Тема. Роль дієслів у мовленні. Виділення дієслів у текстах
Мета: удосконалювати вміння учнів знаходити дієслова в текстах, ставити до них питання; розвивати вміння аналізувати, доводити власну думку, добирати дієслова близькі та протилежні за значенням; виховувати любов до художнього слова.
Формувати предметні компетентності:
формувати в учнів уміння відрізняти дієслово від інших частин мови.
Вчити правильно визначати їх у реченні. Розвивати дослідницький
інтерес, спостережливість, творчість, фантазію.
Виховувати інтерес до рідної мови.
Формувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання : мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, лялька домовичок, кошик із завданнями.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Налаштування на урок
Щоб урок нам розпочати
Треба разом промовляти:
Впевнений, кмітливий я
Хочу отримати знання.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Каліграфічна хвилинка
— За початковими літерами картинок скласти слово (домовик)
— Запишіть каліграфічно Д д де ди да до ду дя Домовик домовик
— Поділіть слово на склади. Складіть речення зі словом домовик. Запишіть його.
— Сьогодні до нас у гості завітав домовик Кузя.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Що означають слова — назви дій?
— На які питання відповідають слова — назви дій?
Інтерактивна вправа «Мікрофон» (можливість кожному щось швидко сказати по черзі)
— Назвіть назви дій, близьких за значенням .
Бігти — мчати, нестись, летіти;
думати — мислити, міркувати;
йти — крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;
доглядати — турбуватись, піклуватись.
— Назвіть назви дій, протилежних за значенням:
купувати – продавати;
руйнувати – будувати;
підіймати – опускати;
охолоджувати – підігрівати;
шепотіти – кричати;
заплести — розплести;
в’янути — цвісти;
заходити — виходити;
піднімати — опускати;
з’єднувати — роз’єднувати;
загадувати — розгадувати, відгадувати;
стояти – йти.
IV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ на осмислення знань, умінь, навичок за певною системою з поступовим ускладненням форм роботи, зростанням самостійності і творчої активності учнів. У процесі виконання вправ повторюються потрібні теоретичні відомості, правила.
1. Робота за підручником (с. 102-103)
Вправа 1
— Прочитайте вірш.
— Хто герой вірша? Який, на вашу думку, домовик?
— У третьому реченні вірша змініть дієслова так, щоб вони відповідали на питання що робив? Доповніть ними речення. Запишіть.
— Спишіть останні два речення. Поясніть правопис виділеного слова (іменники назви істот пишуться з великої літери).
— У підкресленому слові вимовте звуки, назвіть букви.
Вправа 2
— Прочитайте текст.
— Знайдіть дієслова, поставте до них питання. З якою інтонацією потрібно читати останнє речення абзацу? Прочитайте.
— Запишіть знайдені дієслова.
2. Самостійна робота
— Випишіть слова — назви дій, протилежні за значенням.
Ластівка день починає, а соловей кінчає.
Сміливий там знайде, де боягуз загубить.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
— Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я?
Фізкультхвилинка
3. Продовження роботи за підручником (с. 103).
Вправа 3
Інтерактивна вправа «Редакційний кошик» (завдання дістаю із кошика)
- Кузя передав для вас кошик із завданнями. У тексті зникли деякі букви, потрібно вставити їх (на окремих аркушах діти отримують завдання, які дістають із кошика).
Кому ц..ього разу вони допомагатимут.. ? Ці мал..ки усе зробл..ть охайно, зі смаком! У них золот.. руки!
V. ТВОРЧІ ВПРАВИ
1. Гра «Навпаки»
Учитель називає дію, діти виконують протилежну.
Сісти — встати; бігти — зупинитись; мовчати — шуміти; плакати — сміятися.
2. Гра «Впіймай слово»
— Якщо ви почули дієслово, плескайте в долоні.
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Поміж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Т. Шевченко
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Які завдання найбільше запам’яталися?
— Домовичок задаволений тим як ви працювали на уроці і підказав мені оцінки за вашу роботу.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 103, завдання після вправи 3.
_____________________________
Кому ц..ього разу вони допомагатимут.. ? Ці мал..ки усе зробл..ть охайно, зі смаком! У них золот.. руки!
__________________________________
Кому ц..ього разу вони допомагатимут.. ? Ці мал..ки усе зробл..ть охайно, зі смаком! У них золот.. руки!
__________________________________
Кому ц..ього разу вони допомагатимут.. ? Ці мал..ки усе зробл..ть охайно, зі смаком! У них золот.. руки!