Урок. Р.Кіплінг вірш "Якщо"

Про матеріал
Урок компаративного аналізу поезії Р.Кіплінга "Якщо". Філософські роздуми над прочитаним
Перегляд файлу

1

 

 

                                                              Урок 28

Тема. Проблема духовного випробування людини та її моральної   стійкості у вірші Р.Кіплінга «Якщо…». Художні особливості твору, його провідна ідея

  М е т а:

  •  розкрити філософський зміст вірша; поглиблювати навички аналізу тексту, навчити робити  узагальнення й висновки;
  •  розвивати творчу уяву, логічне мислення, навички виразного читання;
  • виховувати загальнолюдські цінності, життєвий оптимізм.

Обладнання: проектор, розпичатаний текст вірша

Тип уроку: художнього сприймання та осмислення твору

 

Х і д  у р о к у

                                                                            

                                                                            Людина живе на землі не тільки заради

       свого власного щастя. Вона повинна зро-

               зуміти великий закон людяності.

                                                                                                                                                

Вільям Гладстон.

                                             

I. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

1.С л о в о  в ч и т е л я.

Що таке життя? Напевно, над цим питанням рано чи пізно задумуються всі. Скільки людей, стільки ж і різних думок, своїх, особливих, незвичайних. Хтось убачає в цьому задоволення власних інтересів, а хтось хоче встигнути зібрати якомога більше вічних скарбів, щоб очистити душу, яка є дзеркалом нашого життя, хтось робе щасливими своїх рідних і друзів. Та кожен погодиться з тим, що  життя – це велике чудо, найбільша загальнолюдська  цінність!

А як прожити це життя, чим дорожити, чому приділяти найбільше уваги, щоб його не змарнувати? На всі ці запитання ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці опрацювавши тему: «Проблема духовного випробування людини та її моральної   стійкості у вірші Р.Кіплінга «Якщо…». Художні особливості твору, його провідна ідея»

2. Робота з  епіграфом.

– Уважно і виразно прочитайте епіграф до уроку.

    – Виділіть ключові слова у цьому висловлюванні.

     – Що, по – вашому,означає висловлювання “ великий закон людяності ”?

 

II. Актуалізація опорних знань

1.Евристична бесіда на тему: “ Що означає бути справжньою людиною? ”

 

  • Що означає бути Людиною? 

  Які п’ять найважливіших рис характеру справжньої Людини запропонували б ви?

     Що означає слово “ удосконалення ” ? Для чого потрібно працювати над собою?

  – Що необхідно удосконалювати щодня вам, учням?

(Знання, фізичну форму, волю, свою культуру…)

  – Чи кожен з вас працює над собою, над своїми недоліками?

   Чи згодні ви, що від кожного нашого вчинку змінюється щось в інших, суспільстві, історії?

Повертаючись до теми сьогоднішнього уроку, хочеться зауважити, що творчість Редьярда Кіплінга сповнена глибокої тривоги за світ, розвиток земної цивілізації. Переживши разом із своїм поколінням війни й катастрофи, смерть і страждання, письменник шукав шляхи, які зможуть зробити життя людей мирним і осмисленим. Давайте пригадаємо основні події з біографії письменника і з’ясуємо чи можна Кіплінга назвати справжньою людиною.

2. Анкета письменника

Пропоную разом заповнити анкету письменника

  1. Дата і місце народження (30 грудня 1865р м.Бомбеї, Індія)
  2. Батьки (Джон Локвуд Кіплінг став директором школи й куратором музею індійського мистецтва. Еліс Макдональд- авторка поезій)
  3. Освіта (закритий пансіонат  місіс Хеллоуей в Англії, Юнайтед Сервіс Коледж – військова школа)
  4. Місце роботи (з 17 років репортером «Цивільна та військова газета»)
  5. Твори («Шкільні вірші», «Книга Джунглів», роман «Кім», «Друга книга Джунглів», «Рікі-Тікі-Таві», «Балада про Схід і Захід»)
  6. Цікаві факти з життя (16 років перша збірка, виховували слуги-тубільці, син загинув під час І св.війни )
  7. Значення творчості (У 1907 році перший серед англійців нагороджений Нобелівською премією в галузі літератури. Увійшов у літературу, коли їй необхідне було оновлення. У суспільстві росла потреба у новому герої, новій ідеї. Він писав про звичайних людей, але показував їх, зазвичай, у екстремальних ситуаціях, у незвичних обставинах, коли проступає сутність людини, відкриваються глибини небаченої досі сили особистості.)
  8. Особисті якості (сильний характер, шукач пригод, хороший батько і відданий чоловік, цілеспрямований, доброзичливий, самокритичний, талановитий, розумний, патріот, співчутливий)

Повертаємося до питання: Чи можна назвати Джозефа Редьярда Кіплінга справжньою людиною?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу

1.Слово вчителя. І як справжня людина Кіплінг не міг не залишити нам заповіт вічних моральних цінностей, яким є вірш «Якщо…». Цікаво, що наприкінці ХХ (1995р)століття радіостанція Бі-бі-сі попросила своїх слухачів назвати, на їх погляд, кращі вірші англійських поетів. Відгукнулися тисячі людей, і на основі цього опитування побачив світ збірник «Улюблені вірші нації». Книжку відкривала поезія Р.Кіплінга «Якщо…» «ІF». Давайте звернемося до цієї поезії і спробуємо пройнятися її пафосом, зрозуміти автора і зробити висновки щодо справжніх життєвих цінностей.

2. Читання вірша  “ Якщо…” в оригіналі та у перекладі О.Ніколенко, В.Стуса

Якщо ти залишаєшся собою,

Коли навколо всі давно не ті,

Якщо життя завжди береш ти з бою

І не втрачаєш віри у житті,

Якщо допомагаєш грішним людям

Позбутись їхніх вад і суєти,

Якщо ненависть знищуєш усюди,

Бо мудрості нема без доброти;

Якщо ти мрієш, не сховавшись в казку,

І мислиш, але мисль — не самоціль,

Якщо приймаєш Успіх, і Поразку,

І оплески, й каміння звідусіль,

Якщо твої слова перекрутили,

А ти від правди все ж не відступив,

Якщо твої створіння загубили,

А ти все знов зібрав і відродив;

Якщо усе поставивши на карту,

Ти не боїшся долею ризкнути,

А як загубиш, все почнеш спочатку,

Зібравши речі в нову дальню путь,

Якщо ти змусиш серце, нерви й тіло

Тобі служити довго у житті

І битися, коли уже несила,

А Воля кличе встоять в боротьбі;

Якщо в юрбі не втратиш напрям в крузі,

А з королем згадаєш бідний люд,

Якщо усі — від ворогів до друзів —

Тебе за честь і совість визнають,

Якщо живеш і дишеш в повні груди,

І сенс буття знайшов нарешті свій,

Тоді Земля тобі належать буде

І станеш ти Людиною на ній!

(Переклад Ольги Ніколенко)

3. Бесіда

- Які перші враження і почуття від почутої поезії?

- Які думки виникли?

- Які образи виникали в уяві?

4.Дослідницька робота

У нас є ще один переклад цього вірша зроблений Василем Стусом, він назвав його «Лист до сина». Давайте послухаємо. (зачитує учень)

  • Чий переклад вам сподобався більше? Аргументуйте.

 5. Алгоритм аналізу поезії

1.Історія створення (1895 рік, опублікований 1910. Присвячувався англійському офіцеру, який зазнав поразки в поході під час англо- бурської війни (1899-1902р Великабританія проти Південної Африки))

2.Тема (роздуми про сенс людського життя)

3.Ідея (Звучить у заключних рядках: «Тільки тій людині належить земля, яка знає для чого вона живе». Автор уславлює сильну особистість, здатну за будь-яких обставин залишатися людиною)

4.Вид лірики (Філософська) (любовна, громадянська, пейзажна, релігійна)

5.Тропи та стилістичні фігури

6. Завдання для експертів

1група. Пригадайте, що таке епітет і метафора. Наведіть по 2-3 приклади з поезії.

 Епітет- художнє означення, виділяє характерну рису зображуваного (хула жорстока, машкара-нещасть, королями-простоти)

 Метафора – троп поетичного мовлення, словосполучення, яке використовується в переносному значенні, в основі якого - перенесення ознак з одного явища на інше в силу наявності між ними тих чи інших подібностей (бережеш залізний спокій, не піддаєшся злому, поставити на кін, кидати у бій) .

2група. Знайдіть у вірші антитези. З якою метою їх використано? (віра-невіра, спокій-паніка, щастя-нещастя, ти- вони (королі, шахраї, юрба, махлярі),враг-друг). Використовується для увиразнення думки. Автор говорить, що світ чорно-білий, без напівтонів і вітінків.

3 група. Що таке анафора? Яку роль вона відіграє в поезії «Якщо…»?

 Анафора – повторення однакових звуків, складів, слів на початку віршованих рядків чи строф. Повторення Коли підтримує напружений ритм і зосереджує увагу читача на смислових акцентах твору.

 

IV. Закріплення знань, умінь, навичок

До чого спонукає нас автор?

1. Робота з опорним конспектом  Зверніть увагу на основні мотиви вірша

Г о л о в н і   м о т и в и  вірша “Якщо…” Р. Кіплінга.( Внутрішня рушійна сила, що спонукає людину до дії.).

Знайти свій сенс буття.

Залишитися собою.   

Допомагати людям.

Не втрачати віри у житті.

Викорінювати ненависть.

Не втрачати честь та совість.

  Чи звертався Кіплінг до проблеми людяності, благородства почуттів у інших своїх творах?

 (Так, в усіх його творах героями стають чесні,добрі та справедливі люди ).

  • Що ви особисто для себе запозичете з авторських порад?

2. Лист у майбутнє.Створення послання для майбутніх поколінь.

Щоб ви побажали б людям, які прийдуть після нас? Нехай кожен запише по одному реченню і передасть далі лист.

V.Підсумок уроку

1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте фразу.

1.Ти людина, якщо…

2.У своєму житті я хотів би…

3.На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалось…

 

2. Заключне слово вчителя

  Не можу не згадати  поезії Василя Симоненка  «Ти знаєш, що ти людина?»в якій автор  намагався підкреслити, що кожний з нас — це індивідуальність. Ніколи — ні у минулому, ні у майбутньому, не повториться життя жодної людини, не повториться її усмішка, її погляд:

Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

Життя нам дається один раз, тому треба насолоджуватися ним, радіти з того, що воно нам дає, звертати більше уваги на красу, що оточує нас, на тих, хто оточує нас.
давайте проживемо життя  щасливо й гідно!!!

 

VІ. Домашнє завдання

 Написати твір-роздуму на одну із тем:

1.Що я думаю про взаємини між людьми?

2.Кого я можу вважати взірцем і творцем красивих людських взаємин?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
14637
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку