5 клас НУШ
Тема: Редьярд Кіплінг ”Мауглі”.
Вправи та завдання, що націлені на формування в учнів компетентності екологічної грамотності та здорового способу життя.
Вправа “Кроссенс”
Завдання: Роздивіться уважно малюнки з назвами творів. Назвіть ім’я та прізвище людини, яка написала ці твори.
Вправа “Розв’яжи ребус”
Завдання: Розв’яжіть ребус і дізнайтеся назву твору, який ми будемо вивчати.
Вправа “Асоціативний кущ”
1. Які асоціації виникають у вас при слові джунглі?
(Орієнтовні відповіді: Ліани, дикі тварини, тигри, мавпи, тропічні дощі)
Вправа “Хмаринка слів”
Завдання: Роздивіться хмаринку слів і допишіть у зошити нові слова – асоціації, які ви не назвали.
Вчитель: Ось у таких суворих Джунглях з’явилося одного разу маленьке людське дитинча, яке, безумовно, загинуло б, якби його не прийняли до себе Мати Вовчиця та Батько Вовк. “Коли в наше лігво прийшло маленьке голе людське дитинча, то я одразу вирішила, - воно житиме в нас”, - так згадувала Мати Вовчиця свою першу зустріч з Жабеням–Мауглі. Та чи могло бути таке насправді? Спробуємо ближче познайомитись із життям вовків.
Вправа “Світ природи…”
Завдання: Відскануйте QR-код та дізнайтеся про цікаві факти із життя вовків.
Вчитель: Зустріч з дикими тваринами може нести небезпеку для людини. Тому необхідно пам’ятати правила поведінки, щоб не наразити своє життя.
Вправа “Вузлики на пам’ять”
Завдання: Прочитайте уважно правила безпечної поведінки. Які вузлики (правила) додали б ви?
Вправа “Знайди героя”
Завдання: Розв’яжіть філворд і дізнайтеся імена героїв твору, які оточували Мауглі.
Вправа “Цитатне лото ”
Завдання: Назвіть героя за цитатою, доберіть відповідний малюнок.
1. “…недарма мати прозвала його Ленгрі (Кульгавий). …він змалку шкутильгає на одну лапу і через те вбиває лише селянську худобу…”.
2. “…великий сірий самотній вовк, керував Зграєю завдяки своїй великій силі та розуму”.
3. “…сонливий бурий ведмідь, який навчає вовченят Закону Джунглів”.
4. “…спочатку він лазив не краще за лінивця, але потім навчився стрибати між гілками дерев майже так само сміливо, як і сірі мавпи” .
5. “…вся чорна як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які виблискували у світлі місяця, мов намальовані”.
6. “…він тільки і знає, що нишпорить скрізь, робить різні капості, розносить плітки та їсть ганчір’я й обрізки шкіри на смітниках коло сіл”.
7. “…старий пітон, який завжди хотів їсти”.
1 2
3 4
5 6
7
Вправа “Хто є хто?”
Завдання: Роздивіться хмаринки слів, назвіть героя і скажіть, хто він є для Мауглі: ворогом чи другом? Розподіліть героїв в таблицю, додайте тих, кого не назвали.
Вправа “Схована літера”
Завдання: Закресліть кожну другу літеру та прочитайте вислів із твору. Що це за вислів? Як ви його розумієте?
МЗИГЗОТХОНБІОЄЮРОСДКНВІДЄТЇФКАРЯОЛВШІ
“Ми з тобою однієї крові”.
Це один із головних Законів Джунглів, який стверджує, що всі в природі рівні, тому мають допомагати один одному, піклуватися, а не ворогувати.
Вправа “Школа Балу”
Завдання: Уявіть, що ви – учні мудрого Балу, і він приймає у вас іспит на знання Законів Джунглів. Ваше завдання полягає в тому, щоб правильно відтворити Закони Джунглів за їх початком. Відзнаку „Кращий учень Балу” отримає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.
Вчитель: Як відомо, усі герої казки живуть за законами джунглів. Звірі завжди дотримуються їх, якими б суровими вони не були. Порушення законів джунглів уважається ганебним учинком і засуджується жителями джунглів. Отже, у світі звірів панують справедливість, порядність, вірність. А чи є подібні закони у світі людей? Якою, на вашу думку, має бути людина?
Вправа “Займи позицію”
Завдання: З поданих слів виберіть і запишіть ті, які, на вашу думку, мають бути в справжньої людини.
Вправа “Будинок Братерства”
Завдання:Створіть будинок Братерства на основі поданих слів: довіра, чистота намірів, життєлюбство, доброта, співчуття, гостинність, сердечність, щирість.
Висновок: Природа - спільний дім для всіх істот, які живуть на Землі, тому людина зобов'язана дбайливо і відповідально ставитися до природи. Безвідповідальність людини щодо неї призводить до загибелі рідкісних видів тварин та рослин і завдає шкоди всьому Людству, саме Людина відповідає за збереження незліченних багатств Матері - Природи і чистоти своєї душі.
Допитливим у наплічник знань… Відскануйте QR-код і дізнайтеся про реальні історії дітей, яких виховували звірі.
“Мистецькі паралелі”
Історія про Мауглі надзвичайно популярна і в інших видах мистецтв. Створено чимало мультиплікаційних фільмів та екранізацій, ілюстровано книги.
Вправа “Сенкан”
Завдання: Створіть сенкан до таких слів: Мауглі, природа, друзі, Багіра, Табакі, Шер-Хан (2-3 на вибір)
Алгоритм створення
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування першого слова
Зразок