Тема: Урок-рольова гра за поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»
Мета:
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка у вишитому рушнику, мультимедійні засоби, пісня «Ой, у лузі та ще й при березі…» , атрибути української хати: лави, верети; ілюстрації до твору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Метод проведення: виразно-художнє читання, бесіда, рольова гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційна готовність учнів до уроку.
Любі друзі! Зі словом Великого Т.Г.Шевченка ми зустрічаємося не вперше. Його творчість полонила наші серця ще з молодших класів. Немов на яву ми бачимо з вами верби, що схилилися над річкою, каченят, що полощуться у воді, вишукують ряску. А ось перед нами з’являється струнка тополя, що тріпоче своїм гіллям, а онде із-за кручі випливають козаки на чолі із Гамалією, далі видно, як веде бій із польською шляхтою Тарас Трясило ... Всі ці герої стали нам відомі із творів Т.Г.Шевченка. Та, мабуть, найбільше у нашого поета сумних і трагічних роздумів про долю жінки.
Проблемне питання
- А як ви думаєте, чому саме ця тема так глибоко хвилювала душу поета? (Учні діляться своїми роздумами, згадуючи тяжкі умови життя матері поета, його сестер, О.Коваленко, наводять уривки із віршів «І виріс я на чужині», «На Великдень на соломі» та ін..)
Повідомлення інформації заздалегідь підготовленого учня
Доля жінки у кріпосницькому суспільстві була дуже важкою, а якщо ще жінка чи дівчина була вродливою, то пан, москаль не пропускав нагоди позбиткуватись із цієї краси. Про такі факти Шевченко чув не раз. Тільки за 1837 рік в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат. До теми зведення дівчат з народу паном-спокусником звертались письменники і до Т.Г.Шевченка – Г. Квітка-Основ’яненко, М. Карамзін, Є. Баратинський, В.Суходольський, але Великий Кобзар пішов дальше них, бо трактував зведення дівчини паном не в моральному, а в соціальному й національному планах.
II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над засвоєнням змісту твору Т.Г. Шевченка «Катерина», за допомогою рольової гри спостерігатимемо за образом Катерини, дамо відповідь на проблемне питання: чому образ знедоленої жінки був для Шевченка згустком болю, з’ясуємо від чого застерігає нас ця поема, який урок винесемо ми для себе.
ІV. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Виходить дівчина, одягнена в український одяг, з другого боку - москаль. Зустрівшись, вони стиха перемовляються.
Читець читає напам’ять І частину поеми від початку і до слів ... «Катрусю накрили» (дівчина і юнак розходяться).
Метод «Мікрофон»
Рольова гра.
Метод «Мікрофон»
Проблемне питання.
Рольова гра.
Виходить Катерина і читає рядки поеми: «Може, вбитий чорнобривий ... до слів «щастя-долі дати»
Метод «Мікрофон»
Рольова гра.
Батько і мати сидять на лаві. Батько схилився на руки. Перед ними стоїть Катерина з дитиною на руках. Мати читає від слів «Що весілля … до слів «Іди од нас...» Потім обзивається батько: «Чого ждеш, небого?»
Катерина падає на коліна і промовляє: «Прости мені … до слів «Мій соколе милий».
Метод «Прес»
Читець закінчує читати II частину поеми.
III частину поеми переказують і зачитують учні, яким було дано завдання заздалегідь.
Робота в групах.
Рольова гра.
На сцені з’являється Катерина і москаль.
Вона читає: «Любий мій Іване!.. їй же Богу, я Катруся!..»
Москаль викрикує: «Дура, отвяжися! Возьмите прочь безумную!» (Тікає).
Потім Катерина читає монолог «За що ж, скажи ... Я винесу сина.»
Читець закінчує читати IV частину.
Метод «Займи позицію»
Робота в зошитах. Складання інформаційного грона «Катерина - жінка-мати»
к
багатостраждальна, щира, довірлива …
свята, великомучениця…
покритка, турботлива …
чесна, відверта …
V. Підсумок учителя про образ Катерини.
Катерина - з грецької мови - чиста, непорочна, свята, у святцях - великомучениця, якою і стала Україна в московській неволі. Це не лише особиста трагедія сільської дівчини, а трагедія України, зрадженої Москвою і нею зневажена. Це трагедія виродження України, загибель її старосвітської духовності й споконвічної моралі.
VІ. Робота над змістом 5 частини та іншими образами поеми.
Мозковий штурм
-
VII. Розгляд ілюстрацій до поеми «Катерина», створених учнями.
Робота над картиною Шевченка «Катерина».
Заключне слово вчителя.
Т.Г. Шевченко сам ілюстрував свій твір. Він відобразив Катерину у розквіті материнства. Ілюстрували цей твір і інші художники: І. Їжакевич, М.Дерегус, О.Новаківський. Живе образ Катерини і в музиці. Ще М.Аркас написав оперу «Катерина», яка була поставлена у 1899 році театром Кропивницького. У наш час опера йде у новій редакції композитора Гліба Таранова (Заслуховування уривку з опери Г.Таранова).
VІІІ. Підсумок уроку.
Метод «Прес»
Я думаю …
Тому що …
Наприклад …
Отже …
ІХ. Мотивація оцінок. Рефлексія.
Вивчити напам’ять уривок із поеми (за вибором), характеристика образів поеми. Індивідуально твір «Доля Івася, сина Катерини».