Урок з української мови на тему: Тема: "Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами".

Про матеріал

Мета. Повторити і поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміннязнаходити узагальнюючі слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнюючих словах, поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням цих слів;розвивати мислення та мовлення учнів, активізувати та поповнювати їх словниковий запас; розширювати і поглиблювати поняття громадянськості; розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом, виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .

Обладнання: лексичний та граматичний матеріал, ілюстрації (краєвиди України), мікрофон, схеми речень з однорідними членами.

Мовна тема: «Україна починається з мене…»

Перегляд файлу

 

Тема: Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами.

     Мета. Повторити і поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміннязнаходити узагальнюючі слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнюючих словах,  поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням цих слів;розвивати мислення та мовлення учнів, активізувати та поповнювати їх словниковий запас;  розширювати і поглиблювати поняття громадянськості; розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом, виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .                       

Обладнання: лексичний та граматичний матеріал, ілюстрації (краєвиди України), мікрофон, схеми речень з однорідними членами.

Мовна тема: «Україна починається з мене…»

Хід уроку

І.  Організаційна частина.

II.  Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми з вами на нашому уроці поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини. Нехай тему нашої розмови вам підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.

Слайд 1.

Буває часом сліпну від краси,

Спиняюся, не тямлю, що за диво —

Оці степи, це небо, ці ліси —

Усе так гарно, чисто, незрадливо.

Усе як є — дорога, явори,

Усе моє — все зветься Україна.

 

Отже, мовна тема нашого уроку:

Слайд 2.

«Україна починається з мене…»

Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народилися, побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову.

Сьогодні ми визначимо, ким ми є для України, і чим є Україна для нас.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.                 Повторення вивченого про однорідні члени речення.

Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон».

  •                   Які члени речення називаються однорідними?
  •                   Які члени речення можуть бути однорідними?
  •                   Тип зв’язку між однорідними членами речення? (сполучниковий, безсполучниковий і змішаний)
  •                   Закінчити речення:між однорідними членами речення бувають відношення...єднальні, протиставні, розділові.

 

  1.                Робота з текстом.  Слайд 3.

1.Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати,відстоювати її інтереси і приносити велику користь. 2. Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. 3. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». 4. Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.

  1. У  якому реченні три ряди однорідних членів.

А) першому;

Б) другому;

В) третьому;

Г) четвертому.

 

  1. У яких реченнях є слова-антоніми:

А) першому;

Б) другому;

В) третьому.

 

  1. У якому реченні допущена пунктуаційна помилка при однорідних членах:

А) першому;

Б0 другому;

В) третьому.

 

  1. Схема однорідних членів речення: О, О і О.

А) перше речення;

Б) друге речення;

В) четверте речення.

 

Учитель. Ми зустрілися зі словами: «патріот» і «громадянин».

Кожна людина — патріот своєї держави, її свідомий гро­мадянин.

Як ви розумієте значення слова «патріот»?

Слайд 4.

(Патріот — це людина, яка любить свою вітчизну, віддана своєму наро­дові.)

Слайд 5.

А що означає слово «громадянин»? (Громадянин — той, хто належить до постійного населення якої-небудь держави, користується її правами і виконує обов'язки, встановлені законами цієї держави. Кожний справжній громадянин — це патріот, який працює на благо своєї країни, бореться за іі незалежність, щастя і процвітання.)

Слайд 6.

Чи може школяр відчувати себе справжнім громадяни­ном своєї вітчизни, її патріотом? Що для цього треба роби­ли? (Головне завдання школярів оволодівати знаннями, щоб у майбутньому давати користь своїй країні)

От ви і повинні довести сьогодні на уроці, що ви можете називатися громадянами своєї країни. А для цього треба зробити кілька вправ, які доводять, що ми –українці.

  1. Завдання на картках речень біля дошки

Слайд 7.     Любов до країни

Визначити однорідні члени речення, накреслити схеми.

  1. Любіть Україну, як сонце, любіть,

як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

любіть у годину негоди.

 

  1. Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов їну.

Учитель. Одна мудра людина сказала, що щасливим можна бути навіть в найбіднішій країні. Мабуть, натякаючи на те, що Україна знову переживає нелегкі часи. Але любов громадян до неї робить її сильною і багатою.

 

  1.     Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібне на уроці.

Слайд 8. Наші знання про Україну.

 

  1. Лексична вправа «Незакінчене речення»

 

Слайд 9.    Десна, Дніпро, Рось, Самара, Сула -... (ріки України )

Слайд 10.   Світязь, Синевір, Сиваш, Ялпуг, Кагул -... (озера).

Слайд 11.   Верба, калина, барвінок,  -... (символи України).

Слайд 12.  Київ, Чернігів, Житомир, Новгород-…(міста України)

 

 

Слайд 11.  Спостереження

  Які розділові знаки ставляться при однорідних членах речення.

Народні символи українців: батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, дивовижна писанка і вірний своєму краю лелека – живуть з нами поруч. 

Вишиванка – символ краси, здоров'я, щасливої долі. Без неї не обходилась жодна визначна подія в житті: народження дитини, весілля, будь-яке народне свято.

«Без калини нема України», — каже образне народне слово.  По тінистих лісах, у гаях і дібровах, на схилах, на узліссях і лісових галявинах – усюди росте калина.

  1.           Вивчення нового матеріалу.
  1. 1. Слово вчителя.

Однорідні члени речення можуть супроводжуватися узагальнюючими словами.

Ці слова виражають загальні поняття чи є родовими стосовно тих понять, які названі однорідними членами.

Узагальнюючі слова можуть стояти перед однорідними членами речення або після них і завжди є тими ж членами речення, що й однорідні члени речення, які вони узагальнюють.

Слайд 13.

  1.                Робота за підручником.
  2.                Гра «Одним словом». Доберiть узагальнювальнi слова до поданих груп понять.

Тарас Шевченко, Іван Франко, ЛесяУкраїнка.

Кий, Щек, Хорив.

Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Святослав, Ольга.

Хрещатик, Максима Рильського, Софiївська.

Подiл, Липки, Печерськ.

  1.                Аналіз тексту з елементами зіставлення нових знань з базовими на снові актуалізації.

Я - твій громадянин, я прагну підростати,

Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла,

Моя свята і рідна, Україна - мати,

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Я хочу знать, яким було життя,

За що боролись та вмирали люди.

Бо без минулого немає майбуття,

А майбуття... яким воно в нас буде?

 

Скласти речення на тему цього вірша, але з узагальнювальними словами.

 

  1.                Естафета «Хто швидше?»

Слайд 14

На дошці записані речення. Треба доповнити їх однорідними членами.

Розташовані на берегах Дніпра міста:  … мають чудові краєвиди.

Скрізь у Карпатах:  … вам запропонують незабутні хвилини відпочинку.

Кожен з обласних центрів України:  …має свої неповторні пам’ятки історії та культури.

  1.                Синтаксичний розбір речень.
  • Наші символи: святий Гімн, Золотий Тризуб, наш Прапор синьо-жовтий -освітлюють наше життя, гріють душі й серця, єднають і зміцнюють сили всіх українців.

 

  • Синь гаїв, світання, пісня солов’їна, ніжний шепіт і зітхання- моя Україна (В.Сосюра).

 

  • Люблю стояти над Дніпром,  коли усе цвіте кругом: сади долини й гори…(В.Сосюра).

 

  • Вся краса, всі пейзажі, всі сходи й заходи сонця, всі трави,  квіти, плоди, насіння, всі жнива, всі пори року -все, що дороге  живій людині, все це наше (О.Довженко).

 

  1. Диктант .

   Мова народу — кращий, що ніколи не в'яне й вічно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя.

  Покоління народу проходять одне за одним, але результати життя кожного покоління залишаються в мові — в спадщину потомкам. Мова є найважливіший, найбагатший і найміцніший зв'язок, що з'єднує віджилі, живущі та майбутні покоління народу в одно велике історичне живе ціле. Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ.

Вивчаючи рідну мову, дитина п'є духовне життя й силу з рідної груді рідного слова. В мові живе все народне: і її символи, і її історія, і її пісня.

Речення з узагальнювальним словом запишіть, претворіть так, щоб узагальнювальне слово стало після однорідних членів речення.

 

  1.                      Творча вправа (Слайди 14, 15, 16, 17)

Творче моделювання і конструювання.

Рбота в групах. (Картки зі схемами речень, вони є на форзаці підручника).

Користуючись ілюстраціями, скласти речення з однорідними членами речення та узагальнюючими словами при них. Використати схеми речень.

Наприклад.

У степах українських ростуть лікарські трави: чебрець, Петрів батіг, звіробій.

 

  1.                Підсумки.  Рефлексія.

   Ми з вами живемо в Україні та є її громадянами. Те, якою є наша держава, залежить від нас самих. Стикаючись із тим, що нам не подобається, не слід розраховувати на покращення ситуації без нашої участі. Лише ми самі, громадяни України, можемо своєю активною діяльністю сприяти розвитку нашої держави. Ми побачили, що у нашого народу є і історія, і мова, і пісня… Все, що потрібно, щоб називатися державою, а людям – народом.

  Важливо зрозуміти, що називатися громадянином означає мати не лише, права, а й обов'язки. Вони є тим, що людина робить для своєї держави, відбивають її любов до неї, турботу та захист її інтересів. Саме в цьому полягає різниця між тим, щоб називатися громадяни¬ном і дійсно бути ним.

  У свій час Джордж Кеннеді сказав: «Не питай, що твоя батьківщина може зробити для тебе, спитай, що ти можеш зробити для своєї батьківщини».

 Продовжте речення, вставляючи однорідні члени:

  • Україна починається з мене, тому…
  • Я громадянин і патріот України, тому що…….
  • Я хочу…….
  • Віднині я намагатимусь………

Не розчаровуйсь в Україні!

Вона свята, а грішні ми.

В її недолі тільки винні

Її ж бо доньки і сини.

Не розчаровуйсь в Україні,

А зрозумій її печаль.

Що робиш ти для неї нині,

У себе спершу запитай.

Не розчаровуйсь в Україні!

Вір, що мине важка пора,

Розквітне пишний цвіт калини    

В садах достатку і добра.

 

  1.       Домашнє завдання.

Отже, давайте зробимо підсумки.  Ми з вами – громадяни сучасної України. Від нас залежить, якою стане наша рідна держава – сильною і розвиненою, з високим рівнем життя її громадян чи слабкою, залежною від волі інших держав, з незахищеним і малозабезпеченим населенням. Ми – громадяни, дотримуючись законів, використовуючи свої права та обов’язки, зміцнюємо державу, підтримуємо її. Допомагаємо їй рухатись вперед.  Ось що таке  - бути громадянином України.

 Тож нехай не забракне нам сили на сходження до нових вершин. Віддаймо свої сили, свою  творчість, вогонь наших сердець нашій Україні, живімо й творімо для неї, для її сьогоднішнього і майбутнього. Ви – майбутнє України.  Тож своїми знаннями, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її, будьте гідними своїх предків, поважайте свій народ. Шануймо себе і свою гідність і шановані будемо іншими.

 Хай завжди чистою буде блакить українського неба, нехай колоситься щедро пшениця, хай лине спів жайворонка над полями, хай завжди радісно і дзвінко сміються діти.

 

Написати твір «Я-громадянин своєї країни!», вживаючи однорідні члени речення.

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
5 жовтня 2018
Переглядів
2230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку