На цьому уроці за допомогою методів "Діамантова діаграма", "Павутинка дискусіі" учні вдосконалюють навики аналізу образів-персонажів, вміння працювати в команді, вести дискусію, розвивають критичне мислення
Наталія Антонівна Осатюк,
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок української літератури
10 клас
Тема: «Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість. Реалізм твору. Колоритні людські характери у повісті
Мета: розкрити особливості повісті «Кайдашева сім’я» як зразка реалістичної прози; вдосконалювати навики аналізу образів-персонажів, вміння працювати в команді, вести дискусію; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Завдання учням:
- Іван Франко, високо оцінюючи талант І.С.Нечуя-Левицького, назвав його «великим артистом зору», «всеобіймаючим оком» України. Використовуючи факти життя та творчості І.С.Нечуя-Левицького, доведіть справедливість думки І.Франка.
- Доведіть, що повість «Кайдашева сім’я» є зразком реалістичної прози.
ІІ. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
ІІІ. Робота над змістом та образною системою повісті.
Усе в твоїх руках
Бог зліпив людину із глини, проте залишився в нього невикористаний шматок.
«Що ще зліпити тобі?» - запитав Бог.
«Зліпи мені щастя,» - попросила людина.
Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився…
Довідка
«Павутинка дискусії»
Як організувати роботу
Готується бінарне питання, тобто таке, на яке можна дати відповідь «так» або «ні», підкріпивши свою відповідь аргументами. В групі учні об’єднуються по можливості у пари. Ці пари за 4-5 хвилин продумують аргументацію й записують по кілька причин на підтримку обох сторін дискусійного питання. Записи ведуться у таблиці «Павутинка дискусії».
ТАК |
НІ |
|
|
|
|
|
|
Висновок:
|
Кожна пара поєднується з іншою парою, роблять доповнення до записів і група приходить до спільного висновку.
Довідка
«Діамантова діаграма»
Цей метод полягає в тому, що картки з назвами цінностей повинні займати своє місце на схемі. Воно залежатиме від рівня цінностей для усіх учасників команди.
Значення місця на схемі: найвищий прямокутник – найважливіша, на думку учасників цінність. Кожен наступний рівень свідчить про рівень важливості цієї цінності для учасників команди, а в останньому прямокутнику буде найменш важлива, на думку команди, цінність. Під час роботи в групі учасники можуть по черзі брати з колоди одну картку з назвою цінності й класти її на порожнє місце на діаграмі. Якщо вибране місце буде зайняте іншою карткою, необхідно провести обговорення в групі щодо цінності, яка повинна бути на цьому місці. Учасник, який бажає покласти свою картку на заповнене місце, повинен спочатку навести свої аргументи. Рішення всі приймають спільно.
ІV. Рефлексія «Вчаться на чужих помилках». Використовуючи метод «Мікрофон», учні говорять про те, які життєві уроки вони засвоїли, прочитавши повість «Кайдашева сім’я».
V. Домашнє завдання: визначити особливості композиції повісті, підготувати порівняльну характеристику образів Карпа та Лавріна, Мотрі та Мелашки (за вибором учнів).