Урок. Пташина їдальня. Проектна діяльність у 2 класі

Про матеріал

Характеристика проекту.

• За діяльністю : дослідницько – інформаційний , творчий;

• За кількістю навчальних предметів : міжпредметний;

• За кількістю учасників проекту : груповий;

• За характером контактів : внутрішній;

• За тривалістю виконання: короткостроковий;

• За характером партнерських взаємодій: кооперативний .

Перегляд файлу

                       Пташина їдальня

          Проектна діяльність у 2 – класі

Характеристика проекту.

  • За діяльністю : дослідницько – інформаційний , творчий;
  • За кількістю навчальних предметів : міжпредметний;
  • За кількістю учасників проекту : груповий;
  • За характером контактів : внутрішній;
  • За тривалістю виконання: короткостроковий;
  • За характером партнерських взаємодій: кооперативний .

Мета та завдання :

  • формувати  навички роботи з енциклопедичною та додатковою літературою;
  • учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань;
  • навчити систематизувати те, що дізналися про життя зимуючих птахів узимку з власних спостережень, прочитали у книжках та почули з розповідей старших людей;
  • поглиблювати знання школярів про явища в живій природі;
  • збагачувати знання учнів про зимові прикмети;
  • формувати уявлення про зимові зміни в житті птахів;
  • формувати потребу в пізнанні живої природи;
  • з’ясувати значення птахів у житті людини;
  • учити здійснювати проектну діяльність на основі дослідження;
  • розвивати здібності розв’язувати проблеми пошукового характеру;
  • удосконалювати навички роботи в групі;
  • учити шукати відповіді на цікаві запитання;
  • розвивати вміння обмінюватися думками;
  • мотивувати до успіху та досягнень , творчої самореалізації ;
  • виховувати любов до природи; прищеплювати бажання бачити красу природи взимку , розуміння необхідності вивчення теми для загального рівня розвитку;
  • виховувати товариськість , організованість, доброзичливе ставлення до навколишнього середовища.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку – презентації проекту

      І. Організаційний момент

Дзінь – дзелень , дзінь – дзелень !

Починаймо новий день.

Сядьте рівно, посміхніться ,

До сусіда поверніться .

Спинку гарно порівняйте

І урок розпочинайте.

     ІІ. Спрямування до мети

          Холодно взимку зайчатам і білці,

          Песику в будці, в сараї корівці…

          Мерзнуть у котика лапки і вуха,

          Мерзне ворона в лиху завірюху.

          Як допоможемо дружно, малята,-

          Виживуть взимку птахи і звірята .                                                                            - Біла і холодна зима настала. Потонув у снігу ліс. Сховалися під ним плоди і насіння рослин. Зима для птахів – це найважча пора року. Важко знаходити птахам корми під час снігопадів, заметілей, у люті морози. Бідолахи мерзнуть, голодують , чекають допомоги від добрих людей . Сьогодні ми дізнаємося , як можна правильно допомогти зимуючим птахам.

 ІІІ . Визначення проблеми проекту

  • Яких птахів називають зимуючими ?
  • Які птахи залишаються зимувати в наших краях?
  • Чому взимку птахи наближаються до людських осель?
  • Чому зима завдає птахам багато клопоту ?
  • Як змінюється життя птахів узимку?
  • Як птахи готуються до зими ?
  • Які птахи прилітають у наші краї взимку?
  • Що відбувається в житті птахів?
  • Які наші дії можуть урятувати птахів від голодної смерті?

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми

  • Читання додаткової та енциклопедичної літератури про життя зимуючих птахів.
  • Добирання зображень зимуючих птахів.
  • Вправляння в розпізнаванні птахів , запам’ятовуванні їхніх назв.
  • Проведення самостійних спостережень за зимуючими птахами.
  • Проведення екскурсії у природу (парк) з метою дізнатися, які птахи залишилися зимувати, як поводяться птахи взимку.
  • Дізнатися , які птахи прилітають до нас взимку.
  • Залучити батьків до допомоги дітям з виготовлення годівниць для зимуючих птахів.
  • З’ясувати, які пташки чим люблять ласувати. Заготовити корми для пташок.
  • Дібрати народні прикмети про погоду взимку, пов’язані із птахами.
  • Презентувати роботу.  

V. Формування груп для проведення дослідження

   Учні класу об’єднування у групи.

   І група « Дослідники»

  ІІ група «Орнітологи»

  ІІІ група «Знавці»

  ІV група « Літературознавці»

  V група «Творча майстерня»                                                                                               VІ. Робота в групах

VІІ. Презентація роботи групами

  • І група « Дослідники»

З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, тому частина з них відлітає у теплі краї.

Першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї, тому що значно зменшується кількість комах; метелики забираються в щілини , де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці та личинки.

Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташок , які на зиму залишають свій рідний край, називають перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелекі, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.

Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який потрібно буде витратити багато сил і енергії .

Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші – великими зграями. Журавлі та гуси летять кутом і клином, шеренгою , а також одне за одним.

Скупченою зграєю – шпаки . Деякі птахи летять по одному, наприклад зозулі. Щороку птахи – мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити – добре прогодуватись.

  Птахи летять із різною швидкістю . Дрібні співочі птахи – соловей,  горихвістка – долають відстань зі швидкістю 30 – 48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом !

Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту , летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку, наприклад журавлі. Як виберуться у дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач , перепілка сотні кілометрів проходять пішки. (Під час розповіді діти демонструють малюнки птахів)

 Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

Є пташки , які залишаються зимувати у нас , бо можуть знайти собі поживу. Птахи , які не відлітають , - це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин , а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало.  

  • ІІ група «Орнітологи»

(  Виступи учнів супроводжуються демонструванням зображень пташок)

    Орнітологія – наука, яка вивчає птахів, їхні звички , вплив на них навколишнього середовища та їхній вплив на довкілля.

    Важко доводиться птахам узимку. Адже страшнішим за люті морози для них є голод.

   Горішки  ліщини , бука в тріщинках кори ховають повзики.

   Жолуді й горіхи запасають сойки. Ці красиві птахи теж завчасно готуються до зими . Восени при доброму врожаї вони цілими днями біля великих самотніх дубів , набирають у під’язичний мішок п’ять – шість , інколи навіть десять жолудів , летять за ними до потаємного місця, часом далеко від дубка , закопують і повертаються за новою порцією. За осінь кожна сойка може влаштувати понад 2500 схованок. Завдяки хорошій пам’яті ці птахи легко знаходять свої схованки. Більшість своїх запасів птаха за зиму з’їдає , а решта або дістається іншим тваринам, або навесні проростає. У чагарникових заростях чи в садку , далеко від дубового лісу , росте дубочок. Це роботи сойки.

Повзик . Його назва сама говорить за себе: хтось повзає . Але так може сказати про цю пташку неуважна людина. Повзик не повзає, а дуже спритно бігає. Це єдиний птах, здатний пересуватися  по стовбуру вниз головою . Ноги у повзика сильні. Бігаючи , він постійно засовує свій довгий і гострий дзьоб у кожну шпаринку , тріщинку , сподіваючись знайти насіннячко або зернятко . Ще любить поласувати горіхами і жолудями. Будучи запасливим птахом, повзик дбайливо складає їх у просторому гнізді.

   Гніздо повзика – це комора , у якій може вміститися до 2 кг харчів. Улаштовано воно в дуплі та відрізняється тим, що вхід, а нерідко навіть стеля та стіни в ньому до блиску оштукатурені розмоченої слиною або ж просто водою і глиною.  У такому затишному будиночку , особливо коли у гнізді багаті запаси їжі, нестрашний і лютий мороз. Адже ситій пташці не страшні холоди . У перші весняні дні у щасливої пари з’являються пташенята , за якими протягом місяця доглядають обоє батьків.

  • ІІІ група «Знавці»
  • Відгадайте ,дітки , хто

Має носик – долото,

Хто комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

Дятел видовбує з- під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він харчується насінням шишок. Дятел встромляє шишку в розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом, виколупуючи з неї насіння, а саму шишку викидає. За зиму може назбиратися декілька тисяч розбитих шишок.

  • Жовтогруді щебетушки

Купили чорні капелюшки,

А ще мають білі щічки,

Називають їх …(синички)

Синиці своїм сильним дзьобом проникають у тріщини кори дерев, дістають яйця і личинки комах, видовбують насіння з шишок . підлітають до кватирки хати і клюють продукти : сало, масло, сир. Відвідують годівниці. Вони мають сильні товсті лапи з міцними пальцями і заломленими кігтями – причіплюються до будь –якої гілки дерева і гойдаються вниз головою, заглядаючи у щілини, витягуючи заціпенілих комах . Синиці за добу з’їдають стільки, скільки важать самі. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки липи в щілини і тріщини кори. Тоді взимку знаходять хоча б частину запасів.

  • Галаслива і криклива ,

                Яскрава і красива .

                Свої комори забуває,

               А білчині розгрібає. ( Сойка)

  • Маленький, сіренький на соняшник сів,

Надзьобався добре й далі полетів.

( горобець)

  • Одяг сіруватий , повадки воруваті

Крикуха хриплувата –

Відома всім персона.

Звичайно , це … (ворона, ґава )

  • ІV група « Літературознавці»

1.Народні прикмети про погоду взимку, пов’язані із птахами

  • Горобці дружно збирають пух і пір’я біля курників , утепляють свої укриття – через декілька днів настають люті  морози.
  • Горобці купаються – до дощу.
  • Синиця зранку починає пищати – чекай морозу.
  • Ворона каркає уранці на верхівці дерева – до завірюхи.
  • Галки і ворони кричать безперервно – буде снігопад , а можливо , і заметіль.
  • Якщо ворони сідають на сніг або на дерева головою в різні боки – буде безвітряний день.
  • Якщо ж сідають в один бік головою на сук потовще і ближче до ствола дерева – на вітер. Дутиме з того боку, в яку ворони повернули голови.
  • Дятел рано стукає , в січні ще – до ранньої весни.

 2.Вікторина «Чи знаєш ти птахів?» (за малюнками)

  1. Якого птаха називають « лісовим лікарем?» (Дятла)
  2. Який птах висиджує пташенят узимку?( шишкар)

Шишкарі живляться насінням шишок. Узимку багато корму для пташенят , оскільки дозріло насіння шишок. А гніздо в шишкаря тепле, і мама , як пухова ковдрочка гріє, тому мороз не страшний.

     в) який птах пересувається, притискаючись до ствола, немов повзе по корі? ( повзик)

     г) якого птаха називають «санітаром»? (ворону)

     д) голівка у цієї пташки в чорній шапочці, а грудка яскраво – жовта . Вона охоче їсть несолоне сало, м'ясо , рибу.( синиця)

    е) якому птахові дали назву за властивість з’являтися з першим снігом? (Снігур)

    є) якого птаха називають компанійським ? ( горобця)

   3. Гра « Голос птахів»

- Відобразіть голос птахів .

Ворона, зозуля, горобець, півень, голуб, сова.

  • V група «Творча майстерня» 

Діти презентують виготовлені годівнички.

VІІІ. Підбиття підсумків

  Література та Інтернет – ресурси

  1. Даніліна І.В навчальні проекти в початковій школі .2 клас .- Х.; Вид. група «Основа», 2016
  2. Wikipedia. org

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку