"Інших не зли і сам не гнівайся. Ми гості в цьому тлінному світі.
І якщо щось не так - змирися, Будь розумніший - посміхнися,
Холодною думай головою,Адже у світі все закономірно:
Зло, що випромінюють тобою,До тебе повернеться неодмінно ... "
Омар Хайям
Тема: Агресивність. Доброзичливість. Альтернативи гніву.
Мета: ознайомити учнів з такими поняттями агресивність і доброзичливість, розвивати навички керування своїми емоціями, показати способи регуляції емоційного стану, виховувати прагнення до самоконтролю.
Обладнання: повітряні кульки , тест Басса – Дарки .
Тип уроку: комбінований урок.
"Інших не зли і сам не гнівайся. Ми гості в цьому тлінному світі.
І якщо щось не так - змирися, Будь розумніший - посміхнися,
Холодною думай головою, Адже у світі все закономірно:
Зло, що випромінюють тобою,До тебе повернеться неодмінно ... "
Омар Хайям
Хід уроку
І. Організаційна частина - 3хв
Привітання, налаштування на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання - 10 хв
Фронтальне опитування.
1.Що таке емоції?
2.Назвіть види почуттів
3.Перерахуйте базові емоції.
4.Які є властивості емоцій і почуттів?
5.функції емоцій.
6. Настрій як емоційний стан
7. Розкажіть про конфліктні емоційні стани (афект, стрес,)?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Дискусія «Агресивність в сучасному світі: добре чи погано?»
Мозковий штурм « Чому люди поводяться агресивно? »
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Притча про змію
Жила - була неймовірно люта, отруйна і зла Змія. Одного разу вона зустріла Мудреця і, вразивши його, втратила свою злостивість. Мудрець порадив їй припинити кривдити людей, і Змія вирішила жити простодушно, не причиняючи збитку кому-небудь. Але коли люди довідалися, що Змія не небезпечна, стали кидати в неї камені, тягати за хвіст і знущатися. Це були лихоліття для Змії. Мудрець побачив, що відбувається, і, вислухавши скарги Змії, сказав: «Дорога, я просив, щоб ти перестала заподіювати людям біль і страждання, але я не говорив, щоб ти ніколи не сичала на людей і не відлякувала їх».
Мораль: немає нічого страшного в тому, щоб сичати на негарну людину чи ворога, показуючи, що ви можете постояти за себе і знаєте, як протистояти злу. Тільки ви повинні бути обережні і не пускати отруту у ворога. Можна навчитися протистояти злу, не заподіюючи зло у відповідь. У процесі нашої роботи ви познайомитеся з різними «нешкідливими» способами розрядки власного гніву й агресивності.
Повідомлення теми, мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу - 25хв
План
Що ж таке агресія? У літературі запропонована безліч визначень агресії:
Під агресією розуміють безліч різноманітних дій, які порушують фізично або психічну цілісність іншої людини , наносячи їй матеріальну шкоду, перешкоджають її інтересам або ж ведуть до її знищення.
2) Під агресією розуміється сильна активність, прагнення до самоствердження.
3) Агресія - фізична дія погроза такої дії з боку однієї особи, що зменшують волю генетичну пристосованість іншої особи.
4) Агресія - злісна, неприємна поведінка, що заподіює біль навколишнім.
З цієї безлічі визначень агресії жодне не є вичерпним і загальновживаним.
Агресія завжди оцінюється різко негативно, як вираження культу грубої сили. У понятті «агресія» поєднуються різні за формою і результатами акти поведінки - від злих жартів, пліток, ворожих фантазій, до бандитизму й убивств. До агресивності близько підходить стан ворожості. Ворожість більш вузька по спрямованості стан, що завжди має визначений обєкт. Часто ворожість і агресивність сполучаються, але нерідко люди можуть знаходитися у ворожих відносинах, однак ніякої агресивності не виявляють. Буває й агресивність без ворожості, коли кривдять людей, до яких ніяких ворожих почуттів не відчувають.
Кожній людині від природи дана агресивна енергія. Однак різні люди використовують її по-різному. Одні - щоб творити, і тоді агресивну енергію можна назвати конструктивною, інші - щоб знищувати чи руйнувати, і тоді їхня агресія - деструктивна.
Конструктивна агресія - це активність, прагнення до досягнень, захист себе й інших, завоювання волі і незалежності, захист власного достоїнства. Деструктивна агресія - це насильство, жорстокість, ненависть, злість недоброзичливість, причепливість, сварливість, гнів, роздратування, упертість, самозвинувачення. Тому, щоб розуміти, що з нами відбувається, дуже важливо розпізнавати свої агресивні імпульси, керувати ними і направляти в бажане русло, не заподіюючи шкоди навколишнім.
Вправа «Самоаналіз »
Проаналізуйте власне поводження і постарайтеся відповісти на питання:
1. У якій формі (деструктивній чи конструктивній) найчастіше виявляється ваша агресивна енергія?
2. Подумайте, яким способом, як ви справляєтеся зі своєю агресивною енергією: даєте їй хід, чи, навпаки, намагаєтеся стримувати?
3. Як ви відноситеся до власної агресивної енергії: боїтеся її, насолоджуєтеся нею, одержуєте від неї задоволення?
4. Які ваші звичні способи розрядки цієї енергії?
У теорії соціального навчання, запропонованого Бандурою, агресія розглядається як деяка специфічна соціальна поведінка, яка засвоюється і підтримується так само саме, як і багато інших форм соціальної поведінки.
Ще один спосіб засвоєння людиною широкого діапазону - пряме заохочення такої поведінки. Отримання заохочення за агресивні дії підвищує вірогідність того, що подібні дії будуть повторюватись і далі.
Форми прояву агресії.
1.Недеструктивна агресія. Тобто, стійка, неворожа чи самозахисна поведінка, спрямована часто на досягнення поставленої цілі. Ця агресія викликана частіше вродженими механізмами, які служать для адаптації в навколишньому середовищі. Ці механізми функціонують, хоча і досить примітивного, з моменту народження.
2.Ворожа деструктивність. Тобто зла, жорстока поведінка, яка причиняє біль навколишнім. Злість, бажання помсти, які також можуть бути формою захисту, але не несуть за собою більшість особистих проблем та змушують страждати навколишніх людей. Ворожа деструктивність, на відміну від не деструктивної агресії, не проявляється відразу після народження. Вона викликається й активізується у результаті сильних неприємних переживань.
Форми агресивних реакцій
Науково обґрунтованими є характеристики форм агресивних реакцій, які виділили А. Басс та А. Дарка.
1. Фізична агресія - використання фізичної сили проти іншої людини .
2. Вербальна агресія - вираз негативних почуттів як через форму ( лемент, сварки) так і через зміст словесних звертань ( погроза, прокляття).
3. Непряма агресія - використання проти інших осіб пліток, жартів, та прояв не спрямованих та неупорядкованих вибухів люті.
4. Негативізм - опозиційна форма поведінки, спрямована проти авторитету та керівництва, яка може наростати від пасивного опору до активних дій проти вимог, правил, законів.
5.Роздратування - схильність до роздратування, готовність при найменшому збуджені вилитися в різкість, грубість.
6. Підозрілість - схильність до недовіри та обережного відношенню до людей, впевненість , що навколишні мають намір зробити шкоду.
7. Образа – прояв заздрості і ненависті до навколишніх, замовлений почуттям гніву, незадоволеність кимсь або всім світом за дійсні або вигадані страждання.
8. Аутоагресія - почуття провини, відношення і дії до собі та навколишніх, які виникають з можливого переконання самого досліджуваного в тому, що він є поганою людиною.
За класифікації Е. Фрома виділяється два види агресії :
1) “ доброякісна” - виявляється в момент небезпеки і носить оборонний характер, небезпека зникає і загасає агресія.
2) “ злоякісна” - являє собою деструктивність, буває спонтанною, повязана зі структурою особистості.
Вправа «Причини агресії »
Робота в групах
Учні визначають причини агресії і співвідносять до основних факторів: генетичних, психологічних, соціальних.
Агресію не завжди викликають слова або вчинки інших людей. Вона може статі наслідком дії особливостей природи ( зовнішня детермінанта). Найбільш сильний вплив можуть чинити параметри фізичної середи, які створюють дискомфортні умови - спека, гамір, тіснота, забруднене повітря. Також сюди можна віднести засоби масової інформації. Дослідження показали, що вплив екранного насилля підкріплює агресивність, знижує контроль над агресивними реакціями.
Кожний з вас часто бачить наслідки своєї агресії, але не завжди розуміє її мотиви, тобто не може пояснити подій, що її викликали. Наші щирі мотиви чи наміри часто ховаються від нас. Коли ви знайдете причину вашої агресії, визначите мету, якій вона служити, ви, нарешті, навчитеся розуміти її природу.
Вправа «Сердиті кульки»
Учням роздають повітряні кульки.
Давайте надуємо кульки. Уявіть, що кулька – це тіло, а повітря в ній – роздратування, гнів.
- Чи може повітря входити або виходити зараз з кульки?
- Що трапляється, коли почуття сповнюють людину?
А зараз різко стисніть кульку, щоб вона лопнула.
- Чи безпечний цей спосіб вираження емоцій і почуттів?
- Якщо кулька – це людина, що з нею трапилось?
Надуйте ще одну кульку і випустіть трохи повітря. Знову різко стисніть.
- Що відбулося з кулькою? А як це буде з людиною?
- Це добре, що ми даємо вихід нашому гніву, але ми не задумуємось, як це відображається на наших знайомих.
Притча про голуба і синицю.
Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці великого дерева, запитала у дикого голуба:
- Скажи, скільки важить одна сніжинка?
- Не більше, ніж нічого, - відповів він їй.
- Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, - вела далі синичка. – Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почав падати густий сніг. Це ще не була сніжна буря, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7 435 769 сніжинок, які опустились на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого» впала на неї – гілка зламалася. – Після цього синичка злетіла, залишивши голуба в глибокій задумі».
Вправа «Я»-висловлювання»
«Я»-висловлювання» є універсальним способом висловити ваше ставлення до будь-якої ситуації, не ображаючи іншу людину. «Я»-висловлювання може бути корисним будь-коли, а надто — якщо ви роздратовані, та в поганому настрої. Так ви можете спілкуватись і при цьому не викликати зворотної агресії. Але необхідна свідома установка та тренування, щоб застосувати цей спосіб навіть під час сварки.
Схема «Я»-висловлювань
• Подія.
• Ваша реакція.
• Бажаний результат.
Подія
«Коли...» (розкриття небажаної ситуації). Наприклад: «Коли ти кричиш на мене, ...».
Ваша реакція
«Я відчуваю...» (змалювання ваших почуттів). Наприклад: «Я дуже злюсь, мені так огидно, що хочеться плакати», «Я можу навіть вдарити тебе...».
Бажаний результат
«Мені б хотілося, щоб...» (бажаний результат). Наприклад: «Щоб ти припинила мені докоряти...», «Не згадувала про...», «Не глузував з моєї зовнішності...».
Під час змалювання свого емоційного стану необхідно уникати осуду особистості співрозмовника як причини такої реакції.
Надійним оперативним методом є «контроль дихання» та зняття напруження в тілі у ситуаціях гніву, який може поглинути вас цілком
Учням пропонуються картки із ситуаціями:
Пам ‘ятка як позбутися негативних емоцій і почуттів.
- Якщо ви відчуваєте образу, напишіть чи намалюйте свої почуття на папері, висловіть усі переживання. Пишіть аж поки не зникне роздратування, а потім порвіть аркуш.
- Намагайтеся конструктивно сприймати критику інших людей – це крок до самовдосконалення.
- Трансформуйте негативні емоції у фізичну роботу.
- Навчіться пробачати людину, яка викликала у вас негативні відчуття.
- Відчувши збудження починайте дихати повільно і глибоко. Воно скоро згасає.
- Учіться заміняти емоцію гніву радістю. Станьте перед дзеркалом, подивіться на своє збуджене від гніву обличчя, потім усміхніться. Хоч як це складно, пригадайте щось приємне.
- Налаштовуйтесь на сприятливо – спокійну реакцію на всі події, які трапляються у вашому житті. Допоможе у цьому така вправа: стисніть обидві руки в кулак, великий палець покладіть на підмізинний. Виконуйте тричі на день по 15 хвилин.
- Використовуйте аутогенне тренування.
VІ. Закріплення пройденого матеріалу.
Практична робота.
Учні діляться на пари. Один — агресивний співрозмовник, який висуває претензії, звинувачує свого партнера, ображає: «Ти завжди запізнюєшся. Ніколи на тебе не можна покластися. Незібраний, телепень». Другий має розмовляти з ним так, щоб не перейти межі дозволеного і нейтралізувати агресивного співрозмовника. Йому забороняється пояснювати, виправдовуватись або звинувачувати. Завдання другого учня — відповісти так, щоб з'ясувати причину агресивної позиції іншої людини.
Сядьте зручно, стисніть праву руку в кулак (максимально сильно). Тримайте міцно стиснуту руку близько 12 секунд. Розслабтеся та із заплющеними очима прислухайтесь до відчуття знятого напруження (це може бути тепло, жар, пульсація, набухання тощо). Те ж повторіть лівою рукою, потім чергуйте напруження і розслаблення двома руками одночасно. (Руки мають тремтіти від напруження. Пауза — 10 секунд.)
Як засіб саморегуляції можна використовувати інші схожі вправи.
Сідайте зручніше, розслабтеся, глибоко вдихніть 3 - 4 рази і закрийте очі. Уявіть, що ви потрапили на невелику виставку. На ній виставлені фотографії людей, на яких ви розгнівані, котрі викликають у вас злість, котрі вас скривдили чи обійшлися з вами несправедливо. Виберіть одну з них і зупиниться біля неї. Спробуйте думкою побачити самого себе в цій ситуації.
Уявіть, що висловлюєте свої почуття людині, на яку розгнівані. Не стримуйте свої почуття, не соромтеся у вираженнях, кажіть йому все, що хочете. Уявіть, що ви робите цій людині все, до чого спонукають ваші почуття. Якщо ви закінчили вправу, кивніть головою, 3 - 4 рази вдихніть і відкрийте очі.
Обговорення :
- Що легко, що важко було зробити в цій вправі? Що сподобалося, що не сподобалося? Хто з навколишніх увійшов у вашу галерею? На кому ви зупинилися? Яку ситуацію ви уявили? Розкжіть про неї. Як змінювався ваш стан у процесі вправи?
Давайте пригадаємо, як пишуть кухарі свої рецепти на приготування страв. Спочатку — інгрідієнти, необхідні для певного кулінарного виробу, а потім сам рецепт виготовлення: додайте солі за смаком, трішечки перцю, зачекайте, поки все це замажеться... Вам сьогодні необхідно створити свій власний рецепт доброзичливої людини з гнівної, агресивно налаштованої.
Обговорення
— Чому так, що це змінить, як зміниться ця людина?
VІІ . Домашнє завдання.
Діагностика агресивності Басса – Дарки.