Тема. Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному реченні.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: картка самооцінювання, тестові завдання, картки із завданнями, підручник.
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
Ф.Пантов
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. З’ясування емоційної готовності до уроку
- Розпочати урок хочу віршем Федора Пантова
ЛЮБІТЬ РІДНУ МОВУ
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
Поясніть, два останніх рядка: «Без мови немає країни - Мову, як матір, любіть!».
Найбільший скарб народу – це його мова. Якщо занепадає мова – зникає і нація. Мова порівнюється із матір’ю, тому її треба любити і шанувати. Візьмемо ці рядки за епіграф нашого уроку.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Без’ядерний, цвях, Горький, законний, незрі́вняно, незрівнянно, щасливий, шістнадцять, рік у рік, щоденно, будь-як, по-моєму, магазин «Спектр», Верховна Рада.
- До дошки виходять двоє учнів і по черзі ставлять один одному запитання з вивченої теми.
3. Серед сполучників сурядності знайдіть єднальний:
4. За своєю роллю в мові сполучники поділяються на:
б) прості, складні й складені;
в) сурядності й підрядності;
5. Укажіть розділові сполучники:
а) і…і;
б) чи…чи;
в) ні…ні;
г) проте;
д) а;
6. Словосполучення й речення вивчаються таким розділом науки про мову:
7. Складне речення має:
с) дві і більше граматичних основ.
8. Сполучникові речення бувають:
9. Складносурядним реченням називається таке речення, частини якого з’єднані між собою:
- Міняйтеся із сусідом по парті зошитами і перевіряйте тести
1с, 2б, 3б, 4в, 5 б, 6с,7с, 8б, 9а, 10б.
ІV. Сприймання й засвоєння нового матеріалу
1. Пояснення вчителя
2. Робота з підручником. Заповнення семантичної карти
- Я пропоную вам самостійно опрацювати теоретичний матеріал у підручнику. Пропоную вам заповнити семантичну карту, або графічний організатор.
Єднальні сполучники
Назвіть змістові відношення які передають єднальні сполучники.
Які відношення передають протиставні сполучники?
Перелічіть відношення передають розділові сполучники?
- Визначаємо складносурядне. Встановлюємомо змістове відношення.
ФІЗХВИЛИНКА
V. Закріплення здобутих знань
- Записати речення. Дослідити, які смислові зв’язки виражають сполучники в кожному реченні.
Зробити синтаксичний розбір будь – якого речення.
Починався день, і вітер гнав по небу хмари.
Сонце зайшло – і на дворі почало темніти.
То вітер дихне, то коник в житі засюрчить.
Твоя душа - блискуча ліра, а серце – вогнище у млі.
Відповіді: 1- одноч., 2 – прич.-насл., 3- чергув., 4 – зіставл.
Пройшла гроза, і ніч промчала.
Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій.
Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила.
І день іде, і ніч іде.
Відповіді: 1 – послід, 2 – протист., 3- взаємовиключ, 4 – перелік.
- Проаналізувати подані складносурядні речення з єднальними сполучниками і встановити, як впливають види дієслів на смислові зв’язки між частинами складних речень. Відповідь обґрунтувати.
1. Ліва рука від незвичайної ваги зомліла, і Харитя не могла її зігнути.
2. У печі тріщав вогонь і сичав борщ.
Методичний коментар
Дієслова недоконаного виду вказують на смислові зв’язки одночасності,
а дієслова доконаного виду — на зв’язки послідовності або причиново-наслідкові зв’язки між частинами складносурядного речення.
3. Василько глянув на свіжий пеньок, і дві сльози скотились йому по щічках.
4. Вітер стихає, і чистий сніг сріблом сяє під наметом неба.
- Знайти продовження висловів у другому стовпчику. З’ясувати, яким жанрам художньої літератури властиві ці синтаксичні конструкції. Записати їх.
1. Пішов глечик за водою — і сам помудрішаєш
2. Розумний любить учиться — а дітей нагодує
3. Учи другого — та й пропав там з головою.
4. Мати сама не з’їсть — то найбільший скарб.
5. Вірний приятель — а дурний любить іншого вчити.
1-Послід., 2 –протист, зіставл, 3- одноч., 4-зіставл, 5 просте
Визначити смислові зв’язки між частинами складносурядних
речень. Свою відповідь аргументувати. Знайти просте речення
-Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників. Визначити смислові зв’язки між частинами складносурядних речень. Накреслити схеми речень.
Баскетбол — команда, сонце — дощ,
театр — дія, погода — хмари,
дорога — крамниця, блискавка — грім,
квіти — свято, школа — учні,
море — пляж, небо — зорі.
- Об’єднати прості речення у складні, використовуючи сполучники сурядності із довідки.
ДОВІДКА: і, але, або - або, а, і, то-то, і.
Відповідь: 1 але(протист), 2 а (зіст), 3 і (послід), 4 і (одноч), 5 то-то (чергув.). 6 і (прич-насл. Ставимо тире). 7- або-або (взаємовикляч).
- Знайти зайве речення, у ньому буде інше змістове відношення.
Івасик йшов по вулиці з розв'язаними шнурками на кросівках, однак він не впав.
Ми садили квіти у саду, і ми робили це на задньому подвір'ї.
Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
Зайшло сонце, і відразу потягнуло холодом.
Дощ пройшов- і Київ зазеленів.
Подув вітер - і ліс радісно загомонів.
Відповід: 1- зайве трет. Реч(одночасн) інші речення- протист.
2- зайве 2 реч(одноч), інші- послід
3- зайве 1 реч(взаємовиключ) інші – причиново-наслідк.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
- Продовжіть речення.
Я знаю...
Я можу...
Я пам'ятаю...
Я вмію...
Я хочу сказати...
Мені сподобалося...
Треба відзначити роботу таких учнів...
Наступного разу пропоную...
- Заповніть картку самооцінювання
Картка самооцінювання
Види вправ |
Моя оцінка |
Слідами помилок |
|
Дом.завдання |
|
Дуель/тести |
|
Семантична карта |
|
Робота в групах |
|
Перемійна плутанина |
|
Робота в парах |
|
Практичний синтаксис |
|
Зайвина |
|
Отже, розвиваймося самі, розвиваймо та вдосконалюймо наше найбільше багатство — нашу мову.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 9 ст 57.
На вибір:
- Виконати вправу 91
- Написати твір-опис «Осінній день», використовуючи складносурядні речення.
- Написати міні-твір «Моя мова найкраща».
1