К: Веселка, 1993. – 287 с. – С. 86.

7. Українка Леся. Вибране/ Українка Л. – К: Дніпро, 1977. – 637 с. – С. 463.

 

docx
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
1458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку