Урок "Пунктограми у складному реченні"

Про матеріал
При повторенні розділових знаків у складному реченні пропоную ще раз звернутися до творчості Т. Шевченка, пригадати його поезії та навчитися висловлювати власні думки. "Сяє геній Кобзаря, мов у темряві зоря..." Така комунікативна тема є для здобувачів освіти близькою та зрозумілою.
Перегляд файлу

 

Мовознавча тема. Пунктограми у складному реченні

Комунікативна тема. Сяє геній Кобзаря,

                    мов у темряві зоря…

          

МЕТА: удосконалювати пунктуаційну грамотність здобувачів освіти, узагальнювати вивчене про пунктограми в складному реченні, з’ясовувати рівень засвоєння вказаної теми, розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці, навички самостійної роботи.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

 

ПІСЛЯ ЦЬОГО УРОКУ ЗДОБУВАЧІ ОСВІТИ:

 

- називають пунктограми у складному реченні;

- вміють пояснити систему розділових знаків;

- розставляють розділові знаки у складних реченнях;

- малюють схеми речень;

- складають речення із вивченими пунктограмами.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогоднішній наш урок – це свято, свято Шевченкової поезії, адже зможемо насолодитися поетичним словом Кобзаря та повторити при цьому розділові знаки в складних реченнях. Слово Тараса спонукає замислитися…

 

ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого. Робота над висновком.

 

Прочитати речення, визначити в кожному граматичні основи. Вказати складні речення сполучникові та безсполучникові, обґрунтувати вживання розділових знаків між їх частинами.

 

А глянь лиш гарно кругом себе, -

І раю кращого не треба.

 

Встала й весна,

Чорну землю сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворон,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають.

І блідий місяць на ту пору

З-за хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі

То виринав, то потопав.

 

Умовк кобзар, сумуючи:

Щось руки не грають.

                                                                    Т. Шевченко

 

 

ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.

 

1. Переписати речення, розставляючи розділові знаки, пояснити пунктограми (для зручності подаю речення із розділовими знаками).

 

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.

 

Добре тому жить, чия душа і дума

Добро навчилися любить.

 

Зацвіла в долині червона калина,

Ніби засміялась дівчина-дитина.

 

І коли спокутую,

Коли діжду краю, -

Не бачу й не знаю.

 

Думав, доля зустрінеться –

Спіткалося горе.

 

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.

                                                                  Т. Шевченко

 

2. Робота в групах.

 

І група.

Розкрити питання: розділові знаки в складносурядному реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.

 

ІІ група.

Розкрити питання: розділові знаки в складнопідрядному реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.

 

ІІІ група.

Розкрити питання: вживання двокрапки в безсполучниковому реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.

 

ІV група.

          Розкрити питання: вживання тире в безсполучниковому реченні, теоретичні положення проілюструвати прикладами з творів Т. Шевченка.

 

          3. Пояснювальний диктант. Прокоментувати розділові знаки та вказати інтонацію (для зручності подаю як розділові знаки, так й інтонацію).

 

          Шелестить пожовкле листя по діброві;

          Гуляють хмари; сонце спить;

          Ніде не чуть людської мови (інтонація переліку).

 

           Не русалонька блукає –

           То дівчина ходить (інтонація зіставлення-протиставлення).

 

           Сонце заходить, гори чорніють,

           Пташечка тихне, поле німіє (інтонація зумовленості).

 

           Не завидуй багатому:

           Багатий не знає

           Ні приязні, ні любові… (пояснювальна інтонація).

 

                                                                           Т. Шевченко

 

          Накреслити схему одного з речень.

 

          ІV. Підведення підсумків уроку.

          Отже, маю велику надію, що речення, з якими ми працювали, ще раз дали змогу доторкнутися до прекрасного та змотивували кожного з вас до вивчення мови, зокрема синтаксису.

 

          V. Домашнє завдання: виписати із творів Тараса Шевченка 3-4 складних речення з повтореними пунктограмами, зробити синтаксичний розбір речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
9 грудня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку