16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок-рольова гра за поемою Т.Г. Шевченка "Катерина"

Про матеріал
В матеріалах уроку ви знайдете практичне застосування прийому "Мікрофон", постановки проблемних питань, методу "Мозковий штурм". Даний урок для кращого засвоєння змісту поеми "Катерина". Проводиться з попереднім самостійним ознайомленням змісту учнями.
Перегляд файлу

Тема: Урок-рольова гра за поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»

Мета:

  • засвоїти ідейно-художній зміст поеми, з’ясувати роль ліричних відступів у творі;
  • розкрити трагічну долю жінки-покритки у кріпосницькому суспільстві, викрити розбещеність панів;
  •      удосконалити навики виразно-художнього читання;
  •       виховувати риси добропорядності, чесності.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка у вишитому рушнику, мультимедійні засоби, пісня «Ой, у лузі та ще й при березі…» , атрибути української хати: лави, верети; ілюстрації до твору.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Метод проведення: виразно-художнє читання, бесіда, рольова гра.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Емоційна готовність учнів до уроку.

Любі друзі! Зі словом Великого Т.Г.Шевченка ми зустрічаємося не вперше. Його творчість полонила наші серця ще з молодших класів. Немов на яву ми бачимо з вами верби, що схилилися над річкою, каченят, що полощуться у воді, вишукують ряску. А ось перед нами з’являється струнка тополя, що тріпоче своїм гіллям, а онде із-за кручі випливають козаки на чолі із Гамалією, далі видно, як веде бій із польською шляхтою Тарас Трясило ... Всі ці герої стали нам відомі із творів Т.Г.Шевченка. Та, мабуть, найбільше у нашого поета сумних і трагічних роздумів про долю жінки.

Проблемне питання

- А як ви думаєте, чому саме ця тема так глибоко хвилювала душу поета? (Учні діляться своїми роздумами, згадуючи тяжкі умови життя матері поета, його сестер, О.Коваленко, наводять уривки із віршів «І виріс я на чужині», «На Великдень на соломі» та ін..) 371.jpg

 

Повідомлення інформації заздалегідь підготовленого учня

Доля жінки у кріпосницькому суспільстві була дуже важкою, а якщо ще жінка чи дівчина була вродливою, то пан, москаль не пропускав нагоди позбиткуватись із цієї краси. Про такі факти Шевченко чув не раз. Тільки за 1837 рік в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат. До теми зведення дівчат з народу паном-спокусником звертались письменники і до Т.Г.Шевченка – Г. Квітка-Основ’яненко, М. Карамзін, Є. Баратинський, В.Суходольський, але Великий Кобзар пішов дальше них, бо трактував зведення дівчини паном не в моральному, а в соціальному й національному планах.

II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над засвоєнням змісту твору Т.Г. Шевченка «Катерина», за допомогою рольової гри спостерігатимемо за образом Катерини, дамо відповідь на проблемне питання: чому образ знедоленої жінки був для Шевченка згустком болю, зясуємо від чого застерігає нас ця поема, який урок винесемо ми для себе.

ІV. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Рольова гра. Звучить мелодія української народної пісні «Ой у лузі...» (мультимедійні засоби).

Виходить дівчина, одягнена в український одяг, з другого боку - москаль. Зустрівшись, вони стиха перемовляються.

Читець читає напам’ять І частину поеми від початку і до слів ... «Катрусю накрили» (дівчина і юнак розходяться).

Метод «Мікрофон»

  • Чому так трепетно поет відноситься до жінки?
  • Яка роль цього ліричного відступу? (Застереження, пересторога, що з боку чужинців це нелюбов, а знущання з довірливих красунь)

Рольова гра. 371.jpg

  •      Виходить гурт дівчат (5-6) в українському одязі, вони виконують пісню371.jpg «Калина», а коли розходяться, то з’являється Катерина, зав’язана хустиною. Вона пригортає до себе дитину. Зявляється дві молодиці, а потім мати Катерини. Побачивши її , одна читає напам’ять слова «В тебе дочка чорнобрива ... до слів «Мабуть, сама вчила». Мати швидко тікає.

Метод «Мікрофон»

  • За що люди осуджували батьків Катерини та саму дівчину?
  • Як Катерина ставиться до своєї дитини?

Проблемне питання.

  • Чи вважаєте ви вчинок Катерини аморальним?

Рольова гра.

Виходить Катерина і читає рядки поеми: «Може, вбитий чорнобривий ... до слів «щастя-долі дати»

Метод «Мікрофон»

  •      Якою постає перед вами дівчина? Які у неї почуття до москаля?
  •       Чому вона у новенькій хустині?
  •       Чи розуміє Катерина свою помилку?

Рольова гра.

Батько і мати сидять на лаві. Батько схилився на руки. Перед ними стоїть Катерина з дитиною на руках. Мати читає від слів «Що весілля … до слів «Іди од нас...» Потім обзивається батько: «Чого ждеш, небого?»

Катерина падає на коліна і промовляє: «Прости мені … до слів «Мій соколе милий».

Метод «Прес»

  •       Чому саме очі і слова Катерини звернені до батька? (Я думаю …)
  •       За що батьки прокляли Катерину? (На мою думку …)
  •      Як ставляться вони до дочки? (Я переконана …)
  •       А як ви ставитесь до такого вчинку батьків? (Отже, ….)
  • Чи потрібно було б, на вашу думку, повернути цей звичай до сьогоднішньої молоді? (Мені здається …)371.jpg

Читець закінчує читати II частину поеми.

III частину поеми переказують і зачитують учні, яким було дано завдання заздалегідь.

Робота в групах.

  1.    група. Як до Катерини поставились чумаки? Чому вона закрила дитину?
  2.     група. Як автор ставиться до героїні?
  3.    група. Що задумала зробити Катерина, коли зустріла Івана? Яка надія жевріла у дівочому серці?

Рольова гра.

На сцені з’являється Катерина і москаль.

Вона читає: «Любий мій Іване!.. їй же Богу, я Катруся!..»

Москаль викрикує: «Дура, отвяжися! Возьмите прочь безумную!» (Тікає).

Потім Катерина читає монолог «За що ж, скажи ... Я винесу сина.»

Читець закінчує читати IV частину.

Метод «Займи позицію»

  1. Чи правильно поступила Катерина, вчинивши самогубство?
  2. Про кого в цю хвилину думала жінка: про дитину чи про себе?
  3. Як ви ставитесь до вчинку героїні?
  4. Якими рисами вдачі наділена дівчина?
  5. Що засуджує поет в образі Катерини, які саме риси характеру?
  6. Що автор утверджує образом Катерини?

Робота в зошитах. Складання інформаційного грона «Катерина  - жінка-мати»

к

                багатостраждальна, щира, довірлива …

                 свята, великомучениця…

                 покритка, турботлива …

                 чесна, відверта …

V. Підсумок учителя про образ Катерини. 371.jpg

Катерина - з грецької мови - чиста, непорочна, свята, у святцях - великомучениця, якою і стала Україна в московській неволі. Це не лише371.jpg особиста трагедія сільської дівчини, а трагедія України, зрадженої Москвою і нею зневажена. Це трагедія виродження України, загибель її старосвітської духовності й споконвічної моралі.

VІ. Робота над змістом 5 частини та іншими образами поеми.

Мозковий штурм

 -

  •      По чому впізнав батько свого сина? Як поставився до нього?
  •      Чому сина Катерина назвала Іваном?
  • В якому епізоді поеми офіцер ще раз підкреслює свою ганебну поведінку?
  •      Чи заслуговує брутальний і підступний офіцер такої любові?
  •      Як характеризують панича слова «Дура, отвяжися»?
  • Якими перед вами постає батько Катерини? Якими рисами наділений цей персонаж?
  •       Чи можемо ми стверджувати, що мати героїні - ніжна, емоційна?

VII. Розгляд ілюстрацій до поеми «Катерина», створених учнями.

Робота над картиною Шевченка «Катерина».

  • Що змальовано на картині?
  • Чим характерна композиція полотна?
  • Хто знаходиться на передньому плані, а хто на другому?
  • Зіставте опис героїні в поемі із зображеним на картині? Де автор досяг більшої правди?
  • Які почуття гнітять Катерину? (На картині і в поемі).
  • Які почуття викликає у вас картина?

Заключне слово вчителя.

Т.Г. Шевченко сам ілюстрував свій твір. Він відобразив Катерину у розквіті материнства. Ілюстрували цей твір і інші художники: І. Їжакевич, М.Дерегус, О.Новаківський. Живе образ Катерини і в музиці. Ще М.Аркас написав оперу «Катерина», яка була поставлена у 1899 році театром Кропивницького. У наш час опера йде у новій редакції композитора Гліба Таранова (Заслуховування уривку з опери Г.Таранова). 371.jpg

VІІІ. Підсумок уроку.

Метод «Прес»

  • Чому образ знедоленої жінки був для Шевченка Т.Г. згустком болю?

Я думаю …

Тому що …

Наприклад …

Отже …

ІХ. Мотивація оцінок. Рефлексія.

Х. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять уривок із поеми (за вибором), характеристика образів поеми. Індивідуально твір «Доля Івася, сина Катерини».

 

 

371.jpg

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
20 лютого
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку