Урок
Тема: „Роль хімії у розв’язанні сировинної проблеми”.
Мета:
І. освітня: 1. дати визначення поняття «сировина»;
2. визначити проблеми сировинної бази України;
3. обґрунтувати комплексне використання сировини;
4. розглянути основні джерела сировини;
5. обговорити питання безвідходних виробництв та
багаторазового використання сировини.
ІІ. розвиваюча: 1. вдосконалювати навички висування самостійних гіпотез
на основі початкових знань;
розвивати вміння: 2. самостійно застосовувати знання;
3. формувати висновки;
4. висловлювати думки;
5. мислити.
ІІІ. виховна: виховувати:
1. науковий світогляд;
2. толерантне відношення до сировинних запасів;
3. вміння слухати та поважати чужу думку;
4. захищати особисту думку.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку |
Форми роботи |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
І. Актуалізація опорних знань.
1. Що таке метали? Як їх поділяють? 2. Дайте визначення поняття «сплав». 3. Які недоліки металевих матеріалів? Чим їх зараз замінюють? 4. Які речовини називають полімерами? Чому вони поступово замінюють та витісняють метали? 5. Які речовини називаються канчуками? Де вони застосовуються? 6. Що таке кераміка? Які вироби з кераміки ви знаєте? Які їх корисні властивості і недоліки? 7. Що таке композити? Де їх використовують?
Завдання: написати рівняння хімічних реакцій, що лежать в основі хімічних виробництв (учні виходять по одному, пишуть рівняння хімічних реакцій):
t кренінг 15) CH2 = CH2 →
спл. t кренінг
20) HNO3(p) + Cu →
|
Робота з учнями
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
|
Запис на дошці |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІІ. Мотивація учбової діяльності. Слово вчителя. За останні роки потреби в матеріалах на нашій планеті подвоюються. Але для виготовлення певних матеріалів потрібні запаси сировини. Майже 98,6 % об’єму земної кулі складають всього 8 елементів: O, Si, Al, Fe, Ca, K, Na, Mg. На долю всіх інших припадає всього 1,4%. Тому дуже важливо сьогодні знати, де ж черпає промисловість джерела сировини, за рахунок яких сировинних запасів можна виготовляти значну кількість необхідних матеріалів. Пропоную вам розв’язати кросворд для того, що визначити ключове слово вивчення сьогоднішньої теми:
|
Розповідь учителя |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІV. Засвоєння вмінь та навичок. Учням пропонується згрупуватися в групи по підготовці домашнього завдання. В кожній групі визначаються: Організатор – організовує роботу групи, робить висновки; Доповідач – стисло доповідає по заданій темі. Консультанти – дають консультації по виниклим запитанням. І група Тема розповіді «Сировина хімічної промисловості». Сировина хімічної промисловості може бути рудна (пов’язана з металами) та нерудна. Рудна сировина використовується в металургійній промисловості, що складається з чорної, кольорової металургії. Виплавка чорних металів традиційно здійснюється на комбінатах металургійного виробництва, а також виробництва коксу. Кожне з виробництв має відходи й побічну продукцію, що є сировиною для інших галузей промисловості: хімічної, будматеріалів, металообробки та інших.
Кольорова металургія має ряд особливостей. У рудах міститься незначна кількість металів, що вимагає розміщення підприємств поблизу джерел електроенергії та сировини. Галузь потребує багато енергії і води, згубно впливає на довкілля. Хімічна промисловість використовує нерудні види сировини: кухонну сіль, апатити, фосфорити, гіпс, сірку. При цьому розвивається основна галузь з виробництв мінеральних добрив, кислот, солей. Азотні добрива виробляють на основі аміаку, калійні – з родовищ калійної солі, фосфатних добрив – на основі апатитів і фосфоритів. Опорний конспект Висновки:
а) неорганічна рудна нерудна (руди чорних, (кухонна сіль, глина, кольорових металів, апатити, фосфорити, вапняк, т.д.) гіпс, сірка, т.д.)
б) органічна, паливна (нафта, газ, вугілля, деревина)
промислові відходи вторинна сировина (відходи) побутові відходи ІІ група Тема розповіді «Мінерально-сировинна база України. Джерела сировини. застосування». Сировиною для хімічної промисловості є кам’яне та буре вугілля, нафта, кам’яна сіль, фосфорити, крейда, вапняки, супутні природні гази, сірка. Хімічна промисловість використовує відходи чорної та кольорової металургії. Запитання до класу:
Центрами вироблення добрив в Україні є Дніпродзержинськ, Запоріжжя, Алчевськ, Горлівка, Калузьке об’єднання «Оріана», Стеблинківський калійний завод в Івано-Франківській області. Хімія органічного синтезу. Сировина: нафта, газ, вугілля, а також відходи кольорової та чорної металургії. Вона випускає лаки, фарби, оліфу, емалі, розчинники і т.д. сюди відносяться також синтетичні смоли, пластмаси, хімічні волокна. Найбільші підприємства: Донбас і Придніпров’я, Запоріжжя. В Запоріжжі виробляються кремнійорганічні сполуки, в Дніпродзержинську – полівініл і полістерол, в Сіверодонецьку – вироби з пластмас. Лісовиробничий комплекс охоплює лісове господарство, деревообробну, целюлозну, паперову, лісохімічну промисловості.
Великі підприємства целюлозно-паперової промисловості є в Києві, Рахові, Херсоні. Дуже важливо збирати макулатуру: якщо 200 чоловік сдадуть по 5 кг макулатури, то збережеться 4 м3 деревини. При цьому забруднення атмосфери зменшиться на 86%. Води витрачається на 25-44 % менше. Опорний конспект Висновки:
2.Джерела сировини та застосування: а) деревина:
б) гірські породи й мінерали:
в) нафта, газ, вугілля:
г) вторинна сировина (відходи)
ІІІ група Тема розповіді «Основні завдання хімії у вирішенні сировинної проблеми». Природа, що нас оточує здається невичерпною коморою, з якою промисловість бере сировину. В міру розвитку науки і техніки дедалі більше використовується корисних копалин.
Це призводить до того, що більшість сировинних запасів вичерпується і споживання деяких видів порід висуває проблему бережливого ставлення. Опорний конспект Висновки:
а) регенерація – відновлення попередніх технічних матеріалів після їх використання (гума, мастила, розчинники); б) скрап – вторинна металева сировина з металобрухту; в) рециркуляція – багаторазове використання сировини. 3. Застосування нових видів сировинних матеріалів, створення штучної сировини. 4. Використання відходів, як сировини. |
Запис в зошит
Запис учнями в опорний конспект
Проблемні запитання
Запис у зошити
Запис в опорний конспект
Запис у зошити
Запис в опорний конспект |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Проміжне засвоєння знань. Задача. Масова частка целюлози в деревині 50%. Яку масу спирту можна добути з глюкози, яка утворюється при піролізі деревних ошурок масою 810 кг? Вихід етанолу становить 70%, а спирт виділяється у вигляді розчину з масовою часткою води 8%. |
Розв’язок задачі на дошці |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VІ. Рефлексія.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VІІ. Домашнє завдання.
|
Запис у щоденники |