Конспект уроку містить цікаві ігрові форми роботи, які можна використовувати , вивчаючи курс "Я у світі" у 3 класі, що дозволяє легко, з задоволенням і свідомо засвоїти матеріал підручника з розділу "Людина і світ"
Тема: Різноманітність народів у світі та їх звичаї
Мета: формувати ключові компетентності: вміння вчитися (орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, зіставляти групи предметів за однією суттєвою ознакою, помічати зміни у спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем); загальнокультурну компетентність (толерантна поведінка в умовах культурних, мовних і релігійних відмінностей між людьми та народами);
здоров’язбережувальну (взаємозв’язок організму людини з природнім і соціальним оточенням);соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, проявляти ініціативу).
Формувати предметні компетентності: сформувати уявлення про населення Землі, про основні раси людей на різних материках, про причини утворення рас людей на Землі, дати учням уявлення про різноманітність народів у світі, їхніх культур і звичаїв; розвивати допитливість, мислення, зв’язне мовлення; виховувати повагу до представників інших народів.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ
На дошці 15букв, повернутих до учнів чистою стороною.
Гра «Казкове королівство»
Опис гри
Щоб увійти до казкового королівства, необхідно відповісти на всі запитання охорони з імпровізованими списами. Її роль виконують чотири учні, що стоять парами, тримаючи схрещені списи. Якщо звучить правильна відповідь на перше питання, один спис піднімається. При вірній відповіді на друге запитання перша пара охоронців відкриває перші ворота, на третє і четверте – відкривається вхід до королівства. Хто його пройшов, має право відкривати напис на дошці.
1 учень:
– Якою за величиною є Українська держава?
– Звідки назва столиці України?
– Назви найбільші ріки України.
– Славетні сучасники.
2 учень:
– Яке місце в Європі займає Україна за чисельністю населення?
– Назви історичні пам’ятки Києва.
– Які великі міста України?
– Славетні українці давнини.
3 учень:
– Звідки назва центральної вулиці Києва?
– Назви гори і моря України.
– З якими країнами межує Україна?
– Які корисні копалини видобувають?
Учні відкривають букви в хаотичному порядку: РІЗНОМАНІТНІСТЬ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
- Про різноманітність чого можна говорити?(відповіді дітей)
1. Гра «Інтерв’ю»
– Наведіть приклади різноманітності рослинного світу.
– Доведіть, що тваринний світ теж різноманітний.
– Чи можна спостерігати різноманітність представників людського суспільства? Наведіть такі приклади.
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про різноманітність народів у світі та їхні звичаї.
– Як ви думаєте, навіщо нам про це треба знати? (відповіді дітей)
ІV. Усвідомлення і засвоєння нових знань
1. Пояснення вчителя (супроводжується презентацією)
Усіх людей за кольором шкіри, волосся, формою та кольором очей можна розділити на великі групи. Ці групи людей називають расами. Існують три основні раси: європеоїдна, монголоїдна та негроїдна.
2. Робота в групах. Гра «Дослідники»
– Дослідіть, які основні відмінності кожної раси.
– Як природні умови вплинули на зовнішній вигляд їх представників?
1-ша група розглядає європеоїдну расу, 2-га – негроїдну, 3-тя –монголоїдну, 4 –а працює як «Довідкове віконечко».
Люди негроїдної раси мають темну, переважно коричневу шкіру, чорне, кучеряве волосся, темні очі, широкий ніс і повні губи.Це переважно представники Африки. У її мешканців темна шкіра могла поступово утворитися як захист від дуже сильної дії сонячних променів. Широкий ніс полегшував дихання під час сильної спеки. Повні губи і високий зріст вберігали тіло від перегрівання. Густе, кучеряве волосся захищало голову від сонячного удару.
У людей європеоїдної раси – світла шкіра, вузький, довгий ніс, м'яке, іноді хвилясте волосся. У чоловіків може рости борода та вуса. Люди європеоїдної раси набули світлого відтінку шкіри внаслідок переселення у холодніші місця. Довгий ніс зігрівав холодне повітря і захищав від застуди.
Людям монголоїдної раси притаманний жовтуватий колір шкіри, жорстке, пряме, чорне волосся, плоске лице. Люди цієї раси мають вузький розріз очей. Монголоїдна раса утворилася внаслідок переселення людей на сухі пустельні території із сильними вітрами. Через нові суворі умови життя шкіра на обличчі стала товстішою, а очі звузилися. Вузький розріз очної щілини у монголів "монгольська складка"), можливо, розвився завдяки пристосуванню організму до сухого, різкого клімату азіатських степів з сильними вітрами, що здіймають величезну кількість піска та пилу.
Вчитель:
– Люди різних рас відрізняються одні від одних лише зовні. А в навчанні, спорті, музиці, роботі вони можуть бути однаково успішними. Дуже часто ми сприймаємо народ як ціле і приписуємо йому якусь спільну рису. Наприклад, італійців вважають надмірно емоційними і балакучими, скандинавів – суворими і мовчазними. Але кожна окрема людина є неповторною та індивідуальною. Про це дізнаємося, коли пізнаємо її ближче. Проведемо цікавий експеримент.
3. Групова робота. Гра «Експерти»
Пропонується таця з 10-12 яблуками. Кожна група бере одне з них і уважно роздивляється протягом короткого часу. Потім ці яблука змішують з рештою. Кожна група має знайти свої.
– Чи швидко ви знайшли своє яблуко?
– За якими ознаками ви змогли це зробити?
4. Гра «Займи позицію»
– Близнята – однакові чи різні?
Учитель:
– Отже, всі ми різні, не схожі одне на одного, хоча маємо і багато спільного,
але живемо разом. Тому потрібно любити людей, іноді —бути терпимими , але завжди поважати одне одного, прислухатися до чужих думок. Іноді — на ступити на свою гордість, іноді — відстояти свою правоту... Словом, важко жити з людьми, а без людей — неможливо.
5. Робота в парах. Гра «Схоже - відмінне»
Учитель пропонує учням знайти спільні і відмінні риси з товаришем по парті
(смаки, уподобання, заняття). Необхідно назвати 5 відмінностей і 5
спільних рис.
— Цією вправою ви довели, що у нас набагато більше того, що нас об’єднує, ніж того, що роз’єднує. Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відрізняються від ваших.
6. Гра «А я зможу…»
Учитель:
– Хто може назвати 5 народів? А хто - 8? Хто – 10?...(запитує до тих пір, поки хтось із учнів погодиться назвати таку кількість народів, що конкурентів у нього не буде. Цей учень і називає.
7. Гра «Передбачення» («Відстрочена загадка»).
Тема «Звичаї різних народів»
Учні за опорними словами на дошці мають передбачити, про які звичаї і яких країн буде йти мова у статті підручника (с.147-149)
Опорні слова: ляльки, Івана Купала, 5 травня, 3 травня, підфарбована вода, пудра, Різдво, 3 дні, дівчатка, хлопчики, Україна, Японія, Індія.
8. Самостійне опрацювання статті «Що не край, то звичай»
– Які ваші передбачення підтвердилися?
9. Робота в групах. Гра «Закодоване письмо»
(Опрацювання матеріалів про цікаві звичаї різних народів, створення «закодованого письма», де за допомогою символів, певних знаків чи малюнка передано зміст тексту).
1 група – «Гостини»
2 група - «Шанування несподіваного гостя»
3 група – «Посвята дітей у життя»
10. Перегляд індійського танцю
Цікаво знати!
Згідно з трактатами, щоб танець «заговорив», танцюристи використовують 24 рухи голови , 26 рухів очей , 6 положень брів, рухи шиї, рук і т.д.
А як же ноги? У цій схемі ноги майже не беруть участь, вірніше, беруть участь, але тільки як музичний інструмент. Ніякого смислового навантаження ноги не несуть, на них надівають аденофори( дзвіночки) - від 50 до 300 штук. Чим професійніша танцівниця, тим більше у неї аденофор. Це не відзнака - просто початкуючий танцюрист не впорається з вагою в півтора кілограми. Саме стільки можуть важити 300 бубонців у зв'язці.
Як завіряють фахівці з індійських танців, опанувати хитромудрий алфавіт жестів можна досить швидко, а ось навчитися складати їх в зв'язну мову - набагато складніше. На це може піти 10-12 років. Зате професійна танцівниця із стажем може танцювати практично будь-який літературний текст драматичного твору.
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Бесіда:
– Чи сподобався вам урок?
– Що було найцікавішим?
– Де вам було складно працювати?
– Який висновок зробили, опрацювавши всі матеріали до уроку?
2. Створення «дерева запитань»
Кожен учень на окремому листочку записує одне запитання за змістом вивченого на уроці матеріалу, скручує трубочкою і чіпляє на гілку імпровізованого дерева (сухі гілочки дерева у вазі). Сюди можна помістити і аркуші із «закодованим письмом». Наступного уроку при опитуванні учні знімають листочки і відповідають на запитання.