Матеріал даного уроку сприяє поширенню відомостей учнів про непряму мову як засіб передачі чужої мови, удосконаленню вмінь правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою шляхом формування лінгвістичної компетентності.
Тема. Непряма мова. Заміна прямої мови непрямою
Мета: подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчити знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою шляхом формування лінгвістичної компетентності; розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму, тим самим розвивати комунікативну компетентність; виховувати у школярів любов до рідної мови.
Обладнання: картки, таблиця.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
І р. – вправа 44 (І,ІІ);
ІІ р. – вправа 45 (варіант А або Б).
Перекладіть українською мовою
Медведь |
|
борьба |
|
познакомь |
|
горько |
|
зорька |
|
полочка |
|
косарь |
|
молотьба |
|
барабанщик |
|
нянчить |
|
учатся |
|
выйдешь |
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Завдання-зіставлення
Запишіть речення. Чим вони різняться? Поясніть розділові знаки.
1). Тетяна Анатоліївна оголосила дітям, що на канікулах вони відвідують Краків.
2). «Діти, на канікулах ви відвідаєте Краків», - оголосила Тетяна Анатоліївна.
ІV. Оголошення теми й мети уроку
V. Опрацювання нового матеріалу
1. Творча робота (випереджальне завдання).
Перекажіть поданий текст, замінивши пряму мову непрямою. Які зміни відбулися у формі і змісті речень? Запишіть будь-які три речення, в яких відбулися зміни.
Чиж і Щиглик
Чиж, вилетівши на волю, зустрівся з дивним своїм приятелем Щиглем, і той спитав його:
Турок, не кажучи й слова, заплатив гроші, звелів подавати собі по клітці й випускав нас на волю, тішачись і задоволено позираючи, як ми розліталися.
Краще вже сухар з водою,
Аніж цукор із бідою.
(Г. Сковорода)
2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника - §5.
Розгляньте таблицю. Розкажіть про особливості заміни різних за метою висловлювання речень прямої мови непрямою.
Способи заміни прямої мови непрямою
Речення прямої мови |
Засоби зв’язку |
Приклади |
|
пряма мова |
непряма мова |
||
Розповідне |
сполучники: що, ніби, щоб |
Передихнула, промовила вголос: «Я вільна» (Р. Іваничук) |
Передихнула, промовила вголос, що вільна |
Питальне |
сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як тощо |
«А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь (А. Чайковський) |
Павлусь осмілився спитати, куди вони їдуть |
Спонукальне |
сполучник щоб |
«Тосю, ану йди сюди!» —закричав Юрко (Є. Гуцало) |
Юрко закричав, щоб Тося підійшла. |
3. Вправа «Незакінчене речення»
- Непряма мова – це…
- За будовою речення з непрямою мовою є …
- Частини складного речення з’єднано за допомогою…
- Пряму мову завжди вводять…
- Способи заміни прямої мови непрямою – це …
- Коли замінюємо пряму мову непрямою, то…
- У деяких випадках пряму мову недоцільно заміняти непрямою, оскільки…
4. Робота з підручником.
Вправа 49.
Уявіть, що ви відвідуєте спортивну школу. Вам необхідно попередити іншим те, що сказав тренер. Складіть за схемами речення з непрямою мовою. Утворені речення запишіть.
VІ. Закріплення знань умінь і навичок учнів
Відредагуйте речення з непрямою мовою, у яких допущені граматичні помилки.
І ряд - «У справжньому художньому творі не можна вийняти один вірш, одну строфу, одну фігуру, один такт із свого місця і поставити в інше»,— зазначав Лев Толстой.
ІІ ряд - В одній зі своїх статей письменник Сергій Носань гнівно запитує: «Чому ж ми самі часто нехтуємо мовою материнською, цим скарбом, з якого виростаємо?»
ІІІ ряд - «Любіть Україну, всім серцем любіть!» — закликав Володимир Сосюра.
- Зробіть синтаксичний розбір.
Дослідження-відновлення
Відновіть речення: переставте їхні частини так, щоб вийшли речення з непрямою мовою. Вставте необхідні сполучники і сполучні слова. Аргументуйте свій вибір.
І ряд - Молодий Горпищенко, як їхній степ, приїжджаючи до батька у відпустку, ніщо йому так не пахне, льотчик реактивної авіації, говорив (За О. Гончаром).
Де поділо жита поле, ходить вітер і пита з болем (За В. Сосюрою).
ІІ ряд - Весна…ще одна весна, Світлана Кузьмівна, трохи сумно, сказала замріяно й (За В. Стусом).
Сповнені безутішного смутку й щемливої ніжності рядки, у грізний час війни, матері забуть не може, Павло Тичина написав (За А. Шевченком).
ІІІ ряд - Сказав щиглику спати, подумав хлопчик, так не буде холодно (За О. Донченком).
Люди — це завжди діти своїх матерів, Максим Горький якось сказав (За. А. Шевченком).
VI. Підсумок
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Що таке непряма мова?
2. У чому різниця між прямою мовою і непрямою?
3. Які частини входять до речень із непрямою мовою?
4. Розказажіть про способи заміни прямої мови непрямою. Наведіть приклади.
5. Що відбувається із займенниками та дієслівними формами 1-ї та 2-ї особи при заміні прямої мови на непряму? Проілюструйте прикладами.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати § 5.
І р. – вправа 52 (І,ІІ);
ІІ р. - підготувати повідомлення про красу і величність одного з куточків України, використовуючи різноманітні висловлювання. Використати речення з непрямою мовою.