Урок математики в 6 клас,
Тема: Рівняння.Основні властивості рівняння.
Мета:
•Повторити вивчений матеріал про рівняння, його корені та способи розв'язування;
•Вивести основні властивості рівняння на основі вивченого матеріалу;
•Закріпити набуті знання розв'язуванням різнотипних рівнянь;
Тип уроку: вивчення нової теми
Обладнання: підручник
ХІД УРОКУ:
1.Організаційний момент: Привітання, вступне слово вчителя, оголошення теми та мети уроку.
«Ми з насолодою пізнаємо математику... Вона захоплює нас, наче квітка лотоса,» - казав великий філософ Аристотель.
2.Повторення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа : Продовжити незакінчене речення ”
1. Рівняння – це ...
/рівність, яка містить невідоме/.
Наприклад: х + 5 =17; 2х = - 10.
2. Корінь рівняння – це ...
/значення невідомого, яке перетворює рівняння у правильну рівність/.
3. Розв'язати рівняння – це означає...
/знайти всі його корені або довести, що їх немає/.
4. Протилежні числа – це...
/числа, які відрізняються тільки знаками/.
Наприклад: 5 і – 5 ; 0,12 і – 0,12.
5. У сумі протилежні числа дорівнюють ...
/нулю/.
6. Як називаються дані числа:
/взаємно обернені/.
3.Мотивація навчальної діяльності:
Почнемо вивчати нову тему «Рівняння. Основні властивості рівняння», розглянувши такі види рівнянь, як
1. Прості рівняння:
х + 4 = 7; 5 – х = 12; 3х = 21;
15 : х = 3; 0х = 8.
2. Складні рівняння:
5(2х + 1) = 20
Ми навчилися розв’язувати такі види рівнянь, застосовуючи наступні методи:
1. За правилами знаходження невідомих компонентів
арифметичних дій:
1) х + 4 = 7 /змінна х як невідомий доданок/
5 – х = 12 /змінна х як невідомий від’ємник/
3х = 21 /змінна х як невідомий множник/
15 : х = 3 /змінна х як невідомий дільник/
0х = 8 /змінна х як невідомий множник, але дане рівняння немає коренів/
2. Способом зведення подібних доданків:
2) -2х + 4х = 24
2х = 24
х = 24 : 2
х =12
Відповідь: х =12.
3. З використанням розподільної властивості множення:
3)Розв’яжемо дане рівняння спочатку, використовуючи спосіб знаходження невідомого компонента арифметичної дії множення, тобто шуканим буде невідомий множник (х + 3), тоді шукане невідоме х – як невідомий доданок:
2(х + 3) = 8
х + 3 = 8 : 2
х + 3 = 4
х = 4 – 3
х = 1
Відповідь: х =1.
Зараз розв’яжемо дане рівняння, використовуючи розподільну властивість множення a(b + c) = ab + ac:
2(х + 3) = 8
2х + 6 = 8
2х = 8 – 6
2х = 2
Х = 2 : 2
Х = 1
Відповідь: х = 1.
4. Спільне використання способу зведення подібних доданків та розкриття дужок:
Розв’язуючи рівняння, можна використовувати декілька способів. Розглянемо таке рівняння, в якому ви побачили, що до лівої частини рівняння можна застосувати розподільну властивість множення
4) 2(х + 3) = - 4х +2
2х + 6 = - 4х + 2
? ? ?.
Подальші дії ми ще не можемо виконувати, але вже на сьогоднішньому уроці навчимося і виконаємо пізніше, застосовуючи новий досконаліший спосіб розв’язання. Для цього спочатку повернемося до розв’язаного рівняння 2(х + 3) = 8.
2(х + 3) = 8
х + 3 = 8 : 2
х + 3 = 4
х = 4 – 3
х = 1
Відповідь: х =1.
Випишемо дане рівняння і застосуємо новий спосіб для його розв’язання.
Новий спосіб розв’язання:
2(х + 3) = 8
х + 3 = 8 : 2
х + 3 = 4
/Додамо до обох частин число -3, щоб зліва отримати тільки один компонент змінну х/
х + 3 + (-3) = 4 + (-3)
х = 4 – 3
/Доданок 3 з лівої частини “перестрибнув” до правої, змінивши знак на протилежний/
х = 1
Відповідь: х = 1.
Бачимо, що дане рівняння має один корінь х = 1, незважаючи на те, що ми розв’язали двома різними способами. Таким чином, ми вивели першу властивість рівняння:
Властивість №1:
Якщо який-небудь доданок перенести з однієї частини рівняння до іншої, змінивши при цьому його знак на протилежний, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.
Тобто, повернемося до рівняння, яке ми не вміли розв’язувати, а саме:
2х + 6 = - 4х + 2
Ліва Права
/Перенесемо доданок – 4х з правої частини рівняння в ліву, а доданок 6 перенесемо з лівої частини в праву, змінивши знаки даних доданків на протилежні/
2х + 4х = 2 – 6
6х = - 4
х = - 4 : 6
х = -
Відповідь: х = - .
Закріпимо біля дошки під коментар:
7х = - 30 + 2х
7х – 2х = - 30
5х = - 30
х = - 30 : 5
х = - 6
Відповідь: х = - 6.
А зараз по-іншому знайдемо змінну х, застосовуючи наступні дії:
5х = - 30
/Поділимо обидві частини рівняння на 5/
(5 : 5)х = - 30 : 5
х = - 6
Відповідь: х = - 6.
Розглянемо таке рівняння:
* х = 5
/Домножимо ліву та праву частини на 4, оскільки * 4 = 1/
4 * х = 5 * 4
х = 20
Відповідь: х = 20.
Перевіримо чи правильно знайдений корінь рівняння, розв’язавши рівняння способом знаходження невідомих компонентів арифметичних дій:
* х = 5
х = 5 :
х = 5 * 4
х = 20
Відповідь: х = 20.
Тож, розв’язуючи дане рівняння двома способами, отримали корені рівняння однакові, а це значить, що ми маємо право застосовувати другу властивість рівняння
Властивість №2:
Якщо обидві частини рівняння помножити (поділити) на одне й те саме відмінне від нуля число, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.
Фізкультхвилинка
Закріпимо застосування даної властивості при розв’язуванні рівнянь
/Домножимо ліву та праву частини рівняння на 24, так як найменше спільне кратне 8 та 3 є 24/
(х + 0,4) 4 = (0,7 – х) 8
4х + 1,6 = 5,6 – 8х
4х +8х = 5,6 – 1,6
12х = 4
х = 4 : 12
х =
Відповідь: х = .
3(6х – 1) = 2(9х +1) 10
18х – 3 = 18х + 2 – 10
18х – 18х = 2 – 10 + 3
0х = - 5
Відповідь: не має коренів
5.Підведення підсумків уроку, оцінювання.
Усні вправи: №
а) 2х – 3 – х – 7 = 0; б) 2х – х = -7 - 3; в) -2х + х = -7 + 3; г) 2х – х = 7 + 3.
7х - 14 = 5х; 7х - 5х = 14; 2х = 14; х = 14 : 2; х = 7.
Таким чином, на сьогоднішньому уроці ми досягли очікуваних результатів, вивчивши основні властивості рівняння та за їх допомогою навчилися розв’язувати рівняння різних рівнів складності.
6.Домашнє завдання /відтворює номери, які аналогічні номерам, розв’язаним на уроці/. 7. Рефлексія
Рівняння – це не просто рівність
З одною змінною чи кількома.
Рівняння – це думок активність,
Це інтелекту боротьба.
Так будьте творчими, активно розвивайтесь,
Долайте труднощі у своєму житті,
Але з рівняннями, прошу, не розлучайтесь,
Вони послужать вам іще у майбутті.
1