Урок "Пряма мова. Заміна прямої мови непрямою"

Про матеріал

Матеріал даного уроку сприяє поширенню відомостей учнів про непряму мову як засіб передачі чужої мови, удосконаленню вмінь правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою шляхом формування лінгвістичної компетентності.

Перегляд файлу

Тема. Непряма мова. Заміна прямої мови непрямою

Мета: подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчити знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою шляхом формування лінгвістичної компетентності; розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму, тим самим розвивати комунікативну компетентність; виховувати у школярів любов до рідної мови.

Обладнання: картки, таблиця.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.               Перевірка домашнього завдання
    1.       Інтерактивна вправа «Обстріл правилами» (взаємоперевірка опрацьованого вдома § 4 в групах).
    2.       Перевірка письмового домашнього завдання

І р. – вправа 44 (І,ІІ);

ІІ р. – вправа 45 (варіант А або Б).

  1.       Проблемне завдання-переклад (картка)

 Перекладіть українською мовою

Медведь

 

борьба

 

познакомь

 

горько

 

зорька

 

полочка

 

косарь

 

молотьба

 

барабанщик

 

нянчить

 

учатся

 

выйдешь

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Завдання-зіставлення

 Запишіть речення. Чим вони різняться? Поясніть розділові знаки.

1). Тетяна Анатоліївна оголосила дітям, що на канікулах вони відвідують Краків.

2). «Діти, на канікулах ви відвідаєте Краків», - оголосила Тетяна Анатоліївна.

ІV. Оголошення теми й мети уроку

V. Опрацювання нового матеріалу

1. Творча робота (випереджальне завдання).

Перекажіть поданий текст, замінивши пряму мову непрямою. Які зміни відбулися у формі і змісті речень? Запишіть будь-які три речення, в яких відбулися зміни.

Чиж і Щиглик

 Чиж, вилетівши на волю, зустрівся з дивним своїм приятелем Щиглем, і той спитав його:

  •                   Як ти, мій друже, звільнився? Розкажи мені!
  •                   Дивом, - відповів полонянин. – Багатий турок приїхав посланником у наше місто і, прогулюючись задля цікавості по торговиці, зайшов у наш пташиний ряд, де нас біля чотирьохсот висіло в клітках одного господаря. Турок довго дивився зі співчуттям, як ми одне перед одним виспівували, і спитав нарешті:
  •                   А скільки хочеш грошей за всіх?
  •                   Двадцять п’ять карбованців, - відповів той.

Турок, не кажучи й слова, заплатив гроші, звелів подавати собі по клітці й випускав нас на волю, тішачись і задоволено позираючи, як ми розліталися.

  •                   А що ж тебе, спитав товариш, - замануло в неволю?
  •                   Солодкий харч та гарна клітка, - відповів щасливець, - але тепер, доки житиму, дякуватиму Богові такою пісенькою:

Краще вже сухар з водою,

Аніж цукор із бідою.

     (Г. Сковорода)

2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника - §5.

Розгляньте таблицю. Розкажіть про особливості заміни різних за метою висловлювання речень прямої мови непрямою.

Способи заміни прямої мови непрямою

Речення прямої мови

Засоби зв’язку

Приклади

пряма мова

 непряма мова

Розповідне

сполучники: що, ніби, щоб

Передихнула, промовила вголос: «Я вільна»

 (Р. Іваничук)

Передихнула, промовила вголос, що вільна

Питальне

сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як тощо

«А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь

(А. Чайковський)

Павлусь осмілився спитати, куди вони їдуть

Спонукальне

сполучник щоб

«Тосю, ану йди сюди!» —закричав Юрко (Є. Гуцало)

Юрко закричав, щоб Тося підійшла.

 

3. Вправа «Незакінчене речення»

- Непряма мова – це…

- За будовою речення з непрямою мовою є …

- Частини складного речення з’єднано за допомогою…

- Пряму мову завжди вводять…

- Способи заміни прямої мови непрямою – це …

- Коли замінюємо пряму мову непрямою, то…

- У деяких випадках пряму мову недоцільно заміняти непрямою, оскільки…

4. Робота з підручником.

Вправа 49.

 Уявіть, що ви відвідуєте спортивну школу. Вам необхідно попередити іншим те, що сказав тренер. Складіть за схемами речення з непрямою мовою. Утворені речення запишіть.

VІ. Закріплення знань умінь і навичок учнів

  1.               Завдання-редагування

Відредагуйте речення з непрямою мовою, у яких допущені граматичні помилки.

  1.               Екскурсовод нагадала: «Будьте уважними! Музей працює до дев’ятнадцятої години!»  - Екскурсовод нагадала, що ми були уважними, а музей працює до дев’ятнадцятої години.
  2.               «Куди, синку, хочеш поїхати на відпочинок?» - запитала мати. – Мати запитала, куди хочеш поїхати на відпочинок.
  1.               Дослідження-трансформація
  •                   Прочитайте речення. Проаналізуйте їх, визначивши слова автора та пряму мову. Поясніть розділові знаки.

І ряд  -  «У справжньому художньому творі не можна вийняти один вірш, одну строфу, одну фігуру, один такт із свого місця і поставити в інше»,— зазначав Лев Толстой.

ІІ ряд -  В одній зі своїх статей письменник Сергій Носань гнівно запитує: «Чому ж ми самі часто нехтуємо мовою материнською, цим скарбом, з якого виростаємо?»

ІІІ ряд - «Любіть Україну, всім серцем любіть!» — закликав Володимир Сосюра.

  •                   Перебудуйте подані речення у складні. Запишіть їх. Що змінилося?

- Зробіть синтаксичний розбір.

Дослідження-відновлення

 Відновіть речення: переставте їхні частини так, щоб вийшли речення з непрямою мовою. Вставте необхідні сполучники і сполучні слова. Аргументуйте свій вибір.

І ряд - Молодий Горпищенко, як їхній степ, приїжджаючи до батька у відпустку, ніщо йому так не пахне, льотчик реактивної авіації, говорив (За О. Гончаром).

 Де поділо жита поле, ходить вітер і пита з болем (За В. Сосюрою).

ІІ ряд - Весна…ще одна весна, Світлана Кузьмівна, трохи сумно, сказала замріяно й (За В. Стусом).

Сповнені безутішного смутку й щемливої ніжності рядки, у грізний час війни, матері забуть не може, Павло Тичина написав (За А. Шевченком).

ІІІ ряд - Сказав щиглику спати, подумав хлопчик, так не буде холодно (За О. Донченком).

Люди — це завжди діти своїх матерів, Максим Горький якось сказав (За. А. Шевченком).

  •                   Зробіть фонетичний розбір виділених слів.

 VI. Підсумок

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Що таке непряма мова?

2. У чому різниця між прямою мовою і непрямою?

3. Які частини входять до речень із непрямою мовою?

4. Розказажіть про способи заміни прямої мови непрямою. Наведіть приклади.

5. Що відбувається із займенниками та дієслівними формами 1-ї та 2-ї особи при заміні прямої мови на непряму? Проілюструйте прикладами.

 VIII. Домашнє завдання

Опрацювати § 5.

І р. – вправа 52 (І,ІІ);

ІІ р. - підготувати повідомлення про красу і величність одного з куточків України, використовуючи різноманітні висловлювання. Використати речення з непрямою мовою.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
6195
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку