Урок рольова гра "Музикознавці" (тема уроку "Народні інструменти")

Про матеріал
Мета уроку - Формування музичної культури учнів як невід'ємної частини їхньої духовної культури на основі емоційного та усвідомленого сприйняття інтонаційно-образної мови української народної та авторської музики через звучання українських народних інструментів. В технологічній картці за кожним окремим видом діяльності прослідковуються завдання на рівні особистісних, предметних та метапредметних запланованих результатів.
Перегляд файлу

 

 Технологічна карта уроку

музичного мистецтва 5 клас

 Автор вчитель музичного мистецтва

Новоолександрівської гімназії

О.В.Чайковська

“____” 11.2021 р.

5 клас

 І семестр

12 урок

стр.  підручника 64 -67

(автор Кондратова Л.Г.)

 

Тема семестру

 Народна музика.

Тема уроку

Народні інструменти.

Тип уроку

Рольова гра “Музикознавці”

Мета

Формування музичної культури учнів як невід'ємної частини їхньої духовної культури на основі емоційного та усвідомленого сприйняття інтонаційно-образної мови української народної та авторської  музики через звучання українських  народних інструментів.

Завдання

 

  • Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та JI. Колодуба на прикладах їхніх творів.
  • Розвивати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, порівнювати народні та професійні твори.
  • Виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.

____________________

  • Повторити/закріпити знання учнів про особливості українських народних побутових пісень, про розмаїття народних побутових пісень.
  • вміти здійснювати усвідомлений вибір способів вирішення навчальних завдань у процесі сприйняття музики та музикування.
  • вміти здійснювати продуктивну співпрацю з учителем та однолітками у процесі музично-творчої діяльності (хорової, інструментальної);
  • опанувати навички усвідомленого ритмічного виконання змісту, характеру, знання особливостей інтонаційно-образної мови української музики.

 Заплановані результати:

Особистісні

Предметні

Метапредметні

  • Продовження формування засад громадянської ідентичності;
  • Формування поваги до національних особливостей музичної культури ;
  • Підвищення мотивації до музично-творчого процесу.
  • Знати та розуміти роль народної музики в житті людини; темброві можливості українських народних музичних інструментів;
  • Вміти:
  • передавати характер музики у музично-творчій діяльності (співі, музично-ритмічних рухах);
  • визначати та порівнювати засоби музичної виразності;
  • висловлювати своє ставлення до народної музики;
  • знаходити подібності та відмінності між музикою народною та композиторською/авторською.
  • Формування навичок аналізу та обробки інформації;
  • Закріплення основ координованої роботи у цілому колективі, у парах та малих групах;
  • Готовність до навчальної співпраці (спілкування, взаємодія) з однолітками під час вирішення різноманітних музично-творчих завдань .

Основні поняття для засвоєння:

Музика народна та професійна, народний стиль, народні інструменти, заспів, приспів, куплетна форма .

Українські народні інструменти та їхні різновиди, особливості звучання інструментів та прийоми гри на них, варіації.

Емоційний словник

ніжна, спокійна, стрімка, енергійна, танцювальна, співуча, бадьора

Твори, що вивчаються на уроці:

 

  • Л.Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло — сопілка).
  • М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура).
  • Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).
  • Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай» — виконання.

Зоровий ряд

Демонстраційна презентація, портрети композиторів

Роздатковий матеріал

1) Аркуш (додаток 2)

2) Шумові інструменти зроблені власноруч дітьми разом із батьками (робота учнів в малій групі)

 

 Зміст уроку

Ключові питання та проблеми

Мотивація  до навчальної діяльності 

Послухати та визначити музичні фрагменти, порівняльний аналіз, виявлення характерних рис народної пісні

Формування теми урока

 Музичні твори у народному стилі на прикладі композиторів

Актуалізація теми урока

Знаходження рис музики народної

 

 

 

 

Этап

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Слайд презентації

Універсальні навчальні дії

 1.Організаційний момент (2 хвилини )

Музичне привітання 

Вч.:”Добрий день вам, діти!” (звукоряд вгору - до, ре, мі, фа, соль першої октави )

             

 Виконання (в діалозі з учителем).

Організація класу.

Учні : “Добрий день!” ( мажорне тризвуччя) 

 

Пізнавальні УНД

вміння емоційно виконувати музичні твори;

Особистісні:

виявляти пізнавальний інтерес до музичної діяльності.

2. Актуалізація знань та фіксація труднощів у діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вступна бесіда:
  • Ви вже знайомі з народною піснею, правда? Знаєте, чому вона так називається? Які жанри народних пісень ви знаєте?

 

  • Діти, спробуємо відрізнити музику народну, від тієї, що написана композитором.
  • У вас на столах дві картки, як тільки здогадалися – піднімайте! 
  • Що це за музика? Чия вона?
  • А  визначити тему уроку допоможуть нам ці загадки :

1.Дерев'яне, а не полінце, шість дірочок має, весело співає. (Сопілка)

2. Україну прославляє

Тугу людям розганяє

Многострунний спів.

У похід її з собою

Брав козак Мамай,

Мов ясну леліяв зброю.

Хто вона? Вгадай. (Бандура)

3.Сірі воли ревуть. (Трембіта)

4. Барабан йому за брата,

В танці любить він кружляти:

Відбиває ритм, дзвенить

І красиво бубонить.

(Бубон)

Тож, як ви і здогадались Тема уроку “Народні українські музичні інструменти”

- Навчитися знаходити подібності та відмінності між музикою народною та композиторською.

 

Зіткнулися із проблемою(?), висувають гіпотези.

- Навчитися знаходити подібності та відмінності між музикою народною та композиторською.

 

Зіткнулися із скрутою, висувають гіпотези.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди з різновидами народних українських пісень.

 

 

Комунікативні:

планування навчального співробітництва з учителем та однолітками

Пізнавальні:

логічні – аналіз суб'єктів із виділення загальної ознаки.

Регулятивні:

розвиток мотивів навчальної діяльності.

3. Постановка навчальної задачі.

  • Діти, я вам пропоную сьогодні побути музикознавцями (хто це?) та дізнатися: чим відрізняються музика народна від композиторської? від музики народному стилі готові?
  • Що нам для цього потрібно буде зробити? (Слухати, співати, розмірковувати)
  • Коли ми розберемося з поставленим завданням, як ви гадаєте, чи вийде нам самим написати щось?
  • А зараз зверніть увагу, на ваших столах лежать листи, сюди ми запишемо всі результати дослідження, напишіть своє ім'я та тему.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунікативні:

вміння слухати та вступати в діалог з учителем та однолітками.

Регулятивні:

розвиток мотивів навчальної діяльності.

планування власних дій та прогнозування результату творчої діяльності.

4.  Вокальна робота

 

Розспівування

Підготовка «обладнання» музикознавця.

Виконання вокального приойму “Глісандо” -

«З’їзд» зі звуку або «під’їзд» до нього. Цей прийом найчастіше використовується в кінці фрази або куплету.

 

Повторюють правила співу.

Виконання поспівки, імпровізація.

Діти виконують право групами, колективно.

Відеофрагмент виконання вокального прийому “Глісандо”

Регулятивні: актуалізація правил

Комунікативні: ініціативна співпраця у пошуку кращого виконання

5.Відкриття нового знання

 На початку уроку ми слухали та виконували розспівування  в  народній  манері виконання українських пісень.

Зверніться до своїх аркушів, там ви знайдете його текст під цифрою 1.

Запишіть назву цього прийому.

 

Ви визначили тему уроку, а чи знаєте як вони з'явилися? (розповідь про виникнення музичних інструментів)

Запишіть назви музичних інструментів на своєму папері.

 

А чи були звуки деяких музичних інструментів схожі на вокальний прийом Глісандо? Які так звучать?

Записують

1. ГЛІСАНДО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Записують назви музичних інструментів, які були у відео.

Відео

Музично - дидактична гра “Українські народні музичні інструменти”

 -

Пізнавальні: логічні – характеристика твору та його обґрунтування;

Особистісні:

ініціатива, самовизначення

6. Виконання пісні. Музикування на музичних шумових  інструментах. 

Всі разом виконаємо українську народну пісню “Їхав козак за Дунай”

Давайте складемо свій акомпанемент до народної пісні.

Який інструмент у вас завжди із собою?

Учні обирають інструменти, які відповідають характеру тварини та пояснюють свій вибір.

Групи учнів виконують ритмічний супровід п'єси.

Відео зі словами пісні.

Комунікативні:

освоєння способів взаємодії в колективній та груповій роботі.

Пізнавальні:

вміння створювати копію за зразком, рефлексія способів та умов дії

Регулятивні:

контроль над точністю передачі ритму, корекція, виділення та усвідомлення рівня засвоєння матеріалу

7.Слухання музичних творів

Продовжуємо наші дослідження.

Пропоную прослухати музичні твори українських композиторів.

Діти відповідають після прослуховування на питання-

 

8. Рефлексія діяльності 

- Мені хочеться дізнатися, як ви оцінюєте свою роботу.

- Що нового ви дізналися?

- Що особливо яскраво запам'яталося?

Чи все вам вдавалося легко чи щось було важке?

 

Виберете тварину з пісеньки, хто задоволений собою – обведіть лисичку, а хто не дуже – козочку.

 

Ми сьогодні добре попрацювали. Наше дослідження добігає кінця. 

Діти оцінюють свою роботу.

 

Учні діляться своїми успіхами та невдачами.

Роблять висновки про те, що вийшло,

 а над чим треба попрацювати, у чому потренуватися.

 

Комунікативні:

вміння з достатньою повнотою та точністю висловлювати свої думки

Пізнавальні: рефлексія способів та умов дії

Регулятивні:

самооцінка

Особистісні: смислоутворення

9. Домашнє завдання

 

 

 

 

 Використано  джерела з інтернету

Використано фрагменти презентації з сайту Оксани Грицини - http://artteacher.ucoz.ru

Загадки про музичні інструменти - https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-muzichni-instrumenti

Відоефрагменти :

  • Вокальний прийом “Глісандо” -  Ансамбль кралиця Словаччина. м.Міява. Фестиваль -червень 2017. Виступ у соборі. Звучить пісня - "Ой, не жалько мені" Заспівує Катерина Канонишина https://www.youtube.com/watch?v=RM-ZRKjV348&t=35s

ДОДАТКИ до уроку:

1.Портрети композиторів

2. Аркуши для учнів

 

Напиши своє прізвище, ім*я _________________________________

 

1.________________

2.________________

3.________________

4.________________

5.________________

6.________________

7.________________

8.________________

9.________________

10.________________

11.________________

12.________________

Напиши своє прізвище, ім*я _________________________________

 

1.________________

2.________________

3.________________

4.________________

5.________________

6.________________

7.________________

8.________________

9.________________

10.________________

11.________________

12.________________

Напиши своє прізвище, ім*я _________________________________

 

1.________________

2.________________

3.________________

4.________________

5.________________

6.________________

7.________________

8.________________

9.________________

10.________________

11.________________

12.________________

 

docx
Додано
9 січня 2022
Переглядів
634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку