Клас: 6 Тема уроку: Реальне і фантастичне в повісті Н.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом».
Обладнання уроку : комп'ютер, плазмовий телевізор .
Матеріали до уроку , підготовлені учителем: Презентація до різних етапів уроку: словникова робота, тестування. Методичні прийоми : бесіда з учнями з питань , виразне читання , аналіз уривка з повісті, контроль знань учнів, активізація самостійної роботи.
Хід уроку .
1.Актуалізація опорних знань . ( Слайд № 1-2)
Мета : підготувати клас до сприйняття нової теми і до спілкування ; забезпечити умови для проведення уроку . - Хлопці, сьогодні ми будемо вивчати повість Н.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Запишемо тему уроку і епіграф до нього. Важко знайти в російській літературі більш тісне сплетіння фантастичного з реальним , ніж у Гоголя ... І. Ф. Анненский.
2.Перевірка домашнього завдання .
Мета : перевірити знання і розуміння тексту повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом» ; викликати стійкий інтерес до досліджуваної теми ; мотивувати учнів до навчальної діяльності .
1. Словникова робота. ( Слайд № 3 ) (Додаток №1)
Підібрати російські синоніми до українських словами . ( Запис у зошит. )
2. Відповісти на запитання до ілюстрацій . ( Слайд № 4-12 ) (Додаток №2)
- Хлопці, сьогодні ми з вами познайомимося з ілюстраціями художника Кость Лавро , дитинство якого пройшло в одному з « гоголівських » хуторів біля Диканьки .
І спробуємо відповісти на запитання.
3. Вивчення нової теми .
цілі: Освітні: забезпечити засвоєння нових понять, актуалізувати знання.
Розвиваючі : створити умови для розвитку пам'яті, уваги та уяви ; сприяти формуванню самостійної пізнавальної діяльності .
Виховні : сприяти розвитку культури мовлення, розвитку інтересу до вивчення повісті.
- Хлопці , ми з вами пройшлися по сторінках повісті Гоголя «Ніч перед Різдвом». Ви показали, що уважно прочитали та ознайомилися з героями і подіями , про які нам розповідає автор. Тепер ми з вами спробуємо виділити реальне і фантастичне у повісті.
- Що таке фантастика? ( Фантастика - зображення свідомо неправдоподібно , неможливого в реальному житті. )
- Що таке реальність?
( Реальність - дійсно існуюче , що не уявне . )
1. Виразне читання опису ночі.
2. Бесіда з питань .
- Які фантастичні риси несе пейзаж? ( Слайд № 13 ) ( Пейзаж одухотворений: « Глянули зірки», «Місяць величаво піднявся на небо посвітити добрим людям та всьому світу ...», « місяць заглядав у вікна» , відьма збирає зірки в рукав, «чорт сховав у свою кишеню місяць » )
- Які герої в повісті є фантастичними ? ( Солоха , чорт і Пацюк )
Записати фантастичних героїв в зошит .
- Який нам малюють відьму в казках ? ( Старої , немічною , неохайною , злий . )
- Яка Солоха ? ( Солоха нічим , здається, не відрізняється від звичайної селянки , поводиться як інші люди , вона жінка « приємна в усіх відношеннях » , але вона відьма літає на мітлі і збирає зірки. )
- А чорт? У казках - це істота з рогами і хвостом.
- Як його зображує Гоголь ? ( Він безглуздий , смішний , розмовляє і схожий на німця , але в теж час він краде місяць. )
- Чи можна Пацюка вважати ще одним представником «нечистої сили» в цій повітки ? ( Так, адже він знається з чортами і в його будинку відбуваються чудеса. )
- Як зображує Гоголь фантастичних героїв ?
Звернемося до епіграфа уроку . ( Фантастика і реальність близькі один до одного , тісно пов'язані. )
- І ось це переплетення фантастики і реальності, комічного і страшного тільки підсилює враження багатства життя у творах Гоголя.
- Які герої повісті відносяться до реального світу ? ( Вакула , Оксана , Чуб , Голова, дяк , куме, ткач , кумова дружина, дівчини і парубки ) .
Правильно хлопці, це звичайні віруючі люди , які не люблять нечисть. Про них ми будемо говорити на наступному уроці . Записати реальних героїв в зошит . ( Слайд № )
4. Закріплення теми .
Мета: розвивати мислення, уяви школярів , навчити застосовувати вивчений теоретичний матеріал.
Завдання : перевірити , проконтролювати такі вміння і навички ( визначати жанр і тему твору , відрізняти основні види тропів . )
1. Самостійна робота учнів (Додаток №3) Тести №1-14 ( Слайд №15-21 ) ( Учням роздаються однакові бланки, де вони повинні проставити тільки букву відповіді. )
2. Перевірка самостійної роботи ( Додаток №4) ( Самостійна перевірка роботи з тестування ( Слайд №21), підбиття підсумку роботи . )
5.Задание на будинок. ( Слайд №22)
Мета: сприяти розвитку мовних здібностей у учнів , уваги, мислення, пам'яті та уяви , спонукання пізнавального інтересу до повісті та подальшою роботою над нею.
- Хлопці, вдома ви повинні будете відповісти на питання: Якими рисами характеру і поведінки змальовані герої повісті «Ніч перед різдвом» ? Якщо ви добре впораєтеся із завданням, то на наступному уроці зможете з легкістю вирішити кросворди і ребуси . додаток №1 1.
Словникова робота. Підібрати російські синоніми до українських сл
парубок - дівчина - жінко - Козак - хата - малювати - залицянням - енерал - черевики - люлька - Шинок - намисто - миряни - додаток №2 2.
Відповідь на питання до ілюстрацій .
1. Який народний звичай описаний у повісті ? ( Колядувати і славити Христа) 2. - Що за диявол! Дивись ! дивись , Панас ! .. - Що? - Мовив кум і підняв свою голову теж догори . - Як що ? ...! Продовжити замість трикрапки . ( «Місяця немає ! » )
3. - Ні, хороша я ! Ах, як хороша! Чудо! Яку радість принесу я тому, кого буду женою ! З ким спілкується Оксана ? ( Сама з собою перед дзеркалом. )овами .
4. Хто влучив у мішки в хаті Солохи ? ( Чорт, голова, дяк , Чуб. )
5. Навіщо Вакула пішов до Пузатого Пацюка ? Які чудеса побачив він ? (Пацюк знає всіх чортів і зробить , що захоче. «... Вареник виплеснув з миски , гепнувся в сметану , перекинувся на другий бік, підскочив угору і якраз потрапив йому в рот ». ) 6. Кого несуть в мішку кум і ткач ? ( У мішку дяк . )
7. 1. Як можна приборкати чорта ? ( Здійснити хресне знамення . )
2. Як Вакула віддячив чорта ? (Схил біса три удари лозиною . )
8. Які два відомих історичних обличчя з'являються перед нами в палаці ? (Катерина Друга і князь Потьомкін . )
9. - Глянь , які я тобі приніс черевики ! - ... . Що відповіла Оксана ? ( « - Ні ! Ні! Мені не потрібно черевиків ! » )
додаток №3
1. Жанр твору : а ) казка ; б) розповідь ; в) повість .
2. Зображення зимової ночі, з якого починається твір, являє собою : а ) опис ; б) розповідь ; в) міркування .
3. в уривку з твору : «Зимова , ясна ніч наступила . Глянули зірки. Місяць величаво піднявся на небо посвітити добрим людям та всьому світу ... »- використана : а ) алегорія ; б) уособлення ; в ) порівняння .
4. У ніч перед Різдвом рис вкрав місяць , бажаючи :
а ) побешкетувати ; б) помститися ковалеві ; в) познущатися над селянами .
5. Коваль був чоловік: а ) нерелігійна ; б) волелюбний ; в) богобоязливий .
6. У реченні : «Сніг загорівся широким срібним полем і весь обсипався кришталевими зірками» - виділені слова є: а ) логічними визначеннями ; б) постійними епітетами ; в) епітетами .
7. Розповідаючи про Пацюк («... нічого не робив, спав три чверті дня , їв за шістьох косарів , випивав за одним духом мало не ціле відро ...») , автор використовував : а ) алегорію ; б) іронію ; в) гіперболу .
8. Спостерігаючи за трапезою Пацюка, Вакула роззявив рота від здивування, і вареник « стрибнув » йому в рот. Вакула відштовхнув вареник , так як : а ) не любив цю страву ; б) постив у переддень Різдва ; в) злякався чаклунства .
9. Вакула вирушив до Петербурга для того, щоб : а ) ніколи більше не бачити Оксану ; б) дістати царські черевички ; в) подивитися столицю .
10. У реченні : « Дівчата тим часом, дружно взявшись за руки , полетіли , як вихор , з санками по скрипучому снігу» - виділені слова є: а ) алегорією ; б) гіперболою ; в) порівнянням .
11. Оксана закохалася в коваля Вакулу , коли : а ) він привіз їй черевички ; б) отримала звістку про його смерть ; в) батько розхвалив чесноти коваля.
12. Гоголь описує своїх героїв з: а ) іронією ; б) гумором ; в) сарказмом .
13. В основі твору лежить : а ) реальне життя ; б) фантастична : в ) поєднання реальності і фантастики.
14. Тема твору : а ) побут і звичаї селян ; б) прокази селян в різдвяну ніч ; в) щирість вчинків селян. додаток №4 4.
Відповіді : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
В а б б в в в б б в б а в в