Урок "Я досліджую світ" у 1 класі на тему «Різноманітний світ рослин. Дикорослі й культурні рослини»
13.03.2023
Урок. Тема «Різноманітний світ рослин. Дикорослі й культурні рослини»
Очікувані результати: учні формують уявлення про рослинний світ; вміють розрізняти рослини; поповнюють словниковий запас; розвивають навички спілкування; сприймають усну інформацію, аналізують почуту інформацію та оцінюють її, навчаються працювати з підручником та медіапродукцією; навчаються працювати в парах та в групах.
Мета:
формування предметних компетентностей:
сформувати уявлення про рослини, як елемент живої природи та їх різновидності; учити проводити дослідження та робити висновки; вчити мовленнєвої культури; вдосконалювати навички аналізу ситуації і дотримання правил поведінки; розвивати діалогічне мовлення, пам'ять, увагу;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: контролювати й оцінювати свої результати; вміти висловлювати рефлексивні й оцінні судження; сприймати мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, будувати діалог, співпрацювати в парі та в групі, виконувати розумові операції й практичні дії;
загальнокультурної: вчити правилам поведінки на природі; розвивати культуру міжособистих відносин, толерантну поведінку;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, витримувати паузи);
соціальної: оволодіння навичками стосунків; розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в парі, в групі; виховувати чемність, повагу до старших та однолітків;
інформаційної: вчити орієнтуватися і оперувати інформацією; розвивати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника; вдосконалювати уміння аргументувати й відстоювати свою думку;
здоров’язберігаючої: формувати навички дбайливого ставлення до природи; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, навички попередження травматизму.
Обладнання та наочність: підручники, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч.
1. Організаційно-мотиваційний етап. (Слайд 2)
Створення позитивного психологічного клімату в класі.
Любі діти, добрий день!
Сил, натхнення на весь день!
А ще праці і старання!
Тож вперед - всі до навчання!
2. Хвилинка релаксації. (Слайд 3)
Виглянуло сонечко (підняли руки вгору)
Подув легенький вітерець (терти долоні)
Іду на галявину (рухи ходи)
На галявині ростуть квіти (показуємо квіти)
Над квітами літають метелики (махаємо руками як крильцями метелики)
Пішов дощик (кап, кап, кап), пішов іще сильніше (кап, кап, кап)
І мені довелося йти під дощем (рухи ходи).
3. Робота з календарем. (Слайд 4)
Пора року – весна
Місяць – березень
Число – 13
День тижня – понеділок
4. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 5)
Розгадайте загадки.
- З-під снігу розквітає, раніше всіх весну зустрічає. (Пролісок)
- Посадили зернятко – виростили сонечко. (Соняшник)
- Багато суконь, багато хрускоту. Як звуть її? (Капуста)
- В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
- Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
- На городі молода пишні коси розпліта, у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
- Зимою спить, а влітку шумить. (Дерево)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 6)
- Сьогодні поговоримо про рослини. А також дізнаємось, які вони бувають і чому їх необхідно берегти.
- До якої природи належать рослини? Чому? (До живої природи. Всі живі організми живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 7)
На скільки багата та різноманітна жива природа!
Уявіть, як прогулюючись лісом, ми бачимо там багато метеликів, що літають між квітучих рослин, величезні дуби, біля липи ростуть конвалії, а он біля берези — гриби. Яка кругом краса — справжнє царство!
Рослини зустрічаються майже скрізь: і на суходолі, і у річках, морях, океанах.
Неоціненна роль рослин у природі!
Рослини створюють неповторний барвистий образ нашої планети. Одні маленькі, інші — великі; одні протягом року зелені, а інші скидають листя на зиму.
Рослини бувають культурні і дикорослі. Дикорослі це ті, які ростуть і розмножуються самостійно, а культурні - це ті, які висаджує і доглядає людина. (Слайд 8)
Рослини – основне джерело органічних речовин на Землі. Вони виділяють в атмосферу кисень, який використовується для дихання живими організмами, і поглинають вуглекислий газ. Рослини збагачують ґрунт, очищають повітря від пилу і захищають від шуму.
Царство рослин налічує майже півмільйона видів.
Перегляд навчального відео «Дикорослі і культурні рослини» автор: Сіра Т.А. www.youtube.com/watch?v=GOPyrnbA3ns
Асоціативний кущ «Рослини». (Слайд 9)
Ми з вами живемо у Миколаївській області, яка має дуже багатий рослинний світ (Культурні – фруктові дерева, пшениця, кукурудза, ячмінь, огірки, кртопля… Дикорослі – дуб, клен, липа, терен, ковила, шафран). Понад 90 видів рослин, які ростуть у нашій області, занесено до Червоної книги України (волошка, горицвіт, підсніжник, осока). (Слайд 10, 11)
Фізкультхвилинка www.youtube.com/watch?v=peOfDXa5FNA (Слайд 12)
Люди здавна використовують рослини. Рослини можуть годувати людей - це плоди фруктових дерев, злакові культури, овочі, гриби. Рослини можуть одягати людей, тобто стати матеріалом для виготовлення одягу. Основні матеріали, для виготовлення одягу: льон, бавовна, коноплі. Рослини можуть лікувати людей, входити до складу ліків. Лікарські рослини ще з минулих століть успішно використовували наші предки для лікування різної хвороби. Рослини слугують матеріалом в промисловості. Наприклад, вони можуть давати нам багато корисних речей, таких як: меблі, паливо, будівельні матеріали. (Слайд 11) Отже, користь, яку приносять рослини людям: поглинають вуглекислий газ та виділяють кисень, слугують продуктами харчування, матеріалом для одягу та промисловості.
- Чи справедливе твердження, що без рослин життя на Землі було б неможливе? Чому? (Люди і тварини отримують від рослин кисень, їжу, ліки, тканини — льон, бавовну, деревину).
— На жаль, господарська діяльність людей змінює умови життя рослин. Наприклад, на місці лісу люди будують завод або риють кар’єр, на місці лугу влаштовують ферму. Багато дикорослих рослин гине. Так поступово людина нібито наступає на природу. Тому рослини потребують охорони.
— Отже, як або чим завдає шкоди рослинам людина?
✵ господарською діяльністю;
✵ збиранням букетів;
✵ витоптуванням. (Слайд 14)
— Дуже багато рослин стають рідкісними через те, що люди рвуть їх заради гарних квіток. Такі рослини не дадуть плодів і насіння. Зірвані рослини швидко в’януть, а в природі вони ще довго могли б радувати нас!
Чудове багатство природи — лікарські рослини. Деякі види лікарських рослин через надмірне збирання стали рідкісними. Ці рослини зовсім не потрібно збирати. Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частину рослин слід обов’язково залишати в природі.
Не можна ламати гілки дерев і кущів. Нехай рослини, дерева залишаються в природі.
У природі, особливо в лісі, потрібно намагатися ходити по стежинах, щоб рослини не загинули від витоптування.
ІV. Використання стратегії «Ромашка Блума». (Слайд 15)
Орієнтовні запитання
Просте. Яка роль рослин у природі?
Інтерпретуюче питання. Чому люди повині охороняти природу?
Практичне питання. Як ми можемо допомагати природі?
Оціночне питання. Чи дотримуєтесь ви правил поведінки у лісі?
Творче питання. Що б ви зробили для охорони природи?
Уточнююче питання. Я можу помилитися, але, здається культурні рослини ростуть у лісі?
V. Підсумок уроку. (Слайд 16)
1. Гра «Так чи ні» (Якщо ТАК, то діти плескають у долоні, НІ- тупають ногою)
2. Рефлексія. (Слайд 17)
- Я сьогодні на уроці дізнався/лася ... - - - Мені сподобався урок...
- Найбільше мене вразило...
Самооцінювання.