Збірка ,,Вправи для покращення якості читання''

Про матеріал
Вправи розвивають здатність перцептивної та мовнорушійної систем працювати при одночасному функціонуванні двох протилежних установок на добре знайомі, звичні образи та штампи, здатність за окремим фрагментом висловлювати здогад про все слово в цілому ,приводять до різкого зменшення розповсюджених помилок, коли правильно прочитується лише початок слова, а кінець його або додумується, або читається з перекручуваннями.
Перегляд файлу

Тексти для покращення якості читання учнів початкових класів

розробила вчитель початкових класів

Колесникова Г.М

Новомиколаївська ЗОШ1-2ст

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Встановлення пропущених літер у словах

Ця вправа також сприяє розвиткові словесно-логічної пам'яті завдяки необхідності врахування раніше прочитаних слів під час заповнення пропусків, а також через вимушені затримки у визначенні пропущених літер, що, створюючи додаткове навантаження на пам'ять, одночасно задає і засоби для її подолання через цілісне охоплення речення, повертаючись до попередніх слів.

 

Моя мама найкраща

 

У Сови було Сове..ятко. Велике, сіро-криле, великороте і з ве…икими очима.

Сови літають лише вно..і. Вони боя..ся яскравого сон..я. Сова вчила свого сино..ка:

— Не вилітай вдень з дуп..а. Засліпить тебе со..це — не знайд… дорогу додо…..

Совеня було неслухня….. Воно вилізло з гнізд.., зажмурило очі і полеті..  на луг. Там воно відкри..   очі, подивило…  на сонце й осліпло. Сидить у траві, пла.. . Підходить до нього чапля.

—Ти чий? — питає.

— Я Совенят…. Моя мама Сова. Я нічого не бачу. Відвед…    мене до мами.

—Яка ж у тебе мама?

— Моя мама — найкраща у світі. У неї такі доб…, ніжні, лагідні очі. Ніхто не має таких оче.., лише моя ма...!

 

 

 

 

 

Встановлення пропущених літер у словах

 

Найледачіший у світі Кіт

 

Лежав на столі Кіт. Дівчи..ка поставила перед ним д..і таріл..и — одну із сметаною, другу — з молоком.

Кіт поду..ав: це дівчин..а прин..сла мені частування. Але що краще: сметан… чи мо­локо? Кіт збирався подумати, що краще, але не мі… думати — такий він був леда…й.Коли це у відчинене вікно залетів горо­бе... Залетів, сів на стіл і клює там якісь крихти. Тепер перед Котом було вже три смачні речі; сме….., мо…… і горо…..ь. Та хіба легко зважитися, що з цих трьох речей найсмачніше? Кіт зб..рався подумати, що ж на..смачніше, але думати було ва…ко. Він заплющив очі й за…...

 

Василь Сухомлинський

 

 

 

 

 

 

 

 

Встановлення пропущених слів у реченні

Дається текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Ця вправа розвиває здатність одночасно з технікою читання здійснювати значеннєвий аналіз тексту і постійно залучати розуміння тексту для прочитання окремих фрагментів речення, а також формує вміння висувати контекстно обумовлені гіпотези про значення окремих слів і швидко їх перевіряти на основі одномоментного схоплювання цілого речення

 

Дивний звір

 

У хаті в нас  з недавніх пір

Завівся дуже дивний (1)

Живе собі  і геть не йде.

А звуть його:  (2)

Учора,   щойно я заснув,

Мої   (3)   він проковтнув!

Та що там ті одні штанці?! .

А   (4)  ?!А мій улюблений (5)?!

А синій зошит мій для (6)?!

Хустинок — п'ять!   Шкарпеток — шість!

Він і мене вже скоро (7)!

Відстати я його просив,

(8)  я йому носив.

Усе дарма!Усе дарма!

Прокинувсь —знов (9)  нема!

— Ну, годі з мене,— я сказав.

І за порядком стежить став.

В шухляду клав я олівці

І вішав на стілець (10)

Безладдя   звів я нанівець.

І звірові    прийшов   (11)!

 

(1)звір.  (2) ,,Не-знаю-де."  (3) штанці  (4) кольорові олівці   (5) блокнот

 (6) нот   (7) з'їсть   (8) Цукерки   (9) чогось    (10) штанці. (11) кінець 

 

 

Айстри

 

Побачив Сергійко у дворі (1)  Юлю й од­разу до неї.

—Дивись, які насінинки, — і розтулив ку­лак. — 3 них (2) будуть. Дядько Семен дав.

—Дай мені, —(3)  Юля.

— Не дам, я сам(4) .

Дуже хотілося Юлі (5) свої квіти. Во­на вже давно про це мріяла.

— Хочеш, — запропонувала вона братові, — бери за них мої(6).

Повагався трохи Сергійко і згодився: вимі­няв олівці на(7), а решту собі залишив.

Посадила Юля насінинки в горщик. Щодня поливала. А як з'явилися(8)— горщик на балконі поставила, щоб і (9) пестило кві­ти, і дощик (10). Чудові в неї виросли ай­стри! А Сергійкові насінинки так і лишилися лежати в(11).

 

(1) сестру    (2) айстри   (3) попросила   (4) посаджу 

(5) виростити  (6) кольорові олівці   (7) чотири насінинки

(8) стебельця   (9) сонце (10) напував  (11) коробочці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Послідовне читання слів нормально і навпаки

 

Перше слово (у назві цієї вправи) читається звичайно: послідовне; друге — справа наліво; третє — як звичайно: слів; четверте — справа наліво: оньламрон і т.д. Ця вправа розвиває здатність перцептивної та мовнорушійної систем працювати при одночасному функціонуванні двох протилежних установок на добре знайомі, звичні образи та штампи і на нові, несподівані комплекси — і гнучко перехо­дити від однієї до іншої. Багаторазово змінюючи дві принципово різні тактики читання: цілісну щодо слів, які нормально читаються, і неминуче фрагментарну, політерну щодо слів, які читаються навпаки, — дитина чітко усвідомлює їхню специфіку й відмінності; крім того, після зіткнення з важчим зворотним читанням у дитини формується установка на те, що звичайне читання — це порівняно нескладна, цілком посильна для неї справа.

 

Хто  ясвавохс у малині?

Хто    ясьтизутвов в кущах?

икчолоГ стирчать на інипс,

Повно їх і ан хакоб.

 

ежоМ він мокбулк згорнутись ,

олоК себе и ьстунребо,

Покотитись зі ирог,

ясьтїачирП у норі.

Це    кажї такий йикьнелам–

Сидить ібос він окьнехит,

идогЯ в саду варбіз

Та й   иматя'п   накивав.

Послідовне читання слів нормально і навпаки

 

Восьме    янзереб – це отявс.

аберТ маму итатівирп.

Я хотів би кат отагаб

Мамі хирбод   вілс сказати.

анжіН, алтівс та рідненька,

акьнетолоЗ моя ненька!

Ти ласкава, ит аводуч –

Наче янсіп авоксилок.

Тільки атор вилутзор –

Раптом  ясвірашаз,

Всі аволс я    вибугаз,

Дуже   розгубився!

Мамі   итвкі я дарую, й юамібо та цілую.

ьсалунхімсоП мати алим,

Бо без вілс все алімузорз!

 

 

 

 

Складання слів із половинок

Береться від трьох до десяти слів і кожне з них пишеться на двох маленьких картках так, щоб перша його частина була написана на одній картці, а друга — на іншій. Завдання дитини — маючи ліворуч картки з початками слів, а праворуч — із кінцями, швидко їх скласти так. щоб вийшли осмислені слова. Ця вправа розвиває здатність за окремим фрагментом висловлювати здогад про все слово в цілому й одразу ж обов'язково підтверджувати це виявленим відсутнім фрагментом, а також формує установку на ретельний аналіз літерного складу слів для правильного його прочитання з урахуванням того, що наявні слова, подібні за написанням, і їх неприпустимо плутати.

 

Ле

Ду                     

Ма                                               

Ча

 Ми

        

Буру                                  

Ві                                           

Чо                                              

Ромаш                     

Дже                             

Зеле

Весе                  

Чи

Капус                 

 

Ві                                                                

КА               на                                 сос  

оси                  Пав 

 

 

 

 

 

 

 

Читання за здогадкою

Були собі три метелики: білий,    червоний і жовтий.

 

Вже добре пригріває  весняне   сонечко

 

Пішов мисливець у поле.

 

Не хоче Петрик чистити свої черевички

 

Коли настала весна, до нашого селища прилетіли шпаки

 

Під гарячим  сонячним промінням    по   стовбуру тече сік. 

 

  Вулицею йшли хлопчик та дівчинка.

      А попереду йшла бабуся.

     Було дуже слизько.

     Бабуся посковзнулася й упала.

У садку росте стара вишня.

Над криничкою верба схилилася

Вранці Оксанка з Івасиком швиденько поснідали

П'ятеро хлоп'ят зібралися на подвір'ї

 

 

Читання накладених одне на одне слів

Слова на картках написані так. що одне «слово» «накладається» на інше, перетинається з ним 

ріжки            жито         ложка  смужки           дужки  свіжий                  жайворонок        журавлі       шум       мішок             шапка     шишка   комашка      кожушок          ташка            мишка  нишком                   жолуді              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Читання переверненого тексту

Сторінка звичайного тексту перевертається «догори ногами» (на 180°). Завдання дитини — рухаючи очима вправо-вліво, прочитати текст.. Ця вправа, по-перше, сприяє формуванню в пам'яті дитини цілісних еталонів літер, чому сприяє їхнє сприйняття в незвичайному (переверненому) вигляді, і, по-друге, завдяки змушеному уповільненню процесу читання розвиває здатність одночасно поєднати політерний аналіз слів зі значеннєвим прогнозуванням закінчень слів, а також наступних слів.

 

 

 

 

 

 

 

  Читання «прихованих» слів

Дитині пропонують картки зі словами, прочитання яких ускладнене різними лініями, штрихами і простими малюнками, які перетинають літери (мал. 1). Ступінь утруднення., обумовлений кількістю ліній і складністю малюнків, добирається індивідуально для кожної дитини.Ця вправа  закріплює в пам'яті дитини зорові цілісні образи літер і їх сполучень, розвиває й удосконалює вторинну зону потиличної кори лівої півкулі .

повільний швидкий

маленький   дрібний морськийдалекий     веселий    зелений  гірський   дорослий   довгийхолодний              дідусь             

вік­но поклав 

покинув лежав

молоко   двадцять   п'ять учнів       задзвенів  вчителька    

 

 

 

 

 

 

Читання рядків навпаки по літерах

Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку. Ця вправа розвиває здатність до по-літерного аналізу кожного слова , створює в мовнорушійній системі установку на незвичне, несподіване сполучення звуків і гальмує довільність регуляції рухів  очей

Крапооз            Окченос Икшірог Янецуц

Рофолтівс Акшік акбороК

актівк ­киншяносИкчотин акченод

 

Читання слів у реченнях задом наперед

Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку. Ця вправа розвиває здатність до по-літерного аналізу кожного слова , створює в мовнорушійній системі установку на незвичне, несподіване сполучення звуків і гальмує довільність регуляції рухів  очей.

 

итівк    ьсилахилок    ецнос олитівС

алвилпорп юнніт акнирамх акгеЛ

алождб       алуг   кат   ахув   яліб  І

"итип   учох:,,      алазак     вомеН

Ілождб  онсідар   ясвунхімсу  Я

Укнар    умобулог  ежом,а

Илип им  юен з  мозар  мітоп а

Икнялкс   їєіндо  зі   кіс   йикдолос

Олуб окдолос  кат  інем й  ілождб

Итівк   ьсилахімсу   овилсащ  кат І

Молирк  діп   абен  у ховду  илок

Отіл    елпет і   кіс  икнялкс  з им илип

Читання тільки другої половини слів

 

Під час читання ігнорується перша половина кожного слова й озвучується тільки остання; уявна лінія поділу проходить приблизно посередині слова, абсолютна точність необов'язкова. Ця вправа акцентує для дитини кінець слова як важливу його частину, що потребує такого самого сприйняття, як і початок, формує навички політерного його аналізу. Вона приводить до різкого зменшення розповсюджених помилок, коли правильно прочитується лише початок слова, а кінець його або додумується, або читається з перекручуваннями.

 

їжакипташка  урожай  кукурудза  фрукти  футбол   апельсин     акула    дерево   журавель  пеньки  гусак   прикраса   індик   лелека   ластівка      дощик                літак    картопля   сорока   садівник   редиска   пролісок

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку