Хто такий лідер? За яких умов стають лідерами?. Якими володіють рисами?
Л. Толстой стверджував ніби лідер виявляється зовсім випадково: йде стадо баранів на пасовищі - один баран попереду, його вчений і записав у лідери. Повернуло стадо до водопою - інший баран попереду і тепер його дослідник візьме за ватажка. ...А як насправді, дізнаємось на уроці..
Тема. Лідерство. Капітан чи матрос?
Мета : ознайомити учнів з поняттям «лідерство», основними типами лідерів, видами лідерства, навчити визначати і розвивати в собі лідерські якості, в правильному руслі їх використовувати; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання : ватман, аркуші паперу, тест «Капітан чи рядовий »
Тип уроку: комбінований урок.
Лідерство - це вміння ефективно спілкуватися й організовувати людей".
Ейдер Джон
"Справжнє лідерство припускає терпляче ставлення до критики й завзяте прагнення до досягнення бажаної мети".
Шмідт Ерік
"Деякі люди, бачачи речі такими, які вони і є, запитують: "Чому так?" Я бачу речі такими, якими вони ніколи не були, і запитую: "Чому б і ні?"".
Шоу Бернард
Хід уроку
І. Організаційна частина - 3хв
Привітання, налаштування на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Мозковий штурм «Що таке лідерство?»
- Чи можна дати одне визначення поняття «лідерство»?
- Чи актуальна тема лідерства для вас: якщо так, то чому?
В процесі обговорення слід звернути увагу учнів на те, що поняття «лідерство» краще усвідомити, якщо розглядати його як набір функцій, а не характерних якостей особистості.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Притча про метелика
У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу, що наш великий мудрець помилився». Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: (пауза, відповіді учасників: «Який ти сам», «Все залежить від тебе», «Все в твоїх руках»
Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу - 25хв
План.
Хто такий лідер? Точного визначення цього поняття не існує - ні в науці, ні в повсякденній мові.
Той, хто вирвався вперед на змаганнях - лідер. Той, кому вірять багато - лідер.
Той, за ким йдуть – лідер . Той, хто успішний в житті - лідер. Той, хто вміє організувати людей - лідер. Той, хто має популярність в якійсь групі - лідер.
Втім, всі ці визначення - поза контекстом. Лідер де? Чий? Для чого?
Наприклад, лідер малої групи - це одне. Лідер громадської думки - інше. Національний лідер - третє. Лідер у спорті або в навчанні - четверте.
Лідер - для чого?
Висуваючись на лідерську позицію, людина по суті бере на себе вирішення чужих (групових) проблем. Робить він це безкорисливо? Насправді лідер ЗАВЖДИ приймає на себе вирішення чужих проблем задля вирішення своїх власних. Метою лідера завжди є особистий успіх. Він може виявлятися в різних формах. Він може виражатися в різних потребах. Він може досягатися різними способами. Але завжди це-успіх.
Тому лідер - людина успіху. Тому людина успіху - лідер.
Прагнення до особистого успіху - необхідна умова лідерства.
Якщо Ви досягаєте особистого успіху - Ви приносите користь всьому суспільству. Чим успішніше суспільство в цілому, тим більше шанс на успіх для інших. Невдаха тягне суспільство назад. Він краде у нього успішність.
Але той, хто виявляється лідером в одній ситуації, ніяк не може виявитися ним в іншій. Значить, лідер ситуативний?
Тут саме час згадати Толстого, який стверджував ніби лідер виявляється зовсім випадково: йде стадо баранів на пасовищі - один баран попереду, його вчений і записав у лідери. Повернуло стадо до водопою - інший баран попереду і тепер його дослідник візьме за ватажка ...
Кожному з вас хочеш не хочеш доведеться якщо і не командувати парадом, то вже напевно побувати в ролі старшого. «Волею» — тому, що в майбутньому це може стати вашою роботою. Адже нерідко професійне зростання йде «по вертикалі», і хороший спеціаліст з часом стає ведучим спеціалістом.. Коротше кажучи, всі великі начальники починали свого часу з досить скромних постів. Ну а чому «проти» волі? Так тому, що, навіть не дивлячись на повну байдужість до керівних функцій, рано чи пізно вам їх все одно не уникнути: хоч на якийсь час, так трапиться очолити хай і дуже маленький колектив — через вік, ерудицію. Нарешті, можуть просто призначити. А тому треба бути до цього готовим. Але раніше спробуємо розібратися, хто ж такий — лідер.
Лідер перш за все – член групи, а тому він має знати основні потреби групи. -- Групі треба вижити. У неї є інстинкт самозбереження. Це - груповий інстинкт. Він проявляється саме у групи, а не в окремих е членів. Але виявляється він через поведінку, звичайно, конкретних людей.
Крім того, у кожного члена групи існують три потреби, які він задовольняє в групі і заради яких він у ній бере участь:
- потреба в контролі за зовнішнім середовищем, в забезпеченні її зручного для себе стану. Людина хоче безпеки, передбачуваності навколишнього світу, захисту, взаємодопомоги. Це група йому дає.
- потреба у включеності в групу, яка знімає вантаж зайвої відповідальності. Людині важко самій приймати рішення. Зручніше перекласти відповідальність за їх прийняття на групу. Знижується відповідальність перед собою, не себе треба звинувачувати в разі виникнення проблем.
- потреба в емоційному контакті, позитивному емоційному підкріпленні, в любові. Від інших членів групи ми чекаємо, що вони «свої», «хороші».
Тому функції лідера виникають з цих двох суперечливих сторін життя групи.
По відношенню до зовнішньої мети, можна виділити такі його функції, як:
Усвідомлення групової мети;
Аналіз і контроль зовнішнього середовища;
Вироблення плану досягнення мети;
Розподіл обов'язків і організації взаємодій;
Контроль наближення до мети і корекція діяльності групи.
По відношенню до внутрішнього життя групи - у лідера такі функції:
Забезпечення зовнішньої безпеки групи, підтримка контактів і взаємодії з іншими групами;
забезпечення включеності членів групи в неї;
забезпечення самостійності члена групи, щоб він не втрачав свою індивідуальність,
забезпечення працездатності групової структури, контролю і впливу одних членів групи на інших, потрібного для досягнення групової мети.
обмеження контролю, розподіл відповідальності і влади в групі .
забезпечення достатньої психологічної близькості і сумісності членів групи,
координація індивідуальних способів вирішення проблем так, щоб вони не суперечили, але доповнювали один одного;
Для реалізації цих потреб треба володіти певними якостями.
Мозковий штурм «Визначення якостей лідера»
А які основні якості притаманні лідеру? Що потрібно, щоб стати лідером?
1) Інтелект. Обов'язково займайтеся саморозвитком, багато читайте, спостерігайте за успішними людьми, заводьте нові знайомства.
2) Комунікабельність. Спілкуйтеся з іншими людьми на рівних, але в той же час пам'ятайте про лідерство, більше спілкуйтеся з усіма, приймайте участь у житті колективу.
3) Впевненість у собі. Завжди фіксуйте свої досягнення та успіхи, висловлюйте впевненість своїм виглядом (розслабте плечі, виставте трохи вперед груди, голову тримайте прямо, дивіться в очі). Свої думки потрібно викладати чітко і зрозуміло (по можливості коротко), а голос повинен бути рівним і в міру гучним.
4) Витривалість. Не впадайте у відчай ні за яких обставин, не звинувачуйте себе у всіх невдачах, приймайте подолання труднощів за безцінний досвід, ставте перед собою трохи непосильні завдання.
5) Врівноваженість. Зберігайте спокій у критичній ситуації, по максимуму виключіть негатив зі свого життя, у своїх діях керуйтеся лише розумом.
6) Твердість. Кажіть «ні», коли це необхідно (це стосується немає тільки інших людей, а й себе), відстоюйте свої права, не піддавайтеся тиску на жалість або совість.
7) Вміння приймати рішення. Проявляйте ініціативу, ризикуйте, при продумуванні планів представляйте декілька варіантів.
8) Цілеспрямованість. Встановіть собі чіткі цілі і рухайтеся вперед для їх досягнення, не сподіваючись на миттєві результати.
9) Відповідальність. Визнайте свої помилки.
10) Організаторські здібності. Гасіть розбіжності в колективі, спілкуйтеся з колективом, дізнаючись про кожного співробітника його мети в житті, пристрасті, позиції, хобі і так далі.
Відчуваючи обстановку і підпорядкувавши емоції справі, лідер зобов'язаний уміти вчасно «включати» потрібні якості. Навіть тоді, коли умови роботи ненормальні, а оточуючі не викликають симпатій.
Лідером може бути лише та особа, яка користується авторитетом серед оточення, виправдовує їхню довіру. Керівник – це, як відомо, офіційний статус. Візьмемо, наприклад, клас. У шкільному класі керівниками є члени офіційного учнівського самоврядування (староста) і, звичайно, учителі, насамперед класний керівник. Лідери ж – це фактичні керівники, як офіційні, так і неофіційні. Вони мають такі психологічні якості, завдяки яким можуть сприяти задоволенню потреб та інтересів інших його членів.
Саме по собі призначення офіційним керівником не робить людину лідером. Наприклад, староста класу, будучи його керівником за своїм статусом, може при цьому лідером не стати. Водночас який-небудь учень без офіційної посади завдяки своїм особистим якостям стає фактичним керівником класу, його неформальним лідером, вплив якого нерідко поширюється не тільки на рядових членів групи, а й на офіційних її керівників. Але загалом першорядну роль у процесах колективотворення відіграють саме відмінники.
У деяких групах позитивним можна вважати становище, коли офіційний керівник є тільки керівником фактичним, а й неформальним.
Виділяють розбіжності між лідером і керівником:
КЕРІВНИК |
ЛІДЕР |
Адміністратор |
Новатор |
Доручає |
Надихає |
Працює за цілями інших |
Працює за своїми цілями |
План – основа дій |
Бачення – основа дій |
Спирається на систему |
Спирається на людей |
Використовує доводи |
Використовує емоції |
Контролює |
Довіряє |
Підтримує рух |
Надає імпульс руху |
Професіонал |
Ентузіаст |
Приймає рішення |
Перетворює рішення |
Робить справу правильно |
Робить правильну справу |
Той, кого шанують |
Той, кого обожнюють |
У працях Л.І. Уманського названі такі типи лідерів:
лідер-організатор, лідер-генератор емоційного настрою, лідер-умілець.
За стилем діяльності: 1) авторитарний лідер; 2) демократичний лідер; 3) лідер, який поєднує у собі елементи цих двох стилів.
За характером діяльності: 1) універсальний лідер; 2) ситуативний лідер.
Значна увага в психолого-педагогічній літературі приділяється з’ясуванню особистісних якостей учнів, що стають вожаками, лідерами таких груп.
В дослідженнях Дерінга було встановлено, що в шкільному класі можна зустріти три типи лідерів: природний, насильницький, дезорганізаторський.
Перший з цих типів виступає як фактор згуртування учнів навколо спільних, соціально значущих цілей і цінностей, причому представники цього типу стають лідерами класу внаслідок того, що завдяки своїм достоїнствам здобувають популярність серед переважної частини класу.
Другий тип – це тип узурпатора влади, насильника й диктатора, який тримає багатьох дітей у стані постійного страху і надзвичайно згубно впливає на моральний розвиток дітей. (Правда, декого з дітей він може приваблювати своїми особистими якостями, насамперед фізичною силою й спритністю, зовнішньою привабливістю, а також сміливістю й рішучістю).
Що ж до третього типу, то звичайно в класі зустрічаються по 2-3 його представники. Вони, як правило, очолюють окремі угрупування і «проводять лінію» на їх збереження, активно протидіючи загально класному об’єднанню учнів в одному колективі
Так, у колективі класу може бути лідер-ініціатор. Він виступає ініціатором окремих заходів, визначає спільні позиції, перспективи, словом, домінує при цільовій орієнтації колективу. Бажано, щоб цю функцію виконував саме формальний лідер, скажімо, староста класу.
Безпосереднім помічником лідера-ініціатора в деяких учнівських колективах виступає так званий з’ясовувальник настроїв, бажань, як загально класних, так і окремих членів колективу. Такий учень, звичайно, відіграє чималу роль не просто в з’ясуванні, а й у формуванні громадської думки класу.
Лідер-організатор відіграє головну роль у детальній організації діяльності колективу, спрямованої на досягнення спільної мети. Його головна відмінність в тому, що потреби колективу він сприймає як свої власні і активно діє. Причому бере на себе ту частину роботи, яку інші з якихось причин — пасивності, відсутності здібностей, ліні і т.п. — узяти на себе не можуть. При цьому він не перетворюється на «хлопчика на побігеньках», тому що без розпоряджень і команд уміє залучати до справи і інших. Хай навіть ця справа для когось і не вигідна, та зате потрібно колективу. Лідер оптимістичний і упевнений, що більшість проблем цілком вирішувана. За ним йдуть, знаючи, що він не стане пропонувати марну справу. Уміє переконувати, схильний заохочувати, а якщо і доводиться виразити своє несхвалення, то робить це, не зачіпаючи чужої гідності, і в результаті люди прагнуть працювати краще. Готовий використовувати корисні пропозиції товаришів, що навіть суперечать його власній позиції. Саме такі люди завжди на виду в будь-якому неформальному колективі.
Лідер-ерудит висловлює авторитетні судження з приводу актуальних питань життя колективу, дає консультації й довідки з окремих питань, пов’язаних з життям колективу, зокрема інформує про стан справ з даного питання в аналогічних групах тощо
Нарешті, не можна не згадати й про таку суттєву для життя колективу неформальну роль, як лідер – утішник ( залагоджувач конфліктів і непорозумінь). До нього тягнуться тому, що він готовий підтримати у важку хвилину. Поважає людей, відноситься до них доброзичливо. Ввічливий, попереджувальний, здібний до співпереживання. Він завжди знайде час, щоб вислухати людину, гарантуючи при цьому збереження таємниці. Своїм оптимізмом допомагає повірити в свої сили, чого від нього часто і чекають. Проте він не просто терплячий слухач. Аналізуючи проблему, разом із співбесідником уміє знаходити вихід з складного положення
Лідер-творець. Привертає до себе перш за все здатністю бачити нове, братися за рішення проблем, які можуть показатися нерозв'язними і навіть небезпечними. Може поставити задачу так, що вона зацікавить і приверне людей. Не командує, а лише запрошує до обговорення. Проте багато хто сприймає це як наказ і виконує його охоче і безкорисливо.
Лідер-дипломат. Якби він використовував свої здібності в зло, то його цілком можна б було назвати майстром інтриги. Він спирається на чудове знання ситуації, у тому числі і її прихованих деталей, в курсі пліток і пересудів і тому добре знає, на кого і як вплинути. Не подаючи вигляду, чуйно реагує на все, що згодом можна використовувати. Віддає перевагу довірчим зустрічам в колі однодумців. Дозволяє відкрито говорити те, що всім відомо, щоб відвернути увагу від своїх планів, що не афішуються. Правда, такого ґатунку дипломатія нерідко лише компенсує невміння керувати більш гідними способами.
Отже, досліди показують, що найбільший авторитет серед старшокласників мають ті учні класу, які відзначилися уважністю до товаришів чуйністю, добротою (на цю рису вказали 56% опитаних старшокласників); друге за популярністю місце посідають «веселі, товариські, здатні об’єднувати учнів у колектив», потім, майже з однаковою популярністю (відповідно 27 і 26%) ідуть ті, «хто активно займається громадською роботою» й «хто має фізичну силу».
3. Стилі лідерства
За стилем лідерства: авторитарний, демократичний, ліберальний.
При авторитарному (диктаторському) стилі лідер володіє достатньою владою, щоб нав‘язувати свою волю підлеглим і без коливань проводити в життя прийняті рішення, використовуючи адміністративні методи впливу на підлеглих. Тобто авторитарному стилю притаманна висока концентрація влади в руках керівника, причому він одноосібно розв‘язує всі питання управління виробництвом, не враховуючи думки про це підлеглих, часто втручається в дії керівників нижчого ступеню, зв‘язує їх ініціативу. При цьому стилі управління лідер користується серед підлеглих головним чином формальним авторитетом. Тому авторитарний стиль керівництва не може вважатися оптимальним, він повинен знаходити обмежене застосування лише при деяких обставинах, які вимагають швидких і категоричних рішень.
- ділові, короткі розпорядження;
- справи групи плануються наперед (в усьому обсязі);
- заборони без попускань, з погрозами;
- чітка мова, непривітний тон;
- визначаються лише похвала і покарання суб’єктивні; середні цілі, віддалені
- емоції не беруться до уваги;
- показ прийомів – не система;
- слово керівника – визначальне;
- позиція лідера – поза групою
Демократичний стиль характеризується високим ступенем делегування повноважень. Підлеглі беруть активну участь у прийнятті рішень і користуються широкою свободою у виконанні завдань. Як правило, рішення приймається тільки після виявлення думки підлеглих, лідер охоче ділиться з ними владою, надає можливість проявити ініціативу, розвивати свої здібності. За таких умов лідер користується не тільки службовим, але і високим авторитетом у підлеглих, панує дух співробітництва і розвиваються управлінські навички у підлеглих.
У практичній діяльності демократичний лідер виходить з того, що люди мотивуються не тільки матеріальними, але й більш високими потребами, тому він намагається зробити обов‘язки підлеглих більш привабливими. Тобто створити ситуацію, за якої люди до деякої міри самі себе мотивують, тому що їх робота сама є винагородою. У високій мірі керівник сприяє тому, щоб підлеглі розуміли, що їм доведеться вирішувати більшу частину проблем, не шукаючи схвалення або допомоги. У той же час керівник витрачає багато зусиль на створення атмосфери довіри і відкритості з тим, щоб, коли підлеглим буде потрібна допомога, вони могли б звернутися до керівника. Він старається навчити підлеглих вникати в проблеми підприємства, надає для цього відповідну інформацію і показує, як шукати рішення.
Праця – процес природній. Якщо умови благодатні, люди не тільки візьмуть на себе відповідальність, вони будуть прагнути до неї.
Якщо люди залучені до організаційних цілей, вони будуть використовувати самоуправління і самоконтроль.
- інструкції у формі пропозицій;
- заходи плануються не товариський тон; наперед, а в групі;
- похвала і покарання – з порадами - за реалізацію пропозиції розпорядження і заборони – з відповідають усі дискусіями;
- усі розділи роботи не позиція лідера – всередині групи. тільки пропонуються, а й обговорюються.
Це найбільш вдалий стиль для ефективного керівництва.
При ліберальному стилі лідерства підлеглим надається велика самостійність в роботі, в прийнятті рішень, керівник дає лише загальні настанови і час від часу контролює діяльність виконавців. Цей стиль знаходить обмежене поширення, він властивий головним чином науковим установам.
Лідер повністю покладається на підлеглих і іноді дотримується позиції простого члена групи.
- тон – конвекційний; - справи в групі йдуть:
- відсутність похвали, покарань;
- ніякого співробітництва; - лідер не дає вказівок;
- позиція лідера – непомітна, - розділи роботи складаються з окремих інтересів членів групи або йдуть від нового лідера.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Тест «Капітан чи матрос?»
Зараз ми дізнаємося, чи є у вас лідерські задатки. Адже багато людей навіть не підозрюють про свій потенціал!
Запитання:
1. Дружба для Вас:
А - співпраця, Б - підтримка, В - альтруїзм.
2. Справжній художник (артист) повинен передусім володіти:
А - талантом, Б - рішучістю, В - підготовкою.
3. На вечірці Ви найчастіше відчуваєте себе:
А - «півником», Б - «куркою», В - «курчам»
4. Якби Ви були геометричною фігурою, то були б:
А - циліндром, Б - сферою, В - кубом.
5. Коли Вам подобається дівчина (юнак), Ви:
А - робите перший крок, Б - чекаєте, поки вона (він) зробить перший крок, В - робите дрібні кроки.
6. Ви стикаєтеся з несподіванкою (не тільки сидячи за кермом) і:
А - гальмуєте, Б - додаєте швидкість, В - губитеся.
7. Якщо Вам доводиться говорити на публіці, Ви відчуваєте, що:
А - Вас слухають, Б - критикують, В - Ви стривожились.
8. В експедицію краще брати товаришів:
А - міцних, Б - розумних, В - досвідчених.
9. Скажімо правду, Попелюшка була:
А - нещасна дівчинка, Б - хитрюга-кар'єристка, В - буркотунка.
10. Як би Ви визначили своє життя?
А - партія в шахи, Б - матч боксу, В - гра в покер.
А Б В
1 3 2 1
2 3 2 1
3 3 2 1
4 1 3 2
5 3 2 1
6 3 2 1
7 3 2 1
8 3 2 1
9 1 3 2
10 2 1 3
Якщо Ви в сумі набрали не більше 16 очок, то в суспільстві Ви простий рядовий. Ви занадто поважаєте інших і ототожнюєте себе зі слабкостями ближніх, а тому не здатні командувати і успішно конкурувати, адже для цього необхідно вміти поглинати і перетравлювати чужі труднощі. Може бути, за Вашим відмовою від влади ховається страх або ошукані надії? Тоді, перш ніж робити які-небудь висновки, проаналізуйте, скільки разів Ваші спроби керувати терпіли невдачу. Якщо ж відвертість вимагає визнати, що Ви і без лідерства почуваєтеся прекрасно, залишіться трохи осторонь від подій. По суті, це не так вже й погано - так спокійніше.
Якщо Ви набрали від 17 до 23 очок, то Ви молодший офіцер. Це досить незручне становище: між молотом і ковадлом. Ви і на роботі з працею приймаєте рішення, так? Ви - трішки керівник, а трошки - військо ... Вам важко домагатися визнання, Ваші аргументи - занадто раціональні і засновані лише на власному досвіді.
Якщо Ви набрали більше 24 очок, Ви генерал. З дитячих років Ви завжди в числі перших пропонували свої послуги, коли мова йшла про громадські справи, чи не так? З віком Ваш вплив на інших людей міцніла і особливо проявлялося у важкі хвилини. Якщо Ви честолюбні і не боїтеся роботи, цей дар може підняти Вас дуже високо. Якщо ж ні - задовольняйтеся тим, що вас вважають прекрасним другом (або подругою), порадником і Ви завжди опиняєтеся в центрі уваги на вечірках.
Вправа «Збери свою команду»
Вибираються три учні, їм повідомляється завдання - зібрати команду, яка стала б працювати у вашій компанії. Ви повинні самі виступити лідерами, зацікавивши інших у цьому проекті. Постарайтеся мотивувати якомога більшу кількість однокласників брати участь у вашому проекті. Розкажіть, чим він цікавий, які в нього перспективи.
Інтерв'ю з лідером:
- Як думаєш, чому саме ти став лідером?
- Як ти зацікавив однокласників?
- Чому вони пішли саме за тобою?
- Якими були твої аргументи?
VІ .Домашнє завдання.
Розробити пам'ятку лідера.
Пам’ятка лідеру:
1. Починайте день з улюбленою музикою.
2. Уникайте неприємних вам людей.
3. Помічайте добро в людях.
4. Дисциплінуйте себе в заощадженні грошей. Це необхідно для успіху.
5. Оцінюйте свій успіх за тим, як ви насолоджуєтесь спокоєм, здоров’ям, коханням.
6. Не кажіть, що маєте обмаль часу. У вас стільки годин на добу, скільки вам потрібно.
7. Не відкладайте втілення цікавої ідеї. Можливо, хтось інший щойно подумав про це. Успіх приходить до того, хто починає діяти.
8. Читайте уважно все те, на чому має стояти ваш підпис.
9. Пам’ятайте, що крупний шрифт дає, а дрібний забирає.
10. Не залишайте одну роботу, доки не знайшли іншої.
11. Вибирайте роботу, яка гідна вас. Не платіть за роботу, яка не закінчена.
12. Приходьте на роботу завчасно і затримуйтесь по закінченні робочого дня.
13. Ніколи не доїдайте останнього шматка.
14. Не жалійте себе. Тільки-но вас охопить це почуття, зробіть щось добре для знедоленого.