Тема: Складне речення. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Мета: поглибити знання учнів про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в складносурядному реченні; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, визначити їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному; удосконалювати усне і писемне мовлення; виховувати інтерес до вивчення синтаксису української мови.
Обладнання: дошка, таблиця, картки, підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Забезпечення емоційної готовності
Добрий день! Давайте наш урок розпочнемо із побажань.
II. Актуалізація опорних знань
Картка самооцінювання
ПІ учня |
Робота в групі |
Робота в парі |
Усна відповідь |
Робота біля дошки |
Розбір речення |
Власна оцінка |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
|
|
|
|
-Діти, у кожного із вас на столі лежить картка самооцінювання. У кінці уроку ви заповните її. Самостійно оціните свою роботу на уроці.
П’янкий, беззубий, площа Свободи, святковий, червоногарячий, кордонний, пів дороги, сивочолий, далеко-далеко, неозорий, не сидіти, Горький.
III. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
-Тема нашого уроку: «Складне речення. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому».
-Чого ви очікуєте від нашого уроку? А чи здійсняться ваші очікування, ми дізнаємося в кінці уроку.
IV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
Чоловік мудріє, коли голова сивіє.
- Це речення просте чи складне? Чому?
Отже, складне речення – це речення, що має дві чи більше граматичних основ.
Складне речення поділяється на сполучникове та безсполучникове. Сполучникове буває складносурядне або складнопідрядне.
Опрацювати ст..
Запишемо
- Спробуємо знайти відповідність між прикладами речень та видом складного речення.
Чорнява голова була закустрана, але молоде личко пашіло здоров’ям.
Дітям здавалося, що зараз прийде мати.
Продержались з тиждень морози — земля закляла.
- Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Визначити: речення складне чи просте? Яким видом сполучника поєднано частини складного речення? Визначимо, до якого розряду належать подані сполучники.
1. Хай не мліють ріки і озера, і буде в них вода цілюща й чиста. єдн
2. Хай не згаса калинове намисто, а колос наливає повне зерно. протист
3. То дощ іде, то сонце світить. розд
2. Пояснення вчителя
Складне речення, частини якого поєднані сурядними сполучниками називають
складносурядним. Частини складносурядного речення рівноправні за змістом.
3.Робота з підручником
- Опрацюйте навчальний матеріал на ст.. розділи «Запам’ятаймо» та «Пригадаймо».
4. Метод «Інтерв’ю»
- а тепер візьміть інтерв’ю один в одного за опрацьованим матеріалом.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Виконання вправи 85.
Випишемо лише складносурядні речення.
2.Творче конструювання. Робота в парах
Скласти i записати складносурядні речення , щоб подані слова були підметами
І пара- Криниця, вода; яблуня, сад;
ІІ пара- сонце, степ; сосна, дятел;
ІІІ пара- весна, птахи; хмара, дощ;
IV пара- блискавка, гуркіт; дзвінок, урок;
- Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Записати відновлені речення .
І група
Кличе велике життя, ... треба зразу кидатись у його вир (О.Копиленко).
Товчи правду в калюжу, ... вона все чиста буде (Нар. творч.)
.... іволга у пісні дзвенить, ... хлопчик свистить, ... соловейко розсипає трелі, ... колесо немазане скрипить. (М.Рильський)
Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очима, ... повіє теплий вітер над Дніпром. (В.Сосюра).
ІІ група
Тієї весни рано прикинувся ліс, ... недовго дрімали дуби ( В.Кучер).
Моя любов чолом сягала неба, ... Гриць ходив ногами по землі (Л.Костенко).
Вітру на морі не було, ... клекотів сильний прибій (М.Трублаїні).
Ніч за вікном,... не хочеться спати... (ЄЛетюк).
-Є речення схожі на складносурядні за наявністю сполучників. А насправді – це речення прості з однорідними членами. А частини речення не завжди будуть двоскладними, вони можуть бути односкладними, тому часто допускають помилки при визначення виду речення. З-поміж поданих речень виписати лише складносурядні речення.
Ластівка день починає, а соловей його закінчує. Ось скоро буде тепло, і вона з Тарасом піде до лісу. Ми троє побраталися і поклялися ніколи не розлучатися.
Накрапав дощик, але пожежа не вщухала. Пани перемогли, але не вбили вільного духу. Хату замело до стріхи, а вершечки дерев виглядали з-під снігу. Легенький вітерець повіяв з саду і дихав пахощами яблук.
Завдання: позначаєте номер речення, записуєте сполучник і визначаєте його розряд.
- Зразок: 1- і, єдн.
1). Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка. 2). Наче вчора бігав я до школи і садив ці вишеньки малі, а тепер гудуть над ними бджоли і поважні пустуни-джмелі (В.Симоненко). 3). Цілісінький день залицялося сонце до хвилі морської, та не подається красуня лукава... (Дн.Чайка). 4). Шелестить тільки очерет, та іноді десь збоку зашарудить болотний щур (О.Вишня). 5). Чи впер крізь кураїну свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу (О.Гончар). 6). Зайців даремно цілий день я стежив, зате в душі - рожево-білий сніг на давні бурі і на муки ліг (М.Рильський).
6. Лінгвоестафета. Робота в групах
- Кожна група отримує картку із реченням та певною кількістю завдань, виконати які мають по черзі всі учасники. Члени команди можуть допомагати один одному.
Земля згорнулась в темний серпанок, мовчить, а море лютує, реве, скаженіє.
І уч. – визначте головні члени речення.
ІІ уч. - вкажіть вид та розряд сполучника.
ІІІ уч. – І частину складносурядного речення розібрати як просте речення.
ІV уч. – у словосполученні темний серпанок визначити головне та залежне слово.
V уч. – накреслити схему даного речення.
З темного моря пливе вороже військо, на берег виходить, і скоро весела долина заплаче, вогнем запалає.
І уч. – визначте головні члени речення.
ІІ уч. - вкажіть вид та розряд сполучника.
ІІІ уч. – І частину складносурядного речення розібрати як просте речення.
ІV уч. – у словосполученні виходить на берег визначити головне та залежне слово.
V уч. – накреслити схему даного речення.
VI. Підсумок. Оцінювання
- Прокоментувати ланцюжок, поєднавши з темою уроку.
- Заповніть картку самооцінювання. Кожен оцінює свою роботу.
VII. Домашнє завдання
Параграф 9 ст. 56
На вибір:
Додаток до уроку
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.