Тема. Дієслово. Слова, які називають дії предметів. Встановлення зв'язку слів у реченні.
Мета. Ознайомити учнів зі словами, які називають дії предметів; вчити виділяти їх в усному і писемному мовленні; формувати вміння ставити питання до слів у реченні; збагачувати активний словниковий запас учнів. Розвивати мовленнєву діяльність учнів, пам'ять, увагу, уяву, мислення. Виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: комп'ютерна презентація, картки для роботи в парах.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сідайте, діти, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо
Й працювати розпочнемо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу про слова – назви предметів і слова, які називають ознаки предметів.
1.Робота з сюжетним малюнком (усно).
Дібрати за змістом малюнка:
а) якнайбільше слів – назв предметів (для дівчаток);
б) якнайбільше слів – ознак предметів (для хлопчиків).
2. Технологія «Карусель» (за темами «Іменник», «Прикметник»).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
З з зл зи зима
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Технологія «Сторітелінг»
- Послухайте, діти, яка дивна пригода трапилася зі мною під час зимових канікул.
Одного холодного зимового ранку вийшла я надвір.
Аж бачу – біля мого будинку кущ калини, густо вкритий снігом, ніби ворушиться. Підходжу ближче, дивлюсь, а маленькі сніжиночки то легенько кружляють, підстрибують, то знову лягають на гілки калини. Біля кущика хтось невидимий сумно зітхнув і холодом погладив мене по руці.
- Ти хто? – питаю.
- Я – вітерець.
- Чому такий самотній і сумний?
Ще важче зітхнув вітерець і промовив:
- Є в мене велика сім’я: один брат – вітер, старший – вітрисько, а над ним – вітрище, батько – вітрюган, дід – ураган, бабуся – віхола. Та я не можу з ними зустрітися. Я забув, що маю робити, яке моє призначення в природі.
2. Постановка проблеми.
- Допоможіть вітерцеві згадати його призначення. Що вітерець робить? (Дує, віє, повіває, свище, гуляє, гойдає, розганяє, хитає.)
- Що називають ці слова? На які питання вони відповідають?
V. Повідомлення теми і мети уроку.
- В українській мові є слова, які називають дії предметів. Сьогодні ми продовжимо досліджувати слова. Ви детальніше ознайомитесь з словами, які називають дії предметів, навчитеся вживати їх у мовленні.
- Чого ви чекаєте від уроку?
VІ. Робота над новим матеріалом.
Вітерець (що робить?) віє, повіває, дує, гуляє, гойдає.
- На які пистання відповідають підкреслені слова? Що вони називають?
Це дієслова. Дієслово, як іменник і прикметник, є частиною мови.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Читання тексту, вставляючи пропущені букви.
Бесіда про лісових мешканців.
Виписування дієслів разом з іменниками, з якими вони пов’язані (на дошці).
Читання вірша.
Визначення дієслів.
Списування ІІ речення (самостійно).
Взаємоперевірка.
Підкреслити дієслова (картки).
Перевірка.
VІІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон».
- Чи справдились ваші очікування?
- Що називають дієслова?
- На які питання вони відповідають?
- Чи могли б ми обійтися у мовленні без дієслів?
- Що сподобалось на уроці?
- Яке завдання було складним?
ІХ. Домашнє завдання.
Вправа 3, с. 99