Тема: «Повітря. Властивості повітря.»
Мета: з’ясувати властивості повітря і значення
повітря в природі; вчити дітей досліджувати властивості повітря, фіксувати й аналізувати результати; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної роботи.
Обладнання: ілюстрації, повітряні кульки, презентація, склянка з водою, грудочка землі, емкості з водою, трубочки.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Всі сідають на урок.
Тож і ми часу не гаєм,
Працювати починаєм!
ІІ. Хвилинка спостережень
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Нашу гостю дуже люблять діти. Вона кругленьку форму має, коли надмеш, тоді літає.
Так, наша гостя – це повітряна кулька.
Загадки
Послухайте загадки:
Так, це повітр'я! Отож, тема нашого уроку:
Повітря. Його властивості. Сьогодні ми будемо досліджувати його і визначимо, чи потрібне повітр'я для життя тваринам і рослинам, яке воно на смак, чи має колір та аромат. Дізнаємося , чи впливає воно на здоров’я людей.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Наша планета Земля закутана, мов ковдрою товстим шаром повітря. Цей шар називають Атмосферою. Він захищає нашу планету від холодного космосу, та пекучих сонячних променів.
Повітря – це природна суміш газів, яка складається з 78% азоту, 20% кисню, 1% вуглекислого газу.
А де ж знаходиться повітря?
Давайте разом дослідимо.
Дослід 1.
— Покладемо на край столу
дрібні папірці і змахнемо над ними зошитом.
— Що сталось з папірцями? (Злетіли зі столу.)
— Чому папірці злетіли зі столу? (Змахнувши зошитом, ми сколихнули повітря, а повітря “зіштовхнуло " папірці.)
— Переконайтеся, шо навколо нас є повітря.
— Помахайте зошитом або віялом біля обличчя. Що відчуваєте? (Легенький вітерець.)
Чому утворився вітерець? (Ми сколихнули повітря. Вітер — це рух пові-тря.)
Дослід 2
Отже ми дізналися про те, що рух повітря - це вітер.
А тепер давайте дослідимо колір повітря.
Для цього я пропоную вам взяти пакетики, що лежать у вас на партах та наповнити їх повітрям.
Тепер затискаємо отвір пакетика. Що ми помітили , чи змінився колір прозорого пакетика?
-Чому?
— Подивіться довкола.
— Чому ми бачимо один одного крізь повітря? (Повітря — прозоре.)
— Чи бачимо ми повітря? Чому? (Ми не бачимо повітря, тому що воно безбарвне, прозоре.)
Спробуйте стиснути пакетики. (Повітря намагається зайняти увесь доступний простір, воно пружне.)
Дослід 3
-А тепер відкрийте пакетики і дослідіть , чим пахне повітря ?
-Так, воно не має запаху.
Дослід 4
Візьміть трубочку, помістіть її до склянки з водою та подуйте.
-Що ви помітили ?( з`явились бульбашки, котрі піднімаються )
- Ці бульбашки і є повітря.
-А якщо повітря піднімається вгору , то це означає що воно легше за воду.
Щоб підтвердити це, пропоную вам взяти кульку наповнену повітрям та опустити її в миску з водою.
-Чи потонула кулька ?
- Чому?(вона наповнена повітрям, а повітря легше за воду).
Дослід 5
А тепер давайте затамуємо подих та спробуємо не дихати.
Повітря оточує нас з усіх боків. Воно потрібне всім живим організмам : людям, тваринам, рибам…
Дослід 6.
Опускаємо в банку з водою грудочку землі.
Що ви бачите? Із води виходять бульбашки повітря.
Отже , навіть у найменших шпариночках землі міститься повітря, воно заповнює все довкола.
Виявляється, що повітря не тільки нас оточує, а воно є в ґрунті, у піску, у воді.
V. Фізкультхвилинка
Бесіда
VI. Продовження роботи над темою уроку. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів
Повітря належить до природи... .
— Повітря є ... .
— Повітря не має ... і ... .
— Повітря займає ....
— Рух повітря — це ... .
2. Робота в зошиті
3. Робота в групах з дидактичними картками.
VІІ. Підсумок уроку
1.Гра «Так чи ні?»
Діти плещуть у долоні, якщо твердження правильне.
— Повітря є всюди. (Так)
— Повітря білого кольору. (Ні)
— Вітер — це рух повітря. (Так)
— Рослинам повітря потрібне?
— Брудне повітря корисне.(Ні)
— Повітря не має запаху.(Так)
— Приміщення потрібно провітрювати.(так)
2.Мікрофон