Емоційне налаштування на урок
(виступ на ШМК 16.04.2021)
вчитель музичного мистецтва, практичний психолог
О.В.Чайковська
Доброго дня, мої шановні колеги!
(Вправа на емоційне налаштування “В якому настрої був композитор, коли створював цей музичний твір?)
За результатами опитування батьків ми всі побачили, що 39 % батьків написали - не вистачає емоційного налаштування на урок. І це дійсно так. Проаналізувавши свої уроки на дистанційному навчанні учнів в період карантину, згодна з цим зауваженням і планую надолужити цей недолік.
У сучасній методичній літературі з'явився новий термін, що описує сучасних підлітків: тепер це не просто тінейджери (від англійського - teenager - підліток), а скрінейджери (від англійського screen - екран). Проводячи більшу частину часу в інтернеті, сучасні підлітки привчилися сприймати з екрану комп'ютера або мобільного телефону великий обсяг інформації. Часом їм здається, що вони знають і вміють абсолютно все, і що здивувати їх вже нічим. На жаль, але сучасні технології поки ще не завжди доступні на уроках в школі, а матеріал, що вивчається на уроках буває і важким, і нудним, і далеким від підліткової реальності. Тому питання мотивації учня до навчальної діяльності стоїть дуже гостро. Так що ж залишається робити вчителю в такій ситуації, як привернути увагу, викликати інтерес сучасних підлітків до уроків в дистанційному форматі?
З курсу психології, та й з життєвого досвіду ми знаємо, що перше враження - воно, хоч і буває оманливим, але все-таки, є дуже важливим і таким, що запам'ятовується. А старовинне прислів'я говорить: «Який настрій - такий й крій».
Перше, з чого треба почати підготовку до уроку.
- чітко визначити і сформулювати для себе його тему;
- визначити місце уроку в темі, а теми - в річному навчальному курсі;
А це значить
- визначити провідні поняття, на які спирається даний урок, і, навпаки, позначити для себе ту частину навчального матеріалу уроку, яка буде використана в подальшому;
- визначити, що повинен зрозуміти, запам'ятати учень на уроці, що він повинен знати і вміти після уроку.
Кожен урок повинен містити щось, що викликає здивування, захоплення учнів - одним словом, то, що вони будуть пам'ятати, коли всі забудуть. Це може бути цікавий факт, несподіване відкриття, гарний досвід, нестандартний підхід до вже відомого і ін.
Вихідна мотивація створює готовність школярів до сприйняття нового матеріалу, збуджує розумову активність. Яскрава пізнавальна мотивація впливає на всіх учнів класу, в тому числі і слабовстигаючих. Для вирішення цього завдання уроку можна використовувати «активні методи і прийоми навчання».
«Активні методи» - це сукупність засобів, способів, прийомів, що спонукають учнів до активної пізнавальної діяльності.
1.«Приваблива мета»
Формула: перед учнем ставиться проста, зрозуміла і приваблива для нього мета, виконуючи яку він волею-неволею виконує і той навчальний дію, яке планує педагог.
2.«Дивуй»
Формула: учитель знаходить такий кут зору, при якому навіть буденне ставати дивним.
3.«Відстрочена відгадка»
Формула 1: на початку уроку вчитель задає загадку (дивовижний факт), відгадка до якої буде відкрита при роботі над новим матеріалом на уроці
Формула 2: загадку (цікавий факт) дати в кінці уроку, щоб почати з неї наступне заняття
4.«Фантастична добавка»
Формула: Учитель додає реальну ситуацію фантастикою (змінити значення будь-якого параметра, який зазвичай залишається незмінним, розглянути досліджувану ситуацію з незвичайної точки зору)
5. Прийом - комунікативна атака.
Сенс його в тому, щоб в початковий період взаємодії аудиторію захопити, мобілізувати, «зібрати» - назвіть як завгодно, щоб дати відразу «щось таке», що змусило б учнів моментально включитися в урок.
Напрямки комунікативної атаки
Щось цікаве, «захоплююче» для аудиторії (від “Євробачення” до питання «хто бачив в зоопарку вовка?»
Щось близько пов'язане з інтересами учнів (від питань «хто отримав паспорт?» І «граєте ви в карти?» До «скільки коштують зараз кросівки?»);
Щось приватне для вчителя, прожите їм, хвилююче його.
Оригінальний, незвичайний початок, що викликає увагу аудиторії саме своєю несподіваності .
З мого досвіду офлайн уроків:
Питання учням: Про кого або про що на уроці буде йти розмова?
Відповіді: Про людину, композитора ...
Учні: Так!
Учитель: Не дивуйтеся, тому що це найбільший інструмент в світі, його величність - орган.
2.Учитель: Підберіть до слова «герой» епітети.
Учні: Сміливий, сильний, хоробрий, мужній і т.д.
Учитель: Кілька найосновніших слів і слово герой пишу на дошці.
Ділимо на склади, плескаємо ритм. (Звучить 3 частина Симфонії №5 Л.Бетховена.)
Учитель: Прошу піднімати руку там, де ви почуєте мелодію з цим ритмом.
3.Читається текст без розділових знаків.
Діти починають сміятися, переглядатися.
Учитель: Чому смієтеся, що не так?
Учні: Ви читаєте без розділових знаків, монотонно.
Учитель: Що потрібно зробити, щоб текст був прочитаний виразно?
Учні: Треба міняти інтонацію голосу.
Учитель: У музиці теж є знаки пунктуації та інтонація.
На дошці записується тема уроку: «Інтонація».
Тож, емоційна складова на початку будь - якого уроку важлива умова формування мотивації до знань.
Рекомендую ознайомитися із практичним посібником на сайті - https://naurok.com.ua/praktichniy-posibnik-na-temu-emociyne-nalashtuvannya-na-urok-yak-vazhliviy-komponent-suchasnogo-uroku-147306.html
Дякую за увагу! Здоров'я та терпіння нам всім!Гарного настрою! Бережіть себе та оточуючих!