Характеристика проекту.
• За діяльністю : дослідницько – інформаційний , творчий;
• За кількістю навчальних предметів : міжпредметний;
• За кількістю учасників проекту : груповий;
• За характером контактів : внутрішній;
• За тривалістю виконання: короткостроковий;
• За характером партнерських взаємодій: кооперативний .
Пташина їдальня
Проектна діяльність у 2 – класі
Характеристика проекту.
Мета та завдання :
Хід уроку – презентації проекту
І. Організаційний момент
Дзінь – дзелень , дзінь – дзелень !
Починаймо новий день.
Сядьте рівно, посміхніться ,
До сусіда поверніться .
Спинку гарно порівняйте
І урок розпочинайте.
ІІ. Спрямування до мети
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці…
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята,-
Виживуть взимку птахи і звірята . - Біла і холодна зима настала. Потонув у снігу ліс. Сховалися під ним плоди і насіння рослин. Зима для птахів – це найважча пора року. Важко знаходити птахам корми під час снігопадів, заметілей, у люті морози. Бідолахи мерзнуть, голодують , чекають допомоги від добрих людей . Сьогодні ми дізнаємося , як можна правильно допомогти зимуючим птахам.
ІІІ . Визначення проблеми проекту
ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми
V. Формування груп для проведення дослідження
Учні класу об’єднування у групи.
І група « Дослідники»
ІІ група «Орнітологи»
ІІІ група «Знавці»
ІV група « Літературознавці»
V група «Творча майстерня» VІ. Робота в групах
VІІ. Презентація роботи групами
З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, тому частина з них відлітає у теплі краї.
Першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї, тому що значно зменшується кількість комах; метелики забираються в щілини , де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці та личинки.
Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташок , які на зиму залишають свій рідний край, називають перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелекі, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який потрібно буде витратити багато сил і енергії .
Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші – великими зграями. Журавлі та гуси летять кутом і клином, шеренгою , а також одне за одним.
Скупченою зграєю – шпаки . Деякі птахи летять по одному, наприклад зозулі. Щороку птахи – мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити – добре прогодуватись.
Птахи летять із різною швидкістю . Дрібні співочі птахи – соловей, горихвістка – долають відстань зі швидкістю 30 – 48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом !
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту , летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку, наприклад журавлі. Як виберуться у дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач , перепілка сотні кілометрів проходять пішки. (Під час розповіді діти демонструють малюнки птахів)
Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.
Є пташки , які залишаються зимувати у нас , бо можуть знайти собі поживу. Птахи , які не відлітають , - це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин , а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало.
( Виступи учнів супроводжуються демонструванням зображень пташок)
Орнітологія – наука, яка вивчає птахів, їхні звички , вплив на них навколишнього середовища та їхній вплив на довкілля.
Важко доводиться птахам узимку. Адже страшнішим за люті морози для них є голод.
Горішки ліщини , бука в тріщинках кори ховають повзики.
Жолуді й горіхи запасають сойки. Ці красиві птахи теж завчасно готуються до зими . Восени при доброму врожаї вони цілими днями біля великих самотніх дубів , набирають у під’язичний мішок п’ять – шість , інколи навіть десять жолудів , летять за ними до потаємного місця, часом далеко від дубка , закопують і повертаються за новою порцією. За осінь кожна сойка може влаштувати понад 2500 схованок. Завдяки хорошій пам’яті ці птахи легко знаходять свої схованки. Більшість своїх запасів птаха за зиму з’їдає , а решта або дістається іншим тваринам, або навесні проростає. У чагарникових заростях чи в садку , далеко від дубового лісу , росте дубочок. Це роботи сойки.
Повзик . Його назва сама говорить за себе: хтось повзає . Але так може сказати про цю пташку неуважна людина. Повзик не повзає, а дуже спритно бігає. Це єдиний птах, здатний пересуватися по стовбуру вниз головою . Ноги у повзика сильні. Бігаючи , він постійно засовує свій довгий і гострий дзьоб у кожну шпаринку , тріщинку , сподіваючись знайти насіннячко або зернятко . Ще любить поласувати горіхами і жолудями. Будучи запасливим птахом, повзик дбайливо складає їх у просторому гнізді.
Гніздо повзика – це комора , у якій може вміститися до 2 кг харчів. Улаштовано воно в дуплі та відрізняється тим, що вхід, а нерідко навіть стеля та стіни в ньому до блиску оштукатурені розмоченої слиною або ж просто водою і глиною. У такому затишному будиночку , особливо коли у гнізді багаті запаси їжі, нестрашний і лютий мороз. Адже ситій пташці не страшні холоди . У перші весняні дні у щасливої пари з’являються пташенята , за якими протягом місяця доглядають обоє батьків.
Має носик – долото,
Хто комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
Дятел видовбує з- під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він харчується насінням шишок. Дятел встромляє шишку в розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом, виколупуючи з неї насіння, а саму шишку викидає. За зиму може назбиратися декілька тисяч розбитих шишок.
Купили чорні капелюшки,
А ще мають білі щічки,
Називають їх …(синички)
Синиці своїм сильним дзьобом проникають у тріщини кори дерев, дістають яйця і личинки комах, видовбують насіння з шишок . підлітають до кватирки хати і клюють продукти : сало, масло, сир. Відвідують годівниці. Вони мають сильні товсті лапи з міцними пальцями і заломленими кігтями – причіплюються до будь –якої гілки дерева і гойдаються вниз головою, заглядаючи у щілини, витягуючи заціпенілих комах . Синиці за добу з’їдають стільки, скільки важать самі. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки липи в щілини і тріщини кори. Тоді взимку знаходять хоча б частину запасів.
Яскрава і красива .
Свої комори забуває,
А білчині розгрібає. ( Сойка)
Надзьобався добре й далі полетів.
( горобець)
Крикуха хриплувата –
Відома всім персона.
Звичайно , це … (ворона, ґава )
1.Народні прикмети про погоду взимку, пов’язані із птахами
2.Вікторина «Чи знаєш ти птахів?» (за малюнками)
Шишкарі живляться насінням шишок. Узимку багато корму для пташенят , оскільки дозріло насіння шишок. А гніздо в шишкаря тепле, і мама , як пухова ковдрочка гріє, тому мороз не страшний.
в) який птах пересувається, притискаючись до ствола, немов повзе по корі? ( повзик)
г) якого птаха називають «санітаром»? (ворону)
д) голівка у цієї пташки в чорній шапочці, а грудка яскраво – жовта . Вона охоче їсть несолоне сало, м'ясо , рибу.( синиця)
е) якому птахові дали назву за властивість з’являтися з першим снігом? (Снігур)
є) якого птаха називають компанійським ? ( горобця)
3. Гра « Голос птахів»
- Відобразіть голос птахів .
Ворона, зозуля, горобець, півень, голуб, сова.
Діти презентують виготовлені годівнички.
VІІІ. Підбиття підсумків
Література та Інтернет – ресурси