Урок-реквієм «Голокост – трагедія ХХ століття»

Про матеріал
Виховний захід до вшанування подій Голокосту, який тривав з 1933 по 1945 рр. і мав на меті винищення євреїв та ромів. Особливо яскравого прояву набули ці події в роки Другої світової війни.
Перегляд файлу

Урок-реквієм. 10 клас.

 «Голокост – трагедія ХХ століття»

 

Мета: розкрити зміст понять « голокост » та «геноцид», ознайомити учнів з подіями, що стосуються   історії Голокосту;  формувати навички критичного мислення та судження;  виховувати в учнів розуміння небезпеки шовінізму, неонацизму, антисемітизму та співчуття до жертв геноциду;  виховувати почуття гідності й терпимості, формувати активну громадянську позицію на основі визнання прав і свобод людини.

Епіграф:

«Пам’ять про Голокост необхідна, щоб наші діти ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами»

І.Бауер

Обладнання: Проектор, Відеофільм «В’язень Аушвіц», кліп «Бухенвальдский набат», «Хвилина мовчання». Стенд закритий чорною тканиною із назвами концтаборів, світлинами крематоріїв, концтаборів і їх в’язнів. На дошці листок календаря з датою 27 січня, на столі 6 палаючих свічок. На учнівських партах різнокольорові метелики, жовті єврейські зірки із назвами країн і цифрами, що позначають число вбитих євреїв.

 

  1. Лине Фуга Баха. Поступово музика стишується, на її фоні

Учитель. Листок календаря з датою 27 січня, 6 палаючих свічок, єврейські зірки, світлини крематоріїв, концтаборів і їх в’язнів, а ще ця музика.

 Музика лине гучніше, потім стихає зовсім.

 Що об’єднує всі ці предмети?

Учні висловлюють свої припущення. Учитель узагальнює відповіді.

Учитель. 27 січня Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту. Пам‘ять про трагічні уроки історії – Голокост єврейського народу та геноцид ромів часів Другої світової війни - невід‘ємна складова формування системи цінностей у сучасному суспільстві.

Тож  поговоримо про  «Голокост – трагедію ХХ століття».

(Учитель відкриває тему заходу і його  епіграф)

Учень.  Пройду не раз відомими шляхами,

Де страх в повітрі висне до цих пір,

І хоч усе вже поросло мохами,

Його ніхто забути не зумів.

Учитель. Послухайте вірш татарського  поета Муси Джаліля, який був написаний ним у концтаборі «Моабіт»

 

Варварство

Це Голокост – всього одне лиш слово,

Та його сенс – пекучий болі жар,

Вбивали всіх!.. старого і малого,

І мало хто життя порятував.

Дивились в вічі, не щеміло серце,

Пуста душа і всі думки пусті,

«Як можеш ти стрілять? Скажи, убивце!

Вони ж прийдуть до тебе уві сні.»

Чи їх вина, що родом із євреїв?

Чи їх вина, що не такі, як всі?

Невже ж і смерть заслужує трофеїв?

І щастя можна віднайти в сльозі?

Постане між думками знову прірва,

Над Яром смерть махне своїм крилом,

Якщо убивства - це є ваша віра,

Тоді скажіть: «Що ви назвете Злом?»

 

Учитель. Що таке життя людини? Безцінний Божий дар. І, як написано в Біблії, тільки Бог має право давати і забирати життя! Важко усвідомити, що в 20-му столітті, було вчинено масові злочини проти людства. 12 мільйонів людських життів, така ціна трагедії під назвою «Голокост», і це тільки приблизна цифра, повного списку жертв не існує.

2.Пісня Бухенвальдський набат (1-2 купл.)

Учитель. День 27 січня обрано не випадково: саме 27 січня 1945 року було звільнено від фашистів найбільший з гітлерівських концтаборів, Освенцим, розташований в 70 кілометрах від Кракова. У роки Другої світової війни у фашистських таборах смерті було знищено шість мільйонів євреїв і мільйони людей інших національностей.

Історична довідка.

Голокост (з давньогрецької — “цілопалення”, “жертвоприношення”) — найбільш розповсюджений термін, який позначає політику переслідування і знищення людей єврейської національності нацистським режимом протягом 1933 - 1945 років. Самі євреї для позначення політики німецьких нацистів по планомірному знищенню єврейського народу вживають термін на івриті ШОА (“катастрофа”).

Учитель. Давайте дізнаємося з чого ж розпочався Голокост.

Учень 1. Першим етапом Голокосту вважається 1933 рік. Німеччина. До влади приходять нацисти на чолі з Адольфом Гітлером. Антисемітизм стає державною політикою «третього рейху». Поступово євреї виключалися з державного, суспільного життя. Їх позбавляли можливості займатися своєю професією, виганяли зі шкіл, університетів. Апогею ця кампанія досягла в 1935 році, після прийняття «нюрнберзьких законів». Вони мали статус державних і в роки Другої світової війни поширювалися на всі окуповані нацистами території. Євреям у цих расистських законах відводилося особливе місце.

З 9 на 10 листопада 1938 року за наказом Геббельса відбулися єврейські погроми, які увійшли в історію під назвою «кришталевої ночі». Ця ніч стала початком ШОА – катастрофи єврейського народу.

Учень 2. Другий етап Голокосту – 1939-1941 роки. Він розпочався 1 вересня 1939 року. Нацисти примушували євреїв носити особливі позначки, збирали їх у гетто, відправляли в трудові табори.

Історична довідка.

Гетто – частина міста, спеціально відведена для примусового утримання євреїв з метою їх ізоляції та подальшого знищення.

Історія зберегла для нас унікальні спогади записані в щоденнику єврейською дівчинкою

«Щоденник» Анни Франк:

«Від травня 1940 року добрі часи скінчилися: спочатку війна, потім капітуляція, вступ німецьких військ, і посипалися біди на нас, євреїв. Один закон проти євреїв слідував за іншим, наша свобода стала дуже обмеженою. Євреї повинні носити єврейську зірку; євреям наказано здати свої велосипеди; євреї не мають права їздити у трамваї; євреям заборонено їздити в автомобілі, навіть у приватному; євреям дозволено робити покупки лише з третьої по п’яту годину; євреям дозволено користуватися послугами лише єврейської перукарні; євреям заборонено перебувати на вулиці з восьмої години вечора до шостої години ранку; євреям заборонено відвідувати кінотеатри, театри та інші заклади, призначені для розваг і відпочинку; євреї не мають права відвідувати громадські пляжі й купальні, а також тенісні корти, хокейні та інші спортивні майданчики; євреям заборонено на людях займатися будь-яким спортом; євреї не мають права після восьмої години вечора сидіти в своєму власному садку а чи в садку своїх знайомих; євреї не мають права входити у дім до християн; євреї повинні ходити до єврейських шкіл і ще багато подібного. Так ми й жили, не маючи права й на те, й на друге, й на третє. Жаклін, буває, говорить: «Я вже боюся робити будь-що, а що коли й це заборонено».

Учитель. Анну вбили, а її щоденник став документальним свідченням про злочинні дії нацистів.

Учень 3. Третій етап розпочався у 1941 р., разом з нападом нацистської Німеччини на Радянський Союз. Вже 20 січня 1942 р. в Берліні відбулася конференція, на якій обговорювалися шляхи остаточного розв’язання єврейського питання. І вважаючи себе расою істинних арійців - елітою, яка покликана керувати нижчими расами, нацисти вирішили повністю знищити євреїв, включаючи дітей.

3. На фоні музики Скорика

Учень 1. Для здійснення цієї людиноненависницької політики в багатьох країнах Європи були збудовані табори смерті. За матеріалами Єврейської віртуальної бібліотеки нараховано близько 15000 концтаборів та їхніх підрозділів для винищення тільки єврейського населення. Шість з них відомі всьому світові через найбільшу кількість жертв: Аушвіц, Треблінка, Белжець, Собібор, Хелмно та Майданек.

4. Відео Спогади в’язня Аушвіц (4хв. 45 сек.)

Учитель. Напередодні війни на території України проживало 2 млн.700 тис. євреїв. Тому в Україні антиєврейський геноцид носив особливо жорстоку форму. Символом Голокосту став розстріл у Бабиному Яру м. Київ, близько ста тисяч людей, більшість із яких були євреями. Фашисти вирішили розпочати ці розстріли 29 вересня 1941 року, цинічно приурочивши їх до єврейського релігійного свята Судного дня.

 

Их расстреляли на рассвете
Когда еще белела мгла,
Там были женщины и дети
И эта девочка была.
Сперва велели им раздеться,
Затем к обрыву стать спиной,
И вдруг раздался голос детский
Наивный, чистый и живой:
«Чулочки тоже снять мне, дядя?»
Не упрекая, не браня,
Смотрели, прямо в душу глядя,
Трехлетней девочки глаза.
«Чулочки тоже!..»
И смятеньем эсесовец объят.
Рука сама собой в волненьи
Вдруг опускает автомат.
И снова скован взглядом детским,
И кажется, что в землю врос.
«Глаза, как у моей Утины» —
В смятеньи смутном произнес,
Овеянный невольной дрожью.
Нет! Он убить ее не сможет,
Но дал он очередь спеша…
Упала девочка в чулочках.
Снять не успела, не смогла.
Солдат, солдат, а если б дочка
Твоя вот здесь бы так легла,
И это маленькое сердце
Пробито пулею твоей.
Ты человек не просто немец,
Ты страшный зверь среди людей.
Шагал эсесовец упрямо,
Шагал, не подымая глаз.
Впервые может эта дума
В сознании отравленном зажглась,
И снова взгляд светился детский,
И снова слышится опять,
И не забудется навеки
«ЧУЛОЧКИ, ДЯДЯ, ТОЖЕ СНЯТЬ?»

 

5.Знову тихо лунає музика Скорика

Масові страти євреїв пройшли також у Дніпропетровську, де було розстріляно близько 12000 людей. Майже всіх 18000 євреїв у Дніпропетровської області, яка перебувала в зоні військової окупації, було знищено до лютого 1942р.

У Донецькій області також значна частина євреїв, не менш 12000, була розстріляна з жовтня 1941 р. по січень 1942 р. Для вбивств були використані занедбані шахти, зокрема в Горлівці.

Особливістю знищення 8500 євреїв Запорізької області стало вбивство восени 1942 р. у Мелітополі приблизно 3000 дітей.

Учитель. Під час нацистського Голокосту планомірно були знищені мільйони людей на великому географічному просторі. У вас на партах є єврейські зірки, ви вже знаєте, що такі зірочки євреї змушені були носити в роки Другої світової війни. Зараз на них назви країн і цифри за якими життя вбитих євреїв. Давайте озвучимо їх і прикріпимо на карті названих територій. 

Учні зачитують інформацію і закріплюють її на карті.

За оцінками «Енциклопедії Голокосту»

 загинуло до 3 мільйонів польських євреїв; 1,2 мільйона радянських євреїв; 560 тисяч євреїв Угорщини; 280 тисяч євреїв Румунії; 140 тисяч євреїв Німеччини; 100 тисяч євреїв Нідерландів; 80 тисяч євреїв Франції; 80 тисяч євреїв Чехії; 70 тисяч євреїв Словаччини; 65 тисяч євреїв Греції; 60 тисяч євреїв Югославії; 800 тисяч євреїв Білорусії.

Музика затихає

Учитель. Багато хто вважає, що євреї не чинили ніякого опору. Але це помилкове бачення. Вони боролися, як могли. Тривалий час, стосовно євреїв нацисти сіяли зерна зневаги, презирства, створюючи різні фейкові сенсації. Багато хто вірив їхнім брехням. Зневажені, гнані, євреї були позбавлені підтримки своїх сусідів, колег по роботі, колишніх друзів, загнані в гетто. В більшості випадків, вони могли розраховувати тільки на себе. Вірші, документальні свідчення, записи в щоденниках – це складові їхньої духовної боротьби. По краплинках вони збирали все для тих, хто залишиться. Не маючи елементарних умов для перебування в гетто, дорослі займалися вихованням дітей, щоб ті не обізлилися, не втратили людяності. Одним із переконливих прикладів єврейського опору було повстання євреїв Варшавського гетто, що тривало з 19 квітня по 16 травня 1943 р. Для його придушення нацисти застосували артилерію і бронемашини. Їх всіх знищили. Розумієте: Всіх! Ось під таку музику. Дорослих, старих і дітей. Не пожаліли жодного.

6. музика ТАНГО СМЕРТІ

Це «Танго смерті» улюблена музика нацистів, під яку вони чинили свої злочини.

Їхня смерть стала справжньою катастрофою для єврейського народу.

Щороку, 5 травня о 10.00 в Ізраїлі гуде сирена. Рівно на 2 хв. зупиняється вся країна. Люди виходять на вулицю, щоб помовчати 2 хв. в пам’ять про 6 млн. знищених євреїв. В цей день лине тільки журлива музика, жодних розважальних заходів. Країна згадує і вшановує пам’ять своїх дітей.

Давайте і ми помовчимо зараз в пам’ять про всіх убієнних

7. Хвилина мовчання

Учень 2. В умовах нацистської окупації будь-яка допомога чи рятування євреїв каралося смертю. Проте й у такій ситуації були люди, які рятували євреїв: ховали їх у себе, робили фальшиві документи, приносили їжу, сприяли втечі з гетто чи з табору. Цих людей називають Праведниками народів світу.

Учень 3.Праведник народів світу - звання, що присвоюється людям різних національностей, віросповідання, які в роки Другої світової війни рятували євреїв від нацистського переслідування.

Учень 1.Треба відзначити велику кількість українців, які під час окупації під страхом знищення або заслання до концтабору переховували євреїв у своїх оселях. Єврейська організація Яд Вашем визнала героями 1755 українців з числа тих, хто, ризикуючи життям, рятував євреїв.

Учень 2. У Талмуді, єврейському писанні, сказано: „Праведник світу отримає місце, куди він зможе прийти". Таким місцем стала Гора Пам'яті в Єрусалимі, де виросла Алея Праведників. На честь кожного Праведника висаджено хлібне дерево, яке, згідно єврейської легенди, не горить, не тоне, його коріння не піддається руйнуванню, воно взагалі непідвладне часові. Як символ торжества над смертю, людської пам'яті і вдячності, з року в рік зростає Алея. Тисячі дерев і табличок з написами на івриті та англійською мовою стали живими пам'ятниками тим, хто врятував бодай одне чуже життя.

Учень 3. Чим далі від нас події єврейської катастрофи 1933-1945 років, тим більше мужності потрібно, щоб пам’ятати про загибель шести мільйонів євреїв і мільйонів інших людей, убитих за те, що вони були цигани, або слов’яни, по-іншому мислячі, або військовополонені.

Учень 1. Мільйони невинно убитих, чий прах заритий в землю, або розвіяний по полях та дорогах, вірили в час помсти. В свої останні хвилини, стоячи на краю братської могили, переступаючи поріг газової камери, наближаючись до полум’я, приречені, посилали слова прокляття на катів, нагадуючи про неминучу відплату.

Учитель. Сьогодні ми згадуємо Голокост тому, що і ХХІ століття розпочалося з війн і терору. Ми згадуємо Голокост для того, щоб ніхто і ніколи не забув тих мільйонів ні в чому не винних жертв. Це важливо для нас, українців, особливо після окупації Росією частини української території – Крим. Нині в Криму заборона діяльності Меджлісу кримськотатарського народу, десятки насильницьких зникнень, заборона в’їзду в Крим лідерам кримсько-татарського народу, більше 70 кримських татар позбавлені волі за політичними звинуваченнями. За один з останніх років 86% задокументованих обшуків і рейдів по об'єктах власності стосувалися кримських татар. Переслідується їхня релігія. На порушення прав людини, утиски кримсько-татарського і українського населення вже 12 разів у своїх заявах наголошувала організація ЮНЕСКО.

Україна бореться за своїх громадян. Усічні 2021 року Європейський суд з прав людини, визнав скаргу України на РФ про порушення прав людини у Криму частково прийнятною до розгляду по суті. У скарзі Україна наголошує на тому, що Росія порушує статті конвенції: про право на життя; про заборону катування; про право на свободу та особисту недоторканість; про право на справедливий суд; про право на повагу до приватного і сімейного життя; про право на свободу думки, совісті й релігії; про право на свободу зібрань та об’єднання. А це значить, що за цим послідують судові слухання і покарання за злочин.

Російські політикани тратять мільйонні статки для того, щоб придумувати різні фейкові повідомлення з метою розсварити українців і ділити нас на Схід і Захід, ви мали змогу у цьому переконатися на уроці громадянської освіти де ми розглядали один із таких фейків. (згадується фільм. Чому медіа-грамотність важлива). Ми маємо бути пильними і вчитися бачити істину, а не надумане зло.

Тому, згадуючи Голокост, ми з надією й вірою дивимось у майбутнє. Ми згадуємо Голокост, аби зрозуміти, що немає геноциду проти когось, геноцид – завжди проти всіх. Фашизм убив мільйони невинних, але фашизму не вдалося убити правду, добро й справедливість. І розплата за злочини проти людства була і буде невідворотньою. Пропоную до перегляду коротке відео про нацистів, яких судили на Нюрнберзькому процесі.

8. Відео: Нюрнберзький процес

Історію неможливо повернути назад. Але необхідно розповідати про неї всю правду.

Метелики, вони так несумісні з горем і трагедією. Мов та веселка різнокольорова. Однак, саме вони є символом Голокосту.

Чому саме метелики?

В 1943 році маленький хлопчик із варшавського гетто написав у своєму невідправленому щоденнику: «…найжахливіше, що в гетто метелики не живуть!»

Учитель. Метелики — це символ радості. Радійте кожній миті свого життя. І не забувайте, що лихо не спить. Спільними зусиллями ми маємо сьогодні протистояти проявам шовінізму і націоналізму. Кожна людина має право на життя, незалежно від кольору шкіри і віросповідання. Ми всі будемо сподіватися, що ніколи більше не запалає в світі вогонь знищення. Пам’ять про Голокост необхідна, щоб ні ми, ні наші діти ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами. Хай навічно збережеться пам’ять про страждання і катування мільйонів вбитих дітей, жінок, старих. Хай світла пам’ять замучених буде грізною пересторогою добра, хай попіл спалених стукає в серця живих та закликає до братерства людей і народів.

9. Пісня. Бухенвальдський набат. 3 купл.

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Пометун О.І., Гупан Н.М.. Історія України. Підручник для 10 кл. закладів загальної середньої освіт. Київ Оріон 2018 с.212-214
  2. https://vseosvita.ua/library/rozrobka-uroku-rekviemu-golokost-ce-ne-povinno-povtoritisa-2396.html
  3. https://naurok.com.ua/calendar/january/mizhnarodniy-den-pam-yati-zhertv-golokostu
  4. http://ch-sloboda-zosh.ck.sch.in.ua/news/id/845
  5. https://www.google.com/search?
  6. https://uk.wikipedia.org/wiki
  7. https://www.wunu.edu.ua/news/5041-golokost-tragedya-hh-stolttya-27-schnya-mzhnarodniy-den-pamyat-zhertv-golokostu.html
  8. https://urok-ua.com/konspekt-uroku-pam-yati-golokost-tragediya-hh-stolittya

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
1083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку