Урок української літератури в 10 класі "«Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість. Реалізм твору. Колоритні людські характери у повісті"

Про матеріал

На цьому уроці за допомогою методів "Діамантова діаграма", "Павутинка дискусіі" учні вдосконалюють навики аналізу образів-персонажів, вміння працювати в команді, вести дискусію, розвивають критичне мислення

Перегляд файлу

Наталія Антонівна Осатюк,

учитель української мови та літератури

гімназії № 2 м.Хмельницького

 

 

 

Урок української літератури

10 клас

 

Тема: «Кайдашева сімя» - соціально-побутова повість. Реалізм твору. Колоритні людські характери у повісті

Мета: розкрити особливості повісті «Кайдашева сімя» як зразка реалістичної прози; вдосконалювати навики аналізу образів-персонажів, вміння працювати в команді, вести дискусію; виховувати прагнення до самовдосконалення.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Завдання учням:

- Іван Франко, високо оцінюючи талант І.С.Нечуя-Левицького, назвав його «великим артистом зору», «всеобіймаючим оком» України. Використовуючи факти життя та творчості І.С.Нечуя-Левицького, доведіть справедливість думки І.Франка.

- Доведіть, що повість «Кайдашева сімя» є зразком реалістичної прози.

ІІ. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.

ІІІ. Робота над змістом та образною системою повісті.

  • Літературний диктант на знання змісту повісті (за кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, відповідь записується словом чи словосполученням).
  1. Тема першої розмови Карпа та Лавріна. (Дівчата)
  2. Прізвище Мелашки до шлюбу. (Балаш)
  3. Колір чобіт Кайдашихи, в яких вона їхала сватати Мелашку. (Жовтий)
  4. На березі якої річки розвиваються події у творі? (Рось)
  5. Назва села, в якому жила Мелашка. (Западинці)
  6. Скільки часу прожила Мелашка у свекровій хаті, як у раю? (Тиждень)
  7. Виконавець пісні «Коли б мені Господь поміг Свекрухи діждати! Заставила б стару суку Халяндри скакати». (Мотря)
  8. В якому селі мешкали Кайдаші? (Семигори)
  9. Скільки п’ятниць постив Омелько Кайдаш? (12)
  10.  З кого був би «добрий посіпака»? (з Карпа)
  11.  Скільки днів жила родина в злагоді після смерті Омелька Кайдаша? (3)
  12.  Чий це портрет: «… молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво»? (Лавріна)
  • Робота в парах, взаємоперевірка літературного диктанту.
  • Учитель розповідає притчу «Усе в твоїх руках» і робить висновок про те, що щастя кожного в його руках.

Усе в твоїх руках

Бог зліпив людину із глини, проте залишився в нього невикористаний шматок.

«Що ще зліпити тобі?» - запитав Бог.

«Зліпи мені щастя,» - попросила людина.   

Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився…

  • Учні об’єднуються у шість груп. Кожна з груп шляхом жеребкування вибирає імя одного з головних героїв повісті (Омелько Кайдаш, Кайдашиха, Карпо, Лаврін, Мотря, Мелашка). У межах груп учні, послуговуючись методом «Павутинка дискусії», з’ясовують, чи був щасливим той персонаж, якого вони вибрали.

Довідка

«Павутинка дискусії»

Як організувати роботу

Готується бінарне питання, тобто таке, на яке можна дати відповідь «так» або «ні», підкріпивши свою відповідь аргументами. В групі учні об’єднуються по можливості у пари. Ці пари за 4-5 хвилин продумують аргументацію й записують по кілька причин на підтримку обох сторін дискусійного питання. Записи ведуться у таблиці «Павутинка дискусії».

ТАК

НІ

 

 

 

 

 

 

Висновок:

 

 

 

Кожна пара поєднується з іншою парою, роблять доповнення до записів і група приходить до спільного висновку.

  • Презентація діяльності груп. Загальні висновки про те, що героїв повісті можна вважати більше нещасними, ніж щасливими.
  • У цих групах учні продовжують працювати за методом «Діамантова діаграма», встановлюючи, яких цінностей не вистачає героям, щоб жити в гармонії один з одним.

Довідка

 «Діамантова діаграма»

Цей метод полягає в тому, що картки з назвами цінностей повинні займати своє місце на схемі. Воно залежатиме від рівня цінностей для усіх учасників команди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Значення місця на схемі: найвищий прямокутник – найважливіша, на думку учасників цінність. Кожен наступний рівень свідчить про рівень важливості цієї цінності для учасників команди, а в останньому прямокутнику буде найменш важлива, на думку команди, цінність. Під час роботи в групі учасники можуть по черзі брати з колоди одну картку з назвою цінності й класти її на порожнє місце на діаграмі. Якщо вибране місце буде зайняте іншою карткою, необхідно провести обговорення в групі щодо цінності, яка повинна бути на цьому місці. Учасник, який бажає покласти свою картку на заповнене місце, повинен спочатку навести свої аргументи. Рішення  всі приймають спільно.

  • Презентація роботи груп.
  •  Висновки про проблематику повісті.

ІV. Рефлексія «Вчаться на чужих помилках». Використовуючи метод «Мікрофон», учні говорять про те, які життєві уроки вони засвоїли, прочитавши повість «Кайдашева сімя».

V. Домашнє завдання: визначити особливості композиції повісті, підготувати порівняльну характеристику образів Карпа та Лавріна, Мотрі та Мелашки (за вибором учнів).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ярчук Тетяна Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
5741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку