Мовознавча тема. Пунктограми у складному реченні
Комунікативна тема. Сяє геній Кобзаря,
мов у темряві зоря…
МЕТА: удосконалювати пунктуаційну грамотність здобувачів освіти, узагальнювати вивчене про пунктограми в складному реченні, з’ясовувати рівень засвоєння вказаної теми, розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці, навички самостійної роботи.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
ПІСЛЯ ЦЬОГО УРОКУ ЗДОБУВАЧІ ОСВІТИ:
- називають пунктограми у складному реченні;
- вміють пояснити систему розділових знаків;
- розставляють розділові знаки у складних реченнях;
- малюють схеми речень;
- складають речення із вивченими пунктограмами.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогоднішній наш урок – це свято, свято Шевченкової поезії, адже зможемо насолодитися поетичним словом Кобзаря та повторити при цьому розділові знаки в складних реченнях. Слово Тараса спонукає замислитися…
ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого. Робота над висновком.
Прочитати речення, визначити в кожному граматичні основи. Вказати складні речення сполучникові та безсполучникові, обґрунтувати вживання розділових знаків між їх частинами.
А глянь лиш гарно кругом себе, -
І раю кращого не треба.
Встала й весна,
Чорну землю сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворон,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.
І блідий місяць на ту пору
З-за хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі
То виринав, то потопав.
Умовк кобзар, сумуючи:
Щось руки не грають.
Т. Шевченко
ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
1. Переписати речення, розставляючи розділові знаки, пояснити пунктограми (для зручності подаю речення із розділовими знаками).
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
Добре тому жить, чия душа і дума
Добро навчилися любить.
Зацвіла в долині червона калина,
Ніби засміялась дівчина-дитина.
І коли спокутую,
Коли діжду краю, -
Не бачу й не знаю.
Думав, доля зустрінеться –
Спіткалося горе.
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть.
Т. Шевченко
2. Робота в групах.
І група.
Розкрити питання: розділові знаки в складносурядному реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.
ІІ група.
Розкрити питання: розділові знаки в складнопідрядному реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.
ІІІ група.
Розкрити питання: вживання двокрапки в безсполучниковому реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.
ІV група.
Розкрити питання: вживання тире в безсполучниковому реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.
3. Пояснювальний диктант. Прокоментувати розділові знаки та вказати інтонацію (для зручності подаю як розділові знаки, так й інтонацію).
Шелестить пожовкле листя по діброві;
Гуляють хмари; сонце спить;
Ніде не чуть людської мови (інтонація переліку).
Не русалонька блукає –
То дівчина ходить (інтонація зіставлення-протиставлення).
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє (інтонація зумовленості).
Не завидуй багатому:
Багатий не знає
Ні приязні, ні любові… (пояснювальна інтонація).
Т. Шевченко
Накреслити схему одного з речень.
ІV. Підведення підсумків уроку.
Отже, маю велику надію, що речення, з якими ми працювали, ще раз дали змогу доторкнутися до прекрасного та змотивували кожного з вас до вивчення мови, зокрема синтаксису.
V. Домашнє завдання: виписати із творів Тараса Шевченка 3-4 складних речення з повтореними пунктограмами, зробити синтаксичний розбір речень.
1