Сіверський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2
Урок хімії у 9 класі
Підготувала
Миронова Надія Геннадіївна,
вчитель хімії та біології
2019р.
9 клас. Хімія
Тема. Реакції обміну між розчинами електролітів
Задачі:
3. Виховна. Виховувати самостійність і працьовитість, вміння працювати в групі. Екологічне виховання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна,
групова, індивідуальна.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторні
досліди), інтерактивні, використання ІКТ.
Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді,
реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, комп’ютерна
презентація комплект табличок «екологічні проблеми людства»,
дидактичні картки «Хімічне лото», «Катіони і аніони».
Хід уроку:
Етап уроку |
Назва та зміст уроку |
Діяльність вчителя та учнів |
|||||||||||||||||
Великий шлях починається з маленького кроку вперед |
|||||||||||||||||||
І. |
Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця, правила роботи на уроці. |
Організація класу, налаштування на роботу |
|||||||||||||||||
ІІ. |
Актуалізація опорних знань.
|
Фронтальна бесіда
Робота біля дошки 4 учнів, решта дітей працюють в зошитах за 4 варіантами; взаємоперевірка |
|||||||||||||||||
ІІІ. |
Оголошення теми уроку. Учні формулюють основні цілі уроку, свої сподівання щодо уроку. |
Фронтальна бесіда. Слайд №1 |
|||||||||||||||||
ІV. |
Мотивація навчальної діяльності. У 30-50 роки ХХ ст. активно розвивалася наука і техніка. Значно збільшилися обсяги хімічних виробництв. З якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю) Які механізми дії цих проблем? Можливі шляхи вирішення проблем. |
Фронтальна бесіда |
|||||||||||||||||
V. |
Первинне сприйняття і осмислення.
Відбудеться хімічна реакція
Лабораторний дослід № 1. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду.
|
Фронтальна бесіда
Моделювання взаємодії речовин Слайд № 2
Табл. розчинності
Складання опорної схеми Слайд №3
Повідомлення
Лабораторний дослід
Слайд № 4
Підручник
Слайд № 5
Слайд №6 Робота біля дошки 4 учнів. (вимкнення проектора) Пояснення з використанням дидактичних карток «катіони і аніони». |
|||||||||||||||||
VІ. |
Вторинне сприйняття і засвоєння
а) Fe³+ + 3OH- =Fe(OH)3↓; б) K+ + NO3- = KNO3.
а) РвSO4 i KOH; б) KNO3 i NaOH; в) H2SO4 i KNO3; г) K2SiO3 i HNO3.
|
Спільна робота учнів та вчителя біля дошки з використанням дидактичних карток «катіони і аніони» та завдань на картках. Слайд №7
Слайд № 8, 9 |
|||||||||||||||||
VІІ. |
Підведення підсумків.
На початку уроку ми поставили запитання: з якими проблемами стикнулося людство? (сировинна, збільшення кількості і небезпечності відходів, кислотні дощі, шкода здоров’ю) Які механізми дії цих проблем?
|
Фронтальна бесіда
Мікрофон.
Дерево рішень «екологічні проблеми людства» |
|||||||||||||||||
VІІІ. |
Домашнє завдання. Параграф №10 підручника, вправа 3. Пояснення ходу виконання ДЗ. Підготувати повідомлення про реакції йонного обміну, які відбуваються в організмі людини. |
Пояснення |
Додаток № 1.
ДЕНЬ ЛІМІТУ
Кожного року все раніше приходить День ліміту – умовний день, коли людство, використавши відновлювані природні ресурси, які має в своєму розпорядженні на 365 днів, починає поглинати ті, що призначені для майбутніх поколінь. Так, "природний капітал", яким можна було користуватися у 2009 році, виявився вичерпаним до 25 вересня, повідомляють вчені. Дату дня перевищення ліміту розраховує асоціація Global Footprint Nerwork, яка визначає, що ми залишаємо на планеті протягом повсякденного життя, - враховуючи їжу, яку ми з’їдаємо, речі, без яких, як нам здається, ми не можемо обійтися тощо.
Якщо у 1961 році людство споживало половину ресурсів планети, то у 1986 році використало свої річні ресурси до 31 грудня. У 1995 році цей день настав 21 листопада, а у 2005 році – 2 жовтня. Правда, у 2008 році День перевищення ліміту трохи затримався порівняно з прогнозами через економічну кризу.
Сьогодні ми використовуємо на 40% більше того, що планета Земля може нам запропонувати, а у 2050 році людству буде потрібна планета-близнюк, щоб використовувати її для добування сировини, води, лісу, енергоресурсів… Можливо, цього і не трапиться, якщо люди приймуть рішення на користь технологічних інновацій, змінять стиль свого життя й відношення до природи, - тільки це зможе поступово відновити екологічну рівновагу. А інакше який сенс в усіх перемогах людства?
Ми ж із вами можемо зробити свій внесок в економію природних багатств планети.
Запам'ятайте, що великий шлях починається з маленького кроку вперед!
Додаток 2
а) Fe³ + 3OH =Fe(OH)3↓;
б) K + NO3 = KNO3.
Додатково. Позначте пари речовин, реакції між якими в розчині відбуватимуться до кінця:
а) РвSO4 i KOH;
б) KNO3 i NaOH;
в) H2SO4 i KNO3;
г) K2SiO3 i HNO3.
Позначте ті пари речовин, реакції між якими в розчині є незворотними:
а) Na2SO3 i HCl;
в) H2SO4 i NaNO3;
І варіант: купрум сульфат, натрій гідроксид; CuSO4 NaOH
ІІ варіант: натрій хлорид, арґентум нітрат NaCl Ag NO3
ІІІ варіант: барій нітрат, натрій сульфат BaNO3 Na2SO3
ІV варіант: ферум (ІІІ) хлорид, калій ціанід Fe Cl3 KCNS
Додаток 3
Причини екологічної кризи, її наслідки та шляхи подолання (матеріал для Дерева рішень. Шрифт - 100)
Розчинення відходів у воді та утворення розчинів електролітів
Ерозія ґрунту
Взаємодія розчинів один з одним та з об’єктами навколишнього середовища - кислотні дощі
Забруднення рослин
Зниження імунітету
Вживання забрудненої їжі та води
Знищення природного середовища існування організмів
Вдихання відходів та утворення в організмі отруйних речовин
Встановлення якісних очисних споруд
Заборона використання небезпечних продуктів хімічного синтезу
Комплексне використання сировини
Вторинна переробка ресурсів
Знешкодження небезпек-них відходів
Грамотне використання засобів побутової хімії мінеральних добрив,засобів захисту рослин
Дотримання здорового способу життя
Розробка альтернативних видів палива
Використання сонячної енергії