Урок "Речення, його граматична основа"

Про матеріал

Конспект уроку:

Речення, його граматична основа

Мета: повторити й поглибити знання п'ятикласників про граматичну основу речення; ознайомити із основними способами вираження підмета і присудка; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань; виховувати любов до природи , почуття поваги до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Перегляд файлу

Тема:  Речення, його граматична основа

Мета:  повторити й поглибити знання п’ятикласників про граматичну основу речення; ознайомити із основними способами вираження підмета і присудка; формувати загальнопізнавальні вміння  виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати творчі вміння побудови речень і зв’язних висловлювань; виховувати любов до природи  , почуття поваги до рідного краю.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Хід уроку:

Природу , як серце, як зір, бережіть!

Без неї на світі не можна нам жить.

А.Попівський

І.  Організаційний момент

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Доброго дня! Приємно бачити вас здоровими та енергійними. Перш ніж ми почнемо наш урок, я хочу, щоб ви на хвилинку заспокоїлись та зосередились. Будь ласка, заплющіть очі, уявіть, що ви знаходитесь у квітучому весняному садку і тихо промовляєте про себе: « Сьогодні чудовий день. У мене  гарний настрій. Навколо мене мої друзі. Я  буду плідно працювати. Я дізнаюсь багато нового та корисного, бо я  завжди кмітливий та розумний .Я вірю в себе! Я пізнаю істину! Я все зможу! Я зможу розібратися і оволодіти матеріалом уроку» Сподіваюсь, що тепер ви  готові слухати, сприймати та співпрацювати зі мною.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Дорогі учні, на попередніх уроках ми розпочали свою подорож чарівною країною –«Синтаксисом». Ви вже маєте певні знання з початкової школи, дещо засвоїли на попередньому уроці, але ще багато цікавого попереду. Чи хотіли б ви більше дізнатись про цю країну?   А що б ви хотіли дізнатися на цьому уроці? (відповіді учнів)

Нам сьогодні треба плідно попрацювати, поглибити ваші знання про головні члени речення, а також про способи їх вираження; ознайомитися з реченнями, у яких лише один головний член;  будемо розвивати ваші творчі вміння використовувати такі речення у творах, власних висловлюваннях .

 Але для того, щоб здобувати нові знання, треба перевірити набуті.

ІV.Актуалізація опорних знань.

Клоуз-тест

Для того, щоб пригадати вивчений матеріал на попередніх уроках, виконаймо клоуз –тест (взаємоперевірка)

Синтаксис – це    розділ науки про                , що вивчає                  

Пунктуація – це    розділ науки                , що вивчає             

Словосполучення – це                                    поєднання        

Головним є те слово,               якого ставиться питання

Залежним називається         слово             якого      ставиться

V. Основний зміст уроку 

1. Пояснення вчителем навчального матеріалу

 Робота з підручником ( с. 68-69.  , робота з таблицею «Способи вираження присудка»  Впр.108 усно )

Слово вчителя

Діти, погляньте за віконечка! Бачите, як яскраво світить сонечко! А чуєте спів пташок?  То вони радіють приходові весни. Хоч надворі ще прохолодно, проте березень радує нас сонячними днями. Незабаром зазеленіє все навкруги! Уже прокинулись перші весняні квіти – підсніжники. Давайте сьогодні і ми з вами створимо весняний настрій на сьогоднішньому уроці. Якщо ви будете сьогодні плідно і наполегливо працювати, то  наприкінці уроку  ви побачите чудову весняну галявину. ( На дошці ватман із заздалегідь намальованою галявиною.  Протягом уроку учні, правильно виконавши завдання, прикріплюють весняні квіточки)

Клас ділиться на групи

3.  Моделювання

Робота з деформованими реченнями ( слова лежать окремо в конверті,  група має із цих слів скласти речення, прикріпити на дошці, виділивши граматичну основу)

З давніх-давен люди з надією зустрічали весну, з нетерпінням бажали її скорішого приходу.

Навесні природа прокидається та радісно посміхається сонячними промінчиками.

Весна — це завжди приємний настрій, спів птахів, зеленіюча земля.

  •                   Кожна команда за правильно виконане завдання на галявинку прикріплює квіточку(букетик)

4. Робота з текстом, коментоване письмо( учні підкреслюють у тексті граматичну основу, заздалегідь підписавши аркуші)

Прочитати текст, підкреслити граматичну основу речень у тексті

Калина – символ  кохання, краси, щастя

   Навесні  калина  вкривається  білим  цвітом  і  стоїть  як  наречена  у  білому  вбранні, а восени  палахкотить  гронами  червоних  плодів. Калиною  уквітчують весільний  коровай, оселю, печуть  смачні  пироги, лікуються. Народ  склав  про  неї багато  легенд  та  пісень.

   Завжди  любили  люди  цілющу  красуню  калину, вона  росла  біля  кожної  хати. Красива  вона  і  в  пору  цвітіння, і  коли  багряніє  восени  листя, і  взимку, коли  на тлі  білого  снігу  червоніють  її  ягоди. Дівчата  вишивали  на  сорочках  калину, її вплітали  у  віночок.

   З  гілочки  калини  батько  синові  робив  сопілочку ,  а  слабеньким  дівчаткам-немовляткам  робили  колисочку  із  калини.

  •         За правильне виконання-коментування  – букетик на галявинку

Фізхвилинка

Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити

Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись

Руки вгору, руки в боки, вище руки підніміть( навшпиньки встати)

А тепер їх опустіть. Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, усе гаразд!

5. Орфографічно-пунктуаційний практикум (біля дошки два учні)

Молодці! Ви чудово впоралися із завданнями . Бачу, що вмієте визначати граматичну основу речень. Але для того, щоб ваші висловлювання були грамотними, не варто забувати про орфографію. ТО ж давайте напишемо словниковий диктант( два учні позаду дошки виконують, по виконанню завдання решта учнів взаємоперевіряють роботи)

Словниковий диктант

Довір...я, мавп..ячий, між..язиковий, св..ященний, під..їзд, пів..яблука, наймен..ша, ковал..с..кий, білісін..кий, воз..єднан...я,  огнен..ий, безсмерт..я.

  •     Букетик – на галявинку

Коментар учителя.

Іноді між підметом і присудком ставиться тире, якщо вони виражені формами називного відмінка. В усному мовленні між підметом і присудком вираженим іменником, робиться пауза. Наприклад: Батьківщина – це ріка серед поля.

6.Поставити розділові знаки (ланцюжком з кожної  групи)

Моя улюблена пора року  весна! . Весна   це той час року, якого всі чекають, утомившись від зими.

 Весна   чудова пора року! Весна   наші батько й мати

Травень    радість, а червень   щастя. Розум скарб людини.

  •     Квіточку на дошку

7.Творча робота (творча група)

За розпочатим початком написати міні-твір

Після морозної зими прийшла довгоочікувана весна....

  • Зачитування учнівських творів
  • Слово вчителя

Діти, ви сьогодні просто молодці! Погляньте  на нашу чудову галявинку, яку ви створили самі. На ній красуються чудові весняні квіточки: проліски( галантуси), крокуси, гіацинти, нарциси, конвалії, тюльпани. Але на цій галявинці чогось не вистачає. Я хочу подякувати вам за такий чудовий урок і подарувати ось таке усміхнене сонечко.

 

VI.  Підсумок уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспективи подальшої начальної діяльності.

  • Рефлексія

Я навчився...

Я зрозумів..

Я хочу наступного уроку...

  • Обговорення епіграфа

 VII. Домашнє завдання

  •         Опрацювати матеріал підручника с.68-70( вивчити правила);
  •         Вик.впр. 112. ;
  •         Описати весняну галявинку створену на уроці в художньому стилі, підкресливши граматичну основу або скласти речення (7-8) із назвами квітів. Використовувати в реченнях орфограму «Тире між підметом і присудком»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Зінурова Неля
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
1635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку