Загадки - це своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Вони не тільки розвивають в людині гостроту розуму, догадливість, кмітливість, а й відкривають поетичну сторону звичайних речей, предметів і явищ. Під час роботи над загадкою діти набувають умінь виділяти найсуттєвіші ознаки предмета, порівнювати його з іншими, схожими, знаходити найбільш точні, виразні слова для опису. Саме з цих позицій і потрібно аналізувати дитячі загадки, щоб школярі не припускалися помилок.
Т е м а. Узагальнення вивченого із використанням загадок
М е т а у р о к у: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити вивчені знання учнів з лексикології; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати пошану до рідної природи.
Т и п у р о к у: узагальнення і систематизації вивченого.
Форма уроку: урок узагальнення.
Х і д у р о к у
1. Організація класу. (2 хв.)
2. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Він побудований на загадках. До сьогоднішнього уроку ми розглядали декілька загадок на кожному уроці вивчення одиниць лексикології, а сьогодні ми протягом цілого уроку будемо узагальнювати набуті знання.
Отже, почнемо працювати. (1 хв.)
3. Узагальнення і систематизація умінь і навичок.
Гра «Відгадай ключове слово»
► Заповніть клітинки кросворду та прочитайте перші літери.
1. Південна вічнозелена фруктова рослина чи її плід, кислий на смак.
2. Наука про мораль і поведінку людей.
3. Усна народна творчість, вид якої полюбляють маленькі діти.
4. Воно — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
5. Буква, з якої майже ніколи не починається слово.
6. Найбільша смугаста й солодка ягода.
7. Приміщення для стоянки та ремонту літаків. (5 хв.)
- Діти, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?
Гра «Лексична дуель»
Учні працюють в парах. Складають або пригадують загадки, у яких є антоніми і загадують їх сусідові за партою.
Наприклад, Чорна корова всіх поборола,
А білий віл всіх звів. (Ніч та день) (5 хв.)
Гра «Хто швидше»
Учитель читає загадки, а учні виписують антоніми та синоніми, наявні в тексті загадки.
Два брати старших, два брати молодших,
Старші ззаду, а молодші спереду біжать. (Колеса)
Біле поле, чорне насіння,
Хто не вміє, той не посіє. (Писання)
Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний,
Як же зветься цей товстун,
Здогадалися ? (Кавун)
Не стукне, не грюкне й у вікно ввійде. (Промінчик сонця.)
Ходить, блудить, мандрує.
Мости з леду будує.
Старий он, сивий он,
А борода з волокон. (Мороз)
Мене просять, дожидають,
Наче гостя виглядають.
А з’явлюся – хвилюються,
Та в захисток ховаються. (Дощ) (5 хв.)
Гра «Мозкова руханка»
Знайти у загадці омонім, записати його. Записати відгадку, дібрати до неї синоніми.
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають …(Журавлі) (2 хв.)
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали. (2 хв.)
Робота на дошці.
Виписати із загадки антоніми і синоніми, дібрати до них синонімічні ряди.
Ой на світі вовк буває, пробиває тин,
Хвіст у нього виростає так, як хочеш ти:
То великий, то маленький, білий або чорний,
Він товстий або тоненький, жвавий та моторний. (Голка і нитка) (5 хв.)
Робота в зошитах.
Записати відгадку і скласти з нею речення, демонструючи омонімію.
Біг пес через овес – заросився,
Вийшов на шлях осушився. (Коса) (2-3 хв.)
- Діти, чим відрізняються багатозначні слова від однозначних.
Весела вікторина.
Виписати багатозначне слово і записати з ним речення, які підтверджують його багатозначність
Для якого кореня не треба землі? (2-3 хв.)
- Діти, які слова мають пряме і переносне значення. Наведіть приклади.
Відгадайте загадки та запишіть речення зі слова у переносному значенні.
Що біжить без ніг? (Колесо) Що плаче без сліз?(Серце) Якими словами можна зігріти? (Теплими) (5 хв.)
Індивідуальна робота.
- Скажіть, будь ласка, які слова ми називаємо омонімами, а які слова є багатозначними? Наведіть приклади. До прикладів складіть загадки.
4. Підсумок уроку.
Методика “Піднятої руки” . Підніміть руку ті учні, які вважають, що вони готові до контрольної роботи з теми “Лексикологія” . (1 хв.)
5. Домашнє завдання. Повторити правила з теми «Лексикологія». Намалюйте карту походу по країні Лексикології. (2хв.)