Урок "Вивчаємо лексикологію за допомогою загадок"

Про матеріал

Загадки - це своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Вони не тільки розвивають в людині гостроту розуму, догадливість, кмітливість, а й відкривають поетичну сторону звичайних речей, предметів і явищ. Під час роботи над загадкою діти набувають умінь виділяти найсуттєвіші ознаки предмета, порівнювати його з іншими, схожими, знаходити найбільш точні, виразні слова для опису. Саме з цих позицій і потрібно аналізувати дитячі загадки, щоб школярі не припускалися помилок.

Перегляд файлу

Т е м а.  Узагальнення вивченого із використанням загадок

М е т а  у р о к у: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити вивчені знання учнів з лексикології; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати пошану до рідної природи.

Т и п  у р о к у: узагальнення і систематизації вивченого.

Форма уроку: урок узагальнення.

 

Х і д  у р о к у

1. Організація класу.                                                                                     (2 хв.)

2. Повідомлення теми та мети уроку.

    Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Він побудований на загадках. До сьогоднішнього уроку ми розглядали декілька загадок на кожному уроці вивчення одиниць лексикології, а сьогодні ми протягом цілого уроку будемо узагальнювати набуті знання.

    Отже, почнемо працювати.                                                                         (1 хв.)

3. Узагальнення і систематизація умінь і навичок.

Гра «Відгадай ключове слово»

Заповніть клітинки кросворду та прочитайте перші літери.

1. Південна вічнозелена фруктова рослина чи її плід, кислий на смак.

2. Наука про мораль і поведінку людей.

3. Усна народна творчість, вид якої полюбляють маленькі діти.

4. Воно — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

5. Буква, з якої майже ніколи не починається слово.

6. Найбільша смугаста й солодка ягода.

7. Приміщення для стоянки та ремонту літаків.                                             (5 хв.)

 

-         Діти, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

Гра «Лексична дуель»

    Учні працюють в парах. Складають або пригадують загадки, у яких є антоніми і загадують їх сусідові за партою.            

    Наприклад,     Чорна корова всіх поборола,

                            А білий віл всіх звів.  (Ніч та день)                      (5 хв.)

Гра «Хто швидше»

     Учитель читає загадки, а учні виписують антоніми та синоніми, наявні в тексті загадки.

Два брати старших, два брати молодших,

Старші ззаду, а молодші спереду біжать.  (Колеса)

Біле поле, чорне насіння,

Хто не вміє, той не посіє.         (Писання)

Не гіркий і не солоний,

А солодкий і червоний,

Як же зветься цей товстун,

 Здогадалися ?              (Кавун)

Не стукне, не грюкне й у вікно ввійде.       (Промінчик сонця.)

Ходить, блудить, мандрує.

Мости з леду будує.

Старий он, сивий он,

А борода з волокон.         (Мороз)

Мене просять, дожидають,

Наче гостя виглядають.

А зявлюся – хвилюються,

Та в захисток ховаються.    (Дощ)                                                           (5 хв.)

Гра «Мозкова руханка»

Знайти у загадці омонім, записати його. Записати відгадку, дібрати до неї синоніми.

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають …(Журавлі)                                                                                 (2 хв.)

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали,  пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.  (2 хв.)

Робота на дошці.

Виписати із загадки антоніми і синоніми, дібрати до них синонімічні ряди.

Ой на світі вовк буває, пробиває тин,

Хвіст у нього виростає так, як хочеш ти:

То великий, то маленький, білий або чорний,

Він товстий або тоненький, жвавий та моторний. (Голка і нитка)       (5 хв.)

Робота в зошитах.

Записати відгадку і скласти з нею речення, демонструючи омонімію.

Біг пес через овес – заросився,

Вийшов на шлях осушився.       (Коса)                                                         (2-3 хв.)   

-         Діти, чим відрізняються багатозначні слова від однозначних.

Весела вікторина.

   Виписати багатозначне слово і записати з ним речення, які підтверджують його багатозначність   

Для якого кореня не треба землі?                                                              (2-3 хв.)

-         Діти, які слова мають пряме і переносне значення. Наведіть приклади.

Відгадайте загадки та запишіть речення зі слова у переносному значенні. 

Що біжить без ніг? (Колесо) Що плаче без сліз?(Серце) Якими словами можна зігріти? (Теплими)                                                                           (5 хв.)                                                                         

Індивідуальна робота.                                                                              

- Скажіть, будь ласка, які слова ми називаємо омонімами, а які слова є багатозначними?  Наведіть приклади. До прикладів складіть  загадки.

4. Підсумок уроку.

  Методика “Піднятої руки” . Підніміть руку ті учні, які   вважають, що вони готові до контрольної роботи з теми “Лексикологія” .                (1 хв.)

 5. Домашнє завдання. Повторити правила з теми «Лексикологія». Намалюйте карту походу по країні Лексикології.                                  (2хв.)

 

doc
Додав(-ла)
Палій Надія
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку