Урок економіки в 11 класі на тему "РИНКОВЕ РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ: «ЩО ВИРОБЛЯТИ», «ЯК ВИРОБЛЯТИ», «ДЛЯ КОГО ВИРОБЛЯТИ»
Мета: сформувати в учнів знання про основні проблеми економіки; з'ясувати яку роль відіграє конкуренція у функціонуванні ринкової економіки; що таке досконала і недосконала конкуренція; як співвідносяться конкуренція і монополія; сприяти розвитку економічного мислення; стимулювати розвиток умінь учнів аргументувати свою відповідь; розвивати логічне економічне мислення, кмітливість, виховувати вміння відстоювати власну позицію.
Дата: 20.10. Клас: 11 Економіка
Урок № 8
Тема: РИНКОВЕ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ: «ЩО ВИРОБЛЯТИ», «ЯК ВИРОБЛЯТИ», «ДЛЯ КОГО ВИРОБЛЯТИ»
Мета: сформувати в учнів знання про основні проблеми економіки; з'ясувати яку роль відіграє конкуренція у функціонуванні ринкової економіки; що таке досконала і недосконала конкуренція; як співвідносяться конкуренція і монополія; сприяти розвитку економічного мислення; стимулювати розвиток умінь учнів аргументувати свою відповідь; розвивати логічне економічне мислення, кмітливість, виховувати вміння відстоювати власну позицію.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кольорові картки, проектор, мультимедійний екран.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Структура уроку
І. Організаційний етап
- Народна мудрість говорить: «Добрий початок – половина діла», «Хто багато робить, той багато знає». Тому я сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці ви гарно попрацюєте, отримаєте задоволення від роботи, з користю використаєте свій час і відкриєте для себе багато нового й цікавого.
Наш сьогоднішній урок супроводжуватимуть вислови відомих людей
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Розгляньте бланки запитань "Логічність", на якому дані завдання з двома зв'язаними між собою категоричними судженнями й висновок (силогізм). Висновки частково наведені логічні, а в деяких випадках не правильні. Потрібно визначити, які висновки правильні, які помилкові.
Бланк завдання "Логічність"
Усі виробничі ресурси обмежені.
Сонячна енергія - ресурс.
Значить, сонячна енергія обмежена.. (Ні)
2. Людські потреби є безмежними.
Комп'ютер - це потреба.
Отже, його програма повністю ніколи не задовольнить.(Так)
3. Неефективні методи виробництва ведуть до часткового безробіття.
Фермер не ефективно веде господарство.
Отже, він частково безробітний.. (Так)
У сучасному товарному виробництві існує тенденція до дальшого його розширення.
Це проявляється у спеціалізації праці, перетворенні результатів наукових досліджень на товар, зростанні ролі нематеріального виробництва.
Значить, потрібно буде відкривати більше шкіл, наукових центрів. (Ні)
Бесіда із запитаннями.
1. Якою діяльністю ви щойно займались? (Вибирали)
2. Як часто стоїть перед вами проблема вибору?
ІV. Етап засвоєння нових знань
Розповідь учителя.
Економіка як сфера життя суспільства, де здійснюється виробництво товарів і послуг, обмін ними, розподіл та споживання, завжди передбачає можливість вибору для її суб'єктів. Так, підприємці вибирають найкращі серед ринків збуту продукції, закупівлі сировини, між перспективами розширення й згортання виробництва; споживачі вибирають серед великої маси товарів і послуг, ті у які можна вкласти свої обмежені кошти. Як продавцям, так і покупцям необхідно робити вибір, аби найоптимальніше використати ресурси й отримати максимальну вигоду.
«Мистецтво пам’яті залежить від мистецтва уважності»
1. Основні проблеми економіки та їх ринкове розв’язання
Завдання.
Уявіть себе на місці підприємця, який бажає зайнятись виробництвом дитячих іграшок. Які питання він перш за все повинен поставити перед собою? (Що виробляти? Як виробляти? Для якого віку?)
Проблеми - що виробляти? як виробляти? для кого виробляти? - вважаються головними.
Запитання.
Чому саме ці питання вважаються головними в усіх економічних системах різних країн і в різні часи? (Усі інші проблеми є похідними від них, бо три головні питання стосуються мети виробництва та засобів її досягнення. Ці питання стають як перед економікою країни, так і перед кожним виробником)
Розповідь учителя.
Яким же чином головні економічні питання розв'язує ринок?
1.1 Проблема «Що виробляти?»
Розглянемо перше питання - що виробляти? Його доводиться розв'язувати підприємцям при організації своїх виробництв. Необхідно вибрати такий вид продукції, який забезпечив би прибуток і процвітання фірми. У ринковій економіці відповідь на це питання дає сам ринок. Якщо різко зростає потреба в якомусь товарі (збільшуються його закупки), значить буде розширюватись виробництво даного товару. А це означатиме збільшення цін і попиту на відповідні ресурси. Зовсім іншою буде ситуація, якщо з певних причин попит на товар знизиться. "Голосування" грошима зорієнтує виробника на те, щоб виробництво цього товару зменшити, а ресурси використати в іншій сфері, для виробництва інших товарів.
Отже на запитання "що виробляти?" відповідають самі споживачі своїми коштами. "Голосування" споживачів відбувається постійно: кожну хвилину, день, місяць, рік. Ринок створює досить надійний механізм виробничої орієнтації виробників, оскільки в його основу покладені потреби людей, зорієнтовані на їх доходи.
«При вивченні наук приклади корисніші за правила»
Завдання.
Спробуйте практично розв'язати проблему, яка склалася виконавши завдання 1
Завдання 1. За даними таблиці визначте дохід продавців і зробіть висновок про реакцію ринку на обсяги виробництва.
Продавці |
Кількість виробленого товару (шт.) |
Витрати на одиницю товару (гр. од.) |
Продано товарів (шт.) |
Ринкова ціна (гр. од.) |
Дохід (гр. од.) |
Реакція на ринкову ситуацію |
І |
10 |
10 |
10 |
15 |
(10 х 15) - (10 х 10) = 50 |
|
II |
5 |
20 |
5 |
20 |
(5 х 20) - (5 х 20) = 0 |
|
III |
20 |
5 |
15 |
4 |
(15 х 4) - (20 х 5) = -40 |
|
Висновок: ринок засвідчив необхідність розширення обсягів виробництва першого товару та скорочення обсягів третього і зорієнтував виробників на перерозподіл виробничих ресурсів на користь першого вибору.
1.2. Проблема «Як виробляти?»
Друга проблема - як виробляти? У її основі лежить спосіб виробництва, його технологія. Проте визначальним фактором є ринкова конкуренція між виробниками. Саме для підтримання конкурентоспроможності підприємці змушені постійно підвищувати якість товару, а значить - удосконалювати виробництво, застосовувати нові технології. При зміні цін на ресурси фірмам часто доводиться змінювати і технологію виробництва, щоб не зростала ціна на їх товар. Тож, у розв'язанні проблеми як виробляти вирішальне значення має конкуренція виробників. Свою роль відіграють також ціни на ресурси.
Завдання.
Виконавши завдання 2, ви зрозумієте, як саме підприємство розв'язує питання "як виробляти".
Завдання 2. За даними таблиці про витрати землі, праці і капіталу на одиницю новоствореного продукту зробіть висновок, які технологія й організація виробництва повинні домінувати на ринку.
Технологія виробництва |
Витрати землі на одиницю новоствореного продукту (гр. од.) |
Витрати праці на одиницю новоствореного продукту (гр. од.) |
Витрати капіталу на одиницю новоствореного продукту (гр. |
Ринкова ціна (гр. од.) |
Дохід (гр. од.) |
Реакція на ринкову ситуацію |
А |
20 |
30 |
50 |
105 |
105 - (20+30+50) = 5 |
|
В |
10 |
20 |
50 |
105 |
105 - (10+20+50) = 25 |
|
С |
30 |
30 |
60 |
105 |
105 - (30+30+50) = -15 |
|
Висновок: використовуючи технологію С, виробник не відшкодує своїх витрат і матиме збитки; технологія А принесе виробнику низький прибуток — 5 гр. од.; лише за технології В виробник, відшкодувавши втрати, матиме достатній прибуток.
Таким чином, ринок засвідчив, які технології і організація виробництва мають бути взірцем, як потрібно виробляти, щоб залишитись на ринку.
1.3. Проблема «Для кого виробляти?»
Третя проблема - для кого виробляти? (таблиця) Її розв'язання залежить від бажання й можливостей споживачів купити той чи інший товар. Визначаються вони, звичайно, величиною грошових доходів споживачів. Значну роль відіграють також ціни на товари та смаки покупців. Бажання придбати певний товар і можливості покупців також залежать від величини цін на виготовлені продукти та супутні їм товари, їхньої готовності віддати перевагу певним продуктам-замінникам. Оскільки кількість продукту певного виду в конкретний час обмежена, то конкурентними стають споживачі. Конкуренція споживачів може спричинити підвищення цін.
Отже, в цьому випадку на питання для кого виробляти ринок відповів скороченням кола споживачів за рахунок того, хто мав найнижчі доходи.
Завдання 3. Проаналізуйте дані таблиці і зробіть висновок про вплив зміни ринкової ціни на рішення споживачів.
Споживачі |
Кількість грошей (гр. од) |
Ринкова ціна продукту Рх (гр. од.) |
Ринкова ціна продукту Р2 (гр. од) |
Реакція на ринкову ситуацію |
І |
120 |
100 |
150 |
|
II |
210 |
100 |
150 |
|
III |
315 |
100 |
150 |
|
Висновок: у результаті подорожчання ресурсів і зростання ринкової ціни з 100 до 150 гр. од. перший споживач вибуде з кола покупців товару; другий і третій зберігатимуть обсяги споживання.
На запитання «Для кого виробляти?» ринок відреагував скороченням кола споживачів.
Виступ учня. «Принцип «прихованої руки»
Вперше здатність ринку поєднувати особисті й суспільні інтереси обґрунтував А.Сміт у відомій праці "Дослідження про природу і причини багатства народів". Він проголосив принцип "прихованої руки". Його суть полягає в тому, що кожен індивід, вкладаючи свій капітал із метою одержання максимального прибутку, переслідує власний інтерес, але при цьому він направляється "прихованою рукою" на досягнення суспільного блага.
Відкриття А.Сміта здійснило великий вплив на весь дальший розвиток економічної думки. І хоча з часом історичний досвід довів недоліки ринку, пов'язані з монополією та іншими чинниками, які зумовлюють втручання держави в економіку (забруднення навколишнього середовища та ін.), значення відкриття не зменшується. Воно входить в арсенал тих доктрин, які і сьогодні враховують держави з ринковою економікою в своїй економічній політиці і насамперед у створенні ефективного ринкового механізму.
2. Економічна конкуренція як рушій ринкової економіки
Справді, на попередніх уроках ми зустрічали термін «конкуренція». Але нам до цього часу незнайомий зміст цього економічного поняття. Поміркуйте, що означає слово «конкуренція». (учні відповідають, що конкуренція – це змаганння)(презентація)
- Поміркуйте, чи існувало це поняття при командній (адміністративній) економіці, чи мало воно велике значення для розвитку виробництва?
(Ні, тому що не було свободи вибору ні у виробників, ні у споживачів. Це була планова економіка.)
- Отже, конкуренція відбувається в ринковій економіці.
- Які ж є риси конкуренції та методи конкурентної боротьби. На це питання нам допоможе дати відповідь_____, якій було запропоновано випереджальне завдання
Учнівська презентація «Загальні риси «Конкуренції»
- Під час роботи ми з’ясували, що «Конкуренція» (від лат. concurrere — зіткнення, боротьба) — це суперництво між учасниками ринкових відносин за найвигідніші умови виробництва та збуту товарів і послуг, за отримання найбільших прибутків.
- Конкуренція має свої позитивні та негативні риси:
- Між конкурентами - виробниками відбувається постійно боротьба, це:
- позбавлення конкурента джерел сировини, ринків збуту, кредитів, вигідні умови застосування капіталу, тощо;
- маневрування цінами;
- придбання підприємств конкурентами;
- технічний рівень, новизна, якість;
- створення товарів-замінників;
- оголошення бойкоту, промисловий шпіонаж;
- купівля патентів;
- різноманітне використання реклами;
- використання неринкових форм боротьби - фінансові махінації, спекуляція цінними паперами, переманювання спеціалістів тощо.
- Отже, ринкова боротьба за виживання – це найпотужніший засіб безперервного збудження робітників і трудових колективів. Прагнення обійти конкурента, не поступитися, не відстати створює найпотужніший стимул економічного прогресу, зростання продуктивності, підвищення якості.
Учитель.
- Тож, загроза вибути з гри у змаганні за економічне процвітання, за забезпечене життя діє сильніше, ніж засоби спонукання до ефективної та якісної діяльності.
- А які види конкуренції бувають? Над цим питанням працювали ______
Учнівська презентація «Види конкуренції»
Учень 1:
- Досліджуючи це питання ми з’ясували, що конкуренцію розрізняють за:
(таблиця «Види конкуренції»)
Учитель.
- Отже монополія – виключне право продажу. Людина, яка має це право, може продавати саме той товар, на який поширюється це право, оцінюючи його, як йому заманеться. Таким чином концентрація виробництва – основна причина виникнення монополій.
«Хто навчається без книги, той черпає воду решетом»
Робота з підручником
Як будь-який суспільний процес, конкуренція має й негативні наслідки. Давайте працюючи в групах, спробуємо визначити які наслідки має конкуренція, позитивними чи негативними вони є . ( групи працюють 3 хв,зазначаючи позитивні та негативні наслідки на папірцях різного кольору, потім наклеюють на дошці).
Позитивні наслідки:
Негативні наслідки:
ІV. Етап закріплення нових знань
«Відкриття починаються там, де закінчується знання вчителя й починається нове знання учня»
Слово вчителя.
- Конкуренція – одне з питань ринкової економіки, тож давайте пригадаємо що вам відомо про ринкову економіку. Я пропоную вам назвати цифри від 1 до 6 і обрати сектор, в якому закодовано питання.
- Перевір себе, вибравши номер запитання.
Гра «Економічне лото»
Через яку проблему ринок розв’язує «голосування грошима»? («що виробляти?») |
В основі якої проблеми лежить спосіб виробництва та його технологія? («як виробляти?») |
Розв’язання якої проблеми залежить від орієнтирів самих споживачів, їхніх бажань і доходів? («для кого виробляти?») |
На розв’язання якої проблеми мають великий вплив ціни на ресурси (землю, працю, капітал)? («як виробляти?») |
На яке питання в ринковій економіці дає відповідь конкуренція? («як виробляти?») |
На які питання відповідає риночка економіка? що виробляти?, як виробляти?, для кого виробляти? |
- Ви вірно дали відповіді на питання «економічного лото». Отже ринкова економіка відповідає на питання: що виробляти?, як виробляти?, для кого виробляти?
Вчитель.
- Отже, конкуренція по-різному впливає на суспільство і має свої переваги та недоліки. Давайте визначимо її вплив на суспільство. Пропоную, за допомогою чорно-білих карток визначити, як конкуренція впливає на суспільство.
Вправа «Бліц-відповіді (Погано/ Добре)»
1. Конкуренція спричинює безробіття. (Погано)
2. Змушує людей пристосовуватися до нових ситуацій. (Добре)
3. Може призвести до перевиробництва товарів. (Погано)
4. Поліпшує якість продукції. (Добре)
5. Підвищує ефективність виробництва. (Добре)
6. Породжує монополію. (Погано)
7. Зменшує доходи найманих працівників. (Погано)
8. Призводить до розорення дрібних товаровиробників. (Погано)
9. Знижує ціни і збільшує загальний добробут. (Добре)
10. Знищує найслабших. (Погано)
Учитель.
- Я бачу, що більша частина учнів справилась із завданням.
- Отже конкуренція має і позитивний і негативний вплив не лише на економіку, а й на суспільство.
Завдання на закріплення матеріалу (виконуються в групах)
- А зараз я пропоную вам комплект карток із завданнями. Працюючи в групах, на основі висловлювань вигаданих підприємців визначте, у якій ринковій структурі працює кожний з них та дайте їй характеристику. (учні на півватмані пишуть назву ринкової структури та її основні характеристики, потім все вивішують на дошці. )
Підприємець №1: Мої справи йдуть відмінно. Я випускаю унікальний товар, у якого немає близьких замінників. На цей товар я сам призначаю ціну, і ціна ця досить висока.
Відповідь: Підприємець є монополістом, тому що тільки для монополіста характерний випуск унікального товару. Товару буде випущено менше, а ціна на нього буде вище, чим вона була б при конкурентній структурі ринку. Приклад монополії: система електропостачання, газопостачання.
Підприємець №2: У мене може бути як стандартний, так і диференційований товар. Я й мої конкуренти дотримуємося політики твердої ціни, адже нас так мало в галузі.
Відповідь: Підприємець здійснює свою діяльність в олігополії. Прикладом такої ринкової структури служить автомобільна галузь промисловості.
Підприємець №3: Я в погоні за максимальним прибутком можу маніпулювати ціною, кількістю продукту, але головне в моєму бізнесі, не забувати про рекламу! І все робити для того, щоб покупець завжди міг відрізнити мій товар від товару конкурентів за рахунок уявних або дійсних відмінностей.
Відповідь: Даний підприємець працює на ринку монополістичної конкуренції. Щоб мати хоча б невелику ринкову владу над покупцями, підприємцеві постійно доводиться користуватися рекламою, доводячи унікальність свого товару. Прикладом такої ринкової структури служать мережі салонів- перукарень, кафе і т.д.
Підприємець №4: Перевага мого бізнесу полягає в тому, що скільки б товару я не запропонував до продажу на ринку, я весь його продам без усякої реклами. Звичайно, мені доводиться миритися з тим, що я ніяк не можу вплинути на ринкову ціну товару, але вже якщо ця ціна стає занадто низкою, я можу легко покинути цю галузь перейти в іншу.
Відповідь: Підприємець працює на ринку досконалої конкуренції.. Його частка на ринку настільки мала, що він ніяк не може вплинути на ринкову ціну. Підприємець випускає стандартний товар, тому він не має потреби в рекламі. Прикладом цієї ринкової структури служить ринок зерна, ринок валюти, ринок цінних паперів.
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання
Підсумок уроку
- в умовах ринку вибір варіанта використання ресурсів визначаються через взаємодію споживачів із виробниками, що виступають на ринку як покупці і продавці, таким чином визначаючи відповіді на запитання "що? як? для кого?";
- економічні рішення приймаються як виробниками так і споживачами;
- ринкова економіка безпосередньо спирається на економічні інтереси споживачів і виробників. У досягненні своїх інтересів люди конкурують між собою.
Рефлексія. Метод «Ресторан"
Уявіть, що сьогоднішній урок ви провели в ресторані і тепер я вам пропоную висловити свої відчуття продовживши фразу
Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал та щоденник.
Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.
За допомогою інтернет джерел підготувати повідомлення про підприємства-монополії в Україні; висловлювання вчених-економістів, які мають протилежні погляди на конкуренцію.
Заключне слово вчителя.
Пам’ятайте – навчання це постійна робота. Не гайте жодної хвилиночки, щедріше наповнюйте знаннями шкільне життя. Наш урок – це краплина в безмірі інформації, але людський розум шліфується під час мислення. А мислення – починається з того, що у вас виникають сумніви і запитання. Це і є – витоки знань. З цього приводу є стародавня легенда:
Одного разу, гуляючи по парку грецький мудрець розмовляв зі своїм учнем. «Скажи мені, - запитав юнак: чому тебе часто беруть сумніви? Ти прожив довге життя, маєш досвід, і вчився у великих елінів. Як же це так, що і для тебе лишилося багато незрозумілих питань?»
В роздумі філософ накреслив палицею перед собою два кола: маленьке і велике. (вчитель креслить кола на дошці) «Твої знання – це маленьке коло, а мої – велике. Але все, що лишилося поза цих кіл – НЕВІДОМІСТЬ. Маленьке коло мало стикається з невідомістю. І чим більше ти почнеш узнавати нового, тим більше у тебе буде виникати незрозумілих питань».
Я думаю, що після такої роботи ви теж стали мудрішими, впевнена, що і у вас виникне чимало запитань, бо найвищим етапом мислення є пошук істини, а значить пошук проблем, пошук їх вдалих розв’язань.
«Розум – це здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу»
1