23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Підсумковий урок з вивчення «Орфографії»

Про матеріал

Підсумковий урок у формі мандрівки по містечку Орфографія, де учнів чекатимуть зустрічі з героями вивчених орфограм, з мешканцями словників-довідників, де будуть і зупинки-відпочинки. Під час мандрівки учні зможуть узагальнити та систематизувати знання з таких тем: «Ненаголошені голосні в корені слова», «Спрощення в групах приголосних», «Правопис м'якого знака, апострофа»,«Подовження та подвоєння приголосних», «Правопис префіксів з-,-с, пре-, прі-, при-;"

Перегляд файлу

                           Мандрівка в містечко Орфографія

 

             (Підсумковий урок з вивчення «Орфографії» в 5 класі)

 

Тема.  Мандрівка в містечко Орфографія.

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про написання слів: 

           орфограми «ненаголошені голосні в корені слова», «Спрощення в

           групах приголосних», «Правопис м’якого знака, апострофа»,

           «Подовження та подвоєння приголосних», «Правопис префіксів з-,

           -с, пре-, прі-, при-; ровивати усне та писемне мовлення школярів,

           уміння аналізувати вивчений матеріал; виховувати культуру

           спілкування, прищеплювати любов до української мови.

Обладнання : картки, орфографічний словник, карта зі схемою маршруту.

 

                                                Епіграф: Любіть красу своєї мови,

                                                                Звучання слів і запах слів :

                                                                Це квітка ніжна і чудова,

                                                                Кохання батьківських степів.

                                                                              Т. Масенко.

 

Учитель. Сьогодні підсумковий урок  ми проведемо у формі мандрівки по містечку Орфографія, де вас чекатимуть зустрічі з героями вивчених орфограм, з мешканцями ваших словників-довідників, будуть і зупинки-відпочинки.

 

                            У подорож !

 

  1. А чи важливо знати напрямок свого маршруту ?
  2. Що вивчає орфографія? Голіруч у подорож ніхто не вирушає. Беремо з собою пожитки-знання. Читаємо подорожні гасла :

 

                              Пам’ятай правила !

                             Грамотно пиши !

                            Висловлюйся зв`язно !

                           Будь привітним !

 

                                      Біля брами

Вартові підозріло поглядають на нас, пропонують перше завдання-випробування.

  1. Прочитати вислів, пояснити його зміст, вставити пропущені букви.

Словом можна вбити і ож…вити, поранити і вилікувати, посіяти тр…вогу й безнадію, ро…сіяти сумнів і засмутити, викл…кати посмішку і сл…озу, над…хнути на працю.

                                      В. Сухомлинський.

( Учні списують текст, виконують завдання, пояснюють зміст вислову).

 

                                     У дідусів

Зразу ж ми потрапили на садибу двох дідусів Иха та Еха. Привітно, щиро і довірливо зустрічають вони нас. Але ж похриплі бідненькі, бо все змушені нагадувати учням, коли писати е, а коли и.

А тут ще отримали листа старенькі від словникових слів, які стурбовані тим, що учні так часто помиляються. Щоб їх заспокоїти, напишемо словниковий диктант.

 

                  Словниковий диктант

 

Апельсин, абрикос, алича, баскетбол, ведмідь, вулиця, велосипед, пшениця, неділя, чемпіон, лимон. Дистанція, депутат, балерина.

 

                                Яке дзижчання.

 

Раптом чується з-за сусідньої огорожі щось схоже на дзижчання чи сичання ( -ЖДН-,

-ЗДН-, -СТН-, -СТЛ-).

Щоб потрапити у вітальню до хазяїв, потрібно розчинити шестеро дверей, а ключем  до кожних буде назва одного з винятків з цього правила

(шістнадцять, кістлявий, пестливий, хвастливий, хворостняк, зап’ястний).

 

Гостинні люди тут проживають і вирішили пригостити нас стравами-запитаннями.

(Учні відповідають на запитання і записують слова-відповіді на дошці).

 

  1.                           Папірець-документ, що дає право їздити в міському транспорті цілий місяць. (проїзний).
  2.                           Людина, яка часто посміхається. (радісна).
  3.                           Людина, яка каже правду. (чесна).
  4.                           Людина, яка любить хвалитись. (хвастлива).
  5.                           Річ, яка зроблена гарно і досконало. (якісна).
  6.                           Речі, протилежні за кольором. (контрастні).
  7.                           Різноманітний вантаж. (баласт – баластний).

 

                              У господі Мовчуна

 

Ми просто не можемо обійти господу хазяїна, який виспівує : Я один в сім’ї один Кажуть, надто вже м’який, Хоч мовчу, та не дивак, В слові я – не зайвий знак.

 

  1. Хто цей господар ? ( М`який знак).
  2. Чому називає себе Мовчуном ?

 

Хитромудро дивиться він на нас і посміхається. Напевно, добре знає, як легко, не знаючи правил, помилитись в його написанні.

Напишемо ж вибірковий диктант, щоб зникла глузлива посмішка з його обличчя.

 

                            Вибірковий диктант

 

( Із поданих речень записати слова, в яких пишеться м’який знак або не  пишеться, але чується ).

 

Більше думай, а менше говори.

Любов сильніша смерті.

Ластівки низько літають – дощ обіцяють.

Доньчин голос милий мамі.

Де тонше, там рветься.

Пісня душу звеселяє.

 

Я думаю, що м’який знак уже не кепкує з вас, але він ще якусь пісеньку наспівує :

 

Тьмяна нічка наступає,

Різьбяр в хату поспішає.

 

-    Мовчун, але щось розспівався. Радий гостям.

  • Чому він наспівує цю пісню ? (Тьмяним, різьбяр – це винятки).

Ми прямуємо далі, а навздогін чуємо хитруватий голос : «Не забудьте прихопити мої винятки до мого сусіда !»

-    Йдемо далі, втомилися.

 

                           Зупинка-перепочинок

 

Мені здається, ви зрозуміли, що бажаними гостями у будинках мешканців цього містечка ви будете тоді, коли грамотно виконуватимете всі завдання. Але не менш важливо мати грамотне зв’язне усне мовлення, бути ввічливою людиною.

 

  1. Назвіть слова ввічливості. (Добрий день, будь ласка, до побачення, дякуємо, на добраніч.)
  2. Поставте правильні наголоси в поданих словах : читання, писання, завдання, запитання, виразний, помилка, вірші, одинадцять, загадка, черговий, дочка, донька, чотирнадцять.
  3.               Згадуючи останню пісню Мовчуна, скажіть, хто є його сусідом ? (Апостроф.)
  4.   Як пишуться ці слова ( тьмяний, різьбяр) щодо апострофа ? ( Без апострофа.) Чому ?

 

 

                                          У саду

- Ми потрапляємо до Апострофа.

Господар зустрічає нас на пасіці.

Він гордовитий, сповнений самоповаги, гідності, бо ж один такий неповторний в українській мові. Обіцяє пригостити медом, якщо  правильно поставимо апостроф у словах : розв’язати, черв’як, святковий, рясно, рюкзак, матір’ю, з`їхати, приїхати, ад'ютант.

 

Смакуємо медом, поспішаємо далі.

 

                                      На роздоріжжі

 

Знак-покажчик шляху тут якийсь дивний. Миготить нечіткістю, нерозбірливістю. Лиш ледь прочитується запитання : «Пригадайте правило, де зустрічається багато винятків.

 

(Учні згадують винятки з орфограми – подовження приголосних Називають групи слів).

 

  1.               Ілля, рілля суддя, стаття ( але статей).
  2.               Зіллє, виллє, розіллє ( але лити).
  3.               Зрання, спросоння, попідвіконню, попідтинню, навмання.
  4.               Ганна, овва, бовваніє, ссавці, лляний

 

                                       Суперечка

 

Затримавшись на роздоріжжі, ми й не помітили, як Віолеточка трохи відстала від гурту і випадково підслухала суперечку трьох друзів.

 

                                 Діалог-суперечка

 

- Ви не можете до мене дорівнятись. Я прекрасний, премудрий, я – сама досконалість, - говорив перший.

- А я найбагатший. Все, що захочу, вмить притягну до себе, - вихвалявся другий.

- А коли я захочу, то такі прізвиська вам дам, що перестанете вихвалятись, - мовив третій.

1. Які друзі розмовляють між собою ? (Префікси Пре-, При-, Прі-.)

2. Чому вихваляються ?

 

                                 Бабуся Капетефеха

 

Роздумуючи над цим діалогом, ми й не помітили, як до нас підійшла бабуся. Вона назвала себе – КАПЕТЕФЕХА і розповіла сумну історію про те, як у неї випав зуб, і вона тепер  говорить :  ф-, ф-, ф-…

  •                   З якою ж орфограмою пов’язане її ім’я та історія? (Написання префіксів с- і з- .)

 

                           Розподільний диктант

 

З –                                            С -

Збити                                   Списати

Зшити                                 Сказати

Зцідити                              Стягнути

Зчесати                               Сформувати

Зсунути                               Сходити

 

Ось ми і на околиці містечка Орфографія, Звичайно, не всіх мешканців ми відвідали, бо багатьох ще зовсім не знаєте. Багато нових орфограм будете вивчати в наступних класах.

Сьогодні, я думаю, ви нікого не образили незнанням. Завдяки своїй наполегливості, старанності ви засвоїли багато орфограм. Недарма кажуть : грамотний – видющий і на все тямущий.

 

                             Домашнє завдання

 

  1. Записати та вивчити прислів’я про книжку та знання.
  2. Створити словничок ( 20 слів ) із орфографічних правил, які не повторювалися на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку