Урок "Роботи восени на відкритому грунті"

Про матеріал
Дана методична розробка вміщує досвід майстра виробничого навчання по проведенню уроку виробничого навчання в групах з інклюзивною формою навчання. Підібрані такі методи й прийоми, які розвивають вміння й навички учнів при виконанні основних робіт восени на відкритому ґрунті.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Регіональний центр професійноехнічної освіти № 1

м. Кременчука

 

 

 

Методична розробка:

«Методика проведення уроку виробничого навчання по професії

«Садовод; озеленювач»,

кваліфікація – Садовод 3 розряду

Тема уроку:

«Роботи восени на відкритому грунті»

              майстер виробничого навчання

                     Козловська Наталія В᾽ячеславівна 

 

Коротка анотація: дана методична розробка вміщує досвід  майстра виробничого навчання  по проведенню уроку виробничого навчання в групах  з інклюзивною формою навчання.  Підібрані такі методи й прийоми, які розвивають вміння й навички учнів при виконанні основних робіт восени на відкритому ґрунті.

 

 

м.Кременчук-2018

 

Розглянуто

На засіданні методичної комісії

сфери послуг

Протокол № 3 від 05.11.2018 р.

Голова методичної комісії

______ К.М.Балим

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ

 НА ТЕМУ:
«РОБОТИ ВОСЕНИ НА ВІДКРИТОМУ ГРУНТІ»

 

 

МЕТОДИЧНА МЕТА :   організація самостійної роботи учнів в групі з інклюзивною формою навчання на уроках виробничого навчання

 

                           

 

 

 

 

 

                        Розгорнутий план уроку

 

Професія: «Садовод; озеленювач»

Кваліфікація « Садовод «3 розряду

Дата проведення _____________

Група № 5

Тема програми. Виробниче навчання. Підготовка клумб до зими.

Тема уроку. Роботи восени на відкритому ґрунті.

Мета уроку :

 навчальна: навчити учнів професійним навичкам в процесі роботи на відкритому грунті восени, закріпити знання і вміння учнів щодо розв’язання та виконання навчально – виробничих завдань;

розвиваюча: розвивати практичні навички та пізнавальні інтереси в процесі роботи восени на відкритому грунті;

виховна: виховувати наполегливість, старанність в роботі, почуття відповідальності, любов та повагу до своєї професії, патріотичне ставлення до своєї землі, України.

Методи і прийоми:

1.Фронтальне опитування.

 Аукціон знань (як форма повторення та активізація до сприйняття нового матеріалу).

2. Розповідь майстра  виробничого навчання, яка  супроводжується   демонстрацією  презентації,  переглядом відеоролику.

3. Рефлексія. Мені запам᾽яталося….

 

Після цього уроку учні зможуть: проводити осінні  роботи  на відкритому грунті, зокрема: підготувати ділянку до перекопування, частково обрізати багаторічники, перекопати грунт, не розбиваючи грудок, застосовувати садовий ручний  інвентар та інструменти, дотримуючись вимог охорони праці.

Матеріальне забезпечення: спецодяг, ручний садовий інструмент,    насіння однорічних рослин.

Дидактичне забезпечення: презентація, відеоролики, зображення плодових та ягідних культур, плакати, тестові завдання, технологічні картки, роздатковий матеріал.

Міжпредметні зв᾽язки: Тема « Ботанічний склад та угрупування плодових і ягідних рослин», « Ознайомлення з насінням плодових порід»,  з предмета «Плодівництво і ягідництво», « Правила техніки безпеки при роботі з секатором та лопатою» з предмета  «Охорона праці», « Поняття про бур᾽яни», « Біологічні особливості бур᾽янів» з предмета « Основи агрономії».

 

Методична мета: організація самостійної роботи учнів в групі з інклюзивною формою освіти на уроках виробничого навчання .

 

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Очікувані результати .

Після цього уроку  учні знатимуть:

основні види робіт восени на відкритому грунті;

як підготувати клумбу до зими.

 

 

                                        Хід  уроку

 

1.Організаційна частина                                                                                            2 хв.

1) Перевірка присутності  учнів на уроці.

2) Перевірка зовнішнього вигляду учнів та готовності учнів до уроку, наявності робочого інструменту, технологічних карток.

 

2. Вступний інструктаж                                                                                            43 хв.

1) Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.                                         2 хв                                                

2) Актуалізація опорних знань:

2.1. Фронтальне опитування                                                                                       10 хв.     

2.2 . Відповіді на тестові завдання.                                                                            5   хв.

3) Викладання нового матеріалу:

3.1. Характеристика осінніх робіт на клумбах                                                        15 хв

3.2.  Ручний садовий інструмент, який

використовується для робіт на клумбах                                                                    5 хв

3.3. Послідовність виконання робіт.                                                                          5 хв

                                                                                                                                    Перегляд ролику : «Зимовий захист плодових дерев від гризунів                    3 хв

                                  та осіння побілка саду»                                                                                                             

 Показ ролика «Викопування канн»                                                                     3 хв                                                                                                                                                                                     

 4). Показ майстром виробничого навчання трудових                                                                                                                              

прийомів:

4.1. Підготовка клумби до перекопування                                                          3 хв

4.2. Підготовка до зими багаторічних квіткових рослин (обрізання ірисів)   3 хв

4.3. Перекопування ґрунту.                                                                                  3 хв

5). Учень дублює показ трудових прийомів.

  Підведення підсумків вступного інструктажу. 

Розподіл учнів за  виробничими  ділянками.

 

 

3. Поточний інструктаж                                                                            5 год

          Учні приступають до роботи.

  1. Майстер обходить робочі місця з метою перевірки учнів:
  • Чи приступили учні до роботи;
  • Чи дотримуються учні правил безпечних умов праці;
  •  Чи правильно виконують трудові прийоми.

 

 

 

4.Заключний інструктаж                                                                                  10 хв.

   Майстер аналізує роботу у процесі всього уроку, оцінює роботу кожного учня, при цьому враховує:

  • дотримання правил безпечних умов праці;
  • правильність виконання трудових прийомів;
  • -активність і творчість протягом усього уроку.

Майстер виробничого навчання виставляє оцінки та обгрунтовує роботу кожного учня;

Аналізує причини помилок учнів та засоби їх усунення.

Видає домашнє завдання

    Виконати подібні вправи вдома.

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

Методична розробка уроку виробничого навчання з теми

«Роботи восени на відкритому грунті».

1. Організаційна частина                                                      

Перевірка присутніх учнів, наявності необхідного матеріального забезпечення, ручного інструменту, спецодягу, роздаткового матеріалу.

 

Епіграф до уроку

« Хай буде так, як цього хочуть квіти,
І хай на Зорях буде гарний сад»

А.Екзюпері

 

  1. Вступний інструктаж 
  1. Повідомлення теми та завдань уроку.                                                       Майстер в/н:

 Доброго дня, діти!  Сідайте. Всі готові до уроку? ( Рапорт чергового).

Наш урок розпочнемо з привітання. Чи знаєте ви , що існує ключ, який допомагає відімкнути всі замки в душах? Цей ключ - усмішка. Тож поверніться один до одного і подаруйте усмішку. Бажаю всім гарного настрою та ефективної плідної праці.

Тема нашого уроку «  Роботи восени на відкритому грунті». Сьогодні ви познайомитеся з основними видами робіт восени на відкритому грунті, навчитесь готувати ділянку до зимового періоду, перекопувати грунт на ділянці, обрізати багаторічники та готувати їх до зими.

   Ви прийшли навчатися за професією  «Садовод; озеленювач» і вже познайомилися з новими навчальними предметами,  професійними  термінами. На перший погляд, все вам здалося невідомим і  незрозумілим. І ось промайнуло майже три місяці, і на уроках виробничого навчання  ви оволоділи певними  трудовими  навичками. Та  перш ніж розпочати вивчення нової теми , давайте згадаємо пройдений матеріал. Ми побудуємо роботу таким чином. Я буду задавати вам запитання, а ви всі піднімати руку і відповідати. Отже, спочатку давайте згадаємо плодові і ягідні культури.

 

 

2.Актуалізація опорних знань.

2.1. Фронтальне опитування.

1.Я буду показувати вам   картки , а ви по черзі піднімати руку і називати групу , до якої відносяться плодові та ягідні культури.

 На основі цих карток учні визначають до якої групи належать дані культури.

Очікувані відповіді учнів :

     -зерняткові ( яблуня, груша, горобина, глід)

     - кісточкові ( слива, терен, алича, вишня, черешня, абрикос, персик)

     - горіхоплідні( грецький горіх, ліщина, мигдаль)

     -ягідні  ( суниця, полуниця, малина, ожина, смородина, виноград)

     -субтропічні( лимон, мандарин, апельсин, інжир, гранат)

     - тропічні( банан, ананас, какао, манго)

2.Які вегетативні органи є у плодових і ягідних рослин?

Очікувана відповідь

( корінь, стебло, листок )

3.Які генеративні або репродуктивні органи є у рослин?

( А що таке генеративні органи? )  ( додаткове питання)

Генеративні органи, це органи, за допомогою яких відбувається розмноження  рослини.

До генеративних органів рослин належать насінина, квітка та плід.)

4.Що таке корінь?

Очікувана відповідь

Це частина рослини , яка знаходиться у грунті і служить для  укріплення рослини в землі, забезпечує їх водою та поживними речовинами.

5.Які два види кореневої системи є у рослин? ( учні показують картки)

Очікувана відповідь

Стрижнева - добре розвинутий головний корінь

      Мичкувата- головний корінь непомітний

6.Що ми відносимо до відкритого грунту?

 

Очікувана відповідь

 

До відкритого ґрунту відносяться: розсадники, сади, парки, клумби, алеї, бульвари, вулиці тощо.

 

7.Що ми відносимо до  закритого грунту?

Очікувана відповідь

 До закритого грунту ми відносимо : парники, оранжереї, теплиці, зимові сади, погреби, холодні підвали, ангари.

8. Які однорічні квіткові рослини ми використовуємо для озеленення відкритого грунту на подвір᾽ї навчального закладу ?

Очікувана відповідь

 Чорнобривці, сальвія, петунія, нагідки, агератум, алісум.

9. Які квіткові рослини  не зимують у відкритому грунті?

Очікувана відповідь

гладіолуси, жоржини, канни.

10. Які рослини можуть зимувати на відкритому грунті , ми за ними доглядаємо?

Очікувана відповідь

Ялівець, сосна ,туя, троянда, барбарис декоративний, хризантема, багаторічна гвоздика, іриси, бузок, жасмин.

11.Давайте пригадаємо, що таке бур᾽яни?

Очікувана відповідь

Бур᾽яни -  це небажана рослинність на ділянці.

 12.А які ви знаєте бур᾽яни?

Очікувана відповідь

Берізка, пирій, лобода, мишій, щариця, спориш, амброзія, ромашка лікарська

13.Назвіть основні засоби боротьби з бур᾽янами?

Очікувана відповідь

Прополка, застосування гербіцидів.

14. Група рослин, які довго та гарно квітнуть, прикрашаючи наші клумби (з весни до пізньої осені) називається 

Очікувана відповідь  

(однорічними)

15. Група рослин, більшість з яких в перший рік після висіву створюють розетку листя та декілька квіток, повністю розквітають і дають насіння тільки на другий рік, називається…

 (дворічними)

16. Група рослин, у яких щорічно надземна частина на зиму відмирає, а з весною відростають нові стебла, називається…

Очікувана відповідь

(багаторічними)

Майстер в/н:

 Кожен садовод під час робіт на відкритому і закритому грунті повинен дотримуватися правил з охорони праці. Зараз ми перевіримо ваші знання з охорони праці. Пропоную дати відповіді на тестові запитання.

 

  1.        Тестові запитання з охорони праці в процесі робіт на відкритому  та закритому грунті:

 

1. Як можна розшифрувати ЗІЗ?

а) захист і знищення шкідників;

 б) засоби індивідуального захисту; 

в) зберігання і застосування насіння;

2. Засоби індивідуального захисту використовують:

а) для захисту людини від шкідників і хвороб;

 б) засоби, які необхідно одягати на тіло працівника та його частини під час праці, для зменшення впливу на організм шкідливих виробничих факторів;

в) для захисту двигуна автомашин.

3. Захист органів дихання здійснюють ( виберіть  декілька правильних відповідей)

А) чоботи,

 Б) протигаз,

В) рукавиці,

В) респіратор,

Г) лопата,

4. Для захисту рук використовують:

а) універсальні щитки, окуляри, протигази, респіратори;

б) чоботи, півчобітки, черевики, валянки, колоші, боти;

в) різні види рукавиць, бажано бавовняних.

5. Головним правилом техніки безпеки при роботі з секатором є :

а) не ставити пальці рук на шляху  руху леза інструменту;

б) можна обламувати тоненькі гілочки дерев та кущів руками;

в) робітник повинен мати спеціальні пристосування, які утримували б його від падіння;

г) на місцях робіт не приймати їжу, не палити;  в процесі роботи з отрутохімікатами необхідно користуватися засобами індивідуального захисту -  респіратори різних марок

6. Які повинні бути рухи в процесі роботи з ножем:

а) не має значення; -

б) рухи повинні бути обмеженими, точними;

в) краще ножі не використовувати.

Майстер в/н:

Наступне завдання таке: із запропонованих пристосувань необхідно вибрати ручний садовий інструмент, який ми використовуємо для робіт восени в саду  і назвати його. 

Учні по черзі підходять до столу і виконують завдання: з великої кількості пристосувань вибирають ручний садовий інструмент і називають його.

Майстер в/н:

Восени садоводи збирають насіння з різних квітів аби навесні його висіяти у відкритий чи закритий грунт. На уроках виробничого навчання ми вже проводили збір насіння А чи пам᾽ятаєте ви рослини, з яких ми збирали насіння?

 ( чорнобривці, агератум, нагідки, щариця декоративна)

Але,  коли ми вже насіння підготували для зберігання, хтось взяв нам і переплутав мішечки з насінням , щоб зрозуміти , яке насіння в якому мішечку знаходиться, давайте зараз розберемося ( насіння в торбинках , учні по черзі  відкривають мішечки  і називають , що це за насіння). Молодці, знаєте насіння рослин.

Майстер в/н

Отже, ми з вами згадали плодові та ягідні культури, однорічні та багаторічні рослини, які ростуть на наших виробничих ділянках, бур᾽яни та засоби боротьби з ними, питання з охорони праці.

  1. Викладення нового матеріалу.

 Переходимо до вивчення нового матеріалу.

Тема уроку « Робота восени на відкритому грунті». Після сьогоднішнього уроку ви зможете  : проводити осінні  роботи  на відкритому грунті, зокрема: підготувати клумбу до зими, а саме: прибрати листя, обірвати сухі однорічники, обрізати багаторічники, перекопати грунт, застосовувати садовий ручний  інвентар та інструменти, дотримуючись вимог охорони праці.

3.1.Характеристика робіт, в чому їхня суть. Презентація на всі види робіт.

 З  настанням осені квітники і клумби відцвітають. Всі рослини починають готуватися до зими, і ми повинні їм допомогти в цьому. Перш за все, ми повинні прибрати наші клумби від листя та різних рослинних залишків. Якщо на ділянці ростуть однорічники, то ми повинні зібрати з них насіння, вирвати  їх і винести з ділянки, користуючись граблями, віярними граблями.  Насіння ж однорічників очистити, підсушити та скласти в мішечки, чи паперові пакети для збереження їх до весни. Збір насіння ми вже проводили. Ви вже знаєте як це робити. Наступним етапом нашої роботи буде перекопування грунту.  Грунт потрібно перекопувати так, щоб не розбивати грудки. Для чого, запитаєте ви, а для того, щоб взимку, при  мінусовій температурі, всі шкідники і хвороби знищились.  Коли на ділянці є кущівники  та дерева, ми теж повинні з вами виконати ряд робіт. По- перше, дерева та кущі  потрібно пересадити на постійне місце подальшого життя. Потім підживити мінеральними та органічними добривами. Після цього  ми повинні захистити дерева та кущі від гризунів. Як це зробити , давайте уважно переглянемо відеоролик, та з᾽ясуємо, яким же чином проводити захист дерев?

 

Перегляд відеоролику « Зимовий захист плодових дерев від гризунів та осіння побілка саду»

Очікувані відповіді:

Заходи боротьби з шкідниками:

Ставлять сітки навколо штамбу і на скелетні гілки.

Можна обв᾽язувати штамби будь- яким матеріалом.

Захист проводять кінець осені, зима і особливо на початку весни.

До побілки додають приманки, які залякують гризунів.

Побілка захищає від переохолодження та від сонячних опіків.

Різке переохолодження призводить до розтріскування деревини.

Наступним кроком садовода  є пересаджування хризантем в горщики і розмістити їх в теплицях або в парниках для збереження в зимовий період. Але попередньо потрібно підготувати теплиці та парники до зими, закласти купи гною для отримання перегною, заготовити торф᾽яну землю.

Ще одним кроком осінніх робіт  буде викопування кореневищ багаторічних квіткових рослин, зокрема, канн і перенести їх до холодного підвалу.

Як це потрібно робити , послухаємо  нашу ученицю, яка детально розповість нам у відеоролику.

Перегляд відеоролика « Підготовка канн до зими».

Будьте уважними, щоб змогли пояснити, як відбувається підготовка кореневища до

зими.

3.2. Для проведення осінніх робіт на клумбах садовод використовує наступний ручний інструмент:

Лопата- для перекопування та перекидання грунту.

Сапа- для рихлення грунту навколо рослин та в міжряддях.

Граблі- для вирівнювання поверхні грунту.

Ручна пилка- для обрізки та обпилювання товстих гілок.

Секатор- для обрізки тонких, хворих, сухих гілок

         Лійка- для ручного поливу рослин.

3.3.Давайте познайомимося з технологією виконання  осінніх  робіт  на клумбах, зокрема:

Підготовка клумби до зими, обрізання багаторічних квіткових рослин, перекопування грунту.

Спочатку,  нам  потрібно прибрати ділянку від сухих однорічних рослин, попередньо зібравши з них насіння, висушуємо і зберігаємо його , щоб навесні ними  знову засіяти наші клумби, листя та сміття, використовуємо граблі, віярні граблі, ганчірку для винесення сміття. Потім частково  обрізаємо іриси секатором. Після цього перекопуємо грунт лопатою ,грудки не розбиваємо, для того, щоб всі шкідники і хвороби взимку знищились.

Тепер пропоную всім одягнутися у верхній одяг і вийти на виробничі ділянки, де я вам продемонструю окремі види осінніх робіт на клумбах. Не забувайте про спецодяг і рукавички.

4.Майстер показує прийоми.

4.1.Показ прийомів :

  • прибирання клумби від сухих однорічних рослин, бур᾽яну, листя, сміття.

Учень дублює трудові прийоми.

 4.2.Обрізання  багаторічних квіткових рослин  ( охорона праці)

Учень дублює

  • перекопування грунту( охорона праці)

Учень дублює трудові прийоми.

 

Розподіл учнів за  виробничими  ділянками.

 

 

2.Поточний інструктаж

Виконання трудових прийомів

Учні приступають до роботи.

Майстер обходить робочі місця з метою перевірки учнів :

- чи приступили учні до роботи;

-  чи дотримуються правил безпечних умов праці;

-  чи дотримуються правильності виконання трудових прийомів;

 

Учні працюють самостійно на відкритому грунті. Майстер обходить робочі місця, аналізує і контролює роботу, пояснює незрозуміле і аналізує помилки.

 

 

4. Заключний інструктаж  

                                                                           10 хвилин

Майстер аналізує роботу учнів у процесі всього уроку, оцінює роботу кожного учня; при цьому враховує:

  • Дотримання правил безпечних умов праці;
  • Правильність виконання трудових прийомів;
  • Активність і творчість протягом всього уроку.

Виставляє оцінки та обгрунтовує роботу  кожного учня окремо.

Аналізує причини помилок учнів та засоби їх усунення.

Видає домашнє завдання

Майстер в/н: Сьогодні на уроці ми з вами познайомилися з основними роботами восени на відкритому грунті, згадали теоретичний матеріал, який вивчали на уроках спеціальних предметів, виробничого навчання. Ви всі активно працювали на уроці.

 

Домашнє завдання.

Провести  вдома подібні практичні вправи.

(Учні чистять та складають  робочий інструмент).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Рекомендована література

     1.  БарабашО. Ю. Овочівництво і плодівництво. -  Київ.: Вища школа.- 2000. –     

          502с.

2. Бем Честмир. Энциклопедия садовода. – Прага.: Артия. – 1987. – 408с.

3. Броуз Ф.Мак – Миллан. Розмноження рослин. – М.: Мир. – 1987. – 191с.

4. Бунін В.А. Квітникарство (практикум). – Львов.: Вища школа.- 1987. – 93с.

5. Вільямс Пол. Ілюстрована  енциклопедія для кімнатних рослин. – Харків.: Книжковий клуб. – 2008. – 181с.

6. Галушка І. Ф. Рік садовода – любителя. – Донецьк.: Видавництво «Донбас». – 1979. – 285с.

7. Жоголева В.Г. Квіти. – К.: Урожай. – 1975. – 258с.

8. Лимаренко А.Ю. Атлас кімнатних рослин – М.: ЕКСМО  - ПРЕС. – 2003. – 318с.

10. Скиннер Стивен. Фен – шуй (енциклопедія) . – М.: ЕКСМО – ПРЕС. – 2002. – 155с.

     11. Тарасенко М.П. Поради по садівництву і виноградарсту. – Київ.: ДВСЛУ. –

      1962.- 265с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Додатки до уроку

Додаток 1.

Додаток 2.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

 

 

 

Додаток 6.

 

Додаток 7.

 

doc
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
3875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку