Розробка уроку допоможе вчителю зацікавити біографією та творчістю Овідія,проаналізувати твір "Сумні елегії", дати загальну характеристику поемі "Метаморфози", виховати любов до Батьківщини.
Урок №
Тема: Публій» Овідій Назон. «Сумні елегії» («Життя поета»)
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із творчістю Овідія, розвивати уміння аналізувати художній твір, навички зв’язного мовлення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок оточення; загальнокультурної: виховувати любов до Батьківщини, здатність до співчуття
Обладнання: портрет Овідія, презентація, аудіозапис «Полонез «Повернення на Батьківщину» М.Огінського, відеозапис «Сумні елегії», буктрейлер « Овідій «Метаморфози»
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційний заряд
Підніміться ті, хто сьогодні добре виспався
Підніміться ті, хто сьогодні зустрівся із своїм другом
Підніміться ті, хто має гарний настрій
Підніміться ті, хто любить свою Батьківщину
Посміхніться один одному і побажайте успіхів на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку
Прослуховування мелодії М. Огінського «Полонез «Повернення на Батьківщину».
Подібні почуття переживав і поет, з життям і творчістю якого ми будемо знайомитися на уроці.
ІІІ. Робота по темі уроку
Вправа «Так – Ні»
2) Походив із бідного роду. (-)
3) Овідій навчався спочатку в Сульмоні, а потім – у Римі. (+)
4) Він з легкістю складав вірші й виголошував їх серед друзів. (+)
5) Першими творами Овідія стали «Метаморфози» і «Сумні елегії» (-)
6) Поява «Любовних елегій» одразу принесли їх авторові широке визнання (+)
7) У Стародавньому Римі не було жодної людини, яка б не знала твору «Наука кохання».(+)
8) Поема «Метаморфози» побудована на історичних подіях. (-)
9) Імператор Август був в захваті від Овідія, тому подарував йому маєток в м. Томи (-)
10) Десять років поет прожив далеко від батьківщини. (+)
11) Особиста драма Овідія знайшла відображення в його збірці віршів «Сумні елегії» (+)
Елегія — ліричний жанр журливого змісту. У Давній Греції елегії писали гекзаметром та пентаметром. За змістом елегії могли бути як інтимного, так і патріотичного звучання. Тематичне коло елегії звужується в александрійській та римській поезії: починають переважати особисті переживання самотності, розчарування, страждання.
(Сумні елегії. Публій Овідій Назон. Міфологічний і ...
https://www.youtube.com › watch)
Доведіть це цитатами з тексту
(«…повість скорботну свою…», «На самотині свою пісню складаю сумну»)
1 група – жанр,тема, основна думка, мотив
2 група художні засоби виразності
Жанр – елегія
Тема - трагедія вигнання і сум за батьківщиною
Ідея - уславлення любові до батьківщини
Мотив - розлука із сім’єю, туга за Батьківщиною, ненависть до чужини, прохання про милосердя, прославляння поезії як єдиної опори в тяжкому житті.
Художні засоби виразності:
Епітети: мила отчизна, тихих пісень, метри дзвінкі, рубець пурпуровий, сповідь огненну, незрівнянний Горацій, вибагливий співець, серце чуле, покірне; вчинок незважений, читачу сердечний, солодке життя…
Метафора: «Муза … кликала душу мою», «роки … минали», «душа не лежала до праці», «недоля …перестріла», «Дух не схитнувсь»…
Порівняння: «Ти приходиш до мене як ліки…»
«Метаморфози» (лат. Metamorphoses < дав.-гр. μετᾰμορφώσεις — «Перевтілення») — найбільша за обсягом поема у римській літературі (15 книг), найвизначніший твір Публія Овідія Назона (43 р. до н. е. — 18 р. н. е.). Описує створення та історію світу на основі грецької та римської міфологій. Один із найпопулярніших творів про міфологію, був добре відомим середньовічним авторам і мав значний на них вплив.
У «Метаморфозах» автор, широко використовуючи численні оповіді і легенди, намагався осмислити світ навколишній, заглянути у складний і суперечливий внутрішній світ людини. За допомогою різних образів Овідій прагнув підтвердити думку грецьких мислителів про те, що все на світі плинне, все міняється, ніщо не залишається незмінним і найпридатнішими для цього видавались йому саме перекази про перевтілення. «Метаморфози» — це, за задумом поета, цілісна епічна поема, що повинна розгорнути перед читачем поетичний образ еволюції світу від його початків аж до сучасної авторові доби.
Овідій веде читача від подолання світового хаосу та утворення Всесвіту через низку перетворень (богів та людей на рослини, каміння, сузір’я та інші явища) до сучасних Овідію часів. У другій частині твору з’являється думка про погіршення людського роду з плином часу. Як і в міфології багатьох народів світу, розбещеність людей призвела їх до Всесвітнього потопу. В Овідія цей мотив розроблено за грецьким міфом про Девкаліона і Пірру. У книзі систематизовано оповіді про перетворення відомих міфологічних героїв: Нарциса, Орфея та Еврідіку, Пігмаліона тощо. Об’єднавчим для всіх міфів стає мотив трагічного перетворення.
Останні частини поеми присвячені міфологічній історії Риму, яку поет виводить від часів Троянської війни і до появи в Італії перших поселенців. Тут же викладено філософське вчення Піфагора про «метемпсихозу» («переселення душ»). Закінчується твір похвалою на адресу Юлія Цезаря та Августа, яких Овідій обожнює та оголошує покровителями Риму.
ІV. Підсумок уроку
1.Трихвилинне есе Публій Овідій Назон «Сумні елегії»
2. Рефлексія
Сьогодні на уроці я дізнався…
Мене здивувало…
Мені було цікаво…
Хочу дізнатися…
3. Самооцінювання
V. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи
Використані джерела:
1) Зарубіжна література: підруч.для 8 кл. загальноосвіт.навч. закл.О.М.Ніколенко, В.Г.Туряниця. – К: Грамота, 2016. – с.79-82
2) https://uk.wikipedia.org › wiki › Метаморфози
3) https://dovidka.biz.ua/sumni-elegiyi-analiz