Урок “Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній”

Про матеріал
Розробка уроку допоможе вчителю ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників, чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів; розвивати спостережливість, уважність; виховувати бажання вчитися.
Перегляд файлу

Красноградський ліцей № 3

Красноградської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови у 3 — Б класі

Тема: “Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель початкових класів

спеціаліст вищої категорії,

“старший вчитель”

Токар Олена Петрівна

 

 

 

 

 

Красноград 2021  

Тема . Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Мета: ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників, чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів; розвивати спостережливість, уважність; виховувати бажання вчитися.

Обладнання: підручник К. Пономарьова  «Українська мова» 3 клас, відео “Казочка про рід іменників”,   презентація “Рід іменників”, малюнок Незнайки, «Казочка про Півника та Курочку », предметні малюнки, картки для роботи  в групах; кубики Lego; “мікрофон”; каліграфічне написання букви “К”; матеріали для ігор.

Тип уроку: урок вивчення нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Створення емоційно-сприятливого середовища.

        Девіз уроку: Душу й серце в роботу вклади,

                             Кожну хвилину в труді бережи.

2. Інтерактивна вправа «Інтерв'ю»

  • Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Продовжити речення:

  • Цей  урок буде … (пізнавальним, цікавим, казковим, повчальним, приємним).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.  Каліграфічна хвилинка

К   к                                                             

Калина

Пишається, вода, червона, калина.

Пишається над водою червона калина.

2.  « Мозкова атака»

  • В яку країну ми почали подорож? ( Іменник)
  • В якому місті побували першому? ( Істоти та неістоти)

3.  Гра « Не помились»

  • Поділіть слова у два стовпчики : у перший назви істот, у другий назви неістот .

Ведмідь , голуб , кукурудза , кіт , береза ,півень , ліс  , вода .

  • В якому наступному місті ми з вами побували? ( Власні та загальні назви)

4.  Гра « Не зіб’юсь»

  • Якщо чуєте загальну  назву – плескаєте в долоні один раз, а якщо власну – двічі.

Дівчина, Харків, кіт, Одеса, хлопчик,собака, Львів, папуга, Київ.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та  мети уроку.

  • А чи цікаво дізнатися, в якому місті ми побуваємо сьогодні? Це і буде темою нашого уроку.
  • Нашої допомоги просить гість. Незнайко не може розселити іменники у будиночки , доки не виправить їх.

На дошці записані речення.

Це моя тато, вона добрий.

Це моє мама, воно лагідна.

Це мій яблуко, він смачне.

  • Де допустився помилок? Виправте.
  • Чому саме ці слова підходять?

Сьогодні на уроці ми навчимося розрізняти роди іменників. Це і буде темою нашого уроку. А це – слова помічники, вони будуть нам сьогодні допомагати (моя , вона ,моє , воно, мій , він).

ІV.  Засвоєння та формування знань, умінь та навичок.  

1.  «Казочка про роди іменників» (відео) .

2.      Віршоване правило

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий — значить «він»:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід - «вона»:

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід - «воно»:

Вухо, яблуко, вікно.                                            

3. Робота з підручником

а) усне виконання впр. 1;

б) ознайомлення з правилом;

в) колективне виконання впр. 2.

4.  Попрацюємо разом  (усно)

Слон – слониха, слоненя.

Кіт – …

Лев – …

Кріль – …

Лис – …

Вовк – …

Гусак - …

Спробуйте утворити від слів іменники жіночого та середнього роду .

5.  Малюнковий диктант.

  • Будете записувати іменники по родах, але я диктувати не буду – для цього є малюнки. ( 12 слів. Декілька дітей по черзі  працюють біля дошки)

Похожее изображениеПохожее изображениеКартинки по запросу цуценяКартинки по запросу собака

Картинки по запросу куркаКартинки по запросу поросяПохожее изображениеПохожее изображение  Картинки по запросу короваПохожее изображениеКартинки по запросу кіньКартинки по запросу заєць

* Прикріплення на дошці малюнків . Розвиток самостійних навичок.

6.  Гра « Вилучи зайве» (оплески)

Вчитель читає ланцюжок слів за родами , вилучити зайві слова

Їжак , півень , гуска , ведмідь .

Лисиця ,вовк , корова , коза .

Цуцик , слоненя , тигреня , кошеня .

* Визначати за родами

Фізкультхвилинка

7. Робота в групах .

Карточка №1

Записати за зразком.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Слоненя.

Карточка №2

Записати за зразком.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Вовченя.

Карточка №3

Записати за зразком.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Каченя.

Карточка №4

Записати за зразком.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Лисеня.

Карточка № 5

Записати за зразком.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Тигреня.

V. Підбиття підсумків.

1. Гра «Збери врожай».

Зібрати тільки стиглі яблука, на них розміщені іменники всіх трьох родів.

( 1,3,4)

2. Гра “Не скажу, а покажу” (робота з кубиками “Lego”)

Завдання: визначити рід іменників відповідно до кольору кубика — жовтий — с.р., зелений — ч.р., червоний — ж.р.

Іменники: лисиця, вікно, парта, мама, стиль, пес, кошеня, село, зошит, будинок, дерево, паркан, дівчинка, дзвінок, машина та ін.

 VІ. Рефлексія.

-  Наш  урок підходить до завершення.

- Ми допомогли Незнайці ?

-  Що цікавого запам’ятали?

- Чи справдилися Ваші очікування від уроку?

Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся -  затискайте палець,починаючи з мізинця:

  • сьогодні на уроці я дізнався як розрізняти роди іменників;
  • сподіваюся, що зможу розрізняти роди іменників у будь-якому тексті;
  • зможу назвати щонайменше по п’ять слів кожного роду;
  • коли прийду додому, розповім батькам  у якому місті ми сьогодні побували.
  • Покажіть, що у вас вийшло? Отже ми працювали з вами ось так! C:\Users\admin\Documents\клас.jpg

 

VІ. Домашнє завдання. (диференційовано)

Вивчити правило с. 86  ( обов’язково всім )

  •                     Виконати впр. 8 с. 87. Визначити рід виділених іменників.
docx
Додав(-ла)
Токар Олена
Додано
9 березня 2021
Переглядів
1071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку