Урок "Реакції обміну між розчинами електролітів,умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій"

Про матеріал
На основі сформованої предметної компетентності щодо реакцій йонного обміну між розчинами електролітів, закріпити навички й уміння складати йонно-молекулярні рівняння в розчинах та розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакцій обміну і сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій. Виховувати в учнів наполегливість, бажання до високої якості результатів.
Перегляд файлу

 

                                                   Урок 15

Тема уроку: «Реакції обміну між розчинами електролітів,умови  їх перебігу. Йонно-молекулярні  рівняння   хімічних реакцій.»

Навчально-освітня мета: на основі сформованої предметної компетентності щодо реакцій йонного обміну між розчинами електролітів закріпити навички й уміння складати йонно-молекулярні рівняння в розчинах електролітів;

розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакцій у розчинах електролітів;сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій;

- виховувати в учнів наполегливість, бажання до високої якості результатів.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття :  розчини, електроліти, неелектроліти,  електролітична дисоціація

Методи, прийоми і форми роботи: метод «практичність теорії»,  робота в групах, самостійна робота , лабораторні досліди,тренувальні вправи.

Навчальне обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; таблиця розчинності солей, основ,кислот; хімічні реактиви; зошит для лабораторних дослідів.

Предметна компетентність: на основі сформованої предметної компетентності щодо реакцій йонного обміну між розчинами електролітів закріпити навички й уміння складати йонно-молекулярні рівняння в розчинах електролітів; розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакцій у розчинах електролітів;сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій.

Ключова компетентність:спілкування державною мовою,математична компетентність.основні компетентності у природничих науках і технологіях,інформаційно–цифрова компетентність, соціальна та громадянська   компетентність

Очікувані результати навчальних досягнень

Учень:

  1. Розпізнає, називає, дає визначення реакціям йонного обміну.
  2. Обґрунтовує суть реакцій йонного обміну
  3. Наводить приклади і записує реакції обміну в повній йонно-молекуляр-ній та скороченій  йонно-молекулярній формах.
  4. Записує молекулярне рівняяння ,що відповідає скороченому  йонно-молекулярному рівнянню.

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.  

Емоційне налаштування.

Вчитель: Наша радість і щастя складається з маленьких успіхів, перемог або просто з усмішок. Тому зараз пропоную всім  посміхнутися.Бажаю вам попрацювати так, щоб наприкінці уроку прислухавшись до стану душі, ви посміхались.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

а)Фронтальна бесіда (пригадайте):

1. Які реакції називаються реакціями йонного обміну?

2. За  яких умов реакції йонного обміну відбуваються до кінця?

3. Яких правил потрібно дотримуватися під час запису йонно – молекулярних рівнянь реакцій?

4.Які речовини записуються в молекулярному вигляді, а які розкладаються на йони?

5. Чому під час печії люди вживають розчин  питної соди?

б)Слайд-шоу  Які реакції йонного обміну відбуваються до кінця?

(плеснути  в долоні, якщо реакція йонного обміну можлива)

  1. Mn(NO3)2 + Ba(OH)2 = Mn(OH)2↓ + Ba(NO3)2;
  2. Na2S + H2SO4 = Na2SO4 + H2S↑;
  3. 2KOH + CO2 = K2CO3 + H2O;
  4. Na2SO4 + FeCl2 = 2 NaCl + FeSO4
  5. MgCl2 + 2 AgNO3 = Mg(NO3)2 + 2 AgCl↓
  6. CaCO3 + 2 HCl = CaCl2 + CO2↑ + H2O

   в)Метод «Практичність теорії»

(Як роздатковий матеріал використовуємо етикетку від мінеральної води )

 

 Зміст завдання:

  1. Виписати всі електроліти, які містить мінеральна вода;
  2.  Написати рівняння дисоціації  2 електролітів;
  3. Які компоненти надають смак цій мінеральній воді?
  4. Чим  корисна мінеральна вода?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

а) Розглянемо рівняння оборотньої реакції:

2KNO3 + Na2SO4  K2SO4 + 2NaNO3

В даному випадку хімічна реакція не відбувається і при змішуванні цих розчинів утворюється розчин, в якому незалежно один від одного існують катіони Натрію і Калію та нітрат і сульфат – аніони.Реакція оборотня.

б) Розглянемо рівняння реакції з утворенням малодисоційованої сполуки.

Взаємодія кислоти з лугом.

КOH + HNO3 → КNO3 + H2O

К+ + OH- + H+ + NO3 -  К++ NO3 -+ H2O

OH- + H+→ H2O

Реакція відбувається тому,що йони Гідрогену і гідроксид –іони сполучилися

, утворили воду,яка є неелектролітом.

в) Напишемо молекулярне рівняяння ,що відповідає такому скороченому  йонно-молекулярному рівнянню.До запропонованого аніону ви повинні використавши таблицю розчинності кислот,основ та солей підібрати  катіон , щоб утворилась розчинна сполука.І до запропонованого катіону ви повинні за тим же принципом підібрати аніон,щоб утворилась розчинна сполука.

OH- + H+→ H2O

ІV.Узагальнення та систематизація знань

 1.Робота в групах. (формування вчителем груп та повторення правил техніки безпеки)

а)Лабораторний дослід 6. Реакції обміну в розчинах електролітів з утворенням води. Учні використовують зошит для лабораторних дослідів.Групам  надано  варіанти  завдань.

1варіант. NaОH + HCl  https://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gif

2варіант. Cu(ОH)2 + H24 https://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gif

  1. Проведіть реакції між речовинами, відповідно до вашого варіанта
  2.  Що спостерігаєте? Яка ознака вказує на те, що відбувається реакція?
  3. Користуючись таблицею розчинності, запишіть рівняння реакції у молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярних  формах
  4. Запишіть висновок до лабораторного досліду №6.

б) Розв’язування тренувальних вправ

(самостійна робота).

1.Заповніть таблицю

Вихідні речовини

Повне йонне рівняння

Скорочене йонне рівняння

І варіант FeCl3  і KOH

 

 

ІІ варіант

 

 

H+ + OH- → H2O

 https://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image062.jpg  2. Запишіть рівняння в молекулярному вигляді:

 


Чим відрізняються ці три рівняння? Що в них спільного?

VI. Підбиття підсумків уроку.Оцінювання учнів.Висновки

Письмова рефлексія  «Дві  найважливіші речі  які я зрозумів або зрозуміла

на сьогоднішньому  уроці»

VIIІ. Домашнє завдання. §11, Впр 83-85(за вибором), підготуватися до практичної роботи №1.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку