Урок психології на тему :"Бар'єри спілкування"

Про матеріал

Нерідко можна спостерігати, як під час зустрічі між людьми не встановлюється контакт, через що їхня бесіда не має позитивного продовження, хоча на обговорення проблеми було витрачено багато часу. Чому це так? В чому ж причина виникнення бар'єрів на шляху до розуміння людини людиною? На ці запитання спробуємо знайти відповіді на сьогоднішньому уроці.

Перегляд файлу

Тема :  Який Я у спілкуванні?   Бар’єри  спілкування .

 Мета : сформувати в учнів поняття про барє’ри спілкування, навчити долати  перешкоди у спілкуванні, за  допомогою тестів визначити  стиль спілкування учнів,  рівень їх комунікативного контролю, розвивати навички спілкування, виховувати прагнення до самоконтролю.

Обладнання :фото чоловіка,  тести, текст вправи «Зіпсований телефон»

Тип уроку: комбінований урок.

 

Потрібно набагато більше розуму,

 щоб передати свої ідеї, ніж щоб мати їх.

Гельвецій

Хід уроку

І. Організаційна частина - 3хв

  Привітання, налаштування на роботу.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання -  10 хв

Фронтальне опитування

-  Як поділяють комунікативні засоби спілкування?

-  Що ми відносимо до вербальних засобів спілкування?

-   що включають в себе невербальні засоби спілкування?

-  Які ви знаєте зони спілкування?

-  Які є відмінності у розумінні  жестів і міміки в різних народів?

Перегляд презентацій учнів на тему «Жести »

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів  

  Мозковий штурм    «Чому люди не розуміють один одного », 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

У багатьох ситуаціях під час спілкування людина зіштовхується з тим, що

її слова, її бажання і спонукання якось неправильно сприймаються

співрозмовниками, "не доходять" до нього. Іноді навіть складається

враження, що співрозмовник захищається від нас, від наших слів і

переживань, що він зводить якісь перешкоди, захисні спорудження, бар’єри

 і огорожі на шляху спілкування. Проходячи через накопичення цих

бар'єрів, наші слова частково застряють у них, частиною змінюються до

невпізнанності, частиною западають у якісь закутки так, що знайти їх

потім неможливо.

Людина не може жити без спілкування, щодня вона змушена обмінюватися

інформацією з іншими людьми, повинна знаходити спільну мову з колегами

по роботі, в сім’ї, в інших суспільних сферах. Однак кожна людина

по-своєму сприймає інформацію, тому не завжди можна знайти спільну мову

з тим чи іншим співрозмовником. У даному випадку слід розглядати таке

явище – як бар’єри спілкування, які мають, в першу чергу, психологічний

характер.

Повідомлення теми, мети уроку.

 V. Вивчення нового матеріалу -  25хв

            План

  1. Бар’єри спілкування.
  2. Який я у спілкуванні.Практична частина.

 

1.    Бар’єри спілкування.

Нерідко можна спостерігати, як під час зустрічі між людьми не встановлюється контакт, через що їхня бесіда не має позитивного продовження,  хоча на обговорення проблеми було витрачено багато часу. Чому це так?

     В чому ж причина виникнення бар’єрів на шляху до розуміння людини людиною? Відомо, що люди по різному сприймають і оцінюють взаємовідносини в залежності від особливостей свого внутрішнього світу і стану в зовнішньому соціальному оточенні. Бар’єри виникають при зіткненні стилів спілкування, в яких простір відкритий для особистих індивідуальних проявів і закритий для розуміння індивідуальності іншої людини, а також, коли зіштовхуються люди, які належать до різних соціальних груп, культур . Взагалі, виділяються різні причини їх виникнення:

особливості інтелекту тих, хто спілкується, неоднакове знання предмета розмови; різні  понятття з певної галузі знань; відсутність єдиного розуміння ситуації спілкування; психологічні особливості партнерів (наприклад надзвичайна відвертість чи надзвичайна інтелігентність одного з них, інтуїтивне сприймання світу чи напористість іншого);

 соціальні, політичні, професійні, релігійні відмінності тощо.

   У випадку виникнення бар'єру інформація спотворюється або губить споконвічний зміст, а в ряді випадків взагалі не надходить до реципієнта.

 Комунікативні бар’єри - психологічні перешкоди, що виникають на шляху отримання інформації.

   Комунікативні бар’єри -  перешкоди на шляху передачі інформації від комунікатора (відправник інформації) до реципієнта (одержувача) 

Комунікативні бар'єри можуть бути викликані різними причинами. Тому можна виділити такі їхні типи:

- бар'єри розуміння,

- бар'єри соціально-культурного розходження

-  барєри відносини.

 

1. Бар'єр взаєморозуміння. Його виникнення може бути викликано різними причинами як психологічного, так і іншого характеру. Він може виникати через огріхи в процесі передачі інформації.

Це фонетичне нерозуміння. . Насамперед, воно виникає, коли учасники спілкування говорять різними мовами й діалектами, мають істотні дефекти мовлення й дикції, перекручений граматичний лад мовлення. Бар'єр фонетичного нерозуміння породжує також невиразне швидке мовлення, мовлення-скоромовка й мовлення з більшою кількістю звуків-паразитів.

Вправа «Фонетичний бар’єр»

Спробуйте прочитати своєму сусіду по парті  який-небудь вірш. Перший раз прочитайте його виразно, другий — монотонно, односкладово і якнайшвидше, а третій — повільно, вставляючи після кожного слова звуки-паразити (наприклад, "гм-м" або "и-и").

- Що сподобалося  більше?

 

2. Стилістичний бар’єр розуміння. Він звичайно виникає при невідповідності стилю мови того, хто говорить, і ситуації спілкування або стилю мови і стану того, хто в даний момент слухає. Ви, можливо, чули історію про іноземця, який вивчив деякі фрази, але коли спробував використовувати їх, то був побитий і його вигнали. Це відбулося тому, що він переплутав ті слова, що використовують, щоб щось побажати на весіллі, з тим, як співчувають при смерті близької людини.

 

3 Логічний бар'єр розуміння. Він виникає в тих випадках, коли логіка міркування того хто говорить або занадто складна для розуміння слухаючого, або здається йому неправильною чи суперечить властивій йому манері доказів. Необхідно набратися терпіння і використовувати все своє вміння слухати, задавати питання, щоб отримати від партнера необхідну інформацію.

иТак, якщо запитати дитину, чому кораблик, який він пускає в ванні, плаває, вона відповість: "Тому що він червоний" або "Тому що він мій". У такому випадку говорять про дитячу логіку. Можна говорити про існування "жіночої" і "чоловічої" психологічної логіки та ін.

 

5. Соціально-культурний бар'єр розуміння. Інколи причиною бар'єру  розуміння можуть бути соціально-культурні відмінності між партнерами спілкування,  що приводять до різного пояснення тих або інших понять. В цій ситуації можна згадати приказку: "Ситий голодного не розуміє". Політичне нерозуміння найкраще демонструє Верховна Рада, де кожен закон довго обговорюють представники різних партій і іноді так і не приймають його. Релігійні війни в Ірландії, Туреччині, Афганістані свідчать про те, що люди, які сповідують різні релігії, також мають труднощі спілкування один з одним.  Ми не маємо права змінювати звичаїв інших народів. Їх потрібно пізнавати і враховувати з метою досягнення взаєморозуміння. Під час бесіди американців чи англійців один говорить, а другий слухає, адже переривати не ввічливо. Японець слухає більш активно, подаючи сигнали, що він розуміє співрозмовника, якщо може, то навіть закінчує за нього фрази. Його «хай» («так») означає: «Я вас розумію». Інколи ті, хто не знає цієї особливості японців, сприймають «хай» за згоду і думають, що досягли успіху у вирішенні ділових питань, а потім, нажаль, глибоко розчаровуються.  Крім того,  кожен знає, що різну психологію мають, наприклад, старше та молодше покоління, жінки й чоловіки. Так, старше покоління, зазвичай, критично ставиться до інновацій. Молодь емоційно більшою мірою підготована до змін, тому завжди прагне нового

 

6. Бар'єр авторитету. Іноді перешкодою може стати саме сприйняття партнера спілкування як особи певної професії, національності, статі і віку.

-  Уявіть, якщо ту саму інформацію ви почуєте від вашого друга, батька або директора школи. В якому випадку ви швидше зробите те, що вам було запропоновано? Психологи довели, що бар'єр спілкування тим менший, чим вищий авторитет того, хто говорить, по відношенню до тих, хто слухає. В деяких випадках говорять про бар'єри відносин. Йдеться про виникнення почуття ворожості, недовіри до того хто говорить, а потім — і до інформації, яку він передає.

 

Види комунікативних бар’єрів

-  перешкоди, що зумовлені сприйняттям;

- семантичні бар’єри;

- невербальні перешкоди;

- поганий зворотній зв’язок;

-  невміння слухати.

 

Перешкоди, зумовлені сприйняттям. Люди реагують не на те, що в дійсності відбувається в їх оточенні, а на те, що сприймається як дійсне.  Виникають так звані бар'єри сприйняття , які заважають правильно сприймати і оцінювати людей. Це:

-   Наявність заздалегідь заданих установок, оцінок, переконань, які є у спостерігача задовго до того, як реально почався процес сприйняття і оцінювання іншої людини.

-  Наявність вже сформованих стереотипів, відповідно до яких спостережувані люди заздалегідь відносяться до певної категорії і формується установка, яка спрямовує увагу на пошук пов'язаних з нею рис.

 - Ефект «ореолу» виявляється в тому, що початкове ставлення до якоїсь однієї особистості переноситься на весь образ людини, а потім загальне враження про людину - на оцінку її  окремих якостей. Якщо загальне враження про людину сприятливе то її позитивні риси переоцінюються, а недоліки або не помічаються, або виправдовуються. І навпаки, якщо загальне враження про людину негативне, то навіть благородні її  вчинки не помічаються або тлумачаться як самокорисливі.

-  Ефект «проектування» виявляється в тому, що іншій людині приписуються за аналогією з собою свої власні якості та емоційні стани. Людина, сприймаючи і оцінюючи людей, схильна логічно припустити: «Всі люди подібні до мене» або «Інші протилежні мені». Уперта  підозріла людина схильна бачити ці ж якості характеру у партнера по спілкуванню, навіть якщо вони об'єктивно відсутні. Добра, чуйна, чесна  людина , навпаки, може сприйняти незнайомого через «рожеві окуляри» і помилитися. Тому, якщо хтось скаржиться,  мовляв, всі навколо жорстокі, жадібні, нечесні, не виключено, що він судить по собі.

-  «Ефект первинності» виявляється в тому, що перша почута або побачена інформація про людину або подію, є дуже істотною , здатною впливати на всі наступні  відношення до цієї людини. І якщо навіть потім ви отримаєте інформацію, яка буде спростовувати первинну інформацію, все одно пам'ятати і враховувати ви більше будете первинну інформацію.

  -  Відсутність бажання і звички прислухатися до думки інших людей,  прагнення покладатися на власне враження про людину, відстоювати його.

-  Відсутність змін у сприйнятті і оцінках людей, що відбуваються з часом з природних причин. Мається на увазі той випадок, коли одного разу висловлені думки  про людину не змінюються, не дивлячись на те що накопичується нова інформація про неї .

- «упереджені уявлення» - схильність відкидати все, що суперечить власним поглядам, що нове, незвичайно («Ми віримо тому, чому хочемо вірити»). Ми рідко усвідомлюємо, що тлумачення подій іншою людиною так само законно, як і наше власне;

 -   «Ефект останньої інформації» виявляється в тому, що, якщо ви отримали негативну останню інформацію про людину, ця інформація може перекреслити всі колишні думки про цю людину

 

Невербальні перешкоди. Хоча вербальні символи (слова) - головний наш засіб для кодування ідей, ми використовуємо й невербальні символи для трансляції повідомлень. Найчастіше невербальна комунікація відбувається одночасно з вербальною й може підсилювати або змінювати зміст слів. Обмін поглядами, вираз обличчя, наприклад, посмішки й виразу несхвалення тощо - усе це приклади невербальної комунікації. Використання вказівного пальця, щоб показати щось, прикриття роту рукою, доторкання, млява поза також відносяться до невербальних способів передачі значення.

   Ще один різновид невербальної комунікації формується тим, як ми проголошуємо слова. Маються на увазі інтонація, модуляція голосу, плавність мовлення тощо. Те, як ми проголошуємо слова, може суттєво змінювати зміст цих самих слів. Наприклад, отримавши від японця візитну картку, варто відразу прочитати її. Якщо ви покладете її до кишені, ви тим самим повідомите японцю, що його вважають несуттєвою людиною.

 

Поганий зворотній зв’язок. Іншим обмежувачем ефективності обміну інформації між особами може бути відсутність зворотного зв’язку з приводу надісланого відправником повідомлення.

 

Невміння слухати. Ефективна комунікація залежить не лише від того, наскільки точно й ефективно особа вміє передавати інформацію, а й від того, наскільки він вміє приймати повідомлення. На жаль, у розумінні більшості слухати - означає лише вести себе спокійно й давати іншій особі говорити.

     На жаль, досить часто люди, слухаючи, не чують один одного. У науковому плані ми можемо говорити про ефективне й неефективне слухання. Слухання неефективно в тих випадках, коли воно не забезпечує правильного розуміння слів і почуттів співрозмовника, створює в мовця відчуття, що його не чують, підмінюють його проблему іншої, більше зручної для співрозмовника, уважають його переживання смішними, незначними. Слухання неефективне  й у тих випадках, коли не забезпечує просування партнерів по спілкуванню в розумінні обговорюваної проблеми, не приводить до її рішення або правильної постановки, не сприяє встановленню довірчих відносин між партнерами по спілкуванню.

Ефективна комунікація можлива, коли людина однаково точний, надсилаючи та приймаючи інформацію. Ефективне слухання є найважливішою якістю добре працюючого менеджера. Мало сприймати факти, потрібно прислухатися до почуттів іншого .

 

 Значно більша можливість перекручування пов'язана з емоціями - емоційні бар'єри. Це відбувається, коли люди, які отримали певну інформацію, більше зайняті своїми почуттями, припущеннями, ніж реальними фактами. Деякі емоції мають негативний відтінок, тому нерідко впливають на логіку викладу, мовлення, заважають уважно слухати іншого і зрозуміти його. Позитивні емоції також не завжди допомагають адекватному взаєморозумінню (наприклад, закохані, які під впливом переживань вживають не ті слова, які б їм хотілося). Хоча загалом позитивні емоції стимулюють бажання зрозуміти іншого, поспівчувати йому та допомогти

 

Естетичні  бар’єри . Переваги красивої зовнішності, проявляються ще в ранньому дитинстві, коли симпатичним дівчаткам дорослі приділяють більше уваги. В школі вчителі оцінюють таких дітей як більш здібних, а однокласники намагаються завести дружбу з ними.

Гарні жінки частіше вдало виходять заміж і займають вище соціальне становище у суспільстві, на них більше задивляються чоловіки, приписуючи їм кращі якості і обожнюючи їх.

   І навпаки, люди менш вродливі відчувають «дискримінацію» з раннього дитинства і виховательки приділяють їм менше уваги в дитсадках, суворіше ставляться до них вчителі у школі, упереджено ставляться деякі викладачі у вузі. Їх оцінюють більш вимогливо при зайнятті вакантних посад, встановленні заробітної плати, податки пільг..

 

Інтелектуальні бар’єри .

   Американський психолог Н. Таллен виділяє три типи інтелекту: вербальний, механічний, соціальний.

Вербальний – здатність оперувати словами, символами, числами, ідеями, логічними доказами. Механічний – здатність сприймати і розуміти зв’язки фізичних сил і елементів механізмів в практичних ситуаціях, швидко схоплювати принципи машинних операцій. Соціальний – здатність розуміти стан інших людей, вміння передбачити розвиток різноманітних соціальних ситуацій. Проявляється у почутті такту, в умінні знаходити прихильність інших людей, створювати позитивну атмосферу у взаєминах з ними. Низький рівень розвитку даного типу інтелекту приводить до постійних проявів безтактовності, труднощам пристосування до соціального оточення, до проблем спілкування і самотності

 

Психологічні бар’єри.  Основними психологічними бар’єрами спілкування є такі як:

бар’єр характеру і темпераменту;  бар’єр негативних емоцій;

бар’єр гніву; бар’єр страху; бар’єр провини і сорому;  бар’єр дистанції;

бар’єр поганого настрою і самопочуття; мовний бар’єр;

бар’єр техніки і навичок спілкування.

По-різному поводяться, спілкуючись, чоловіки й жінки. Чоловіки більше уваги приділяють змісту спілкування, а жінки – безпосередньо процесу. Чоловіки. Як правило, уважно слухають 10-15 секунд, а потім починають розмірковувати, що самі хочуть сказати, тобто вони нерідко не вислуховують співрозмовника до кінця, не прагнуть з’ясувати, чи правильно його зрозуміли. Жінки, на відміну від чоловіків, бачать в особі співрозмовника особистість і розуміють його почуття. Чоловіки активніше відстоюють свою точку зору, а жінки легше піддаються переконанню і спокійніше приймають чужу думку.

 

Мозковий штурм. "Комунікативні бар’єри в нашій школі : які вони?"

 

2. Діагностика комунікативних здібностей учнів

Тест  Чи комунікабельні Ви?

Пропонуємо Вам 16 запитань, на кожне з яких слід відповісти однозначно: “так”, “ні”, “інколи”.

1. У Вас передбачається ординарна ділова зустріч. Чи вибиває Вас із колії її очікування?

2. Чи не відкладаєте Ви візит до лікаря доти,  поки терпіти буде не під силу?

3. Чи викликає у Вас збентеження і невдоволеність доручення виступити з доповіддю, повідомленням, інформацією на будь - яку тему на засіданні, зборах тощо?

4. Вам пропонують виїхати у відрядження до міста ,  де Ви  ніколи не були. Чи докладатимете Ви максимум зусиль, щоб уникнути цього відрядження?

5. Чи подобається Вам ділитися своїми переживаннями з будь-ким?

6. Чи роздратовуєтеся Ви, якщо незнайома людина на вулиці звернеться до Вас з проханням (показати дорогу, сказати, котра година тощо)?

7. Чи вірите Ви, що існує проблема “батьків і дітей” і що людям різних поколінь важко розуміти один одного?

8. Чи буде Вам незручно нагадати знайомому, що він забув Вам повернути гроші, які позичив декілька місяців тому?

9. У ресторані або в кафе Вам подали недоброякісну страву – Ви промовчите і лише розгнівано відсунете тарілку?

10. Опинившись наодинці з незнайомою людиною, Ви  не вступите з нею у розмову і знія ковієте, якщо першою заговорить вона. Чи це так?

11. Ви жахаєтесь будь - якої черги, де б вона не була (в магазині, бібліотеці, касі кінотеатру). Чи відмовитесь Ви від свого наміру, перш ніж стати в чергу і нудитися в очікуванні?

12. Чи боїтеся Ви брати участь у будь - якій комісії з розгляду конфліктних ситуацій?

13. У Вас є власні, суто індивідуальні критерії оцінювання творів літератури, мистецтва, культури, і ніяких “чужих” думок Ви не припускаєте. Це так?

14. Почувши десь у “кулуарах” висловлювання хибної точки зору із добре знайомого Вам питання, Ви промовчите?

15. Чи викликає у Вас прикрість чиєсь прохання допомогти розібратися в тому чи іншому службовому питанні або навчальній темі?

16. Вам зручніше викладати свою точку зору (думку, оцінку) в письмовому вигляді?

 

Підбийте підсумки

“Так” – 2 бали, “інколи” – 1 бал, “ні” – 0. Потім загальну кількість балів підсумуйте і за класифікатором визначте, до якої категорії людей Ви належите.

30 –32 бали. Ви дійсно некомунікабельні , і це Ваша біда, бо страждаєте від цього найбільше Ви самі. Проте людям, які Вас оточують, так само нелегко. На Вас важко покладатися у справі, що потребує групових зусиль. Намагайтеся бути товариськими, контролюйте себе.

25 – 29 балів. Ви замкнутий, небалакучий, віддаєте перевагу самотності, у Вас мало товаришів. Нова робота та необхідність нових контактів якщо і не доводить Вас до паніки, то надовго виводить із рівноваги. Ви знаєте цю особливість свого характеру і буваєте невдоволеним собою. Однак не обмежуйтеся лише таким незадоволенням, у Вашій компетенції змінити ці особливості характеру. Хіба не буває,  що за будь-якої сильної захопленості Ви набуваєте “раптом” повної комунікабельності?

19 – 24 бали. Ви в міру балакучий і  у незнайомому оточенні почуваєтесь цілком комфортно. Нові проблеми Вас не лякають. Однак з новими людьми Ви сходитеся з оглядкою, у суперечках і диспутах берете участь неохоче. У Ваших висловлюваннях занадто багато сарказму без будь-якої на те підстави. Ці недоліки можна виправити.

14 – 18 балів. У Вас нормальна комунікабельність. Ви допитливий, охоче слухаєте цікавого співбесідника, досить терплячі у спілкуванні з іншими, відстоюєте свою точку зору без запалу. Без неприємних переживань йдете на зустріч з новими людьми. Водночас не любите гомінких компаній. Екстравагантні виходки та багатослів’я викликають у Вас роздратування.

9 – 13 балів. Ви товариський (інколи, можливо, навіть занадто). Допитливий, балакучий, любите висловлюватися з різних питань, що, буває, викликає роздратування оточуючих. Охоче знайомитеся з новими людьми. Вам подобається бути в центрі уваги, нікому не відмовляєте в проханнях, хоча і не завжди можете їх виконати. Буває спалахуєте, проте швидко "відходите". Чого Вам бракує – так це осідлості, терпіння та відваги при зіткненні з серйозними проблемами. При бажанні, однак, Ви можете себе примусити не відступати.

4 – 8 балів. Ви, мабуть, дуже товариський, завжди в курсі всіх справ. Любите брати участь у дискусіях, хоча серйозні теми можуть викликати у Вас головний біль. Охоче висловлюєтеся з будь-якого питання, навіть якщо маєте про нього поверхове уявлення. Завжди почуваєтесь в “своїй тарілці”. Беретеся за будь-яку справу, хоча далеко не завжди можете успішно завершити її. 3 цієї причини керівники та колеги ставляться до Вас з деяким побоюванням. Задумайтеся над цими фактами!

3 бали і менше. Ваша комунікабельність носить хворобливий характер. Ви говіркий, багатослівний, втручаєтеся у справи, що Вас не стосуються. Беретеся судити про проблеми, в яких Ви зовсім некомпетентні. Невільно чи вільно буваєте причиною різного роду конфліктів у Вашому оточенні. Спалахливий, образливий, часто буваєте необ'єктивним. Серйозна робота Вам не підходить. Людям – і на роботі, і дома, і взагалі всюди – важко з Вами. Вам потрібно попрацювати над собою і своїм характером і, передусім, виховуйте в собі терпимість і стриманість, з більшою повагою ставтеся до людей. Нарешті, подумайте і про своє здоров’я – такий “стиль” життя не проходить безслідно.

 

Тест  Чи приємно з Вами спілкуватися ?

Якщо людина товариська, то це не означає, що з нею приємно розмовляти. Є люди, які своєю товариськістю набридають майже з першої хвилини бесіди. Подивіться уважно навколо себе, хіба мало таких людей? А Ви приємний співрозмовник?

1. Вам подобається більше слухати, ніж говорити?

2. Ви завжди можете знайти тему для розмови навіть з незнайомою людиною?

3. Ви завжди уважно слухаєте співрозмовника?

4. Чи подобається Вам давати поради?

5. Якщо тема розмови Вам нецікава, чи будете Ви про це натякати співрозмовнику?

6. Ви дратуєтеся, коли Вас не слухають?

7. У Вас є особиста думка з кожного питання?

8. Якщо тема розмови Вам незнайома, чи станете її розвивати?

9. Чи подобається Вам бути в центрі уваги?

10. Чи є хоча б три предмети, з яких Ви володієте досить вагомими знаннями?

11. Ви хороший оратор?

 

Оцінка: Якщо Ви позитивно відповіли на запитання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, можете зарахувати собі по одному балу за кожну відповідь, яка збігається з ключем. А тепер підрахуйте суму балів.

1 – 3 бали. Важко сказати, чи Ви мовчун, з якого не витягнеш ні слова, чи Ви настільки товариський, що Вас намагаються уникати, але факт залишається фактом: спілкуватися з Вами далеко не завжди приємно, навпаки, здебільшого дуже важко. Вам потрібно серйозно над цим задуматися.

4 – 8 балів. Ви, можливо, і не надто товариська людина, проте майже завжди уважний та приємний співрозмовник, хоча можете бути і неуважним, коли не в настрої, але Ви не вимагаєте у такі хвилини особливої уваги до своєї персони від оточуючих.

9 – 11 балів. Ви, мабуть, одна з найприємніших у спілкуванні людина. Навряд чи друзі можуть без Вас обійтися. Це прекрасно. Виникає лише одне запитання: Вам дійсно приємно бути весь час у цій ролі, чи інколи доводиться грати, як на сцені?

 

ТЕСТ «Рівень комунікативного контролю у спілкуванні »

Оцініть кожну з пропозицій, що описують реакції на деякі ситуації: вірне (В) або невірне (Н) стосовно до вас.

 1. Мені здається важким мистецтво наслідувати манери поведінки інших людей.

2.Я б, мабуть, міг валяти дурня, щоб привернути увагу або потішити оточуючих.

3.З мене міг би вийти непоганий актор.

4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю щось більш глибоко, ніж це є насправді.

5. У компанії я рідко опиняюся в центрі уваги.

6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся абсолютно по-різному.

7. Я можу відстоювати тільки те, у чому щиро переконаний.

8. Щоб досягти успіху в справах і відносинах з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене очікують бачити.

9. Я можу бути дружелюбним з людьми, яких я не виношу.

10.Я не завжди такий, яким здаюся.

По одному балу нараховується за відповідь Н на 1, 5, 7 питання і за відповідь В на всі інші.

Ключ: 0 ... 3 - низький комунікативний контроль 4 ... 6 - середній комунікативний контроль 7 ... 10 - високий комунікативний контроль

 

Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Знайди пару»

Роздаються картки з назвами тварин (по дві з однаковими назвами). Учасники групи зачитують те, що написано на їхній картці, причому напис не повинні бачити інші гравці. Завдання кожного - знайти свою пару, користуючись невербальними виразними засобами. Знайти пару, потім розповісти, хто ви.

 

Вправа «Зіпсований телефон»

- Уявіть собі, що ви отримали телефонограму, зміст якої ви повинні передати наступному члену групи. Головне - якомога точніше відобразити зміст телефонограми. Я зачитаю текст телефонограми першому учаснику, він повинен передати його наступному, хто  ввійшов, той - наступному і т. д

Текст: «Дзвонив Іван Іванович. Він просив передати, що затримується в РОНО, тому що він домовляється про отримання нового імпортного обладнання для майстерень, яке, втім, не краще вітчизняного. Він повинен повернутися до 17-ї години, до початку педради, але, якщо він не встигне, то треба передати завучу, що він повинен змінити розклад уроків старших класів на понеділок і вівторок, вставивши туди додатково 2 години по астрономії ». 

Після виконання вправи учасники групи прослуховують текст і той варіант, що вийшов у них іпорівнюють .

Висновок:невміле слухання спотворює інформацію

 

Вправа «Портрет»

Учні об’днуються у 3 групи . Кожній групі  показують портрет або фото одного і того ж чоловіка.

- Ви повинні  описати портрет чоловіка; назвати риси характеру, притаманні цій людині.  .Для 1-ї групи: портрет лікаря; для 2-ї групи : портрет ученого-фізика; для 3-ї групи я: портрет злочинця, якого розшукує «Інтерпол».

  -Чому описи однієї і тієї ж людини відрізняються?

 - Які слова вплинули на опис зовнішності людини?

 

Домашнє завдання

Творче завдання  "Як можна попередити та долати комунікативні бар’єри в школі? "

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
19815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку