Дати уявлення про довкілля як життєвий простір живих організмів; розвивати допитливість та спостережливість, зв'язне мовлення школярів; виховувати шанобливе ставлення до природи та її мешканців, викликати бажання пізнавати навколишній світ.
Вірші,вправи,інтерактивні завдання
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
ПОНЕДІЛОК
Мета: дати уявлення про довкілля як життєвий простір живих організмів; розвивати допитливість та спостережливість, зв’язне мовлення школярів; виховувати шанобливе ставлення до природи та її мешканців, викликати бажання пізнавати навколишній світ.
1.Вітання з дітьми.
Вчитель:
Добрий день вам, в добрий час,
Дуже рада бачить вас!
(Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).
Привіт, привіт тобі, мій друже.
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні, -
Аж два таких предовгих дні!
(Зміна партнера)
2. Відгадування загадки.
Вчитель:
-Давайте перетворимо наш урок на подорож.
Ми підемо до Країни БагатоЗнандії .Але щоб потрапити до неї, треба пройти нелегкий шлях...
-Ви згодні?
-Найкращі відповіді будуть відзначатися! А здолати всі перешкоди нам допоможе чарівний…
(Діти слухають загадку).
Хвіст надворі,
А ніс в хатці.
Хто ніс поверне,
Той і в двері зайде (Ключ).
(Відповіді дітей).
3.Бесіда.
Вчитель:
-Чи знаєте ви що означає слово довкілля? ( версії дітей )
-Від якого слова пішла назва довкілля? ( довкола )
-Замініть іншим, близьким за значенням словом. ( навкруги)
Висновок: Все що оточує, будь – який об’єкт – це його довкілля.
4.Читання віршів учнями .
ЩО ТАКЕ ДОВКІЛЛЯ?
Довкілля – це Місяць, і Сонце, веселка і грім,
І вітер, що хмари приносить.
Земля, на якій твій збудований дім,
Зірки в синім небі і роси.
Туман у дібровах, пташині пісні
У долах духмяного зілля.
Дитинства щасливого сонячні дні –
Усе це, мій друже, довкілля.
В.Чуб
Довкілля наше – це наш дім і парк, і ліс, що ген синіє.
І різні звірі, що у нім, і небо, що вгорі ясніє.
І цей струмочок гомінкий, що рідну землю напуває.
І голос пташечки тонкий, і вітер, що в трубі співає.
Н.Красоткіна
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
5.Робота в групах.
Вчитель:
-Визначте за малюнками довкілля вулиці, лісу, парку, річки
6.Фронтальна робота.
Вчитель:
-Де ми знаходимось? ( у класі )
-Що ми бачимо поряд? ( парти, дошка, підручники, учні, вчитель і т.д.)
-Яку назву можемо дати цьому довкіллю? ( довкілля класу )
-Чи входить довкілля класу в довкілля школи? ( довкілля класу – це частинка довкілля школи )
7.Дидактична гра « Довкілля школи».
Вчитель:
-Я називатиму предмети із різних довкіл, якщо вони належать до довкілля «школа», ви плесніть у долоні. ( ручка, дошка, озеро, диван, книжка, учень, санчата, …….. )
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
ВІВТОРОК
Мета: навчати учнів розрізняти живу і неживу природу та рукотворні об’єкти; розвивати мовлення дітей, мислення та увагу, пізнавальну активність; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання, викликати бажання пізнавати навколишній світ.
1.Вітання з дітьми.
Вчитель:
-Чи хочете ви зі мною поспілкуватися, порозмовляти?
-Сідайте на стільчики, маленькі чомучки. Давайте пригадаємо, який девіз чомучок.
(Діти промовляють).
Ми- чомучки завзяті-
Хочем все знати.
За руки беремось
І науки навчимось.
Вчитель:
-Візьмемось за руки. Я даю руку Наталці.
(Наталка говорить: « Я даю руку…».Так по черзі замикається коло).
2.Міні-інтерв'ю.
(Після привітання «Інтерв'ю за 1 хвилину»).
- Яким був попередній урок? (важким, цікавим…)
- Якою була перерва? (веселою, короткою…)
- З яким настроєм ви прийшли на урок?( гарним, сумним, надзвичайно веселим…)
- А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? ( робоча)
- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.
3.Введення понять « жива і нежива природа».
Вчитель:
-Діти, ми продовжуємо з вами мандрувати стежками Країни БагатоЗнандії.
Висновок: Предмети живої природи народжуються, дихають живляться, ростуть, розмножуються, вмирають.
4.Повідомлення вчителя.
Вчитель:
5.Введення поняття про рукотворні предмети.
Вчитель:
Висновок: Рукотворні предмети виготовили люди, створили людські руки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
6.Робота в групах.
Вчитель:
живої природи;
неживої природи;
рукотворні предмети.
- Доповніть перелічене.
7. Відгадування загадок.
Вчитель:
- Послухайте загадки і спробуйте їх відгадати.
Повзун повзе, сімсот голок везе ( їжак)
Без дров і без вогня, а світить і гріє щодня (сонце)
Має шкір сім, витискає сльози всім (цибуля)
Фарбоване коромисло через річку повисло (веселка)
Чистенькі віконця сміються до сонця. Діточки довкола. Наша рідна ……. (школа)
- До якої природи належать дані предмети? Доведіть.
8. Дидактична гра « Я тобі – ти мені».
Вчитель:
- Я називатиму назви різних предметів, а ви сигналізуйте картками: предмети живої природи – зеленим кольором, неживої природи – жовтим, а рукотворні предмети – червоним .
Схема – опора до даного уроку
Довкілля – усе, що нас оточує, все з чим ти зв’язаний в світі
У довкіллі існують:
Предмети живої природи Предмети неживої природи Рукотворні предмети
люди народжуються Сонце будівлі меблі
рослини дихають вода одяг взуття
тварини живляться повітря транспорт
мікроби ростуть Земля побутова техніка і т.д.
розмножуються
вмирають
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
СЕРЕДА
Мета: навчати учнів розрізняти живу і неживу природу та рукотворні об’єкти; звернути увагу учнів на існування безлічі запитань, що стосуються знайомих предметів і явищ; зацікавити учнів у вмінні ставити запитання і спонукати до пошуку відповідей на них; навчати дітей ставити запитання; розвивати мовлення дітей, мислення та увагу, пізнавальну активність; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання, викликати бажання пізнавати навколишній світ.
1.Вітання з дітьми.
Вчитель:
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
(Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).
Станем дружно всі у коло.
Тихо ходимо навколо.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Ніжками топ-топ-топ.
Та й почнемо наш урок.
2.Бесіда.
-Що таке довкілля?
-Які бувають довкілля?
-Які предмети живої природи ви знаєте?
-Назвіть предмети неживої природи.
-Яка між ними різниця?
3.Дидактична гра „Знайти зайве” (Слайд 1)
Відшукайте серед даної групи предметів «зайвий».
4.Слухання вірша.
Про довкілля хочу знати, друзі, я понад усе:
Де лягає Сонце спати? Коли знов воно зайде?
Чом це Сніг із Хмари сипле? Звідки взявся, чом іде?
Чом гуляє в полі Вітер? Як з’явився Дощик й де?
А для чого людям квіти? Задля їхньої краси?
А чи знають малі діти про Полярні полюси?
Як зимують ведмежата? Нащо люди воду п’ють?
Як маленькії зернятка стиглим колосом зростуть?
Про усе я хочу знати, раджу, друже, і тобі таємниці відкривати,
В скриньку таємниць усі складати,
За усім спостерігати, дізнаватись і вивчати,
І довкіллям милуватись в радість людям і собі.
Завдання: навчитись ставити запитання про те, що цікавить у природі, що нове, незрозуміле у довкіллі існує для тебе.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Робота над прислів’ями.
Пташка красна пір’ям, а людина – своїми знаннями.
Хто хоче більше знати, треба менше спати.
Цікаво знати:
Тваринам окуляри не потрібні, бо зір у них з віком стає кращим.
А чи знаєте ви, що тварини і рослини „люблять” музику?
У глибоководних риб є 4 ока.
У морі живуть слони і півні.
На півострові Флорида росте „ мильне” дерево, плодами якого, замість мила, користуються місцеві жителі.
Про це та інше ви дізнаєтесь на уроках довкілля.
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
Четвер
Мета: дати уявлення про необхідність і важливість органів чуття у пізнанні дійсності, як умови збереження себе, довкілля ; розвивати вміння сприймати новий матеріал, логічно мислити, збагачувати мовлення учнів, виховувати повагу до оточуючих.
1.Вітання з дітьми.
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітай нас, рідна школо!
(Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
2.Проведення експерименту №1.
Вчитель:
Висновок: Очі – помічники, за допомогою яких ви бачите навколишній світ. За допомогою очей можна розрізняти предмети, їх колір, форму. Бережіть очі – це чудовий дарунок природи.
3.Проведення експерименту №2.
Вчитель:
Висновок: Вуха – помічники. За допомогою вух ми чуємо усі звуки, якими сповнений світ. Це і мова інших людей, і чудові звуки музики, шум вітру, дзюрчання струмка. Важко жити глухій людині. Бережіть вуха від пошкоджень і сильних звуків.
4.Проведення експерименту №3.
Вчитель:
Висновок: Ніс – помічник, який допомагає визначати різні запахи.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
5.Проведення експерименту №4.
Вчитель:
Висновок: Язик – помічник, який відчуває смак.
6.Проведення експерименту №5
Вчитель:.
Висновок: Шкіра – помічник, за допомогою якого ми визначаємо який предмет: твердий чи м'який, шорсткий чи гладкий, його форму, розмір, матеріал з якого він виготовлений. Шкіра попереджає про небезпеку, подає сигнал, тому бережіть її від пошкоджень.
Схема – опора до уроку
Наші помічники
Органи зору – очі
Органи слуху – вуха
Орган нюху – ніс
Орган смаку – я Орган дотику
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
Пятниця
Мета: дати уявлення про необхідність і важливість органів чуття у пізнанні дійсності, як умови збереження себе, довкілля, про необхідність збереження «помічників»; розвивати вміння сприймати новий матеріал, логічно мислити, збагачувати мовлення учнів, виховувати повагу до оточуючих.
1.Вітання з дітьми.
Вчитель:
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить!
(Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, зелені дубки!
Доброго ранку, люди привітні!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю!
2.Робота в групах.
Вчитель:
1 група
2 група
3 група
4 група
5 група
6 група
3.Слухання казки
ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ?
Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав себе найголовнішим. Вуха сказали: „ Ми найголовніші, бо без нас людина нічого не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її ” . Очі сказали: „ Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати ” . А язик і собі: „ Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами ” . А руки і собі мовили: „ Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене ” . Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх і так разом вони живуть.
С.Собакар
4.Дидактична гра « Який з помічників найголовніший?»
Вибираю серед учнів класу 1 учня, який вважає, що найголовніший помічник у людини зір, одягаю йому корону на якій намальоване людське око, другому – який думає, що найголовніший помічник у людини нюх, вручаю корону на якій зображений ніс, третьому – який думає, що найголовніший помічник у людини слух, одягаю відповідну корону із зображенням вуха, четвертому – одягаю корону із зображенням язика, відповідно цей гравець вибрав, що найголовніший для людини язик, а 5 гравцю - що найголовніший помічник у людини дотик, отримує корону із зображенням руки.
Коли 5 дітей отримали свої корони, то решта учнів визначаються до кого з них приєднатися. Врешті – решт у класі залишається хоча б одна дитина, яка доводить усім, що усі помічники є головними.
Висновок:Ми з’ясували, що всі помічники необхідні людині, тому їх треба берегти, доглядати за ними. Якщо людина збереже себе, то збереже своїх помічників. Тому можна сказати, що діє закон збереження у довкіллі.