Урок знайомить з життям і творчістю автора, допомагає формувати вміння аналізу художнього тексту, розвивати творче і логічне мислення, формує відповідальність кожного за майбутнє людства.
Урок бінарний. Участь у його проведеннібере вчитель історії.
Використовуються різні форми роботи: презентація, евистична бесіда, "мікрофон", складання правил "Уроки для людства" та ін.
Тема.РЕЙ ДУГЛАС БРЕДБЕРІ .«УСМІШКА». Тривога за руйнування духовних цінностей
Мета : познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом американського фантаста; поглибити знання учнів про жанр утопії і антиутопії, дати визначення поняття новела; формувати вміння аналізу художнього тексту, розвивати логічне і творче мислення; виховувати етичні критерії людяності.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: словники, презентація, фото
Епіграф до уроку:
«Усмішка, мила усмішка, що обіцяє ранок»
Р. Бредбері
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Василь СИМОНЕНКО
* * *
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Ми живемо на найпрекраснішій із планет
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
16.XI.1962
Ми живемо на найпрекраснішій із планет. І немає, мабуть, людини, яка б не думала про своє майбутнє, про майбутнє людства, не прагнула хоч краєчком ока зазирнути в нього.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон
— Яким ви бачите наше суспільство, цивілізацію через 100, 200 років?
3. Слово вчителя. Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово вирізняється із загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Короткі відомості з біографії письменника.
Презентація
Учитель. Бредбері належить до тих письменників, які всю свою творчість, весь свій талант обертають на благо людства, його сьогоднішнього і завтрашнього дня. Майже в кожній книзі Рея Бредбері, майже в кожному оповіданні звучить тривожний сигнал лиха. Письменник бачить свою роль в тому, щоб, поки не пізно, попередити людей, які населяють Землю, про небезпеку, що над нами нависла, примусити їх протистояти злу
Уитель історії
Чи не найкращий приклад тому – наш біль, наша ганьба – Чорнобиль. Вчені, які спроектували атомну електростанцію, були більш стурбовані матеріальними вигодами, ніж безпекою людей. Наслідки відомі всім. Завдано непоправного удару генофонду нації. Хрести на могилах, життя на лікарняних ліжках, понівечені долі тисяч і тисяч наших сучасників…
Фото Чорнобиля
Учитель.
Від нас залежить, яким буде наше майбутнє: світом з деревами, квітами, тваринами, чистим повітрям, населеним духовно багатими, всебічно розвиненими людьми, чи пустелею після атомної війни з жорстокими, морально убогими людьми. На цьому наголошує письменник в новелі «Усмішка», з яким ми сьогодні почнемо знайомство.
2. Евристична бесіда.
— Чи збулося ваше передбачення щодо змісту твору?
— Які події у світі змусили автора змалювати саме таку картину майбутнього?
(Знищення атомними бомбами японських міст Хіросими та Нагасакі, техногенні катастрофи, локальні війни, ворожість одних народів стосовно інших тощо)
Фото Хіросіми і Нагасакі
— Який настрій викликає твір?
- Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.
– Які запитання у вас виникли після прочитання твору?
– Над чим ви замислились?
3Бесіда з класом.
-У якому жанрі написана «Усмішка»?
4. Теорія літератури.
1. Оповідання — прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій із життя персонажа (або персонажів).
2. Новела (від італ. новина) — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну подію з несподіваною кінцівкою. До жанру новели належить “Усмішка” Р. Бредбері, де несподіваним є те, що в руці Тома виявилася саме усмішка Джоконди, а не будь-який інший шматок картини.
.
3. Фантастична література (фантастика) — різновид художньої літератури, в якій зображується дивний і незвичний світ, з яким людина в реальному житті зіткнутися не може. Слово “фантастика” з грецької значить “мистецтво уявляти”. Засновниками фантастичної літератури вважаються Е. По, Ж. Верн, Г. Веллс.
4. Утопія (утопічна література) — література, в якій картини майбутнього змальовуються набагато кращими, ніж сучасність.
5. Антиутопія (антиутопічна література) — література, в якій людство змальовується гіршим, ніж сучасність. Новела Р.Бредбері Усмішка” належить до антиутопії.
5. Робота над змістом новели.
-Якось Рей Бредбері сказав, що всі ми живі машини часу, отож ми можемо, звичайно в уяві, відправитися в мандрівку в майбутнє, в 2061 рік.
Аналізуючи новелу, ми маємо з’ясувати:
-причини деградації людської цивілізації;
-чому люди розважаються, знищуючи все навколо;
-чи є надія на спасіння?
Отож почнемо з першого.
- Знайдіть і зачитайте цитати, в яких описується, як виглядають люди і місто майбутнього? («Червоні, обвітрені руки»; «засмальцьований, з цупкої мішковини одяг»; «надщерблені філіжанки з несправжньою кавою»; «страхітливий одяг»; «брудні капелюхи»; «зруйновані будинки»; «замість міст – звалища мотлоху, вулиці від бомб ніби після корчування дерев, а половина полів уночі світиться від радіації».)
-Як ви гадаєте, що трапилось на Землі, що спричинило такі зміни у житті людства? (Війна, екологічна катастрофа)
-Які причини деградації людського суспільства називає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору(бездуховність людей; безвідповідальність тих, які керували ними у минулому; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва: «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може, це й нерозумно, але нічого не вдієш – така людська вдача»; «і особливо – всю ту скажену зграю, що керувала нами в минулому.)
-Чому ненавидять? (тому що люди не змогли зберегти мир, природу…)
-Чи подобається вам таке майбутнє? Не подобається воно і Бредбері. Письменник застерігає людей і закликає зробити висновки. Які? (Зберегти мир для своїх дітей, онуків.)
Уроки для людства від Бредбері.
Зберегти мир, не допустити екологічної катастрофи.
Зберегти своє істинне людське обличчя. (щоб не стати частиною такого бездушного натовпу)
Людина з чутливим серцем врятує світ.
-Отже, надія на спасіння є? Є! Надія звучить і в словах Бредбері, які являються епіграфом уроку.
Робота з епіграфом
IV.Висновки.
Отже, Бредбері , ставлячи питання „Що може статися з людьми в майбутньому?” застерігає: дивіться, що очікує людство, якщо дати волю жорстокості, ненависті, злості.
І тільки від нас з вами залежить можуть статися ті події реальними, чи ні. Чому у Бредбері героями багатьох творів є саме діти, тому що на них він покладає надії. Багато чого залежить саме від вас. Ви будете жити в 2061 році. І я бажаю вам життя щасливого і прекрасного, щоб ви часто посміхалися і дарували свою радість іншим.
Запитання до учнів.
- А як ви думаєте, що потрібно робити для того, щоб події, описані у творі ніколи не стали реальністю? Якою має бути людина, щоб збудувати щасливе життя на Землі?
(Не забувати ті уроки, які нам дає Бредбері)
Слово вчителя
Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось...
Не забувайте незабутнє,
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
в невідворотності зникань,
як рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.
Л. Костенко
Домашнє завдання. Написати побажання сучасникам