Тема уроку: Речення, його граматична основа.
Мета:
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: підручник, назви зупинок, картка «Слово, словосполучення, речення», дидактичний матеріал.
Золота красуня — осінь-чарівниця!
По землі ступає, золотом іскриться.
Надія Красоткіна
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Забезпечення емоційної готовності
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
-Діти, сьогодні на вас чекає урок-мандрівка в чудову країну синтаксису, де є місто речень та вулиці підметів і присудків.
- Метою нашої мандрівки є поглиблення знань, набутих у початкових класах, про головні члени речення, а також засвоєння знань про основні ознаки речення.
- Прочитайте епіграф уроку. Чому осінь називають чарівниця, золота красуня? ?
2. Запис у зошити теми уроку
- Діти, запишіть дату нашої мандрівки. Чому місяць має таку назву?
- Рушаймо в путь!
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Зупинка «Перевірочна»
1.Перевірка домашнього завдання
2. Лінгвістичний волейбол
Я «кидаю» запитання вам (в даному випадку м’яч), ви відповідаєте і повертаєте м’яча, якщо ж ви не знаєте відповіді, то переадресовуєте запитання товаришеві (м’яча).
Як називається розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень ….(синтаксис)
Для називання чого вживається словосполучення … (предметів, їхніх ознак, дій)
Як називаються зв’язки між словами у словосполученні…
За допомогою чого встановлюємо змістовий зв'язок…(питання)
Як називається слово, від якого ставимо запитання..
Як позначаємо головне слово.. (Х)
Як називається слово, до якого ставимо запитання?
Граматичний зв'язок у словосполученні здійснюється за допомогою…(закінчення, прийменника)
Словосполучення бувають… (поширені та непоширені)
Із скількох слів складається поширене словосполучення( двох ібільше)
Що не належить до словосполучень..
Завдання: знайти сполучення слів, що не є словосполученням.
IV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Зупинка «Теоретична»
- Завдання: Прочитати. У чому, на вашу думку, полягає відмінність словосполучення від речення.
Чарівна осінь. Осінь – красива і журлива пора року.
- Зверніть увагу на будову, як називаються слова, будівельним матеріалом чого є словосполучення та речення.
— Свої висновки порівняйте з матеріалом картки
Словосполучення |
Речення |
Складається щонайменше з двох слів |
Може складатися з одного слова, групи слів |
Має головне і залежне слово |
Має граматичну основу (підмет і присудок) |
Є будівельним матеріалом для речення |
Є будівельним матеріалом для тексту, виражає закінчену думку |
Речення – це одне або декілька слів, які виражають відносно закінчену думку.
- Ознайомимося із теоретичним матеріалом, який вміщений у вашому підручнику. Уважно прочитайте. Дайте відповіді на запитання:
- Що передає речення?
- В усному мовленні чим відділяють одне речення від іншого?
- Як пов’язані слова в реченні між собою?
- Усі слова в реченні пов’язані граматично. Речення має граматичну основу, тобто підмет і присудок. Граматична основа – це підмет і присудок. Головні члени не становлять словосполучення. Давайте з вами повторимо, що ми знаємо про головні члени речення. Запишемо речення.
У повітрі кружляє осінній листочок.
- Визначимо головні члени речення. Шукаємо підмет. Що ми знаємо про нього? Як підкреслюється?
- На які питання відповідає присудок? Як підкреслюється?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Зупинка «Практична»
- Поставте подані слова у такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворені речення запишіть.
1 пара – 1,2 речення.
2 пара – 3,4 речення.
- Кожен із вас витягує картки. На них записані словосполучення і речення. На дошці в різних місцях прикріплено аркуші із написами Словосполучення, Реченння. Кожен повинен підійти до відповідного аркуша, прочитати словосполучення чи речення і обґрунтувати свій вибір.
Сіре небо.
Прийшла осінь.
Сонечко прокидається пізно
Голі дерева.
Пронизливий вітер нахиляв дерева.
Килим із листя.
Осипається листячко з дерев.
Холодний дощ.
Зупинка «Розумники»
І рівень
Записати речення. Підкреслити головні члени речення.
Незабаром завітає у гості зима. Дівчинка виспівувала веселу пісеньку. Пташки полетіли у теплі краї.
ІІ рівень
Зі слів скласти речення. Підкреслити граматичну основу.
Роси, на, падають, трави, холодні.
За, гониться, вітер, хмарами.
Я, за, сумую, днем, теплим.
ІІІ рівень
Скласти міні-твір (4-5 речень) на тему «Осінній день», використовуючи подані слова. Підкреслити граматичну основу.
Осінь, день, дерева, небо, дощ.
- Ви отримуєте картки з текстом, в якому пропущено крапки й перше слово нового речення написано з маленької букви. Вам потрібно знайти межі речень і поставити в них крапки. В одному із речень підкреслити головні члени речення.
Прийшла осінь на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолуді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі лісові миші наповнюють свої нірки насінням та горіхами моторні білочки ховають у дупла дерев лісові горіхи й жолуді
Зупинка «Паремії»
- Перед вами частинки речень. Спробуйте знайти другу частину речення. Утворені речення запишіть, визначте граматичну основу.
У доброго хазяїна восени холодними сльозами.
Плаче жовтень все переможе.
У листопаді зима ворота одчиняє.
Листопад зимі з осінню бореться.
Вперта праця й соломина не пропаде.
Відповідь: У доброго хазяїна восени й соломина не пропаде. Плаче жовтень холодними сльозами.
У листопаді зима з осінню бореться. Листопад зимі ворота одчиняє. Вперта праця все переможе.
- Записати народні прислів’я, вставляючи підмет чи присудок із довідки.
Довідка: Розумний, сила, робить, слухать, має, Чоловік.
Відповідь: 1-сила, 2-має, 3-розумний, 4-слухати, 5-чоловік, 6-робить.
Зупинка «Творча»
- Я вказую на учня і кажу: «Слово». Учень промовляє слово, яке йому подобається. Вказую на іншого учня і кажу: «Словосполучення». Учень складає із названим словом словосполучення. Кажу: «Речення». Учень складає із поданим словосполученням речення.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Зупинка «Підсумкова»
«Я – тобі, ти – мені»
Спробуємо сформулювати запитання, які будуть стосуватися вивченої теми.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
«Мікрофон»
- Чи сподобався урок?
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Яке завдання було найцікавішим?
- А найважчим?
Оцінювання наліпками
Найкращий на уроці. За творчість. За зусилля.
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 6 ст.66-68
На вибір: вправа 106 або виписати з української літератури 5-6 речень, визначити в них підмет і присудок.