У ході даного уроку учні пожуть поглибити і систематизувати знання про цитати як спосіб передачі чужої мови; формувати вміння знаходити цитати у висловлюваннях; розвивати навички правильно добирати цитати й використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з використанням цитат шляхом формування лінгвістичної компетентності; виховувати любов і повагу до краси слова, за допомогою мовної та комунікативної компетентностей виховувати у повагу до культурних надбань рідної держави.
Тема. Цитата як спосіб передачі чужого мовлення
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про цитати як спосіб передачі чужої мови; формувати вміння знаходити цитати у висловлюваннях; розвивати навички правильно добирати цитати й використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з використанням цитат шляхом формування лінгвістичної компетентності; виховувати любов і повагу до краси слова, за допомогою мовної та комунікативної компетентностей виховувати у школярів повагу до культурних надбань рідної держави.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
На дошці записане речення: Спитайте у будь-кого, чи любить він природу, і неодмінно почуєте: «Та хто ж її не любить?»
Метод „Мікрофон” (учні по черзі висловлюють свої думки)
Слово вчителя: Дійсно, з цим не можливо не погодитись, людство останнім часом настільки захопилось власним добробутом, економічними негараздами, що призабуло про Природу. Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему.
Але для початку, давайте з’ясуємо, що між нами щойно відбулось? Яким мовним терміном ми називаємо нашу дискусію?
Отже, під час нашого спілкування відбувся діалог, який базується на реченнях з прямою мовою. Отож, наша розмова має торкнутися такої теми, як пряма мова, діалог, непряма мова, цитати. Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, так само вміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
-Що називається прямою мовою?
-Коли використовують непряму мову?
-Чим, як правило, супроводжується пряма мова?
-Яка особливість речення з непрямою мовою?
-Які розділові знаки ставляться після слів автора, які стоять в середині прямої мови і вказують на те, що пряма мова буде продовжуватися?
2. Перевірка письмового домашнього завданя.
3. Робота з індивідуальними картками
Вставте пропущені букви або апостроф.
Ателє, бракон..єр, грил..яж, ескадрил..я, Мол..єр, ад..ю, Марсел..єза, монпас..є, баро..о, ім..грація, порт..є, кан..йон, порт..єра, Савіл..я, конферанс..є, шампін..йон, кон..юктивіт, транс..європейський, ін..єкція, гол..андс..кий.
V. Опрацювання нового матеріалу
1. Підготовка до сприйняття теоретичного матеріалу
Вправа 57 (с. 34)
Вправа 61.
Складіть і запишіть речення, увівши в них подані цитати – вислови відомих людей.
VІ. Закріплення нового матеріалу
Подані висловлювання частково або повністю введи до речення як цитати.
Теорія, мій друже, сіра , але дерево життя зеленіє (Й.В. Гете). Якщо хочеш жити для себе, живи для інших (Сенека). Кожній людині властиво помилятися, але нікому крім дурнів, не властиво бути впертим у помилці (Аристотель). Дружба – це одностайність відносно прекрасного і справедливого (Платон).
Напишіть невеликий роздум на тему «Якою повинна бути сучасна українська родина». Скористайтесь цитатами. Уведіть в текст відомі вам крилаті вислови, прислів’я, приказки.
Довідка: Нема кращого друга,як вірна супруга. Шануй батька й неньку – буде тобі скрізь гладенько (Українські прислів’я). Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої режави (В. Сухомлинський).
VІІ. Підсумок
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Опрацювати § 6.
І р. – вправа 60;
ІІ р. – вправа 64 (варіант А або Б).